2022-04-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Södra korset ligger inte stilla (likt polstjärnan) utan färdas tillsammans med resten av stjärnorna. Det går inte att se södra korset i t.ex. Australien och Sydamerika samtidigt (eftersom det är natt i Australien mitt på dagen i Sydamerika).
Då var det dags att förklara en gång till. Det finns aldrig alternativa förklaringar från de där platta huvudena, bara påståenden. Det är sant att det inte är mörkt samtidigt i Sydamerika och Australien, men det är möjligt att du inte vet att det finns en stor kontinent däremellan, nämligen Afrika! Under delar av dygnet är det mörkt samtidigt i Afrika och Sydamerika och i Afrika och Australien. Det hade väckt stor uppmärksamhet om Söderkorset plötsligt började röra sig i sidled, tvärtemot vad folk är vana vid att se. Dessutom kan du se det precis i söder också mellan kontinenterna. Jag har själv sett det, men jag är van vid att bli kallad lögnare av plattisar, så du är välkommen också.
Citera
2022-04-07, 11:12
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Nu är jag också en plattjordsförespråkare, men det där stämmer inte. Tittar du med teleskop mot 'planeterna' så ser du något som i teorin skulle kunna vara runda planeter. Har du fokus fel så ser du mycket riktigt så kallade 'vandrande ljus'.

Otroligt irriterande att till exempel Eric Dubay flänger runt med samma påstående, något som får mig att ifrågasätta hans roll i allt det här. När vem som helst kan kontrollera sanningshalten kring detta, så framstår han endast som en lögnare. Ingenting som direkt gynnar den globskeptiska rörelsen. Åtminstone i mina ögon.

Håller med dig om mr Dubay. Han verkar vara en sån som kastar in en bajsmacka i buffén och försöker övertyga dig om att det är smaskens.
Citera
2022-04-07, 11:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Finns ingen "södra polstjärna".
Så alla som tittat i ett teleskop från Australien eller Sydafrika är lurade då eller vad menar du då att dom ser?
Citera
Medlem
snivlems avatar
Citat:
GoPro = Fisheye lens.

Googla om du inte vet vad en fisheye lens är för något.

Jag vet vad fisheye lens är din snorunge.

fan va sämst ni är...Varför gör ni såhär?

Ni vill ju inte att fler får reda på sanningen....Då hade ni inte agerat på det här sättet
Citera
Medlem
Citat:
Du kan inte säga att vad du ser i ditt teleskop är "planeter". Det är rena fantasier.

Vad de faktiskt är är omöjligt att säga.

Nej, såklart jag inte kan. Men det här med att de ser ut som 'vandrade ljus' - typ så som stjärnorna ser ut, är inte sant. Det var vad jag ville framföra.
Citera
2022-04-07, 11:18
Medlem
Citat:
Stenen faller till marken. På vilket sätt bevisar det någon magisk "gravitation"?

Du kan kalla det magiskt om du känner för det. Men det tar inte bort det faktum att stenen accelererar mot marken och därmed är utsatt för en nedåtriktad kraft.

Citat:
Det enda det bevisar är att densiteten i stenen är högre än luften, vilket gör att den sjunker. Gravitationskraft behövs ej för att förklara detta fenomen.

Ett kilo sten sjunker medans ett kilo helium lyfter. Stenen har högre densitet än luften medans heliumet har lägre densitet. Svårare än så är det inte.

Densitet saknar riktning. Du kan inte förklara hur stenen vet vad som är ned.
Citera
2022-04-07, 11:18
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Har du inte hängt med i tråden? Och ändå ger dig in på att argumentera?
Citat:
Skriv experimentet igen (eller länka till ditt inlägg). Det är många sidor här.
Här har du beskrivningen på experimenten.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
När du nu har kommit till insikt om att man kan använda sig av modeller för att förklara olika fenomen ska du få äran att själv med enkla medel utföra två experiment.

För det första experimentet behöver du bara en lampa och en rund, platt yta. En tallrik skulle kunna duga. Lampan ska då motsvara solen och tallriken motsvarar jorden.
Släck eller täck för alla andra ljuskällor förutom den som motsvarar solen
Försök nu att belysa tallriken på olika sätt för att imitera dygnets och årstidernas växlingar.

För det andra experimentet byter du ut tallriken mot en boll och belys bollen på olika sätt för att imitera dygnets och årstidernas växlingar.

Helst bör du kunna täcka tak, golv och väggar med mörka färger för att tydligast kunna se de fenomen som uppstår, men med lite vilja så fungerar det ändå.
Berätta sedan här vad du kommer fram till.
Här har du ett till experiment som inte är allt för avancerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nästa experiment du kan göra är att ta tex en rockring. Lägg den på golvet. Den ska representera den platta jorden.

Tag kludd och ca 20 tandpetaren.

Sätt ut små kludd-bollar på golvet med en tandpetare i varje kludd-boll så dessa tandpetare står rakt upp.
Sätt dessa innanför rockringen, lite slumpmässigt så dessa 20 tandpetare är jämt utspridda i rockringen.

Ta gärna en tandpetare i mitten av rockringen som får symbolisera Nordpolen.

Nu tar du en ficklampa. Släck i rummet så det är helt mörkt förutom din tända ficklampa.

För nu lampan ovanför rockringen ett varv så som du anser solen ska röra sig över den platta jorden under ett dygn.

Nu kommer det intressanta:

Kan du göra ett varv med lampan/solen då att alla skuggor från tandpetarna rör sig i en helt rak bana. Exakt alla skuggorna ska röra sig helt rakt.

Berätta hur du lyckades. Och om du inte lyckades, försök komma på en förklaring varför.

Varken "dendummasillen" eller "PrivatPiraten" har redovisat några resultat från experimenten. Undrar varför, det är väldigt enkla saker att åstadkomma.
Citera
2022-04-07, 11:19
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Då var det dags att förklara en gång till. Det finns aldrig alternativa förklaringar från de där platta huvudena, bara påståenden. Det är sant att det inte är mörkt samtidigt i Sydamerika och Australien, men det är möjligt att du inte vet att det finns en stor kontinent däremellan, nämligen Afrika! Under delar av dygnet är det mörkt samtidigt i Afrika och Sydamerika och i Afrika och Australien. Det hade väckt stor uppmärksamhet om Söderkorset plötsligt började röra sig i sidled, tvärtemot vad folk är vana vid att se. Dessutom kan du se det precis i söder också mellan kontinenterna. Jag har själv sett det, men jag är van vid att bli kallad lögnare av plattisar, så du är välkommen också.

När/om korset syns samtidigt i Afrika och i Sydamerika, så ligger korset sydöst om dig när du är i Afrika och sydväst om dig om du befinner dig i Sydamerika.
Citera
2022-04-07, 11:19
Medlem
Citat:
Vätskan (vattnet) rör sig nedåt eftersom vatten har högre densitet än syre.

Hur vet vattnet vad som är ned? Står du bredvid och pekar?
Citera
2022-04-07, 11:23
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Har du inte hängt med i tråden? Och ändå ger dig in på att argumentera?

Här har du beskrivningen på experimenten.

Här har du ett till experiment som inte är allt för avancerat.

Varken "dendummasillen" eller "PrivatPiraten" har redovisat några resultat från experimenten. Undrar varför, det är väldigt enkla saker att åstadkomma.

Vad menar du att experimentet ska visa? Jag kan göra ditt experiment. Det kommer bevisa att en platt jord är den enda möjligheten.

Hur solen och månen rör sig och hur årstiderna fungerar på en platt jord antar jag har visats i tråden redan?

Jag kan göra en video med ditt experiment imorgon (om jag hinner).
Citera
2022-04-07, 11:27
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur vet vattnet vad som är ned? Står du bredvid och pekar?

Vattnet vet ingenting. Ta ett glas med vatten och lägg i några droppar olja. Oljan flyger till botten. Det är för att olja har högre densitet än vatten. Detta är ett experiment som fungerar 100% av gångerna.

Om vi vänder på din fråga då; hur vet gravitationen vilka objekt som den ska ”dra ner” och vilka den ska ”skjuta upp”? Kom gravitationen på detta själv?
Citera
2022-04-07, 11:27
Medlem
Citat:
När/om korset syns samtidigt i Afrika och i Sydamerika, så ligger korset sydöst om dig när du är i Afrika och sydväst om dig om du befinner dig i Sydamerika.
Nej, det här är bara nonsens. Har du varit söder om ekvatorn och sett det själv? Varför kommer du på sådana dumheter som är så lätta att motbevisa. Fråga bara någon som bor där, eller ta en semesterresa söder om ekvatorn. Jag har gjort det, och södra korset står rakt söderut utan att röra sig, och jag har sett det från två ställen långt ifrån varandra. Jag ljuger inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in