2022-04-07, 18:44
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du är rätt säker på att hela vetenskapen har fel men du vet inte mycket i övrigt, ska man tolka det som att du är en sådan person som alltid måste gå emot oavsett vad det gäller?

Rätt säker? Nämn ett par områden där dina teorier används praktiskt och fungerar.

Hur vet ditt lodräta vad som är ner? Vartifrån räknas ditt ner?

Du nämner lod, du är medveten om att det varierar från ort till ort och kallas lodavvikelse. Hur fungerar det med ditt horisontella och lodräta teorier? Varför beror detta på jordens massförskjutelse om bara vertikalt och horisontellt existerar?

90 grader mot vad?

Menar du att 300m ovanför havsytan är så högt upp att dina krafter slutar fungera? Så om jag går upp på berget i min hemby som ligger 600m ovanför havsytan så kommer jag sväva iväg samt inte kunna hålla balansen?

Horisontell gravitation? Viket håll verkar den på, slumpvis eller 360 grader

Du och jag är en del av hela vetenskapen, så nä jag vill inte bara gå emot. Jag kom med en potentiell orsak till hur världen organiserar sig.

Du får tolka min person hur du vill men jag vet inte vad min person har med det här att göra.

Du skriver som att jag inte har rätt i det här, konstigt🌝

Ok så lodavvikelse gör att det inte blir lodrätt där utan lodet drar sig snett? Intressant, aldrig hört om.

Skit i vinklar så Jag nämnde bara det i sammanhanget balans då vi verkar förhålla oss till en 90 graders vinkel när vi står upp. Ju mer vi lutar oss, ändrar vinkeln så felar balansen. Alltså det vi står på och vi bildar 90 grader för bästa balans.

Nä det menar jag inte, det är du som är pilot. Så när känner du att du lämnar "kraften" och ditt öronpass inte fungerar längre? Hur långt upp?

Min teori används i arkitektur bland annat, även om dom inte nödvändigtvis har behövt formulera den som jag.
I vilket sammanhang som helst då du vill att saker ska ligga stilla å inte rulla el glida iväg.

Den verkar rakt upp, ner och 360 grader runt åt alla horisontella håll.
Citera
2022-04-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Du och jag är en del av hela vetenskapen, så nä jag vill inte bara gå emot. Jag kom med en potentiell orsak till hur världen organiserar sig.

Du får tolka min person hur du vill men jag vet inte vad min person har med det här att göra.

Du skriver som att jag inte har rätt i det här, konstigt🌝

Ok så lodavvikelse gör att det inte blir lodrätt där utan lodet drar sig snett? Intressant, aldrig hört om.

Skit i vinklar så Jag nämnde bara det i sammanhanget balans då vi verkar förhålla oss till en 90 graders vinkel när vi står upp. Ju mer vi lutar oss, ändrar vinkeln så felar balansen. Alltså det vi står på och vi bildar 90 grader för bästa balans.

Nä det menar jag inte, det är du som är pilot. Så när känner du att du lämnar "kraften" och ditt öronpass inte fungerar längre? Hur långt upp?

Min teori används i arkitektur bland annat, även om dom inte nödvändigtvis har behövt formulera den som jag.
I vilket sammanhang som helst då du vill att saker ska ligga stilla å inte rulla el glida iväg.

Den verkar rakt upp, ner och 360 grader runt åt alla horisontella håll.

90 grader gäller om vi står i en backe också? Så 90 grader mot vad?

Verkar dina krafter som du säger kommer inget att kunna förflyttas. Ett objekt kan bara röra sig om kraften åt ett håll är större än motstånd kraft.
Citera
2022-04-07, 18:58
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag kom med en potentiell orsak till hur världen organiserar sig.
Då är det dags att utföra några experiment för att utröna om det verkligen förhåller sig så. Du kanske har rätt, men utan olika försök är det ingen som vet.
Citera
2022-04-07, 19:01
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Har du sett södra korset från två platser exakt samtidigt så du kan jämföra?

Nej det har du inte, för det går inte.
Men med en mobiltelefon kan man hålla kontakt med en annan person som kan tala om i vilket väderstreck södra korset befinner sig.
Av en underlig anledning kommer det att visa sig att båda personerna ser södra korset rakt i söder.
Citera
2022-04-07, 19:03
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
För det första är det dygnets växlingar du ska påvisa. Filma gärna dina experiment. Det är inte nödvändigt att du gör det just i morgon, men de närmaste veckorna bör du väl kunna frigöra den tid som behövs för detta.

Hur det fungerar på en platt jord har aldrig visats, så du får väldigt gärna göra det.

Hur det fungerar med en sfärisk jord finns det däremot massvis med bevis och filmer om.

Dina resultat är jag väldigt intresserad av.

Här är en video som visar hur allt fungerar. Vänligen titta på den. Tar bara en eller två minuter. Den visar precis samma sak som ditt experiment hade visat.

https://youtu.be/D5ZYBNOKKHE?t=7145

Kan gärna diskutera den om du vill.
Citera
2022-04-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
90 grader gäller om vi står i en backe också? Så 90 grader mot vad?

Verkar dina krafter som du säger kommer inget att kunna förflyttas. Ett objekt kan bara röra sig om kraften åt ett håll är större än motstånd kraft.

Ja du försöker hålla dig till 90 grader när du står i en backe. Inte relativt till backen då, utan det här horisontella jag pratar om. Sen är det ju svårt och vi har muskler som gör att vi klarar andra vinklar ett tag bara dom inte är för snäva.

Det är inga krafter jag pratar om, snarare "vägar" el "riktningar" krafter rör sig i, på.
Som en ritning, men du tillför kraften när du börjar bygga efter ritningen.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-07 kl. 19:06.
Citera
2022-04-07, 19:09
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du misslyckas med att förklara hur riktningen "ned" uppstår.

Neråt = mot marken. Vertikalt.

Citat:
Gravitationen drar alltid saker nedåt, tyngdkraften skjuter aldrig upp saker.

Hur kommer det sig då att gravitationen låter en båt flyta på vatten men drar ner en sten? Varför låter gravitationen ett kilo helium flyga men drar ner ett kilo bananer? Hur är gravitationen stark nog att hålla fast människor, vatten och diverse annat när jorden snurrar och accelererar i miljontals kilometer i timmen, men är samtidigt inte stark nog att dra ner en luftballong?
Citera
2022-04-07, 19:13
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är inte lätt att förstå vad du menar med horisontellt i det här sammanhanget, men jag antar att du menar att horisonten ser rak ut, och det gör den. Jag måste repetera en gång till. När du är mitt ute i havet är horisonten lika långt bort oavsett var du vänder dig, och då kan horisonten bakom dig inte vara lägre än framför dig. Havet ser platt ut.

En gong till: Turning Torso försvinner bakom horisonten gradvis ju längre bort man kommer. Indikerar detta att havet inte är krökt? Varför är den märkliga förklaringen med perspektiv mer trovärdig än att havet är krökt? Att använda perspektiv på det sättet (som ingen har sett någon annanstans) är en uppfinning för att förklara något som inte går att förklara om jorden er platt. Varför tror du att de som har kommit med den förklaringen är trovärdiga?

Något som tar död på din teori (och teorin om att jorden skulle vara en sfär) är teleskop och/eller kameror med zoom.

Ställ dig vid stranden och titta på när båtarna försvinner "över horizonten". Ta sedan fram din kamera och zooma in, så dyker plötsligt båten upp igen. Det hade varit omöjligt om båten faktiskt hade försvunnit bakom en fysisk horizont.

Game, set, match.
Citera
2022-04-07, 19:19
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Här är en video som visar hur allt fungerar. Vänligen titta på den. Tar bara en eller två minuter. Den visar precis samma sak som ditt experiment hade visat.

https://youtu.be/D5ZYBNOKKHE?t=7145

Kan gärna diskutera den om du vill.
Jag tänker inte titta i flera timmar på en film. De minuter jag tittade på visar att en del inte är belyst. Har solen någon sorts skärm som gör att det blir skugga?

Förklarar den filmen även hur det kan uppstå midnatts-sol på antarktis? Det är ju faktiskt enkelt att kontrollera att det faktiskt uppstår.
Citera
2022-04-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Då är det dags att utföra några experiment för att utröna om det verkligen förhåller sig så. Du kanske har rätt, men utan olika försök är det ingen som vet.

.
Har du nåt experiment i bakfickan?
Flytspackel tycker jag kan påvisa en del av detta iaf.
Citera
2022-04-07, 19:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Något som tar död på din teori (och teorin om att jorden skulle vara en sfär) är teleskop och/eller kameror med zoom.

Ställ dig vid stranden och titta på när båtarna försvinner "över horizonten". Ta sedan fram din kamera och zooma in, så dyker plötsligt båten upp igen. Det hade varit omöjligt om båten faktiskt hade försvunnit bakom en fysisk horizont.

Game, set, match.

Märkligt påstående. Har du aldrig varit på stranden med en kikare?
Citera
2022-04-07, 19:23
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
.
Har du nåt experiment i bakfickan?
Flytspackel tycker jag kan påvisa en del av detta iaf.
Om det är för att påvisa om jorden är platt eller en sfär så har du redan fått ett par exempel du kan roa dig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in