2022-04-07, 15:56
Medlem
otellos avatar
Rätt åt honom. Man röker inte inomhus i en bostad man inte äger.
Citera
2022-04-07, 16:00
Medlem
RickRozays avatar
Har dom ens kört med ozon generator för att få bort lukten?
Citera
2022-04-07, 16:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Har dom ens kört med ozon generator för att få bort lukten?
Efter 20 år med två paket om dagen i lägenheten så är det inte ens chans att det räcker med ozonbombning ...
Ingrodd luktar fruktansvärt och det är inte ens säkert att det går att få bort all stank när man totalrenoverar och byter allt ytskikt.
Citera
2022-04-07, 16:03
Medlem
Halv mille känns saftigt. Måla tak, tapetsera, och ev byta några vitvaror kan inte gå på så mycket? Parkettgolv med kanske. Men visst känns det som värden försöker utnyttja det till att renovera till högre standard på annans bekostnad, gällande saker som i vissa fall behövts bytas ändå?

Efter 20 år behövs rätt mycket fixas även med normalt slitage. Kräva killen på pengar verkar väl rimligt, men summan verkar orimlig.
Citera
2022-04-07, 16:06
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Efter 20 år med två paket om dagen i lägenheten så är det inte ens chans att det räcker med ozonbombning ...
Ingrodd luktar fruktansvärt och det är inte ens säkert att det går att få bort all stank när man totalrenoverar och byter allt ytskikt.

Om man tar ner lghten till betongen?

Eller är tobaksrök plus betong irreverseibel skada?
Citera
2022-04-07, 16:07
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Om man tar ner lghten till betongen?

Eller är tobaksrök plus betong irreverseibel skada?
Det är väl sällan som t ex alla väggar är gjorda i betong.
Citera
2022-04-07, 16:09
Bannlyst
Helt rätt. Luktsaneringen kostar väldigt mycket, det vet alla dom som har jobbat med bilar och rekondat.

Fast när en horunge som peter har rökt sönder lägenheten såpass länge då måste man byta allt, tapet, fläktar, socket och en hel del till.

Han kommer undan billigt.
Citera
2022-04-07, 16:13
Medlem
På ett sätt så tycker jag han får skylla själv. Jag brukar varna rökare som röker inomhus om just detta men dom bryr sig inte skit.

Sen tycker jag samtidigt att efter 20 år max att det bör ta innan fastighetsägarna renovera lägenheten. Varför betalar man hyra om dom aldrig ska betala för underhållningen. Varje gång dom ska göra något då ska dom ha rätt att höja hyran, vad är det för jävla skitsnack. Hyran ska ju se till att underhålla boendet, något annat är ju helt absurt.
Citera
2022-04-07, 16:19
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Haha det här är ju fan helt korkat. Om inte hyresvärden har renoverat något som hellst på 20 år så var det vel kanske dags att göra något där endå nu.. eller?? Och det är ju minimala extrakostnader att tvätta/kleta på lite spärrfärg på väggarna. Lägenheten ska vel fan endå renoveras efter 20 år. Liten var den också..
En vansinnig summa, det här fattar ju fan ett mongo.

Det här är «sign of the times», pöbeln har nu fått grönt ljus från Babylon att hätsa, och nu även plundra folk som röker. Det var lite fel färg på stackaren också.. klart han ska tas.

Jag röker inte själv.
Jag hyr ingen lya.
Jag är trött på pk-pöbel, fuck you.

Klart någon med så låga sociala kreditpoäng som en rökare skall betala! Och mer än folk som inte vaxat golven mer än till midsommar!

Om man har en hyresgäst som sitter inne och bara röker cigg 24/7 så är det väl 50/50 om man måste rök-eller liksanera, så man måste dra in pengarna på dem som flyttar ut.
Citera
2022-04-07, 16:25
Medlem
MasterBobs avatar
Jag fattar inte hur ni räknar ni som påstår att det är fullt rimligt med en kostnad på en halv miljon? Jag har som jag tidigare sagt fixat en 2a som var fruktansvärt rökskadad. Tack vare det så kunde jag köpa den snorbilligt. Det tog mig och en kamrat runt 4-5 helger och det kostade sisådär 20t kronor inkl min ”lön” till honom att få den lägenheten helt fri från nikotinstank och snusk. Då använde vi dyra oljebaserade färger och det målades två eller tre lager om jag inte minns fel.

Det behövs inte brytas upp golv och ozonmaskiner och liknande behövs inte 😂 Vetefan ni som påstår en massa sån skit - ni vet inte vad ni pratar om. Skåp och garderober och dylikt behöver inte rivas ut - det går utmärkt att måla invändigt så väl som utvändigt efter tvätt. I princip hela min lägenhet var platsbyggd så det var inte heller ett realistiskt alternativ. Vi gjorde hela lägenheten förutom badrummet som ändå var helkaklat där nikotinet går att sanera med enbart tvätt. Har för mig att hela projektet kostade under 20t kronor. Det enda jag egentligen gjorde förutom tvätt/målningen var att riva ut alla socklar och byta.

Detta är en fet scam från hyresvärden, fattar ni inte det?
Citera
2022-04-07, 16:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Tycker det är rätt att han ska stå för skadorna på lägenheten. Har själv rökt inne några fåtal gånger och bara efter det ser jag gula äckliga fläckar på lampan uppe i taket. Blir ju riktigt vidrigt av att röka, gult och smuts som tar sig in överallt. Måste lukta och se fruktansvärt ut i den där lägenheten. Självklart ska han stå för det när han själv orsakat problemet.

Är väl liknande som jag slår hål i väggarna för att jag är arg och sen vägrar betala för reparationen.

Klart det inte blir gula fläcker efter bara några få cigarretter - vad rökte du? Du lär behöva röka åtskilliga paket innan det märks såsom fläckar. Inrökt blir det dock fort. Självklart skall dåren betala för kalaset...
Citera
2022-04-07, 16:29
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Klart det inte blir gula fläcker efter bara några få cigarretter - vad rökte du? Du lär behöva röka åtskilliga paket innan det märks såsom fläckar. Inrökt blir det dock fort. Självklart skall dåren betala för kalaset...

Både spliff och cigg. Jag har en lampa som har "fjädrar" likt strimlat papper. Dessa fjädrar på lampan har fått brungula fläckar på sig efter bara några få rökningar inne. Men när jag tänker efter så har jag rökt ganska mycket spliff inne, så det är väl hasch och weed också som satt sig på lamppappret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in