• 1
  • 2
2022-04-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du borde välja det som är mest intressant för dig, och inte gå så mycket efter lönerna. Båda utbildningarna har goda förutsättningar.

Dataingenjör är dessutom långt ifrån bara mjukvara som du beskriver det, förbered dig på att det är mycket matematik, logik och hårdvara. Det är inte en utbildning som du kommer sitta och koda hela tiden, även om en del kodning givetvis ingår.
om dataingenjör inte är mjukvara, vad blir så skillnaden mellan de 3 olika? de ligger ju isåfall sjukt nära varandra. jag ska läsa i gävle.

automationsingenjör hos dem har mycket elektronikkurser vad jag kan se, så det hamnar ju oerhört nära elektroingenjör. det är till och med samma matte också. av 3 år är det 9 kurser som skiljer dem åt. + examensarbete. det skulle inte förvåna mig om man kan gå elektro men bli automationare efteråt? kanske att elektro vore ett bättre val av de två ändå...
Citera
2022-04-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har själv gått el-tele elektriker och sen ett år extra för att bli automationstekniker och det finns hur mycket jobb som helst. Du kommer få jobb samma dag du går utanför skolans dörr om du nu inte är helt hopplös. Programmering av PLC och vanlig PC programmering flyter mer och mer ihop även inom industrin så du kommer få den delen också. Fler och fler system kan använda sig av både kod från C++, python, java och liknande.
Matte är ett viktigt ämne inom elen och automationen så där kommer du helt enkelt få plugga lite extra. Det är väl viktigt inom data också så det går nog på ett ut.

Vad du jobbar som när du är färdig kan vara väldigt olika men antingen arbetar du direkt på en industri och underhåller, förbättrar och liknande på företagets maskiner. Alternativ två är att jobba på ett företag som gör samma sak men på olika industrier och får då mest göra större jobb eller skitjobben som de anställda inte hinner med eller vill göra. Tredje alternativet är att du jobbar hos någon maskinbyggare eller robotapplikationsföretag och bygger maskiner, kör igång och installerar ute hos kund. Kan bli en del resande om du kommer in på detta.
Lönen har jag tyvärr inte koll på hur den är nu då jag själv gått vidare mot sälj av automationsprodukter och har ett helt annat löneläge än som automationstekniker. En möjlighet om du är intresserad av hög lön kan tilläggas men tänk på att det viktigaste är att man ska trivas på jobbet och med arbetsuppgifterna.

Jag tror att det är lättare att få jobb inom automation än inom programmering. Flera svenska företag plockar hem sin tillverkning och är då tvungen att automatisera för att hålla ner kostnaderna plus att det inte kommer bli färre robotar eller automatiska maskiner i framtiden.

kan jag gå elektro och ändå plocka jobb som automation? som jag skrev i ett annat inlägg är det endast 9 kurser + ex arbete som skiljer dem åt. man läser ju lite programmering även på elektro.

jag gick industriteknik på gymnasiet, gick ut med 20.7 i betyg vilket är högt, jag är atuomationstekniker från gymnasiet så jag har programmerat lite plc, samt jobbat som rpa utvecklare som jag skrev i trådstarten. vad skiljer data från automation om data inte har med mjukvara att göra som jag föreställde mig som någon tidigare skrev?
Citera
2022-04-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
kan jag gå elektro och ändå plocka jobb som automation? som jag skrev i ett annat inlägg är det endast 9 kurser + ex arbete som skiljer dem åt. man läser ju lite programmering även på elektro.

jag gick industriteknik på gymnasiet, gick ut med 20.7 i betyg vilket är högt, jag är atuomationstekniker från gymnasiet så jag har programmerat lite plc, samt jobbat som rpa utvecklare som jag skrev i trådstarten. vad skiljer data från automation om data inte har med mjukvara att göra som jag föreställde mig som någon tidigare skrev?

Det som skiljer alla högskoleutbildningarna från gymnasieutbildningarna är att det blir mycket mer matte samt att man går ner på grunderna mer.
Inrikningen på programmen skiljer sig lite åt och det skiljer sig även mellan de olika universiteten/Högskolorna.

Men lite generaliserat.
Data blir mer åt dataapplikation och modeller. Du skapar en programvara i en dator.
Automation blir som det låter mer hur du styr en apparat. Du använder en dator för att styra en funktion
Electro blir mer grundläggande hur en elektronikenhet fungerar. Du bygger en dator.
Vet att detta är lite grovt och förenklat och utbildningarna gränsar till varandra, och du kan säker få samma jobb från fler av utbildningarna.
Citera
2022-04-07, 16:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag har noll koll på dagens betygsystem då jag gick i skolan för länge sen och inte har några barn men din början inom industriteknik är helt rätt för att gå vidare till automationstekniker.

Programmering inom data är ren programmering men inom automation så är det PLC i första hand men då de blir mer och mer datorer där också så kommer det säkerligen ha växt ihop om 5 år. Kollar du exempelvis på Phoenix Contacts PLC Next så är det en typ raspberry Pi men i industristandard och möjlighet att programmera med antingen PLC-kod, C++, Python, Java eller annat valfritt program. Du har givetvis tillgång till OPC UA och möjlighet att lägga in matlab också.
Beckhoff har en liknande med deras CX-system och i Siemens kan du göra mer eller mindre samma sak med deras tioportal.

Som automationare kan du ju också åka på att bygga skåp, programmera robotar, serva maskiner eller vad det nu är. Allt är beroende på vart du väljer att ta anställning. Är säkerligen mer rörligt jobb inom automation och jag tror jobbmöjligheterna är större där. Det finns massor av datakunniga på marknaden redan men inte så många automationare. I mitt jobb får jag frågan några gånger i månaden om jag känner någon som vill börja jobba hos företaget jag besöker.
Citera
2022-04-07, 16:33
Medlem
Citat:
om dataingenjör inte är mjukvara, vad blir så skillnaden mellan de 3 olika? de ligger ju isåfall sjukt nära varandra. jag ska läsa i gävle.

automationsingenjör hos dem har mycket elektronikkurser vad jag kan se, så det hamnar ju oerhört nära elektroingenjör. det är till och med samma matte också. av 3 år är det 9 kurser som skiljer dem åt. + examensarbete. det skulle inte förvåna mig om man kan gå elektro men bli automationare efteråt? kanske att elektro vore ett bättre val av de två ändå...

Det är mjukvara, men inte enbart. I alla fall om det är civilingenjörsutbildning i data du ska gå. Chalmers sammanfattar det rätt bra vad som ingår:

Matematik - 21%
Fysik - 4%
Elektroteknik - 8%
Datorteknik - 17%
Programutveckling - 21%
Miljö - 4%
Valbara kurser - 17%
Kandidatarbete - 8%

https://www.chalmers.se/sv/utbildnin...atateknik.aspx
Citera
2022-04-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är mjukvara, men inte enbart. I alla fall om det är civilingenjörsutbildning i data du ska gå. Chalmers sammanfattar det rätt bra vad som ingår:

Matematik - 21%
Fysik - 4%
Elektroteknik - 8%
Datorteknik - 17%
Programutveckling - 21%
Miljö - 4%
Valbara kurser - 17%
Kandidatarbete - 8%

https://www.chalmers.se/sv/utbildnin...atateknik.aspx
det är högskoleingenjör jag hade tänkt gå. här är den i gävle: https://hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Pro...rogrammet.html
Citera
2022-04-07, 18:16
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Electro blir mer grundläggande hur en elektronikenhet fungerar. Du bygger en dator.
Vet att detta är lite grovt och förenklat och utbildningarna gränsar till varandra, och du kan säker få samma jobb från fler av utbildningarna.

jag hade ändrat till du bygger ett system eller designar ett elektrisk system.
kan finnas mikrokontroller eller liknande i systemet.
men skriva att man bygger en dator är ganska missvisande.

annars tror man ju att man antingen sätter ihop en dator typ eller att man bygger hårdvaran i en PC från noll.
och det är det nog inte många i Sverige som gör..
Senast redigerad av duden83 2022-04-07 kl. 18:19.
Citera
2022-04-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
jag hade ändrat till du bygger ett system.
Försökte förenkla bara, tyvärr sätter många likhetstecken på att utveckla ett system med applikations utveckling.
Det finns mängder av mikroprocessorer i det mesta vi hanterar, det inte många som förstår hur många som finns i de många tunga maskiner vi exporterar idag.
Citera
2022-04-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
jag hade ändrat till du bygger ett system eller designar ett elektrisk system.

annars tror man ju att man antingen sätter ihop en dator typ eller att man bygger hårdvaran i en PC från noll.
och det är det nog inte många i Sverige som gör..

Såg att du uppdaterat ditt inlägg.

Nej det är inte en PC jag menar, däremot finns det ganska många personer i Sverige som konstruerar eller specificerar kontrollenheter i många avancerade system och industriprodukter. Där finns en stor brist på arbetskraft både för hårdvaran i sig själv och den hårdvaru ära mjukvaran.
Fins fler som utbildar sig mot applikationslagret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in