Citat:
Ursprungligen postat av
DrillBitTTT
kan jag gå elektro och ändå plocka jobb som automation? som jag skrev i ett annat inlägg är det endast 9 kurser + ex arbete som skiljer dem åt. man läser ju lite programmering även på elektro.
jag gick industriteknik på gymnasiet, gick ut med 20.7 i betyg vilket är högt, jag är atuomationstekniker från gymnasiet så jag har programmerat lite plc, samt jobbat som rpa utvecklare som jag skrev i trådstarten. vad skiljer data från automation om data inte har med mjukvara att göra som jag föreställde mig som någon tidigare skrev?
Jag har noll koll på dagens betygsystem då jag gick i skolan för länge sen och inte har några barn men din början inom industriteknik är helt rätt för att gå vidare till automationstekniker.
Programmering inom data är ren programmering men inom automation så är det PLC i första hand men då de blir mer och mer datorer där också så kommer det säkerligen ha växt ihop om 5 år. Kollar du exempelvis på Phoenix Contacts PLC Next så är det en typ raspberry Pi men i industristandard och möjlighet att programmera med antingen PLC-kod, C++, Python, Java eller annat valfritt program. Du har givetvis tillgång till OPC UA och möjlighet att lägga in matlab också.
Beckhoff har en liknande med deras CX-system och i Siemens kan du göra mer eller mindre samma sak med deras tioportal.
Som automationare kan du ju också åka på att bygga skåp, programmera robotar, serva maskiner eller vad det nu är. Allt är beroende på vart du väljer att ta anställning. Är säkerligen mer rörligt jobb inom automation och jag tror jobbmöjligheterna är större där. Det finns massor av datakunniga på marknaden redan men inte så många automationare. I mitt jobb får jag frågan några gånger i månaden om jag känner någon som vill börja jobba hos företaget jag besöker.