• 1
  • 2
2022-04-07, 14:30
Medlem
hej
har så förbannat svårt att bestämma mig vilken linje jag ska gå och ansökan ska ju in snart

jag har gått ett år på INDEK men detta var inte alls något för mig. jag är alldeles för introvert.

på fritiden har jag haft lite udda intressen, jag har byggt drönare, mekat bil, byggt hifi högtalare osv. detta tycker jag talar lite för automation, då det är lite mer praktiskt än data. jag tycker jag har lätt för att förstå logik, men är rätt kass på matte. förmodligen mest för att jag inte lägger ner den tid som krävs för att förstå den.

som automation är jag 100% övertygad om att jag kommer få jobb. data tror jag inte heller det kommer vara några problem då det råder brist på folk, även brist på automationare.

vad talar emot automation då? ja, jag kan läsa mig till att typ alla automationare är elektriker mer eller mindre. det känns kanske inte riktigt helt rätt. som en ordentlig downgrade. sen verkar ju lönen vara halvdan. 35k efter 5 års erfarenhet var det någon som skrev på ett annat forum.

jag har läst grundkursen i python, och tyckte det var kul faktiskt. har även arbetat som rpa utvecklare med högskoleingenjörer i data, detta var helt okej det med, men hade det inte varit under corona distans hade jag nog uppskattat det 10ggr mer.

det ser lågt ut för automation: https://yrkeskollen.se/lonestatistik...ngenjor-maskin
medans data är betydligt högre med median på 46? https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/it-yrken/

jag kanske är lite onödigt lönefixerad, jag kommer från välställd familj så jag är nog lite skadad av det.

automation är hårdvara och data är mjukvara är väl en hyffsad definition, men jag tycker inte det ger tillräckligt med kött på benen.

inputs? vad ska jag välja?

automation är co-op, dvs man läser ett år praktik invävt i utbildningen, så totalt blir det 4 år. ger goda chanser till vettiga sommarjobb också. data kommer jag nog också kunna få sommarjobb som, på min gamla arbetsplats tex
Senast redigerad av DrillBitTTT 2022-04-07 kl. 14:33.
Citera
2022-04-07, 14:50
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Du kan ju söka båda och bestämma dig sen om du skulle komma in på båda.
Citera
2022-04-07, 14:52
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50

Om jag inte minns fel så sätter man väl den prio man vill ha och kommer man in på något så stryks de andra automatiskt.
Citera
2022-04-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
jag har lagt till dom i listan men man rangordnar ju, så söker jag säg data som förstahand och automation som andrahand så kommer automation att strykas eftersom jag kommer ha merit att komma in på mitt förstahandsval
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Om jag inte minns fel så sätter man väl den prio man vill ha och kommer man in på något så stryks de andra automatiskt.
yepp det stämmer
Citera
Medlem
Automation har nog goda framtidsutsikter. Många företag flyttar hem sin produktion till Sverige nu. Har varit i den branschen hela mitt liv och du kommer nog inte att ångra dig om du kör på det.
Citera
2022-04-07, 14:56
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
aha, det så det fungerar. TS ta en tärning, slår du 1,2,3 så blir det ena valet dataingenjör, annars andra.
Citera
2022-04-07, 14:59
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
hej
har så förbannat svårt att bestämma mig vilken linje jag ska gå och ansökan ska ju in snart

jag har gått ett år på INDEK men detta var inte alls något för mig. jag är alldeles för introvert.

på fritiden har jag haft lite udda intressen, jag har byggt drönare, mekat bil, byggt hifi högtalare osv. detta tycker jag talar lite för automation, då det är lite mer praktiskt än data. jag tycker jag har lätt för att förstå logik, men är rätt kass på matte. förmodligen mest för att jag inte lägger ner den tid som krävs för att förstå den.

som automation är jag 100% övertygad om att jag kommer få jobb. data tror jag inte heller det kommer vara några problem då det råder brist på folk, även brist på automationare.

vad talar emot automation då? ja, jag kan läsa mig till att typ alla automationare är elektriker mer eller mindre. det känns kanske inte riktigt helt rätt. som en ordentlig downgrade. sen verkar ju lönen vara halvdan. 35k efter 5 års erfarenhet var det någon som skrev på ett annat forum.

jag har läst grundkursen i python, och tyckte det var kul faktiskt. har även arbetat som rpa utvecklare med högskoleingenjörer i data, detta var helt okej det med, men hade det inte varit under corona distans hade jag nog uppskattat det 10ggr mer.

det ser lågt ut för automation: https://yrkeskollen.se/lonestatistik...ngenjor-maskin
medans data är betydligt högre med median på 46? https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/it-yrken/

jag kanske är lite onödigt lönefixerad, jag kommer från välställd familj så jag är nog lite skadad av det.

automation är hårdvara och data är mjukvara är väl en hyffsad definition, men jag tycker inte det ger tillräckligt med kött på benen.

automation är co-op, dvs man läser ett år praktik invävt i utbildningen, så totalt blir det 4 år. ger goda chanser till vettiga sommarjobb också. data kommer jag nog också kunna få sommarjobb som, på min gamla arbetsplats tex

Båda ger dig nog jobb och en bra framtid.
läs på exakt vad de olika utbildningarna innehåller (jo, jag vet de är mycket lulllull i beskrivningarna) och skaffa dig en idé.
Du kan även gå in på varje kurs och se vad den innehåller. sedan så kan du ringa till studievägledaren på programmet. de kanske kan ge dig lite mer insikt. besöka studieplatsen? be att få prata med någon nuvarande elev på programmet?

du kan ju även kolla på elektronikingenjör. är ju hårdvara, men med hårdvarunära programmering.

lönen ska du inte ta för mycket i beräkning. man spenderar så jäkla mycket tid på jobbet...
Citera
2022-04-07, 15:00
Medlem
Du borde välja det som är mest intressant för dig, och inte gå så mycket efter lönerna. Båda utbildningarna har goda förutsättningar.

Dataingenjör är dessutom långt ifrån bara mjukvara som du beskriver det, förbered dig på att det är mycket matematik, logik och hårdvara. Det är inte en utbildning som du kommer sitta och koda hela tiden, även om en del kodning givetvis ingår.
Citera
2022-04-07, 15:02
Medlem
Nu kanske jag sätter lite griller i huvudet på dig. Men jag skulle faktiskt rekomendera dig Electro.
Automation är forfarande mycket programering och leder ofta till ett lite glorifierat "Elektriker jobb med lite programering".
Data beror lite på inrikting men en Coo Op så blir det nog mest applikation.
Vill du ner på riktig lågnivå kombinerad med hårdvara är elektro mer rätt. Och där finns et skriande behov just nu.
Citera
2022-04-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu kanske jag sätter lite griller i huvudet på dig. Men jag skulle faktiskt rekomendera dig Electro.
Automation är forfarande mycket programering och leder ofta till ett lite glorifierat "Elektriker jobb med lite programering".
Data beror lite på inrikting men en Coo Op så blir det nog mest applikation.
Vill du ner på riktig lågnivå kombinerad med hårdvara är elektro mer rätt. Och där finns et skriande behov just nu.
verkar inte heller så dumt ändå. har knappt kollat på den utbildningen då jag fick för mig att det var sjukt mycket matte. men elektronik tycker jag är rätt kul. har lött en hel del och sånt där. fick hem lite kondensatorer och grejer i förrgår faktiskt, ska bygga ett eget delningsfilter till ett par golvhögtalare.
Citera
2022-04-07, 15:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
hej

Jag har själv gått el-tele elektriker och sen ett år extra för att bli automationstekniker och det finns hur mycket jobb som helst. Du kommer få jobb samma dag du går utanför skolans dörr om du nu inte är helt hopplös. Programmering av PLC och vanlig PC programmering flyter mer och mer ihop även inom industrin så du kommer få den delen också. Fler och fler system kan använda sig av både kod från C++, python, java och liknande.
Matte är ett viktigt ämne inom elen och automationen så där kommer du helt enkelt få plugga lite extra. Det är väl viktigt inom data också så det går nog på ett ut.

Vad du jobbar som när du är färdig kan vara väldigt olika men antingen arbetar du direkt på en industri och underhåller, förbättrar och liknande på företagets maskiner. Alternativ två är att jobba på ett företag som gör samma sak men på olika industrier och får då mest göra större jobb eller skitjobben som de anställda inte hinner med eller vill göra. Tredje alternativet är att du jobbar hos någon maskinbyggare eller robotapplikationsföretag och bygger maskiner, kör igång och installerar ute hos kund. Kan bli en del resande om du kommer in på detta.
Lönen har jag tyvärr inte koll på hur den är nu då jag själv gått vidare mot sälj av automationsprodukter och har ett helt annat löneläge än som automationstekniker. En möjlighet om du är intresserad av hög lön kan tilläggas men tänk på att det viktigaste är att man ska trivas på jobbet och med arbetsuppgifterna.

Jag tror att det är lättare att få jobb inom automation än inom programmering. Flera svenska företag plockar hem sin tillverkning och är då tvungen att automatisera för att hålla ner kostnaderna plus att det inte kommer bli färre robotar eller automatiska maskiner i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in