2022-04-07, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
[/b]

🤔 Jag hoppas det är förlöjligande retorik det där och inte riktiga frågor.

Förstår du vattnets förmåga att demonstrera den bakomliggande "strukturen" genom att anpassa sig till den. Som färg till form och sen motiv?
Bilden här blir en rak linje som samarbetar med en vertikal och dom två skapar förutsättningar för materia att balansera sig själv, på, över, i, enligt?
Har svårt att finna nån plats för minsta lilla avvikelse, horisontellt eller vertikalt i denna "design". 90° skarpt!

Du påstår att den bakomliggande "strukturen" är krökt. Vart kommer den idén ifrån, vilka observationer? Vi börjar om helt från början så jag inte missar något. Inga yviga gester nu, håll det enkelt.

Du får nog förklara hur vrakjägare kan mäta höjden på havsytan för att avgöra vad som ligger på bottnen. Bland annat användes tekniken när man letade efter MH370.
Med din teori så skulle man alltså inte kunna hitta något på detta vis eftersom du påstår att ytan alltid är plan vilket denna teknik mäter att den inte är. Havsytan påverkas av bland annat gravitationen så jämnt är det inte vilket du också kan få svar på om du kontaktar valfri havsforskare.
Citera
2022-04-07, 06:20
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
De kanske har seglat i en cirkel på vår platta jord?

Nja det går att segla runt en platt jord med om den är som en hockeypuck med tjock kant, det kanske är så dom tänker? så isåfall är ju jorden både rund och platt! winwin...
Citera
2022-04-07, 09:02
Medlem
Citat:
[/b]
... Förstår du vattnets förmåga att demonstrera den bakomliggande "strukturen" genom att anpassa sig till den....

Om du menar att vatten är en flytande vätska som söker sig till lägsta möjliga lägesenergi? Jo visst förstår jag det. Däremot förstår jag inte vad det har med tråden att göra.

Men det är nog inte vad du menar utan du för nog fram tesen att vatten har helt andra och okända egenskaper? Som typ att vatten har en inneboende kunskap om platt?

Citat:
[/b]
... Bilden här blir en rak linje som samarbetar med en vertikal och dom två skapar förutsättningar för materia att balansera sig själv, på, över, i, enligt?...

Att horisonten ser rak ut är exakt vad du kan förvänta dig även på en sfärisk jord.

Resten är rent svammel. Vad i hela världen är linjer som samarbetar och vilka förutsättningar skapar dessa linjer för att balansera sig själva? Och vad menas med att linjerna balanseras?

Citat:
[/b]
... Har svårt att finna nån plats för minsta lilla avvikelse, horisontellt eller vertikalt i denna "design". 90° skarpt! ...

Ja vertikalt är vinkelrätt mot horisontellt. Men det säger inte ett skit om jordens form.

Utan den stora frågan är om vertikalt på en plats är parallellt med vertikalt på en annan plats.

Citat:
Du påstår att den bakomliggande "strukturen" är krökt. Vart kommer den idén ifrån, vilka observationer? Vi börjar om helt från början så jag inte missar något. Inga yviga gester nu, håll det enkelt.

Ett av många evidens är att vi kan observera att ned (vertikalt) är i olika riktning på olika platser.

Om du t.ex observerar polstjärnans vinkel relativt en lodlinje på olika platser så kommer man snabbt fram till att riktningen "ned" är olika på dessa platser.
Citera
2022-04-07, 09:16
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du får nog förklara hur vrakjägare kan mäta höjden på havsytan för att avgöra vad som ligger på bottnen. Bland annat användes tekniken när man letade efter MH370.
Med din teori så skulle man alltså inte kunna hitta något på detta vis eftersom du påstår att ytan alltid är plan vilket denna teknik mäter att den inte är. Havsytan påverkas av bland annat gravitationen så jämnt är det inte vilket du också kan få svar på om du kontaktar valfri havsforskare.

Vatten lägger sig alltid plant. Om du hävdar att vatten kan krökas runt ett klot, så får du bevisa det med ett experiment som går att replikera.

Bevisbördan ligger på dig.
Citera
2022-04-07, 09:19
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej men dom andra sakerna jag skrev i inlägget du citerade som södra korset och att cirklar med origo i Nordpolen blir kortare söder om Ekvatorn gör ju det. Detta funkar ju inte alls på en platt jord.

Södra korset ligger inte stilla (likt polstjärnan) utan färdas tillsammans med resten av stjärnorna. Det går inte att se södra korset i t.ex. Australien och Sydamerika samtidigt (eftersom det är natt i Australien mitt på dagen i Sydamerika).
Citera
2022-04-07, 09:25
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Där är vi helt överens ett tag, men så kommer du med Force the Line. Varför inte göra det enkelt. Vågar du? Jag tror att vi är överens om att det måste gå att göra en karta över den platta jorden, och då är min fråga: Är Gleason rätt karta, eller inte? Om inte, vad är felet?

Gleason är korrekt, ja. Det är den kartan som används av piloter, sjökaptener, när man skickar radiosignaler o.s.v. Man använder alltid en platt karta (Gleason) vid all form av navigation.
Citera
2022-04-07, 09:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Södra korset ligger inte stilla (likt polstjärnan) utan färdas tillsammans med resten av stjärnorna. Det går inte att se södra korset i t.ex. Australien och Sydamerika samtidigt (eftersom det är natt i Australien mitt på dagen i Sydamerika).
Fast södra korset rör sig runt Sigma Octantis som ligger på en fast plats. Det rör sig inte alls som det skulle behöva göra på en platt jord.
Citera
2022-04-07, 10:01
Medlem
Citat:
Vatten lägger sig alltid plant. ...

Absolut inte. Vet vet att vatten inte lägger sig platt.

Men jag är nyfiken på hur du tänker: Varför tror du att vatten känner till vad som är platt och hur går det till när vatten finner sin platthet?

Citat:
... Bevisbördan ligger på dig.

Och det är bevisat sedan länge. Det är inga som helst problem att mäta att vattnet är krökt och det har gjorts miljontals gånger.
Citera
2022-04-07, 10:04
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast södra korset rör sig runt Sigma Octantis som ligger på en fast plats. Det rör sig inte alls som det skulle behöva göra på en platt jord.

Nej, södra korset går runt hela jorden (360 grader).
Citera
2022-04-07, 10:04
Medlem
Citat:
Gleason är korrekt, ja. Det är den kartan som används av piloter, sjökaptener, när man skickar radiosignaler o.s.v. Man använder alltid en platt karta (Gleason) vid all form av navigation.

Nopp. Idag används nästan uteslutande WGS84. Finns inte en enda människa som navigerar med Gleason.

Och nej, vi vet utan något som helst tvivel att Gleason är en felaktig karta över avstånd och riktningar på jorden. Ta bara en sådan sak som avstånd i Australien.
Citera
2022-04-07, 10:11
Medlem
snivlems avatar
Den här diskussion är bara bisarr.

Som de flesta religiösa vänder ni på allt och vill få oss normala att bevisa ett negativ, alltså bevisa att jorden INTE är platt. tyvärr det funkar inte så ... det är NI som kommer med platt jord påståendet och därmed ska ni fram med bevisen.

Att ni inte förstår att såpass stora konspirationer är omöjliga säger en hel del. Det går inte att undanhålla en sån sanning. Ni pysslar med självbedrägeri för att ni vantrivs i era liv, men det känns bättre när ni är den lilla skaran som minsann sett ljuset och vet sanningen.

Om ni vill att folk ska tro på er teori, så gå samman alla flat-earthers och fixa en båt och visa oss kanten eller isväggen, eller vad det senaste påhittet är !

eller kanske lite dyrare, en filmad raketuppskjutning, alltså med kameror utan på raketen så man ser .... JA JUST DET HAR JU GJORTS, och tada där hade vi klotet...Det kallar ni såklart fejk utan belägg.

Jag råder alla att omgående sluta diskutera med dessa foliehattar för ni spär bara på deras psykos..om de nu ens tror på det själv och inte bara vill vara motiga, så är det antagligen
Citera
2022-04-07, 10:12
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Absolut inte. Vet vet att vatten inte lägger sig platt.

Men jag är nyfiken på hur du tänker: Varför tror du att vatten känner till vad som är platt och hur går det till när vatten finner sin platthet?

Om vatten inte lägger sig platt, varför använder man då ett s.k. "vattenpass" när man ska dra raka linjer?

https://www.skapamer.se/vattenpass-handtag

Citat:
Varför tror du att vatten känner till vad som är platt?

Vatten "känner" ingenting. Det lägger sig plant p.g.a. fysikens lagar. Vi mäter altitud som "meter över havet". Om havet har olika nivåer, så hade dessa siffror inte betytt någonting.

Testa detta: Fyll ett glas med vatten. Tippa glaset åt sidan. Vattnet håller kvar sin perfekta horizontella nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in