2022-04-02, 11:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Om du lägger en boll på ett golv som lutar så rullar den. Om det är horisontellt, alltså plant så gör den inte det. Det är i det stadiet där den inte gör det människan och naturen jobbar.
Och speciellt vatten som jag tjatar om.
Säger ingenting om jordytans form över längre avstånd då ner alltid är in mot jordens masscentrum. Ett platt golv ligger ju alltid platt gentemot jordens centrum oavsett om du är i Nairobi eller i Stockholm även om Stockholm och Nairobi inte ligger i samma lutning i förhållande till varandra så detta pekar inte på att jorden skulle vara platt.
Citera
2022-04-02, 11:40
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Säger ingenting om jordytans form över längre avstånd då ner alltid är in mot jordens masscentrum. Ett platt golv ligger ju alltid platt gentemot jordens centrum oavsett om du är i Nairobi eller i Stockholm även om Stockholm och Nairobi inte ligger i samma lutning i förhållande till varandra så detta pekar inte på att jorden skulle vara platt.

Men det säger absolut ingenting om att det skulle vara en rund jord.
Citera
2022-04-02, 11:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej men dom andra sakerna jag skrev i inlägget du citerade som södra korset och att cirklar med origo i Nordpolen blir kortare söder om Ekvatorn gör ju det. Detta funkar ju inte alls på en platt jord.
Citera
2022-04-02, 13:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Här en en film som tydligt visar att vatten alltid lägger sig i nivå mot jordens centrum gör att vi just med vatten kan bevisa jordens form. Detta då vattnet följer jordens kröning.

Se filmen. Förstå den.

https://youtu.be/4uwvx7-x98U
Citera
2022-04-02, 13:52
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Hur upplever du den inte platt i din vardag, ja förutom berg på skit. När känner du att du går snett? t,ex, om vi ska lägga ribban där.

Hur man upplever ett objekt som platt, konkav eller konvex beror på storleken på objektet och hur nära ytan man observerar det.
Ett Objekt med 100 cm diameter ser man ganska lätt vilken form det har om man betraktar det från, låt oss säga, 300 cm.
Men om man betraktar samma objekt från 3 cm upplever man det som platt.

Om man skulle betrakta samma yta skalenligt som människan är lång och jordens storlek skulle man nog hamna under 1/100 dels mm.
På det avståndet är det omöjligt att med bara ögonen avgöra vilken form objektet har.
Citera
2022-04-02, 15:32
Medlem
Citat:
.... Hur upplever du den inte platt i din vardag, ja förutom berg på skit. ...

Massor med olika saker. Objekt som delvis är dolda under horisonten, polstjärnas position över horisonten, halvmånens lutning på olika breddgrader, parabolantennernas riktning...

Citat:
.... När känner du att du går snett? t,ex, om vi ska lägga ribban där.

Är ett extremt korkat ställe att lägga ribban på eftersom ingen begriper varför man skulle vara tvungen att gå snett. Kan du ens förklara det själv?
Citera
2022-04-02, 15:51
Medlem
Citat:
Om du lägger en boll på ett golv som lutar så rullar den. Om det är horisontellt, alltså plant så gör den inte det. Det är i det stadiet där den inte gör det människan och naturen jobbar.
Och speciellt vatten som jag tjatar om.

Ja du tjatar om vatten men du är extremt dålig på att förklara varför. Försöker du föra fram någon förvirrad åsikt om att vatten alltid är platt?

Det har du såklart noll evidens för och du kan inte ens föra fram någon slags vettig hypotes om hur i hela världen vatten hittar sin platthet. I själva verket är det ju precis tvärtom, vi vet att vatten nästan aldrig är platt och vi vet att vatten inte är något intelligent väsen som har en inneboende kunskap om vad som är platt.

Men gör gärna ett försök att förklara. Hur vet vattnet vad som är platt och hur kan vattnet vid Brasilien känna till höjden på vattnet utanför Göteborg? Och hur funkar kombinationen tidvatten och platt? Varför är vattenståndet på olika platser inte lika? Varför varierar vattenståndet med lufttrycket?
Citera
2022-04-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja du tjatar om vatten men du är extremt dålig på att förklara varför. Försöker du föra fram någon förvirrad åsikt om att vatten alltid är platt?

Det har du såklart noll evidens för och du kan inte ens föra fram någon slags vettig hypotes om hur i hela världen vatten hittar sin platthet. I själva verket är det ju precis tvärtom, vi vet att vatten nästan aldrig är platt och vi vet att vatten inte är något intelligent väsen som har en inneboende kunskap om vad som är platt.

Men gör gärna ett försök att förklara. Hur vet vattnet vad som är platt och hur kan vattnet vid Brasilien känna till höjden på vattnet utanför Göteborg? Och hur funkar kombinationen tidvatten och platt? Varför är vattenståndet på olika platser inte lika? Varför varierar vattenståndet med lufttrycket?

Ja jag försöker hålla det simpelt och vatten är intressant i detta sammanhang.
De horisontella och vertikala "krafterna" är det jag vill fokusera på. Och det verkar otroligt att de ändrar beteende på grund av avstånd.
Citera
2022-04-02, 21:55
Medlem
Citat:
Massor med olika saker. Objekt som delvis är dolda under horisonten, polstjärnas position över horisonten, halvmånens lutning på olika breddgrader, parabolantennernas riktning...

Är ett extremt korkat ställe att lägga ribban på eftersom ingen begriper varför man skulle vara tvungen att gå snett. Kan du ens förklara det själv?

Ja det var ett dumt ställe att lägga ribban på.
Skit i den diskussionen..

Ja du kanske tolkar himlen rätt, jag vet inte.
Citera
2022-04-03, 02:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
De horisontella och vertikala "krafterna" är det jag vill fokusera på. Och det verkar otroligt att de ändrar beteende på grund av avstånd.
Hur ändrar dom beteende menar du. Vatten i t ex ett hav lägger sig platt i förhållande till jordens masscentrum bortsett från vågor som uppstår av vinden vilket gör att det följer jordens kurvatur då ner alltid är rakt mot jordens masscentrum.
Citera
2022-04-03, 09:39
Medlem
Citat:

Varför är vatten intressant? Vilka av observationer av vatten tror du visar något om jordens form?

Citat:

Vad är det för horisontell kraft du pratar om?

När det gäller den vertikala kraften så antar jag att du pratar om tyngdkraften? Den ändrar inte beteende på annat sätt än att kraften minskar med ökande avstånd. Och det är verkligen inget mysko med det, det gäller ju det mesta såsom t.ex magnetism och fältstyrka.
Citera
2022-04-06, 20:54
Medlem
Citat:
Varför? Vi vet ju att vatten är en menlös och ointelligent flytande vätska som på intet sett är någon måttstock på vare sig jordens form eller vad som är platt.

Vad betyder det faktum att vatten nästan aldrig är platt? Hur kan en våg, tidvatten eller ett vattenfall vara någon form av evidens för jordens form?

Gjorde precis det. Jag spillde vatten från en bredfullt glas vilket jag tolkar som att vatten inte är platt.

Regn faller nedåt? 100 liter vatten är tungt? Hur ett vattenpass fungerar? Vattnet i duschen rinner ned i golvbrunnen och inte upp i taket?

Svårt att veta vad du egentligen efterfrågar. Varför vi nog bör vända på frågan:
Du måste förklara vad vatten har med jordens form att göra. Och varför vattnet som kommer ur min dusch inte är platt.

🤔 Jag hoppas det är förlöjligande retorik det där och inte riktiga frågor.

Förstår du vattnets förmåga att demonstrera den bakomliggande "strukturen" genom att anpassa sig till den. Som färg till form och sen motiv?
Bilden här blir en rak linje som samarbetar med en vertikal och dom två skapar förutsättningar för materia att balansera sig själv, på, över, i, enligt?
Har svårt att finna nån plats för minsta lilla avvikelse, horisontellt eller vertikalt i denna "design". 90° skarpt!

Du påstår att den bakomliggande "strukturen" är krökt. Vart kommer den idén ifrån, vilka observationer? Vi börjar om helt från början så jag inte missar något. Inga yviga gester nu, håll det enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in