Citat:
Ursprungligen postat av
Anonym0505
Jag har en fråga som vem som helst kan svara på. Hur räknar man ut på enklast sätt när man ska ta Elvanse hur länge de verkar i kroppen beroende på hur många man vill ha?
när man tar fler hur räknar man ut tidsperioden vill kunna fatta hur man gör så att jag vet tills nästa gång?
Jag börjar med att klistra in mitt tidigare inlägg här i tråden där jag besvarar dig på exakt den här frågan:
"ör att svara på din fråga, verkningstiden blir längre ju mer du tar eftersom att kroppen först måste utvinna amfetaminet ur den dos du har tagit vilket inte sker direkt och tar längre tid ju mer du har tagit. Sen har varje substans en haleringstid som varierar från person till person och substans till substans som berättar hur lång tid det ar för kroppen att bryta ner substansen. Kort sagt så kan man säga att om du tar 600mg elvanse så är det den mängden som ska halveras istället för 60mg, så om det normalt sätt brutits ner till 30mg elvanse vid halveringstiden så kommer du istället ha 300mg elvanse vid halveringstiden. Det är ingen exakt vetenskap men det kommer i alla fall ta betydligt längre tid än de 13h du normalt sätt upplever att det tar för medicinen att gå ut."
Det är alltså:
1. Högst personligt hur man reagerar på elvanse och hur länge den verkar. Elvanse omvandlas till amfetamin i blodet, hur lång tid det tar beror dels på dig som person men också på dosen du tar, ju högre dos desto längre tid kommer det ta innan allt har omvandlats till amfetaminet att börja verka.
2. Halveringstiden på amfetamin är mellan 7-34 timmar, det är således 100% omöjligt att ens ge ett svar ens mellan tummen och pekfingret eftersom det finns en så enormt stor variation. Jag föreslår att du går tillbaka här i tråden och läser inlägg av "doctoryolo" som förklarar ganska bra olika orsaker till varför verkningstiden kan variera så pass mycket.
3. Händelseförloppet fungerar alltså som följande, om du tar 10st 60mg = 600mg så ska det först omvandlas till amfetamin i blodet, exakt hur lång tid det kommer ta kan du som sagt inte veta, men det tar i alla fall betydligt längre tid att omvandla 600mg än 60mg. När all elvanse har omvandlats till amfetamin så kommer det att ta mellan 7-34 timmar för kroppen att bryta ner det till helften, om vi nu tänker oss att din halveringstid är på säg 10 timmar, skulle det alltså ta 10 timmar att bryta ner 600mg till 300mg, efter 20 timmar skulle det vara nedbrutet till 150mg, efter 30 timmar till 75mg och så vidare.
Det är dock att förvänta sig att du kommer känna att det har slutat verka långt innan det att amfetaminet faktiskt har slutat verka eftersom du kommer känna att ruset avtar, det är också därför man ofta upplever att det är svårt att sova trots att man inte länge känner sig påverkad av amfetamin.
Huruvida du kommer börja missbruka detta eller inte är omöjligt att svara på, det är dock tydligt att du använder dig av medicinen på ett högs olämpligt sätt som riskerar att påverka både hur medicinen fungerar för dig dagligen, men försätter dig också i förhöjd risk att hamna i missbruk. Men du går i ettan på gymnasiet, så jag antar att du är 16 eller 17 år gammal, vid den åldern är det ingen som tror att just dom skulle löpa någon risk för att hamna i missbruk, så det är ju att förvänta att även du har samma uppfattning om det som typ 99,99% av personer i din ålder.