2022-04-07, 09:48
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym0505
Tack för att du svarade nu förstår jag hur man räknar ville bara tillägga att jag va väldigt hög inatt när jag skrev allt dehär ahahah så aa var ju it helt klar i huvudet men tack för att du tog dig tiden och svara tack

Jag misstänkte det, hur blev det med skolan idag då? Antar att du inte ser pigg och fräsch ut än?
Citera
2022-04-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jag misstänkte det, hur blev det med skolan idag då? Antar att du inte ser pigg och fräsch ut än?
Hahah man kan tro det men när alla sov så kunde inte jag sova så jag tog en dusch och chillade.
Det ända jag gjorde resten av tiden va stirra rakt ut i tomma intet och kolla runt på flashback men va bara tråkigt för de gick inte ens att läsa för alla bokstäver va typ suddiga och skit så det slutade med att jag sprang fram och tillbaka i lägenhetskorridoren hahah ingen va vaken, de va så jävla tråkigt för mina vänner somnade ju en efter en och tillslut var jag den enda som var vaken.
Men svaret på din fråga är att jag ser ut som jag brukar göra för jag satt upp hela natten så det såg bara ut som att jag hade dygnat men ingen brydde sig så det är ju nice
Citera
2022-04-07, 10:40
Medlem
Jag har en fråga, igår runt fem på eftermiddagen så tog jag 6st Elvanse 60mg kapslar (i 2grupper av tre) och känner fortfarande av det lite men det är inte alls en stark känsla som inatt till exempel.

Hur länga måste jag vänta innan det lämnar kroppen och jag kan ta mer, asså kan jag återgå till min rekommenderad dos som vanligt idag eller måste jag vänta ett visst antal timmar?
Nån som har varit med om liknande eller vet vad som ska göras.

nån som kan säga när den gamla dosen går ur kroppen? Om jag tog de klockan 5 på kvällen när borde de gå ut?
Citera
2022-04-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Ogillar seriöst folk som missbrukar medicin när det finns så många "laglydiga" som mig själv som tar allt genom läkarens rekommendationer och försöker få ihop vardagen med barn och relationer och allt vad det heter.

Får mig att tro att dessa individer inte ens har en diagnos utan bara utnyttjar systemet för att få ett rus.

Att inte följa läkarens rekommendationer med att ta 1-2 tabletter dagligen kommer endast göra att du själv får lida i slutet då din medicin inte räcker till hela månaden.
Jag utnyttjar ingen eller i get då jag blev diagnostiserad med ADHD när jag gick i 5:an och har sen dess ätit Elvanse varje dag så jag vet inte vad du får det där ifrån jag har koll på min medicin och hämtar inte ut mer än vad jag behöver så vet inte vad du snackar om.
Om du läser de andra inläggen så kan du se att jag bara har blivit hög på detta kanske 5-6 gånger i hela mitt liv och har aldrig tänkt på elvanse på det sättet förens mina vänner berättade att folk brukar knarka det där och att man kunde bli hög på det, det var för 2 månader sen innan det så visste inte ens jag att Elvanse är narkotikaklassat så jag förstår inte vart du får detta ifrån försökte bara dela med mig om vad jag har upplevt för att andra ska kunna hjälpa mig och förstå allt inte göra som du och sitta bakom en skärm och skriva sånt för att du vet att du aldrig hade kunnat stå för det i verkliga livet men jag tänker inte lägga ner min energi på människor som tror att de är bättre än alla andra och ”följer lagarna” vem fan bryr sig?!
Citera
2022-04-07, 12:13
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Jag utnyttjar ingen eller i get då jag blev diagnostiserad med ADHD när jag gick i 5:an och har sen dess ätit Elvanse varje dag så jag vet inte vad du får det där ifrån jag har koll på min medicin och hämtar inte ut mer än vad jag behöver så vet inte vad du snackar om.
Om du läser de andra inläggen så kan du se att jag bara har blivit hög på detta kanske 5-6 gånger i hela mitt liv och har aldrig tänkt på elvanse på det sättet förens mina vänner berättade att folk brukar knarka det där och att man kunde bli hög på det, det var för 2 månader sen innan det så visste inte ens jag att Elvanse är narkotikaklassat så jag förstår inte vart du får detta ifrån försökte bara dela med mig om vad jag har upplevt för att andra ska kunna hjälpa mig och förstå allt inte göra som du och sitta bakom en skärm och skriva sånt för att du vet att du aldrig hade kunnat stå för det i verkliga livet men jag tänker inte lägga ner min energi på människor som tror att de är bättre än alla andra och ”följer lagarna” vem fan bryr sig?!

Så på dessa 2 månader som du vetat att det går att bli hög har du redan överdoserat din medicin i berusningssyfte 5-6 ggr.

Dessutom undrar du hur mycket du kan trycka i dig innan det blir farligt eftersom du inte får ordentligt rus på det du redan slänger i dig.

Låter stabilt och bra det där

Varsågod här får du info om vad som kan hända vid överdosering av elvanse, håll till godo
Rastlöshet, tremor, hyperreflexi,snabb andhämtning, förvirring, våldsamhet, hallucinationer, pankillstånd, hyperpyrexi, rabdomyolys.
Kardiovaskulära effekter, arytmier, hypertoni, cirkulatorisk kollaps.
Illamående, kräkningar, diarré, magkramper.
Livshotande förgiftning, konvulsioner och koma.
Akut njursvikt låter också kul.

En fråga bara, vad gör du på Flashback när du bara går första året på gymnasiet? Har åldersgränsen plötsligt tagits bort här?

Ett tips gå in på ADHD bokstavsfolk och prata med folk på den sidan istället. Där finns också folk i din egen ålder du kan prata med.
Citera
2022-04-07, 14:09
Medlem
st33rs avatar
Elvanse funkar dåligt att återdosera och jaga toppar på. Eftersom det går ut i kroppen långsamt .

Vill du bli tjackad och toppar föreslår jag dig att köpa tjack i pulverform istället.
Citera
2022-04-07, 17:09
Medlem
Jag har en fråga som vem som helst kan svara på. Hur räknar man ut på enklast sätt när man ska ta Elvanse hur länge de verkar i kroppen beroende på hur många man vill ha?
när man tar fler hur räknar man ut tidsperioden vill kunna fatta hur man gör så att jag vet tills nästa gång?
Citera
2022-04-07, 19:41
Medlem
Citat:
Jag har en fråga som vem som helst kan svara på. Hur räknar man ut på enklast sätt när man ska ta Elvanse hur länge de verkar i kroppen beroende på hur många man vill ha?
när man tar fler hur räknar man ut tidsperioden vill kunna fatta hur man gör så att jag vet tills nästa gång?

Ska ge dig samma tips som nån annan redan gett till dig. Sluta laborera med berusningsdoser på din medicin. Har själv gjort det nån gång och det resulterar bara i att din medicin slutar fungera ett tag. Visst, det går att sluta med den ett tag och få tillbaks effekt (själv gjort så med bra resultat), men det är fruktansvärt onödigt att förstöra sin medicinering om den faktiskt funkar.

Dessutom så motsäger du dig själv hela tiden i dina inlägg och dina lögner stinker missbruksbeteende. Ta din medicin som den är ordinerad. Och det säger jag med all välmening.
Citera
2022-04-07, 20:16
Medlem
Hahaha alla säger att jag missbrukar de men om jag hade gjort or de så hade jag i te skippat att ta de lite när som helst eller ge bort de till andra för då hade jag behållt allt själv bara.
Känner inget sug efter de och kommer i te göra heller så aa vill bara lära mig så att jag inte tar fel dos av misstag.
Citera
2022-04-07, 23:04
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:

Jag börjar med att klistra in mitt tidigare inlägg här i tråden där jag besvarar dig på exakt den här frågan:

"ör att svara på din fråga, verkningstiden blir längre ju mer du tar eftersom att kroppen först måste utvinna amfetaminet ur den dos du har tagit vilket inte sker direkt och tar längre tid ju mer du har tagit. Sen har varje substans en haleringstid som varierar från person till person och substans till substans som berättar hur lång tid det ar för kroppen att bryta ner substansen. Kort sagt så kan man säga att om du tar 600mg elvanse så är det den mängden som ska halveras istället för 60mg, så om det normalt sätt brutits ner till 30mg elvanse vid halveringstiden så kommer du istället ha 300mg elvanse vid halveringstiden. Det är ingen exakt vetenskap men det kommer i alla fall ta betydligt längre tid än de 13h du normalt sätt upplever att det tar för medicinen att gå ut."

Det är alltså:

1. Högst personligt hur man reagerar på elvanse och hur länge den verkar. Elvanse omvandlas till amfetamin i blodet, hur lång tid det tar beror dels på dig som person men också på dosen du tar, ju högre dos desto längre tid kommer det ta innan allt har omvandlats till amfetaminet att börja verka.

2. Halveringstiden på amfetamin är mellan 7-34 timmar, det är således 100% omöjligt att ens ge ett svar ens mellan tummen och pekfingret eftersom det finns en så enormt stor variation. Jag föreslår att du går tillbaka här i tråden och läser inlägg av "doctoryolo" som förklarar ganska bra olika orsaker till varför verkningstiden kan variera så pass mycket.

3. Händelseförloppet fungerar alltså som följande, om du tar 10st 60mg = 600mg så ska det först omvandlas till amfetamin i blodet, exakt hur lång tid det kommer ta kan du som sagt inte veta, men det tar i alla fall betydligt längre tid att omvandla 600mg än 60mg. När all elvanse har omvandlats till amfetamin så kommer det att ta mellan 7-34 timmar för kroppen att bryta ner det till helften, om vi nu tänker oss att din halveringstid är på säg 10 timmar, skulle det alltså ta 10 timmar att bryta ner 600mg till 300mg, efter 20 timmar skulle det vara nedbrutet till 150mg, efter 30 timmar till 75mg och så vidare.

Det är dock att förvänta sig att du kommer känna att det har slutat verka långt innan det att amfetaminet faktiskt har slutat verka eftersom du kommer känna att ruset avtar, det är också därför man ofta upplever att det är svårt att sova trots att man inte länge känner sig påverkad av amfetamin.

Huruvida du kommer börja missbruka detta eller inte är omöjligt att svara på, det är dock tydligt att du använder dig av medicinen på ett högs olämpligt sätt som riskerar att påverka både hur medicinen fungerar för dig dagligen, men försätter dig också i förhöjd risk att hamna i missbruk. Men du går i ettan på gymnasiet, så jag antar att du är 16 eller 17 år gammal, vid den åldern är det ingen som tror att just dom skulle löpa någon risk för att hamna i missbruk, så det är ju att förvänta att även du har samma uppfattning om det som typ 99,99% av personer i din ålder.
Citera
2022-04-07, 23:42
Medlem
Citat:
Jag börjar med att klistra in mitt tidigare inlägg här i tråden där jag besvarar dig på exakt den här frågan:

"ör att svara på din fråga, verkningstiden blir längre ju mer du tar eftersom att kroppen först måste utvinna amfetaminet ur den dos du har tagit vilket inte sker direkt och tar längre tid ju mer du har tagit. Sen har varje substans en haleringstid som varierar från person till person och substans till substans som berättar hur lång tid det ar för kroppen att bryta ner substansen. Kort sagt så kan man säga att om du tar 600mg elvanse så är det den mängden som ska halveras istället för 60mg, så om det normalt sätt brutits ner till 30mg elvanse vid halveringstiden så kommer du istället ha 300mg elvanse vid halveringstiden. Det är ingen exakt vetenskap men det kommer i alla fall ta betydligt längre tid än de 13h du normalt sätt upplever att det tar för medicinen att gå ut."

Det är alltså:

1. Högst personligt hur man reagerar på elvanse och hur länge den verkar. Elvanse omvandlas till amfetamin i blodet, hur lång tid det tar beror dels på dig som person men också på dosen du tar, ju högre dos desto längre tid kommer det ta innan allt har omvandlats till amfetaminet att börja verka.

2. Halveringstiden på amfetamin är mellan 7-34 timmar, det är således 100% omöjligt att ens ge ett svar ens mellan tummen och pekfingret eftersom det finns en så enormt stor variation. Jag föreslår att du går tillbaka här i tråden och läser inlägg av "doctoryolo" som förklarar ganska bra olika orsaker till varför verkningstiden kan variera så pass mycket.

3. Händelseförloppet fungerar alltså som följande, om du tar 10st 60mg = 600mg så ska det först omvandlas till amfetamin i blodet, exakt hur lång tid det kommer ta kan du som sagt inte veta, men det tar i alla fall betydligt längre tid att omvandla 600mg än 60mg. När all elvanse har omvandlats till amfetamin så kommer det att ta mellan 7-34 timmar för kroppen att bryta ner det till helften, om vi nu tänker oss att din halveringstid är på säg 10 timmar, skulle det alltså ta 10 timmar att bryta ner 600mg till 300mg, efter 20 timmar skulle det vara nedbrutet till 150mg, efter 30 timmar till 75mg och så vidare.

Det är dock att förvänta sig att du kommer känna att det har slutat verka långt innan det att amfetaminet faktiskt har slutat verka eftersom du kommer känna att ruset avtar, det är också därför man ofta upplever att det är svårt att sova trots att man inte länge känner sig påverkad av amfetamin.

Huruvida du kommer börja missbruka detta eller inte är omöjligt att svara på, det är dock tydligt att du använder dig av medicinen på ett högs olämpligt sätt som riskerar att påverka både hur medicinen fungerar för dig dagligen, men försätter dig också i förhöjd risk att hamna i missbruk. Men du går i ettan på gymnasiet, så jag antar att du är 16 eller 17 år gammal, vid den åldern är det ingen som tror att just dom skulle löpa någon risk för att hamna i missbruk, så det är ju att förvänta att även du har samma uppfattning om det som typ 99,99% av personer i din ålder.

Jag har inga planer på att göra det här ofta utan nån gång varannan månad max då jag it vill utsättas för faran om en överdos till exempel
Citera
2022-04-08, 12:43
Medlem
Citat:
Hur gick det för dig igår? Kunde du sova någonting? Kunde du jobba? Lät förjävligt

Jag har gjort tvärt om en gång, fick vad jag trodde var min blodtrycksmedicin av min fru men visade sig vara 25mg lergigan som jag hade lagt i en tom gammal burk för blodtrycksmedicin att ta med mig när jag var ute och reste. Fattade inte varför jag var så satans dåsig förrän jag kom hem och frågade var ifrån hon hade gett mig medicin.. Föredrar ändå att råka ta lergigan utan behov på dagen framför elvanse på kvällen alla dagar i veckan!
Nej, det blev ingen sömn. Tog vara på mitt tillstånd och städade och tvättade hela natten istället, sen blev det helt plötsligt morgon och jobbet började. Behövde fylla på lite mer än vanligt för att orka hela dagen men det var väldigt skönt att få sova efter 40 timmar!

Din upplevelse låter ändå lite obehagligare att vara med då man inte förstår varför man reagerar som man gör. Jag insåg ju att det var Elvanse sekunder efter jag hade svalt.
Känner mig inte riktigt återhämtad ännu, sliter mera att vara vara vaken så länge än när man gjorde de när man var 25!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in