Citat:
Jag har haft ADHD sen jag gick i 5:an (går nu 1:a året på gymnasiet) och nu 60mg Elvanse och 1mg Intuniv varje morgon. Jag har tagit typ 12/13 stycken Elvanse på samma kväll för några veckor sedan och eftersom att jag har tagit Elvanse i nu typ 6år så har jag en ganska hög tolerans så jag kände bara ett rus en liten stund men jag har några frågor:
- Eftersom att jag har en ganska hög tolerans, vid vilken mängd Elvanse börjar det bli farligt/dödligt att ta på en dag/kväll?
- Vad kan man göra om man har skola dagen efter för att det inte ska vara tydligt att man fortfarande ksk är lite hög, vad kan man göra för att dölja det?
- Om man har en tolerans redan hur vet man om man har tagit en överdos då jag knappt känner något förens jag har tagit kanske 7/8 stycken och då tar jag de i grupper av 3 åt gången, väntar typ en timma eller två sen tar igen?
- Om man tar typ 12/13 stycken Elvanse en kväll hur långt tid tar det innan det går ut kroppen (asså att man känner sig hög)?
Hade uppskattat om någon kunde svara på mina frågor då jag inte är beroende av att göra det eller så utan gör det bara ibland när jag behöver stanna uppe eller bara vill ha kul eller är uttråkad (så ingen behöver oroa sig)? Vill ändå kunna ha lite kontroll så att jag kan göra det ibland så att jag inte råkar ta världens överdos och dö för det är verkligen inte något jag vill. Vill även tillägga att jag bara har tagit mer än rekommenderad mängd typ 3-4 gånger i mitt liv så det är inget jag gör kontinuerligt
Uppskattar alla svar/råd jag kan få
//Anonym
- Eftersom att jag har en ganska hög tolerans, vid vilken mängd Elvanse börjar det bli farligt/dödligt att ta på en dag/kväll?
- Vad kan man göra om man har skola dagen efter för att det inte ska vara tydligt att man fortfarande ksk är lite hög, vad kan man göra för att dölja det?
- Om man har en tolerans redan hur vet man om man har tagit en överdos då jag knappt känner något förens jag har tagit kanske 7/8 stycken och då tar jag de i grupper av 3 åt gången, väntar typ en timma eller två sen tar igen?
- Om man tar typ 12/13 stycken Elvanse en kväll hur långt tid tar det innan det går ut kroppen (asså att man känner sig hög)?
Hade uppskattat om någon kunde svara på mina frågor då jag inte är beroende av att göra det eller så utan gör det bara ibland när jag behöver stanna uppe eller bara vill ha kul eller är uttråkad (så ingen behöver oroa sig)? Vill ändå kunna ha lite kontroll så att jag kan göra det ibland så att jag inte råkar ta världens överdos och dö för det är verkligen inte något jag vill. Vill även tillägga att jag bara har tagit mer än rekommenderad mängd typ 3-4 gånger i mitt liv så det är inget jag gör kontinuerligt
Uppskattar alla svar/råd jag kan få
//Anonym
Citat:
(Har tagit Elvanse 60 mg varje dag i typ sex år nu) för tre timmar sen så tog jag 6 stycken elvanse 60 mg (har en ganska hög tolerans då jag inte börjar känna någöt om ja inte tar typ 4/5 elvanse) och jag känner typ inte av det längre hur många fler ikväll kan jag ta innan det blir för farligt har även skola imorgon så vill inte ta så pass mycket att alla kommer märka när man kommer hög till skolan imorgon, vill ta så pass mycket så att jag känner nåt men inte för mycket vill inge att det ska synas för mycket och vill kunna ha kontroll? Några tipps nån som har tagit mer på samma gång under en kväll?
Det är inte utan att jag blir en aning orolig över om du kanske är lite mer påverkad än du känner dig i och med att du skriver samma info i två på rad följande inlägg..
Du kommer högst troligen inte ta en överdos på elvanse även om du tar 12st, men du kommer troligtvis inte må särskillt bra heller om det nu är 60mg/tablett du menar. Alla är olika och man skulle kunna få problem med hjärtat vid för höga doser, vad som är en för hög dos är dock högst individuellt, men kan inte ge något bättre råd än att det inte verkar vettigt att ta så höga doser, i synnerhet om du har för avsikt att se fräsch ut imorgon. Jag rent antar att planen är att inte sova och sömnlöshet tillsammans med en mängd elvanse kommer garanterat göra att du ser rejält stissig ut och kommer absolut inte se ut som vanligt.
Jag är inte den som är den när det gäller vad folk väljer att stoppa i sig i berusningssyfte men har ändå ett par tips på vägen. Om du tar elvanse i väldigt höga doser ibland så kommer det påverka hur du reagerar på din vanliga fungerande dos och du kommer troligtvis att uppleva att du behöver en höjd dos av elvanse för att få samma effekt som du fått av din medicinska dos tidigare och du riskerar således att försämra din vardag avsevärt bara för att få berusa dig lite. Det tråkiga tipset här är nog att försöka ta så lite amfetamin som möjligt i berusningssyfte om du vill ha fortsatt god effekt av medicinen.