2022-04-06, 22:40
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym0505
Jag har haft ADHD sen jag gick i 5:an (går nu 1:a året på gymnasiet) och nu 60mg Elvanse och 1mg Intuniv varje morgon. Jag har tagit typ 12/13 stycken Elvanse på samma kväll för några veckor sedan och eftersom att jag har tagit Elvanse i nu typ 6år så har jag en ganska hög tolerans så jag kände bara ett rus en liten stund men jag har några frågor:
- Eftersom att jag har en ganska hög tolerans, vid vilken mängd Elvanse börjar det bli farligt/dödligt att ta på en dag/kväll?
- Vad kan man göra om man har skola dagen efter för att det inte ska vara tydligt att man fortfarande ksk är lite hög, vad kan man göra för att dölja det?
- Om man har en tolerans redan hur vet man om man har tagit en överdos då jag knappt känner något förens jag har tagit kanske 7/8 stycken och då tar jag de i grupper av 3 åt gången, väntar typ en timma eller två sen tar igen?
- Om man tar typ 12/13 stycken Elvanse en kväll hur långt tid tar det innan det går ut kroppen (asså att man känner sig hög)?
Hade uppskattat om någon kunde svara på mina frågor då jag inte är beroende av att göra det eller så utan gör det bara ibland när jag behöver stanna uppe eller bara vill ha kul eller är uttråkad (så ingen behöver oroa sig)? Vill ändå kunna ha lite kontroll så att jag kan göra det ibland så att jag inte råkar ta världens överdos och dö för det är verkligen inte något jag vill. Vill även tillägga att jag bara har tagit mer än rekommenderad mängd typ 3-4 gånger i mitt liv så det är inget jag gör kontinuerligt
Uppskattar alla svar/råd jag kan få//Anonym

Citat:
(Har tagit Elvanse 60 mg varje dag i typ sex år nu) för tre timmar sen så tog jag 6 stycken elvanse 60 mg (har en ganska hög tolerans då jag inte börjar känna någöt om ja inte tar typ 4/5 elvanse) och jag känner typ inte av det längre hur många fler ikväll kan jag ta innan det blir för farligt har även skola imorgon så vill inte ta så pass mycket att alla kommer märka när man kommer hög till skolan imorgon, vill ta så pass mycket så att jag känner nåt men inte för mycket vill inge att det ska synas för mycket och vill kunna ha kontroll? Några tipps nån som har tagit mer på samma gång under en kväll?

Det är inte utan att jag blir en aning orolig över om du kanske är lite mer påverkad än du känner dig i och med att du skriver samma info i två på rad följande inlägg..

Du kommer högst troligen inte ta en överdos på elvanse även om du tar 12st, men du kommer troligtvis inte må särskillt bra heller om det nu är 60mg/tablett du menar. Alla är olika och man skulle kunna få problem med hjärtat vid för höga doser, vad som är en för hög dos är dock högst individuellt, men kan inte ge något bättre råd än att det inte verkar vettigt att ta så höga doser, i synnerhet om du har för avsikt att se fräsch ut imorgon. Jag rent antar att planen är att inte sova och sömnlöshet tillsammans med en mängd elvanse kommer garanterat göra att du ser rejält stissig ut och kommer absolut inte se ut som vanligt.

Jag är inte den som är den när det gäller vad folk väljer att stoppa i sig i berusningssyfte men har ändå ett par tips på vägen. Om du tar elvanse i väldigt höga doser ibland så kommer det påverka hur du reagerar på din vanliga fungerande dos och du kommer troligtvis att uppleva att du behöver en höjd dos av elvanse för att få samma effekt som du fått av din medicinska dos tidigare och du riskerar således att försämra din vardag avsevärt bara för att få berusa dig lite. Det tråkiga tipset här är nog att försöka ta så lite amfetamin som möjligt i berusningssyfte om du vill ha fortsatt god effekt av medicinen.
Citera
2022-04-06, 23:05
Medlem
st33rs avatar
12 stycken elvanse 60 mg är typ lika starkt som 0,5 gram 30% tjack. Det är inte så farligt.
Men det är väl inget man sover på och kan ta på kvällen direkt.
Citera
2022-04-06, 23:42
Medlem
Någon kunnig som vet hur centralstimula/ elvanse påverkar prostatan? Om man har problem med förstorad prostata, kan det då avhjälpa lite att sluta med elvanse?
Många menar att socker / kolhydrater boostar prostatatillväxten samt att tex pumpafrön kan hålla tillbaka tillväxten.
Citera
2022-04-07, 02:36
Medlem
Hahahha jag hade inte tagit något än när jag skrev dedär igår men finns det nått man kan göra för att det inte ska synas att man fortfarande kanske är mitt hög har sökt runt i några timmar men hittar ingen som tagit elvanse på kvällen/natten och kan få det att inte synas att de fortfarande är höga dagen efter för de senaste gångerna jag har tagit elvanse så kände jag mig hög i skolan och var jätte nojjig hela tiden att det var jättetydligt att jag var hög på nåt. Men nu upprepar jag mig säkert men orkar it kolla om jag skrevdetta innan men vad kan man göra för att det inte ska synas om man fortfarande känner sig lite påtänd dagen efter. Sen fattar inte jag det här med halveringstid och hur man räknar ut sån så det jag undrar om jag tar 6 stycken elvanse 60 mg kapslar samtidigt typ fem på kvällen kommer det hålla i mer än 24 timmar då jag också har en tolerans och känner inget förens efter typ 4 för jag har tagit 60 i typ fyra år?
Jag känner att jag är hög men är inte så hög att jag är rädd eller orolig har tagit många fler på en kväll flera gånger innan vill bara veta så mycket som möjligt då jag inte vill råka ta för mycket? Sen vet jag inte om det är bara för att jag har hållt på med sånt här max 6-7 gånger under hela mitt liv eller så har jag bara tur eller så är det flr att jag inte blir hög på samma sätt som folk utan adhd men jag känner mig aldrig så hög som alla beskriver det som är eller får några andra biverkningar än när jag tar min normala dos beror detta på något eller har jag bara haft tur? Vill även vet vad det bästa sättet att ta elvanse 60 mg på ett säkert sätt så att man kan känna sig lite hög så att man it använder tabletterna i onödan. Just nu så behöver jag ta minst 3 stycken en gån vänta en stund sen ta tre till och då känner jag mig som mest lite lullig asså att det jag stammar lite är lite segare men inte jättemycket men vill oxå uppleva det mina vänner upplever vet it om det är möjligt att känna ett rus på samma sätt då jag har omedvetet säkert byggt upp en tolerans som gör att jag inte kan känna nåt liknande som de gör om jag inte tar en paus i typ två år men då klarar jag skolan?
För mig som då känner mig lite hög när jag tar 360 mg elvanse först är det lika farligt för mig att ta högre doser som någon som inte har adhd och äter elvanse?
Sen de doserna som anses vara en överdos är lika farlig för mig att nå som inte har några problem med att ta högre doser elvanse det ända är att jag dagen efter fortfarande är hög så jag måste tänka efter med allt jag gör så att det inte verkar skumt med mig?
Hur många elvanse 60 mg tror ni jag eller man i allmänt kan ta innan det börjar synas att jag är hög på nåt, pupillerna är till exempel inget problem ifal de skulle vara stora för jag har alltid stora pupiller även när jag tar den vanliga dosen så det är inget ovanligt för mig men syns sånt på andra sätt kan nån förklara så att jag inte behöver vara så paranoid över att folk dömmer mig eller att jag får problem för att jag blir hög och tar ”droger” vill kunna hålla det hemligt och vara bland folk för folk kommer fatta att det är nått skumt om jag bara gömmer mig på rummet ellr liknande när jag blir hög för jag är alltid jättesocial hade uppskattat ifall du har orkat läsa så här långt och fattat vad jag mena ifall jag kan få svar på mina frågor då hade jag kunnat ta det mycket mer chill och inte vara så nojjig över allt men jag är ny till sånt här så kan it så mycket hade varit snällt om nån kunde ge allmän information som är bra att veta innan man går på högre doser elvanse att bli hög på vill inte råka göra fel blir fan förvånad om nån orkar och kan läsa allt det här förlåt ifall vissa saker eller allt inte makes sense för mig nu när jag skriver så ser de ut som att jag är tydlig men e som sagt beng men inte jättejätte beng att jag inte har nån uppfattning om saker så aa de Ksk e lite rörig men hoppas nån kan förstå mina frågor och svara på de så gott ni kan blir glad över allt jag kan få så att jag i te råkare göra nåt snesteg när jag kör nästa gång elr så tack på förhand?
Citera
2022-04-07, 03:08
Medlem
Ignorera denna text råkade publicera samma text två gånger vet inte hur man tar bort ett inlägg tror jag det kallas så aa scrolla vidare bara
Senast redigerad av Anonym0505 2022-04-07 kl. 03:19.
Citera
2022-04-07, 03:17
Medlem
Kan inte bli hög på ett bra sätt och må allmänt bra av det nån gång varje månad max för att det inte ska bli en vana att vara hög jag tycker oxå bara att känslan när man är hög är bara nice en stund sen börjar man bli rastlös och vill hitta på samer men i te göra nåt på samma gång då är det inte lika nice så jag siktar it på att göra detta till nån sorts rutin eller liknande då jag känner att det kan vara kul några gånger sen blir det inte lika kul när man mår dåligt under rusen och slutar må bra vilket jag inte vill hamna i det stadiet men när jag väl blir hög vill jag kunna vara runt folk samtidigt utan att folk kollar och dömer en för att man hög där och då men aa sen har jag en rädsla för att göra nått misstag att råka ta en för mycket göra/säga saker som jag sen kommer ångra när jag it e hög? Varför är jag medveten om allt jag gör under rusen men det är ibland som att jag antingen bara ser va som händer men kan inte kontrollera nåt i kroppen men bara för några sekunder sen är jag tillbaka och sen händer samma sak ibland fast jag kan se mig själv i typ 3:e person som att jag går bakom någon och ser allt den gör men kan inte styra nått har bara tyckt de varit intressant och en rolig upplevelse är de något tecken på något så att det inte är ett tecken på att man har överdoserat och kommer dö men har bara tagit max 12 Elvanse 60 mg på 24 timmar och har inga planer på att ta så många fler gånger då det känns som att jag ska trappa upp det långsamt så att det inte blir en chock för psyket och kroppen.
Sen är det någon stor och speciell skillnad på ifall man blir hög ensam eller ska man vara med andra, vill dock inte att alla ska vara höga samtidigt utan vill att nån ska vara normal och kunna ha koll på läget så att inget går fel vet inte ifall det inte alls är bra att bli hög ensam jag va de en gång och det hände inget dåligt då utan såg typ lite människor men kände mig fortfarande trygg hela tiden kände aldrig någon dålig känsla men de kanske va för att det va första gången men när jag blir hög så tenderar jag att övertänka typ allt och typ skriva till alla och be om ursäkt om jag är en jobbig människa asså när jag blir rastlös och tappar intresset för nåt så övertänker jag direkt angående allt vilket inte är bra för när folk vaknar så ser de att jag bara skrivit en bibel om hur jag hopps att i gen tycker jag är jobbig och att de måste säga till så fort jag gör nåt fel så att jag inte blir hatad av fler än jag redan är? Denna text blev nog lite flummig men hoppas nån har varit med om samma eller upplever samma när de blir höga och med doser isåfall så är du inte ensam du är inte konstig om du inte känner av samma känslor som dina kompisar alla känner olika saker när man är hög så det är från person till person du behöver it bevisa att du till exempel kan ta mycket amfetamin på en gång för att de ska bli imponerade glöm aldrig att ingen kan tvinga dig det är ditt val glöm aldrig det och ta det lugnt när ni tar mycket Elvanse som ett exempel för i stunden känns kanske inget så tar du jättemånga fler för att känna sen kommer allt som en bomb kom ihåg att du ska alltid vara bekväm, vara med människor som du litar på och mår bra av, gör allt i din egen takt låt ingen pusha dig till nåt du it vill ha en trevlig kväll eller natt för de som läser de nu och hopps att ifall ingen kan svara på mina frågor att jag hjälp någon iallafall då är jag lika nöjd. Men hade uppskattat ifall ni som läser detta hade kunnat försöka ge något svar för jag har suttit och försökt få svar på alla de här frågorna i några veckor och hittar i get så tänkte ifall nån med erfaren het av att ta höga doser av Elvanse vet nåt tack på förhand det kan i te bara vara jag som undrar alt det här så jag känner att nån måste ställa frågorna även fast ingen har nåt självklart svar så kan alla hjälpas åt
Citera
2022-04-07, 03:44
Medlem
Jag har en fråga till vem som helst som har tagit högre doser än det rekommenderas. Jag tog 6st Elvanse 60 mg kapslar klockan fem igår på kvällen har mått bra hittills men hur vet man hur länge man kommer känna sig dum för jag fattar inte om verkningstiden förlängs eller inte ju fler man tar kan någon förklara hur man räknar ut det eller om de verkar i 13 oavsett hurså ga du tar? Behöver veta hur länge jag kommer behöva spela ”nykter” bland folk för kommer ju minst vara det till tolv på förmiddagen idag jag känner att det kommer inte försvinna så snabbt som jag vill, vill kunna räkna ut innan man tar de hur länge de håller om man tar de en speciell tid men hittar inget om det så jag börjar undra om det blir nån skillnad på tiden om man tar högre styrkor kan nån hjälpa vill förbereda mig på hur länge jag kommer känna mig beng?
Tack på förhand hoppas jag inte är ensam om att inta vad man ska göra för att se verkningstiden på i mitt fall Elvanse 60 mg om den blir annorlunda beroende på vilken styrka av Elvanse du tar
Citera
2022-04-07, 03:52
Medlem
Nån som kanske kan säga ifall det kommer ha gått så lång tid sen jag tog Elvanse att man inte kan se från utsidan att jag är hög utan att de it märks för att det har gått för långt tid för att det ska vara jätte starkt sen hur länge måste jag vänta innan jag kan asså typ ta en Elvanse oms jag tog 360 mg Elvanse igår på eftermiddagen tror ni att det är chill att ta en Elvanse utan att det kickar igång allt gammalt igen ikväll?
Eller är det en speciell tidpunkt man måste vänta innan man kan ta mer det är därför folk kan ta överdosera för de tror att det är lugnt att ta mer om man väntar nån time mellan bara men det utvecklar en långsam så växer långsamt och blir tillslut i vissa fall en överdos ? Eller är jag helt ute och cyklar rätta mig om jag har fel det är vad jag tror iallafall sen finns det fakta bakom detta men förstår inte vad de snackar om så ifal nån kan göra en lättare förklaring på det här med hur länga man ska vänta innan man kan ta mer
Eller gå tillbaka till vanliga dosen igen
Citera
2022-04-07, 08:16
Medlem
Ogillar seriöst folk som missbrukar medicin när det finns så många "laglydiga" som mig själv som tar allt genom läkarens rekommendationer och försöker få ihop vardagen med barn och relationer och allt vad det heter.

Får mig att tro att dessa individer inte ens har en diagnos utan bara utnyttjar systemet för att få ett rus.

Att inte följa läkarens rekommendationer med att ta 1-2 tabletter dagligen kommer endast göra att du själv får lida i slutet då din medicin inte räcker till hela månaden.
Citera
2022-04-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Det är inte utan att jag blir en aning orolig över om du kanske är lite mer påverkad än du känner dig i och med att du skriver samma info i två på rad följande inlägg..

Du kommer högst troligen inte ta en överdos på elvanse även om du tar 12st, men du kommer troligtvis inte må särskillt bra heller om det nu är 60mg/tablett du menar. Alla är olika och man skulle kunna få problem med hjärtat vid för höga doser, vad som är en för hög dos är dock högst individuellt, men kan inte ge något bättre råd än att det inte verkar vettigt att ta så höga doser, i synnerhet om du har för avsikt att se fräsch ut imorgon. Jag rent antar att planen är att inte sova och sömnlöshet tillsammans med en mängd elvanse kommer garanterat göra att du ser rejält stissig ut och kommer absolut inte se ut som vanligt.

Jag är inte den som är den när det gäller vad folk väljer att stoppa i sig i berusningssyfte men har ändå ett par tips på vägen. Om du tar elvanse i väldigt höga doser ibland så kommer det påverka hur du reagerar på din vanliga fungerande dos och du kommer troligtvis att uppleva att du behöver en höjd dos av elvanse för att få samma effekt som du fått av din medicinska dos tidigare och du riskerar således att försämra din vardag avsevärt bara för att få berusa dig lite. Det tråkiga tipset här är nog att försöka ta så lite amfetamin som möjligt i berusningssyfte om du vill ha fortsatt god effekt av medicinen.

Tack för att du tog dig tiden att läsa och svara på min fråga
Citera
2022-04-07, 09:03
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Hahahha jag hade inte tagit något än när jag skrev dedär igår men finns det nått man kan göra för att det inte ska synas att man fortfarande kanske är mitt hög har sökt runt i några timmar men hittar ingen som tagit elvanse på kvällen/natten och kan få det att inte synas att de fortfarande är höga dagen efter för de senaste gångerna jag har tagit elvanse så kände jag mig hög i skolan och var jätte nojjig hela tiden att det var jättetydligt att jag var hög på nåt. Men nu upprepar jag mig säkert men orkar it kolla om jag skrevdetta innan men vad kan man göra för att det inte ska synas om man fortfarande känner sig lite påtänd dagen efter. Sen fattar inte jag det här med halveringstid och hur man räknar ut sån så det jag undrar om jag tar 6 stycken elvanse 60 mg kapslar samtidigt typ fem på kvällen kommer det hålla i mer än 24 timmar då jag också har en tolerans och känner inget förens efter typ 4 för jag har tagit 60 i typ fyra år?
Jag känner att jag är hög men är inte så hög att jag är rädd eller orolig har tagit många fler på en kväll flera gånger innan vill bara veta så mycket som möjligt då jag inte vill råka ta för mycket? Sen vet jag inte om det är bara för att jag har hållt på med sånt här max 6-7 gånger under hela mitt liv eller så har jag bara tur eller så är det flr att jag inte blir hög på samma sätt som folk utan adhd men jag känner mig aldrig så hög som alla beskriver det som är eller får några andra biverkningar än när jag tar min normala dos beror detta på något eller har jag bara haft tur? Vill även vet vad det bästa sättet att ta elvanse 60 mg på ett säkert sätt så att man kan känna sig lite hög så att man it använder tabletterna i onödan. Just nu så behöver jag ta minst 3 stycken en gån vänta en stund sen ta tre till och då känner jag mig som mest lite lullig asså att det jag stammar lite är lite segare men inte jättemycket men vill oxå uppleva det mina vänner upplever vet it om det är möjligt att känna ett rus på samma sätt då jag har omedvetet säkert byggt upp en tolerans som gör att jag inte kan känna nåt liknande som de gör om jag inte tar en paus i typ två år men då klarar jag skolan?
För mig som då känner mig lite hög när jag tar 360 mg elvanse först är det lika farligt för mig att ta högre doser som någon som inte har adhd och äter elvanse?
Sen de doserna som anses vara en överdos är lika farlig för mig att nå som inte har några problem med att ta högre doser elvanse det ända är att jag dagen efter fortfarande är hög så jag måste tänka efter med allt jag gör så att det inte verkar skumt med mig?
Hur många elvanse 60 mg tror ni jag eller man i allmänt kan ta innan det börjar synas att jag är hög på nåt, pupillerna är till exempel inget problem ifal de skulle vara stora för jag har alltid stora pupiller även när jag tar den vanliga dosen så det är inget ovanligt för mig men syns sånt på andra sätt kan nån förklara så att jag inte behöver vara så paranoid över att folk dömmer mig eller att jag får problem för att jag blir hög och tar ”droger” vill kunna hålla det hemligt och vara bland folk för folk kommer fatta att det är nått skumt om jag bara gömmer mig på rummet ellr liknande när jag blir hög för jag är alltid jättesocial hade uppskattat ifall du har orkat läsa så här långt och fattat vad jag mena ifall jag kan få svar på mina frågor då hade jag kunnat ta det mycket mer chill och inte vara så nojjig över allt men jag är ny till sånt här så kan it så mycket hade varit snällt om nån kunde ge allmän information som är bra att veta innan man går på högre doser elvanse att bli hög på vill inte råka göra fel blir fan förvånad om nån orkar och kan läsa allt det här förlåt ifall vissa saker eller allt inte makes sense för mig nu när jag skriver så ser de ut som att jag är tydlig men e som sagt beng men inte jättejätte beng att jag inte har nån uppfattning om saker så aa de Ksk e lite rörig men hoppas nån kan förstå mina frågor och svara på de så gott ni kan blir glad över allt jag kan få så att jag i te råkare göra nåt snesteg när jag kör nästa gång elr så tack på förhand?

Citat:
Jag har en fråga till vem som helst som har tagit högre doser än det rekommenderas. Jag tog 6st Elvanse 60 mg kapslar klockan fem igår på kvällen har mått bra hittills men hur vet man hur länge man kommer känna sig dum för jag fattar inte om verkningstiden förlängs eller inte ju fler man tar kan någon förklara hur man räknar ut det eller om de verkar i 13 oavsett hurså ga du tar? Behöver veta hur länge jag kommer behöva spela ”nykter” bland folk för kommer ju minst vara det till tolv på förmiddagen idag jag känner att det kommer inte försvinna så snabbt som jag vill, vill kunna räkna ut innan man tar de hur länge de håller om man tar de en speciell tid men hittar inget om det så jag börjar undra om det blir nån skillnad på tiden om man tar högre styrkor kan nån hjälpa vill förbereda mig på hur länge jag kommer känna mig beng?
Tack på förhand hoppas jag inte är ensam om att inta vad man ska göra för att se verkningstiden på i mitt fall Elvanse 60 mg om den blir annorlunda beroende på vilken styrka av Elvanse du tar

Dina inlägg säger ju emot sig själva en aning här...

För att svara på din fråga, verkningstiden blir längre ju mer du tar eftersom att kroppen först måste utvinna amfetaminet ur den dos du har tagit vilket inte sker direkt och tar längre tid ju mer du har tagit. Sen har varje substans en haleringstid som varierar från person till person och substans till substans som berättar hur lång tid det ar för kroppen att bryta ner substansen. Kort sagt så kan man säga att om du tar 600mg elvanse så är det den mängden som ska halveras istället för 60mg, så om det normalt sätt brutits ner till 30mg elvanse vid halveringstiden så kommer du istället ha 300mg elvanse vid halveringstiden. Det är ingen exakt vetenskap men det kommer i alla fall ta betydligt längre tid än de 13h du normalt sätt upplever att det tar för medicinen att gå ut.

Avslutar med en kort liten uppmaning att inte "bomba" tråden med så pass många inlägg i tät följd. Det finns också lite mer att önska i form av styckeindelningar och skiljetecken som hade gjort dina inlägg betydligt mer lättlästa och begripliga, så skippa inte dina svenskalektioner
Citera
2022-04-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Dina inlägg säger ju emot sig själva en aning här...

För att svara på din fråga, verkningstiden blir längre ju mer du tar eftersom att kroppen först måste utvinna amfetaminet ur den dos du har tagit vilket inte sker direkt och tar längre tid ju mer du har tagit. Sen har varje substans en haleringstid som varierar från person till person och substans till substans som berättar hur lång tid det ar för kroppen att bryta ner substansen. Kort sagt så kan man säga att om du tar 600mg elvanse så är det den mängden som ska halveras istället för 60mg, så om det normalt sätt brutits ner till 30mg elvanse vid halveringstiden så kommer du istället ha 300mg elvanse vid halveringstiden. Det är ingen exakt vetenskap men det kommer i alla fall ta betydligt längre tid än de 13h du normalt sätt upplever att det tar för medicinen att gå ut.

Avslutar med en kort liten uppmaning att inte "bomba" tråden med så pass många inlägg i tät följd. Det finns också lite mer att önska i form av styckeindelningar och skiljetecken som hade gjort dina inlägg betydligt mer lättlästa och begripliga, så skippa inte dina svenskalektioner

Tack för att du svarade nu förstår jag hur man räknar ville bara tillägga att jag va väldigt hög inatt när jag skrev allt dehär ahahah så aa var ju it helt klar i huvudet men tack för att du tog dig tiden och svara tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in