2022-04-06, 20:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Hyresvärden vill ha drygt 1760sek/månad retroaktivt 20år tillbax av han 😁😁😁
kan 5 dagars renovering av lilla lyan kosta verkligen över 400.000?

Nej. Det är en överdrift.
Citera
2022-04-06, 20:10
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Märkligt att just MKB kräver honom på pengar, men vi lever ju i ett nytt och mer ohumant Sverige. Det där får han givetvis bestrida och ta via domstol. 500 000 kr täcker en fullständig renovering i en 2:a med nytt golv, nya tapeter, nytt kök, badrum osv. så det är det som de vill att han ska betala. Självklart kommer nästa hyresgäst ändå få högre hyra pga renovering, nya Sverige som sagt!
Kan du förtydliga vad du menade med "ett nytt om mer ohumant Sverige"?
Citera
2022-04-06, 20:10
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Rätt åt puckot. Rökare är lowlifes och förgiftar luften för alla andra. Förhoppningsvis kan det leda till att värdar och bostadsrättsföreningar vräker personer som röker i bostaden, inklusive balkongen.
Alldeles för milt. Jag förordar avlivning av samtliga rökare. Jag menar, har man så svag karaktär bör man inte få gå runt och skita ned genpoolen.
Citera
2022-04-06, 20:14
Medlem
feemaxxxs avatar
Ta dit par öststatare, betala de 20 000, och samtliga lager tapeter och mattor är utrivna.
Använd en betongslip och slipa av 1mm från väggarna. 10 000?
Sedan är det bara att tapesera och lägga in laminat. Jobbet 30 000?

Kök och vitvaror Vitvaror och kök som är 20år gamla har värdet "0", likaså tapeter, eventuella mattor osv.
Tror nog hyresvärden tagit i så att det knakar..
Citera
2022-04-06, 20:18
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Inte så att totalförstör tapeter och bohag.

Och det är det som det här handlar om!

Synen på totalförstörda tapeter har ändrat sig sen hyresgästen tecknade hyreskontraket

Jag skulle aldrig i helvete hyra en bostad som luktade askkopp men det var OK på 90-talet.
Samma tid som man kom hem från en blöt kväll på krogen och dan därpå fick man byta sängkläder därför att sängen stank av cigaretterök. På nattklubbar tåg och flygplan var det tillåtet att röka.

Jag var på en av mina första affärsresor som ung grabb på 90-talet. Sittandes längst bak i en stor jumbojet drickandes stora whisky och rökte. Askade gjorde man mellan stolarna in nån slags inbyggd askkopp..
Det var normalt och rimligt.

Allt har ändrats utan tydliga policyuppdateringar. Därför är det tveksamt om det går att hålla rökaren ansvarig. Även om jag håller med om att lägenheten måste renoveras innan den går att hyra ut igen.
Citera
2022-04-06, 20:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Alldeles för milt. Jag förordar avlivning av samtliga rökare. Jag menar, har man så svag karaktär bör man inte få gå runt och skita ned genpoolen.
Är du ironisk? Jag uppfattar inte dig så dock med tanke på dina senaste inlägg i tråden.

Hur står det till med din frihetliga ådra? Ska människor få göra vad de vill såvida det inte skadar dig?
Skadar rökare dig? Eller gillar du det bara inte rökning och rökare, och därför tycker du att de ska "avlivas"?

Själv tycker jag inte om hundägare. Jag älskar hundar. Men så gott som alla hundägare irriterar mig med att de tycker sin "snuffsa" är lika mycket värd, eller mer värd, än mig som människa. Jag vill därför avliva samtliga hundägare!

Låter jag rimlig?
Citera
2022-04-06, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
Låter vansinnigt dyrt. Jag har haft en totalt rökskadad lägenhet, förra ägaren var en gubbe som bott och rökt i den i mer än 30 år. Det kostade inte ens 20 tusen att spärrmåla hela den lägenheten. Vart de får en halv miljon i från skulle vara intressant att veta

Klassiskt drag från en hyresvärd. Anlitar någon bekant som är snickare som överfakturerar och sedan delar de på kakan när hyresgästen betalat.
Citera
2022-04-06, 20:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
För att lukten tränger in i gipset, betongen och i allt trä som finns.
Ja det tränger in i allt även målade ytor som tak dörr och fönsterkarmar, även golv. Man behöver renovera eller byta ut precis allt i en sådan bostad. Ser inget fel att rökaren får betala detta
Citera
2022-04-06, 20:48
Avslutad
Han borde gått ut och rökt, äckligt att röka inomhus.
Citera
2022-04-06, 20:53
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Han borde gått ut och rökt, äckligt att röka inomhus.
Hans ursäkt är ju att de inte renoverat hans lägenhet.

Med hans logik är det alltså okej att smeta in väggarna med hundbajs, bara för att de ibte renoverar.
Citera
2022-04-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Jag tolkade det som att du försökte påpeka för personen att det inte var tiden som var det väsentliga. Detta är exakt vad min åsikt är så jag försökte enbart förtydliga detta. Menade du något annat så missförstod jag dig, men då borde mitt inlägg ändå vara tillräckligt informativt för att klargöra min åsikt i frågan.
Jag ställde frågor till personen för jag ville förstå han bättre. Om du vill sitta och prata om varför 20 år inte spelar någon roll men inte har några svar på mina frågor finns det ingen anledning att citera mig, att dessutom göra det med en kaxig attityd om "hur svårt ska det vara att fatta" när det är du som inte fattat är ju efterblivet.

Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Jag vet inte om du tog illa upp av att jag citerade ditt inlägg när jag försökte hålla med eller vad ditt problem nu är, men jag har inget otalt med dig och förstår inte vad det är du hakat upp dig på så jag tänker inte dra det här längre än nödvändigt.
Du var efterbliven med en kaxig attityd och det är sällan smart men det kanske inte du förstår.

Allvarligt, hur svårt ska det vara att hålla sig borta från att besvara någons frågor när man inte ens förstått frågorna..

Men summa kardemumma, du kunde inte citera mitt resonemang som du påstått dig hitta någonstans?
Citera
2022-04-06, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Hans ursäkt är ju att de inte renoverat hans lägenhet.

Med hans logik är det alltså okej att smeta in väggarna med hundbajs, bara för att de ibte renoverar.

Han lär ju dö av cancer innan han betalar av skulden. Fyfan för rökare som kastar fimpar på marken och röker inomhus. Riktigt vidriga individer. Fan nu
skäms jag av alla joint fimpar jag kastat i mina dar…. Fy skäms på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in