2022-04-06, 17:15
Medlem
Grontarskonts avatar
Nä total ytrenovering av allt i hela lägenheten. Går även med spärrfärg inte att måla över. Kostar nog några hundra tusen att fixa till!
Citera
2022-04-06, 17:16
Medlem
Märkligt att just MKB kräver honom på pengar, men vi lever ju i ett nytt och mer ohumant Sverige. Det där får han givetvis bestrida och ta via domstol. 500 000 kr täcker en fullständig renovering i en 2:a med nytt golv, nya tapeter, nytt kök, badrum osv. så det är det som de vill att han ska betala. Självklart kommer nästa hyresgäst ändå få högre hyra pga renovering, nya Sverige som sagt!
Citera
2022-04-06, 17:17
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Varför har du så svårt att förstå? Att det är tillåtet att röka inne och att röka inne till den grad att hela lägenheten är rökskadad och obeboelig är två totalt olika saker.

Precis som att köra in crossen i lägenhet för att parkera under vintern och att köra runt runt hela dagarna inne i 20 år tills lägenheten är förstörd är helt olika saker. Det första är någon som många crossåkare gör utan att skada något medan det andra är något som skulle kosta dig dyrt när du flyttar...

Det spelar ingen jävla roll vad som är tillåtet och inte tillåtet om man har förstört och skadat lägenheten. Det står i kontraktet att du har ansvar för att bostaden inte blir förstörd.

Det enda som är frågan här är om han kan hållas fullständigt ansvarig för skadorna om det aldrig har renoverats och inte varit renoverat när han flyttade in.

Vad ni verkar ha svårt att förstå är att vad som kan räknas som normalt slitage varierar med tiden och det var inte alls ovanligt med 2 personer i samma lägenhet som rökte ett paket var om dagen för några år sedan.

Har snubben dessutom inte fått en enda renovering på 20 år så har han utan tvekan samlat nog med "renoveringspoäng" för att hyresvärden ska bekosta helrenovering av lägenheten innan nästa hyresgäst flyttar in oavsett.
Citera
Medlem
Avsiktarens avatar
Vilket gnäll. De flesta kan klara av av gulnade tapeter och röklukt försvinner efter ett par månader.
Citera
Medlem
Oavsett vad som står i kontrakter är man väl ändå uppfostrad att betala för sig om man har sönder andras egendom? Varför ska någon annan få betala för hans likgiltighet? Skärp dig för fan Peter.
Dessutom är det 2022, det var inte varit socialt accepterat att röka inomhus på 20 år.
Citera
2022-04-06, 17:22
Medlem
Kompisenduvillhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Det står inget om att man inte får pissa i hörnen på lägenheten heller på kontakt. Men har man en fungerande hjärncell så fattar man att det inte är optimalt ändå. Det är bara att betala och se glad ut.

Vilken jävla tomte han måste vara och det är väl det som skulle kunna bli hans räddning (att han inte har alla hästar i stallet)
Citera
2022-04-06, 17:25
Medlem
Har varit med och renoverat en sönderrökt lägenhet och lukten sätter sig på precis allt, till och med kabeln som är infälld å väggar och tak lukta skit! Elcentralen vara bara att kasta trots att den var bara ca 15 år gammal. klart hyresgästen ska få betala för vad det kostar extra, varenda jävla millimeter måste målas med spärrfärg om man vill få bort lukten, tänk hyllplan, insidan av karmar och kanske till och med mellan bågarna på dubbelfönster..
Citera
2022-04-06, 17:26
Medlem
Citat:
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Hör du inte själv hur korkat det låter? Om jag skjuter med hagelgevär i badrummet är det alltså godkänt om det inte står i kontraktet att det är förbudet?

Du får inte göra åverkan i lägenhet punkt slut. Sen kan man inte skriva in alla korkade saker folk kan tänkas göra i lägenheten fattar du väl.
Citera
2022-04-06, 17:26
Medlem
stom72s avatar
Han måste ju ha pumpat in ett par miljoner i MKB om det räcker.
Tycker mer synd om hans arma lungor än om hans plånbok
2,5 mille till MKB
0,5 mille till aktuellt tobaksbolag och nu 400 pannor ytterligare till MKB och hyggligt slutkörda lungor, summerar vi vår väns läge
Citera
2022-04-06, 17:27
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Fast om dom ska använda spärrfärg även på väggarna måste tapeterna nog tas ner annars finns det risk att tapetern lossnar vid målning och då är målningen bortkastad

"flera lager tapet" Nu är jag inte målare, men i hantverksbranchen i ca 20 år så vet jag också att man skrapar ner efter 2 eller 3 lager tapet normalt sätt. Så om det redan suttit flera lager så borde dessa skrapats ner oavsett för att uppnå ett bra resultat.
Det kan såklart skilja sig mellan olika hyresvärdar vilken standard man vill ha. Dock de jag arbetar med vet jag att de inte godkänner målning eller ny tapetsering om det är 2-3 lager. (osäker på vilket av dom det är). DÅ ska väggen skrapas och spacklas om vid behov innan ny färg / tapet kommer upp.

svårt att bedöma skicket på lägenheten innan han flyttade in hur väl renoverad den var.
Men dock anser jag fullt ut att man såklart ska stå för renoveringskostnader om man förstört lägenheten på ett onormalt sätt - MEN annan renovering som krävs som inte beror på hyresgästen ska såklart inte debiteras denna.

Tex.. jag borrar ett stort hål i vägg i en lägenhet. Jag väljer att flytta ut. planen från hyresvärden är ändå att den ska tapetseras om innan nästa hyresgäst. Ska jag då stå för hela omtapetseringen, eller enbart det extra arbete som krävs att fylla igen hålen?

Såklart måste man ta hänsyn till vad som hade behövt göras oavsett hyresgästens åverkan. Debitering ska såklart ske för allt extraarbete som INTE hade behövt göras.
Citera
2022-04-06, 17:29
Medlem
Citat:
Vad ni verkar ha svårt att förstå är att vad som kan räknas som normalt slitage varierar med tiden och det var inte alls ovanligt med 2 personer i samma lägenhet som rökte ett paket var om dagen för några år sedan.

Har snubben dessutom inte fått en enda renovering på 20 år så har han utan tvekan samlat nog med "renoveringspoäng" för att hyresvärden ska bekosta helrenovering av lägenheten innan nästa hyresgäst flyttar in oavsett.
Vad får dig att tro att jag har svårt att förstå det? Det handlar inte om vad som räknas som normalt slitage för 30 år sen, det här händer nu och är i nutiden, därför handlar det om vad som anses om normalt slitage i nutid...

Han har säkert haft rätt till att plocka ut renovering, men har antagligen nekat det, om man nekar renovering och låtsas som att allt är bra och tillåter förfallet att fortsätta utan att meddela hyresvärd så betyder det inte att man slipper ta något ansvar när extrema åtgärder sedan krävs.

Sen är renovering och sanering två olika saker.

Det är som sagt en fråga för rätten att avgöra om han kan slippa någon del av kostnaden på grund av att han inte kan hållas ansvarig för hela sakdan, men oavsett kommer det bli dyrt för honom.
Citera
2022-04-06, 17:29
Avslutad
Min bästa barndomskompis föräldrar rökte enormt mycket i sitt parhus. Minst ett ciggpaket var per dag tippar jag. Framförallt farsan. Vilket ledde till hans död. Varje gång jag besökte, stank mina kläder av rök, oavsett om de rökt eller inte. Oavsett om jag var in 10 min eller några timmar. De som köpte huset efter ca 25 år fick mycket riktigt beställa en helsanering av huset. Vete 17 om de fick bort all odör utan att nästintill riva hela innandömet. Så snubben ska givetvis inte klaga. 400papp verkar rimligt. Vi snackar inte om nya tapeter bara.
Senast redigerad av lone star 2022-04-06 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in