Citat:
Ursprungligen postat av
Leif-o-billy
Fast om dom ska använda spärrfärg även på väggarna måste tapeterna nog tas ner annars finns det risk att tapetern lossnar vid målning och då är målningen bortkastad
"flera lager tapet" Nu är jag inte målare, men i hantverksbranchen i ca 20 år så vet jag också att man skrapar ner efter 2 eller 3 lager tapet normalt sätt. Så om det redan suttit flera lager så borde dessa skrapats ner oavsett för att uppnå ett bra resultat.
Det kan såklart skilja sig mellan olika hyresvärdar vilken standard man vill ha. Dock de jag arbetar med vet jag att de inte godkänner målning eller ny tapetsering om det är 2-3 lager. (osäker på vilket av dom det är). DÅ ska väggen skrapas och spacklas om vid behov innan ny färg / tapet kommer upp.
svårt att bedöma skicket på lägenheten innan han flyttade in hur väl renoverad den var.
Men dock anser jag fullt ut att man såklart ska stå för renoveringskostnader om man förstört lägenheten på ett onormalt sätt - MEN annan renovering som krävs som inte beror på hyresgästen ska såklart inte debiteras denna.
Tex.. jag borrar ett stort hål i vägg i en lägenhet. Jag väljer att flytta ut. planen från hyresvärden är ändå att den ska tapetseras om innan nästa hyresgäst. Ska jag då stå för hela omtapetseringen, eller enbart det extra arbete som krävs att fylla igen hålen?
Såklart måste man ta hänsyn till vad som hade behövt göras oavsett hyresgästens åverkan. Debitering ska såklart ske för allt extraarbete som INTE hade behövt göras.