2022-04-06, 19:57
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Om du inte hade haft så bråttom med att spamma samma icke-svar om och om igen. Hade du insett att du får äta upp dina egna påhopp varendå gång. Vad har jag påstått som inte stämmer? Vad har jag ljugit om?
Du är påkommen med lögner och försök att vinkla ämnena bort från sanningen flera gånger om. Så fort du är överbevisad håller du dig borta en stund...... och ploppar sedan upp med nytt dravel och hoppas ingen minns ditt tidigare skit.

Funkar inte.

Öh. Jag förklarade precis i detalj vad diskussionen handlade om och vilka påståenden som kom.

Du får gärna presentera vad jag har ljugit om.

Bara en påminnelse: att ha fel är inte att ljuga. Till skillnad från dig kan jag erkänna när jag har fel.

Du verkar dock inte klara av att ta in det. Det är okej. Ingen klandrar dig, det är inte enkelt alla gånger.

Du får sista ordet.
Citera
2022-04-06, 20:01
Medlem
Mer drama om Mariupol, där situationen för nazisterna blir allt värre, den Ukrainska lyd regimen fortsätter skicka helikoptrar på självmord uppdrag för att rädda diverse mysteriepersoner. Nu går det rykta om att en Amerikan Lt.General Coultier är fast bland nazisterna.

Our sources on the ground report that the last two helicopters trying to evacuate foreign VIPs from Mariupol were shot down this morning. They were sent on a suicide mission to collect Lt.General Coultier, who was, we are told, hiding in a huge industrial complex with some Special Forces staffers and about 30 Ukrainian Army, not Azov, soldiers. This hours old story from Tass is below.
https://www.veteranstoday.com/2022/04/06/blockbuster-us-3-star-general-captured-leading-azov-nazis-in-mariupol-unconfirmed/
Citera
2022-04-06, 20:02
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
Mer drama om Mariupol, där situationen för nazisterna blir allt värre, den Ukrainska lyd regimen fortsätter skicka helikoptrar på självmord uppdrag för att rädda diverse mysteriepersoner. Nu går det rykta om att en Amerikan Lt.General Coultier är fast bland nazisterna.

Our sources on the ground report that the last two helicopters trying to evacuate foreign VIPs from Mariupol were shot down this morning. They were sent on a suicide mission to collect Lt.General Coultier, who was, we are told, hiding in a huge industrial complex with some Special Forces staffers and about 30 Ukrainian Army, not Azov, soldiers. This hours old story from Tass is below.
https://www.veteranstoday.com/2022/04/06/blockbuster-us-3-star-general-captured-leading-azov-nazis-in-mariupol-unconfirmed/

Använd Google translate så blir det bättre.
Citera
2022-04-06, 20:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Klockren analys. Verkar råda total förvirring och handlingsförlamning hos ryssarna och ukrainarna kan bara slå ner de en efter en som dominobrickor.

Det här måste utan konkurrens, vara de största militära fiaskot i mänsklighetens historia. Vietnam ser ju ut som en fullträff i jämförelse.

Ja absolut! Det är ett militärt fiasko av historiska proportioner vi ser. Det kommer att skrivas böcker och analyseras sönder och samman i årtionden framöver. Vietnam var inget totalt militärt fiasko i jämförelse. Det handlade mer om politik och hemmaopinion. Det som sker i Ukraina är däremot en rent militär katastrof. Och kanske framförallt en politisk missbedömning av extrema mått.

Det ska dock påpekas att även om media vill sprida bilden att det handlar om David mot Goliat, så är det så att Ukraina redan från start var väl förberedda och hade en stor och välutbildad krigsmakt. Ukrainska armén hade redan innan mobiliseringen fler soldater än den ryska invasionsarmén. Av dessa så var dessutom 75% yrkessoldater. De har under åratal tränat med och tränats av både NATO och av svenska officerare.

Ukraina är väldigt pigga på att sprida bilden av att de strider i underläge och måste ha mer hjälp osv, men i nuläget så lär Ukraina ha betydligt mer trupp mobiliserad än vad Ryssland har. Sättet de strider på innebär också att det blir omöjligt för ryssarna att vinna några avgörande segrar.
Citera
2022-04-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter

Märkliga ordval, kanske blir det så om man använder Google Translate? Jag har aldrig hört en svensk använda ordet "mysteriepersoner" någonsin tidigare t.ex.
Citera
2022-04-06, 20:08
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 3776 civila förluster, 1563 döda och 2213 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/04/ukraine-civilian-casualty-update-6-april-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/Ministerstvo_oborony
https://t.me/Ministerstvo_oborony/22924
184 ledningscentraler
408 drönare
227 S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem,
120 radarstationer
218 flygplan och helikoptrar (Känd uppdelning 125 flygplan, 93 helikoptrar)
1987 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
216 MLRS raketartillerifordon
862 fältartilleri och granatkastare
1888 enheter av speciella militära fordon

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/290563356589457
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
18600 Personal / Personer
684 Pansarvagnar
1861 Bepansrade stridsfordon / APV
332 Artillerisystem
107 MLRS raketartillerifordon
55 Luftvärns system
150 Flygplan
135 Helikoptrar
1324 Motorfordon / fordon
7 Fartyg / båtar / kutter
76 Bränsletankar
96 UAV operativ-taktisk nivå
25 Specialutrustning
4 OTRK / TRK / mobil SRBM-avfyrning
Tidigare rapporteringar
2022-04-06 förmiddag
2022-04-05 eftermiddag
2022-04-05 förmiddag
2022-04-04 eftermiddag
2022-04-04 förmiddag
Citera
2022-04-06, 20:11
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Märkliga ordval, kanske blir det så om man använder Google Translate? Jag har aldrig hört en svensk använda ordet "mysteriepersoner" någonsin tidigare t.ex.

Veterans Today is a pro-Kremlin, antisemitic conspiracy theory and fake news website. It describes itself as a "military veterans and foreign affairs journal", but the Southern Poverty Law Center (SPLC) had said "the anti-Israel bent on VT can slide pretty quickly into overt anti-Semitism."[1]

https://en.wikipedia.org/wiki/Veterans_Today
Citera
2022-04-06, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Vad då för jävla cash? Idiot. Att putin och lavrov mördar för skojs skull vet alla.

Putin och Lavrov får vara hus sociopatiska som helst.

Det är Clima KANSLER Merkel + EU topparna som möjliggjort detta. Ryssland har pumpat ner statsskuld sen - 14. Samt iskallt räknat med att dom får in grova cash även vid krig.

Dom har byggt upp en krigskassa på olja/gas/mineraler/gödsel.

EU ligger bakom detta krig, framför allt EU's handfallenhet mot Tyskland och Holland.
Citera
2022-04-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan

Det är Clima KANSLER Merkel + EU topparna som möjliggjort detta. Ryssland har pumpat ner statsskuld sen - 14. Samt iskallt räknat med att dom får in grova cash även vid krig.

EU ligger bakom detta krig

Du omyndigförklarar den ryska ledningen med dem argumenten. Närmandet till Ryssland skedde innan Merkel, men hon fortsatte processen.
Citera
2022-04-06, 20:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, de ryska trupper nere i sydväst som hade tänkt avancera mot Odessa kan ligga rätt risigt till. Nu är det svårt att bedöma hur stark den ukrainska motoffensiven är, men jag skulle ju gissa att ryssarnas styrkor i området inte är särskilt starka.

Trots att ryssarna har retirerat helt i norr och kommer att försöka förflytta det som fortfarande har nåt stridsvärde kvar, så är det så uppenbart att ryssarna inte riktigt förstår hur illa kriget har gått. De gapar fortfarande efter alldeles för mycket. Om de var smarta så skulle de överge Kherson och hela Odessaprojektet och fokusera på Donetskregionen och kuststräckan nordost om Krim. Kharkiv kommer de inte heller klara av i närtid. Ryssarnas stridskrafter är alldeles för utspridda och de har redan nu svårt att stå ukrainska motoffensiver ens i mindre skala.

Personligen tvivlar jag på att vi ens kommer att få se nån större samlad offensiv från rysk sida i området. Jag tror inte att ryssarna har kvar kraften. Dessutom så är det som så att Ukraina har enormt mycket trupp och vapen i regionen. Det faktum att staden Donetsk skjuts sönder och samman av ukrainskt artilleri sen en vecka utan att ryssarna kan göra nåt åt det talar inte direkt till ryssarnas fördel.

Jag tror också det. Ryssland kommer att få ge upp både Khariv och Khersson men de har inte drabbats tillräckligt hårt ännu. Jag tror de tjatar på Putin om att ha färre fronter men han ger inte med sig förrän det går riktigt dåligt. Det har ju faktiskt varit stora nederlag i båda områden men tydligen inte tillräckligt för den envise Putin. Jag var förvånad att de lämnade Sumy-området faktiskt, jag trodde de skulle försöka där igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan

EU ligger bakom detta krig, framför allt EU's handfallenhet mot Tyskland och Holland.

Så du menar att pga att ryssland "pumpat ner" sin statsskuld så mördar dom civila i Ukraina? Nejdu, det är rysslands blodtörst och perversa intresse för mord och våldtäkter som är anledningen till kriget.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Rysslands bilförsäljning halverad i mars. Vänta bara till sanktionerna sätter in ordentligt.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/rysk-bilforsaljning-kraschlandar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in