Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
UAF intar en by till längs norra sidan på floden vid Kherson. Börjar brännas lite nu för Röda Armén inne i Kherson.
https://twitter.com/markito0171/status/1511753191616135174
Ja, de ryska trupper nere i sydväst som hade tänkt avancera mot Odessa kan ligga rätt risigt till. Nu är det svårt att bedöma hur stark den ukrainska motoffensiven är, men jag skulle ju gissa att ryssarnas styrkor i området inte är särskilt starka.
Trots att ryssarna har retirerat helt i norr och kommer att försöka förflytta det som fortfarande har nåt stridsvärde kvar, så är det så uppenbart att ryssarna inte riktigt förstår hur illa kriget har gått. De gapar fortfarande efter alldeles för mycket. Om de var smarta så skulle de överge Kherson och hela Odessaprojektet och fokusera på Donetskregionen och kuststräckan nordost om Krim. Kharkiv kommer de inte heller klara av i närtid. Ryssarnas stridskrafter är alldeles för utspridda och de har redan nu svårt att stå ukrainska motoffensiver ens i mindre skala.
Personligen tvivlar jag på att vi ens kommer att få se nån större samlad offensiv från rysk sida i området. Jag tror inte att ryssarna har kvar kraften. Dessutom så är det som så att Ukraina har enormt mycket trupp och vapen i regionen. Det faktum att staden Donetsk skjuts sönder och samman av ukrainskt artilleri sen en vecka utan att ryssarna kan göra nåt åt det talar inte direkt till ryssarnas fördel.