2022-04-06, 19:31
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
UAF intar en by till längs norra sidan på floden vid Kherson. Börjar brännas lite nu för Röda Armén inne i Kherson.

https://twitter.com/markito0171/status/1511753191616135174

Ja, de ryska trupper nere i sydväst som hade tänkt avancera mot Odessa kan ligga rätt risigt till. Nu är det svårt att bedöma hur stark den ukrainska motoffensiven är, men jag skulle ju gissa att ryssarnas styrkor i området inte är särskilt starka.

Trots att ryssarna har retirerat helt i norr och kommer att försöka förflytta det som fortfarande har nåt stridsvärde kvar, så är det så uppenbart att ryssarna inte riktigt förstår hur illa kriget har gått. De gapar fortfarande efter alldeles för mycket. Om de var smarta så skulle de överge Kherson och hela Odessaprojektet och fokusera på Donetskregionen och kuststräckan nordost om Krim. Kharkiv kommer de inte heller klara av i närtid. Ryssarnas stridskrafter är alldeles för utspridda och de har redan nu svårt att stå ukrainska motoffensiver ens i mindre skala.

Personligen tvivlar jag på att vi ens kommer att få se nån större samlad offensiv från rysk sida i området. Jag tror inte att ryssarna har kvar kraften. Dessutom så är det som så att Ukraina har enormt mycket trupp och vapen i regionen. Det faktum att staden Donetsk skjuts sönder och samman av ukrainskt artilleri sen en vecka utan att ryssarna kan göra nåt åt det talar inte direkt till ryssarnas fördel.
Senast redigerad av fernebo 2022-04-06 kl. 19:33.
Citera
2022-04-06, 19:32
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Min tes är att alla länder som upplevt ryskt förtryck där ryssar våldtar, mördar etc inte samtycker till detta och ställer upp för Ukrana. Att Estland, Letland, Litatien och Polen som vet vad det innebär ger mest stöd idag är bra. Sverige borde ge mer avancerade vapen än pansarskott som inte ger offensiv kapacitet.

Också bra att de har lager av samma vapen som Ukraina tränat på redan. De kanske har egna lager av granater till 122 t ex.
Citera
2022-04-06, 19:32
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Du ljuger som ett troll men du får säkert betalt i rubel just nu. Men snart är din skitvaluta värdelös.
Bygg muren mot Ryssland, alla blir glada ingen saknar ryssar.

https://web.archive.org/web/20220330063443/https://zona.media/article/2022/03/29/banned-mykolaiv

Nja. Jag vet inte om jag ljuger som ett troll. Rättsläkare har bekräftat att de dog av shelling på grund av ryssarnas intensiva bombande.

Vore ju märkligt om påståendet om tortyr/våldtäkt skulle stämma som vissa sjuka individer på forumet vill få det till. Det innebär ju att de kallar rättsläkaren och pappan för lögnare.

De har rätt i att Ryssland är ansvariga för kriget och allt det för med sig. De ger dom ingen rätt att sitta och ljuga ihop massa fantasier och använda det som propaganda.
Citera
2022-04-06, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Nej, det är putin och lavrov som fullt medvetet beordrat sina trupper att massmörda så många civila som möjligt.

Dom hade inte gjort ett satans drit om inte cashen hade rullat in från Tyskland och Benelux.

Är du hjärndöd?
Citera
2022-04-06, 19:33
Medlem
DDRTVs avatar
Tror ryssarna förlorar även Krim pga att ryssarnas idioti. Jag kommer stödja Ukrainas gränser enligt 1991 avtal. Pro Putin ryssar skall utvisas, de Nazister.
Citera
2022-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vi diskuterade bilden i fråga. Om han/du sen helt halkar in på något annat eller helheten är det en diskussion för sig, eller hur?

Bara för att det bevisligen är lögn det han säger om bilden betyder inte att jag förnekar att krigsbrott skett vilket det med största sannolikhet gjort.

Men att sitta och blåljuga om döda, särskilt barn, och fabricera hur de skett för att trycka på folks känsloknappar är helt oacceptabelt. Fakta går alltid före känslor. Klarar du inte av det kanske du ska röra sig mot något annat forum, typ familjeliv?

Vi diskuterar en hel del olika saker i den här tråden eller hur? Och att du konstant ägnar dig åt att vinkla och förfalska olika skeenden och hoppa mellan olika ämnen i tråden då du bli motbevisad är ett faktum. Hur du än försöker vrida på det. Och för hundrade gången, det är ingen som går på ditt kvasi-psykologi-spår om "känslor" så fort du blir mosad. Vi vet att det är du som sitter och bölar då verkligheten inte rimmar med ditt dravel. Ingen köper ju ditt skit vänj dig och väx upp lillen.
Citera
2022-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För att förstå detta så måste man se lite tillbaka i historien. Sovjetunionens fall är väl själva grundorsaken. Efter andra världskriget var Sovjet en segrarmakt. Det är mycket viktigt för ryssarna att de vann över nazisterna. Ryssland blev verkligen ett imperium med hela Sovjet och halva Europa som lydstater. När Sovjetunionen kollapsade så var det ett enormt trauma för många.

Men sedan blev det ännu värre när det ena landet efter det andra vände ryggen mot Ryssland och gick med i NATO. Kvar stod Ryssland nästan ensamt kvar. Ingen utom Belarus ville vara med dem.

Sedan var det Ukraina som stod och velade hit och dit. Ukraina har ju i historien nästan varit ryskt och med en stor andel ryssar. Naturligtvis hoppades ryssarna att de skulle välja att gå med Ryssland. Under Yanukovytj såg det ganska ljust ut. Man började planera för att dela Ukraina och skapa ett Nyryssland.
Men sedan blev han avsatt och då blev Putin vansinnig. Nu fick det räcka. Så tog man Krim och började stödja separatister i Donbass. Om Ukrainarna inte älskade Ryssland så skulle de tvingas med våld. Det är därför som hatet är så starkt. Ryssarna kan inte fatta varför deras närmaste väljer den andra sidan. De ser det som ett fruktansvärt svek. Det är som nationell svartsjuka.
En synnerligen bra och kortfattad sammanfattning! Det beskriver situationen på ett enkelt och informativt sätt.
Citera
2022-04-06, 19:35
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, de ryska trupper nere i sydväst som hade tänkt avancera mot Odessa kan ligga rätt risigt till. Nu är det svårt att bedöma hur stark den ukrainska motoffensiven är, men jag skulle ju gissa att ryssarnas styrkor i området inte är särskilt starka.

Trots att ryssarna har retirerat helt i norr och kommer att försöka förflytta det som fortfarande har nåt stridsvärde kvar, så är det så uppenbart att ryssarna inte riktigt förstår hur illa kriget har gått. De gapar fortfarande efter alldeles för mycket. Om de var smarta så skulle de överge Kherson och hela Odessaprojektet och fokusera på Donetskregionen och kuststräckan nordost om Krim. Kharkiv kommer de inte heller klara av i närtid. Ryssarnas stridskrafter är alldeles för utspridda och de har redan nu svårt att stå ukrainska motoffensiver ens i mindre skala.

Personligen tvivlar jag på att vi ens kommer att få se nån större samlad offensiv från rysk sida i området. Jag tror inte att ryssarna har kvar kraften. Dessutom så är det som så att Ukraina har enormt mycket trupp och vapen i regionen. Det faktum att staden Donetsk skjuts sönder och samman av ukrainskt artilleri sen en vecka utan att ryssarna kan göra nåt åt det talar inte direkt till ryssarnas fördel.

Klockren analys. Verkar råda total förvirring och handlingsförlamning hos ryssarna och ukrainarna kan bara slå ner de en efter en som dominobrickor.

Det här måste utan konkurrens, vara de största militära fiaskot i mänsklighetens historia. Vietnam ser ju ut som en fullträff i jämförelse.
Citera
2022-04-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Dom hade inte gjort ett satans drit om inte cashen hade rullat in från Tyskland och Benelux.

Är du hjärndöd?

Vad då för jävla cash? Idiot. Att putin och lavrov mördar för skojs skull vet alla.
Citera
2022-04-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du tror de rustar för biljoner för att det är roligt?
Nej du, armén är till för att användas, den kostar och föråldras.
Där finns alldeles för många män i kina, de kan offra 100M utan att blinka.

Det är väl ingen som rustar för att det är roligt.
Och att uppoffra 100 miljoner kineser...så fungerar det inte. Man använder utbildade soldater. Kinas armé består nog bara av en miljon soldater.
Citera
2022-04-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
https://web.archive.org/web/20220330063443/https://zona.media/article/2022/03/29/banned-mykolaiv

Nja. Jag vet inte om jag ljuger som ett troll. Rättsläkare har bekräftat att de dog av shelling på grund av ryssarnas intensiva bombande.

Vore ju märkligt om påståendet om tortyr/våldtäkt skulle stämma som vissa sjuka individer på forumet vill få det till. Det innebär ju att de kallar rättsläkaren och pappan för lögnare.

De har rätt i att Ryssland är ansvariga för kriget och allt det för med sig. De ger dom ingen rätt att sitta och ljuga ihop massa fantasier och använda det som propaganda.

Jasså är det bara Putin som får ljuga? 🤣 Fjant....

Du är medveten om att ryska inte är tillåtet i forumet? Ljuga och vilseleda är aldrig accepterat.....
Du är ett rysstroll. Vi vet det. Ingen köper ditt skräp.
Citera
2022-04-06, 19:41
Medlem
Termos99s avatar
Komiskt, om det inte varit för att vissa faktiskt tror den Ryska propagandan.

Så låter den ryska propagandan om Butja

Bilderna av de mördade civila i ukrainska Butja har väckt chock och anstöt världen över.

Men i rysk stats-tv är man övertygad om att det är Ukraina själva som utfört dödandet.

– De använde det till sin filminspelning, säger en reporter på ryska Rossiya-1.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-later-den-ryska-propagandan-om-butja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in