2022-04-04, 09:20
Medlem
Sorry om ämnet diskuterats tidigare, men... jag undrar om eller hur elvanse påverkar testosteron? Hade lite högt plasmatestosteron.
Citera
2022-04-04, 13:49
Medlem
RAtzs avatar
Är det svårt att få dosen högre än 70mg/dag när man har Elvanse?
Medicinen fungerar inte riktigt som jag vill. Tar 70 på morgonen sen runt eftermiddagen så slår tröttheten till och jag blir bara mer o mer irriterad utan att veta varför.
Provat Concerta innan men den tappa effekten efter bara 2-3 veckor, och enligt läkarna kan dom inte höja mer och finns inte så många fler alternativ när det kommer till andra mediciner?
Citera
2022-04-05, 09:55
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAtz
Är det svårt att få dosen högre än 70mg/dag när man har Elvanse?
Medicinen fungerar inte riktigt som jag vill. Tar 70 på morgonen sen runt eftermiddagen så slår tröttheten till och jag blir bara mer o mer irriterad utan att veta varför.
Provat Concerta innan men den tappa effekten efter bara 2-3 veckor, och enligt läkarna kan dom inte höja mer och finns inte så många fler alternativ när det kommer till andra mediciner?

Det där verkar bero helt på vilken mottagning man går på, men maxdos på 70mg är ju egentligen för barn. Tycker väl att de borde kunna ge dig typ 60+20 i alla fall och att du då tar 20mg vid lunch typ. Annars är väl det bästa egentligen att få 5mg attentin vid behov på eftermiddagen (motsarar typ 17mg elvanse fast de är snabbverkande).
Citera
2022-04-05, 10:33
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Tyvärr inte för mig, det behövs väldigt höga mängder för att jag ska kunna somna med någon stimulant i kroppen och de kände jag inte att de var värt de i natt.

Om man varit igång en hel dag blir man väl inte sådär märkbart pigg av en Elvanse på kvällen ? Jag tror inte det är omöjligt att sova ändå

Men man ska nog inte ta z-analogier nära intag av Elvanse . Hört att det kan ge minnesluckor
Citera
2022-04-05, 11:54
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Tyvärr inte för mig, det behövs väldigt höga mängder för att jag ska kunna somna med någon stimulant i kroppen och de kände jag inte att de var värt de i natt.

Hur gick det för dig igår? Kunde du sova någonting? Kunde du jobba? Lät förjävligt

Jag har gjort tvärt om en gång, fick vad jag trodde var min blodtrycksmedicin av min fru men visade sig vara 25mg lergigan som jag hade lagt i en tom gammal burk för blodtrycksmedicin att ta med mig när jag var ute och reste. Fattade inte varför jag var så satans dåsig förrän jag kom hem och frågade var ifrån hon hade gett mig medicin.. Föredrar ändå att råka ta lergigan utan behov på dagen framför elvanse på kvällen alla dagar i veckan!
Citera
2022-04-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Om man varit igång en hel dag blir man väl inte sådär märkbart pigg av en Elvanse på kvällen ? Jag tror inte det är omöjligt att sova ändå

Men man ska nog inte ta z-analogier nära intag av Elvanse . Hört att det kan ge minnesluckor

Jag kombinerar elvanse och Zolpidem dagligen, även under dagtid, har inga minnesluckor så det är nog individuellt
Citera
2022-04-06, 10:57
Medlem
Hej en kompis är under insättning av elvanse och två dagar i rad ätit 20mg extra utöver dosen han ska äta. De två dagarna var olyckligt nog dagen innan analysen.
Dom kommer mäta mängd i urinen via analys.
Är han rökt?
Var kan han säga?
Citera
2022-04-06, 13:48
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adsfgh
Hej en kompis är under insättning av elvanse och två dagar i rad ätit 20mg extra utöver dosen han ska äta. De två dagarna var olyckligt nog dagen innan analysen.
Dom kommer mäta mängd i urinen via analys.
Är han rökt?
Var kan han säga?

De kommer inte se att han har ätit mer elvanse än vad han ska, det krävs rätt ordentligt höga doser för att man ska se det på en annalys, det är så många andra parametrar som spelar in i värdet att det inte möjligt att avgöra så små förändringar i den dos personen har tagit.

Sen kan det väl vara värt att föra till protokollet att om du, förlåt "din kompis" önskar få god långsiktig effekt av läkemdelet så bör man hålla sig till läkarens ordination då risken är att man annars vänjer kroppen vid en högre dos än nödvändigt och att ens ursprungliga dos därför inte ger önskad effekt trots att den annars hade varit tillräcklig.
Citera
2022-04-06, 13:59
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctoryolo
Det är vasokonstringerande = kärl drar ihop sig av det. Det kan orsaka förhöjt blodtryck (pga större motstånd i kärlbädden), tjackballe, kalla Händer/fingrar, fötter/tår m.m. och även håravfall då eftersom hårsäckscellerna kan vara känsliga för minskad tillförsel av syre/näringsämnen (kan inte detaljerna). Men för de flesta blir det inte en märkbar skillnad. Minoxidil som används mot håravfall med varierande framgång har motsatt effekt, dvs vidgar kärlen.

Citerar ett av dina tidigare inlägg då man inte kan tagga in användare här på FB. Jag har en undran du kanske skulle kunna svara på utifrån din yrkesroll.

Jag fick efter mitt senaste besök ett recept på tre månader för elvanse och attentin. När jag skulle hämta ut receptet visade det sig att elvanse var av fel sort som var ämnad för barn och min läkare skrev då ut ett nytt recept samtidigt som det gamla fanns kvar. Eftersom förskrivningen av elvanse är så rigid och min fru t.ex. en gång sumpat en burk elvanse och då blev utan till nästa förskrivning tänkte jag att jag kunde prova att hämta ut det andra receptet för elvanse på Apotea och fick till svar att jag inte kunde hämta ut receptet inom förmån för högkostandsskyddet men att det gick att hämta det om jag betalar för det. Om jag skulle betala för det och hämta ut en av tre burkar för att ha i reserv, skulle jag då ändå kunna hämta ut mitt nästa tremånadersrecept av elvanse vuxen inom högkostandsskyddet om tre månader eller skulle det då vara som att jag redan hämtat ut en av tre burkar och att jag således skulle ha betalat för en burk i onödan?

Just nu ser mina recept alltså ut:
Elvanse vuxen: 1/2 uttag kvar som jag kan hämta om ca tre månader.
Elvanse (den som blev felförskriven): 2/2 uttag kvar där jag egentligen enligt receptet ska kunna hämta ett recept nu och ett om ca tre månader men där Apotea säger att jag kan göra ett uttag mot betalning.

Vet inte om detta är nåt som bara apotekare har koll på men tänkte att jag ändå frågar.
Citera
2022-04-06, 17:39
Medlem
Jag har haft ADHD sen jag gick i 5:an (går nu 1:a året på gymnasiet) och nu 60mg Elvanse och 1mg Intuniv varje morgon. Jag har tagit typ 12/13 stycken Elvanse på samma kväll för några veckor sedan och eftersom att jag har tagit Elvanse i nu typ 6år så har jag en ganska hög tolerans så jag kände bara ett rus en liten stund men jag har några frågor:
- Eftersom att jag har en ganska hög tolerans, vid vilken mängd Elvanse börjar det bli farligt/dödligt att ta på en dag/kväll?
- Vad kan man göra om man har skola dagen efter för att det inte ska vara tydligt att man fortfarande ksk är lite hög, vad kan man göra för att dölja det?
- Om man har en tolerans redan hur vet man om man har tagit en överdos då jag knappt känner något förens jag har tagit kanske 7/8 stycken och då tar jag de i grupper av 3 åt gången, väntar typ en timma eller två sen tar igen?
- Om man tar typ 12/13 stycken Elvanse en kväll hur långt tid tar det innan det går ut kroppen (asså att man känner sig hög)?
Hade uppskattat om någon kunde svara på mina frågor då jag inte är beroende av att göra det eller så utan gör det bara ibland när jag behöver stanna uppe eller bara vill ha kul eller är uttråkad (så ingen behöver oroa sig)? Vill ändå kunna ha lite kontroll så att jag kan göra det ibland så att jag inte råkar ta världens överdos och dö för det är verkligen inte något jag vill. Vill även tillägga att jag bara har tagit mer än rekommenderad mängd typ 3-4 gånger i mitt liv så det är inget jag gör kontinuerligt
Uppskattar alla svar/råd jag kan få//Anonym
Citera
2022-04-06, 19:50
Medlem
(Har tagit Elvanse 60 mg varje dag i typ sex år nu) för tre timmar sen så tog jag 6 stycken elvanse 60 mg (har en ganska hög tolerans då jag inte börjar känna någöt om ja inte tar typ 4/5 elvanse) och jag känner typ inte av det längre hur många fler ikväll kan jag ta innan det blir för farligt har även skola imorgon så vill inte ta så pass mycket att alla kommer märka när man kommer hög till skolan imorgon, vill ta så pass mycket så att jag känner nåt men inte för mycket vill inge att det ska synas för mycket och vill kunna ha kontroll? Några tipps nån som har tagit mer på samma gång under en kväll?
Citera
2022-04-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
De kommer inte se att han har ätit mer elvanse än vad han ska, det krävs rätt ordentligt höga doser för att man ska se det på en annalys, det är så många andra parametrar som spelar in i värdet att det inte möjligt att avgöra så små förändringar i den dos personen har tagit.

Sen kan det väl vara värt att föra till protokollet att om du, förlåt "din kompis" önskar få god långsiktig effekt av läkemdelet så bör man hålla sig till läkarens ordination då risken är att man annars vänjer kroppen vid en högre dos än nödvändigt och att ens ursprungliga dos därför inte ger önskad effekt trots att den annars hade varit tillräcklig.

Tack för ett grymt svar, ja problemet var att jag hade några 20 liggande och kunde inte låta bli. Sant som du säger och nu är dom tackochlov slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in