2022-03-31, 23:14
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Ålder...........

Haha. Växer håret tillbaka med åldern? Nja va?

Alltså. Det är 99% säkert att jag tappade håret pga medicineringen. Detta händer såklart inte alla, men det hände mig. Även vissa SSRI-preparat gör att du tappar håret om du är känslig för alopecia.
Citera
2022-03-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Haha. Växer håret tillbaka med åldern? Nja va?

Alltså. Det är 99% säkert att jag tappade håret pga medicineringen. Detta händer såklart inte alla, men det hände mig. Även vissa SSRI-preparat gör att du tappar håret om du är känslig för alopecia.

Basic med åldern blir det l i t e tunnare....
Citera
2022-03-31, 23:35
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Basic med åldern blir det l i t e tunnare....

Precis. Mitt hår växte tillbaka när jag avslutade medicineringen. Då kan du ju göra matten själv.
Citera
2022-04-01, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Märkligt att studier visar på en fördröjning av Tmax vid samtidigt matintag dårå

Men du.... jag tror inte någon i hela världen ifrågasätter det? Jag skriver ju till och med om olika skäl till det? Fattar dock om du inte orkar läsa mina utläggningar om olika mekanismer. Men att det skulle ha med insulin att göra finns det inget som säger, tvärtom vore det väldigt märkligt om så var fallet. Som sagt föda förlänger tiden till T-max för de flesta läkemedel men det har inget med insulin att göra.
Citera
2022-04-01, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Tack, de lugnande mig lite. Jag har lätt att börja noja för pulsen.

Precis som sägs så är det normala att pulsen är högre i flera timmar, kanske hela dagen, om man tränat ordentligt, utan CS i kroppen alltså. +1 på det bara. Så antingen har du fel för dig kring vad som händer för dig utan CS, eller så är du ett märkligt undantag
Citera
2022-04-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
...Fattar inte vad det är i Elvansen som fuckar med mitt hår...

Det är vasokonstringerande = kärl drar ihop sig av det. Det kan orsaka förhöjt blodtryck (pga större motstånd i kärlbädden), tjackballe, kalla Händer/fingrar, fötter/tår m.m. och även håravfall då eftersom hårsäckscellerna kan vara känsliga för minskad tillförsel av syre/näringsämnen (kan inte detaljerna). Men för de flesta blir det inte en märkbar skillnad. Minoxidil som används mot håravfall med varierande framgång har motsatt effekt, dvs vidgar kärlen.
Citera
2022-04-01, 09:10
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctoryolo
Har letat men inte lyckats hitta hur mycket surhetsgraden i mage/tarm kan påverka upptaget av attentin. Min gissning är att om ett glas apelsinjuice skulle paja upptaget av attentin nämnvärt så hade det varit välkänt vid det här laget. Värt att nämna att magsäckens egen syraproduktion också anpassas efter vad du äter och dricker, dvs dricker du surt kommer inte magsäcken producera lika mycket saltsyra.

I just fallet frukt, inklusive sura juicer som apelsin och tom citronsaft, så har de alltså en teoretisk möjlig negativ påverkan på upptaget av attentin MEN de minskar också utsöndringen i urinen eftersom de gör urinen mer basisk. Elvanse ska inte påverkas alls av surhetsgraden i magtarmkanalen, men påverkas av urinens surhetsgrad också förstås.

Jag skulle tro att du upplever starkare av en attentin på tom mage för att det ger ett snabbare upptag än när man ätit (särskilt fetare mat). Snabbare upptag brukar kännas mer. Likaså smälta under tungan ger snabbare tillslag. Jag tror också att man är allmänt mer känslig på morgonen när man inte tryckt i sig saker på ett tag och hjärnan fått vila. Det är min egen erfarenhet både vad gäller nikotin, koffein och amfetamin. Förmodligen blir vissa system i hjärnan lite uttröttade på eftermiddagen/kvällen liksom, så att en viss styrka av attentin inte har lika stor effekt trots att du redan har tagit elvanse. Koncentrationen av amfetamin i blodet går inte att korrelera direkt till effekten utan det beror sannolikt på många saker som ifall koncentrationen är på väg upp, ner, vilken tid på dygnet, om man sovit/ätit bra osv osv. Det är ju rätt tydligt även när det gäller alkohol.

Tl;dr
Tror inte det har med surhetsgraden att göra. Däremot tom mage eller inte påverkar hastigheten på upptaget. Man har sett dock att man tar upp det lika bra efter en fet måltid, det blir mer långverkande bara, lite depoteffekt kan man säga.

Glömde tacka för ditt utförliga svar, make sense med varför man upplever starkare effekt på tom mage och snabbare tillslag när man smälter under tungan. Är biotillgängligheten högre vid något intag än ett annat? På den tiden jag fortfarande knarkade var det ju till exempel otänkbart att ta subtex oralt eftersom biotillgängligheten var på typ 20-25% om jag inte missminner mig medan den nasalt låg på runt 80% och intravenöst på nästan 100%. Finns det liknande skillnader vad gäller elvanse eller kanske främst attentin? (och nej, jag ska inte snorta eller injicera hur som haver, är bara nyfiken på om de olika intagssätten skiljer sig).

Citat:
Det är vasokonstringerande = kärl drar ihop sig av det. Det kan orsaka förhöjt blodtryck (pga större motstånd i kärlbädden), tjackballe, kalla Händer/fingrar, fötter/tår m.m. och även håravfall då eftersom hårsäckscellerna kan vara känsliga för minskad tillförsel av syre/näringsämnen (kan inte detaljerna). Men för de flesta blir det inte en märkbar skillnad. Minoxidil som används mot håravfall med varierande framgång har motsatt effekt, dvs vidgar kärlen.

Åter igen ett lärorikt inlägg om orsaker till i mitt fall främst kalla händer och fötter. Måste säga att det känns som ett privilegium att elvanse-tråden har sin helt egna läkare

Kan också tipsa om att det går att citera flera inlägg i samma inlägg om man använder sig av knappen "Citera+" och sedan "Citera" på det sista av den serie inlägg man vill citera
Citera
2022-04-01, 10:14
Medlem
Citat:
Precis som sägs så är det normala att pulsen är högre i flera timmar, kanske hela dagen, om man tränat ordentligt, utan CS i kroppen alltså. +1 på det bara. Så antingen har du fel för dig kring vad som händer för dig utan CS, eller så är du ett märkligt undantag
Du har nog rätt, jag har blivit för uppmärksam på min puls. Innan jag började med Elvanse så hade jag riktigt låg puls så de e väl de jag jämför med.
Nu är väl den normal istället.
Citera
2022-04-02, 00:51
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Hur mycket elvanse e de optimalt å ta?
Ja har en dosering på 70mg per dag just nu.

Du ljuva medicinska amfetamin.
Citera
2022-04-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.

Det är högst individuellt för alla.
För mig ligger de på 60 mg.
Citera
2022-04-02, 10:43
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.

Det beror som sagt helt på dig och hur du reagerar på den. Sen säger det ju sig självt att en tjej på 50kg generellt sätt behöver en lägre dos än en man på 110kg. Vissa klarar sig bra på 30mg medan vissa behöver över 100mg för god effekt. Hur funkar 70mg för dig? Tar du allt direkt på morgonen? Är det någon del av dagen som funkar bättre eller sämre?
Citera
2022-04-02, 14:49
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Det är högst individuellt för alla.
För mig ligger de på 60 mg.
Då ligger vi ungefär på samma. Svarar er båda i nästa stycke.

Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Det beror som sagt helt på dig och hur du reagerar på den. Sen säger det ju sig självt att en tjej på 50kg generellt sätt behöver en lägre dos än en man på 110kg. Vissa klarar sig bra på 30mg medan vissa behöver över 100mg för god effekt. Hur funkar 70mg för dig? Tar du allt direkt på morgonen? Är det någon del av dagen som funkar bättre eller sämre?
Ja känner framförallt att den har hjälpt mig fokusera.
Ja kan fokusera på samma uppgift mycket bättre.
Och göra samma sak. Personligen känns de som ja kanske hade behövt lite mer.
Fick de medicinska amfetaminet när ja skulle sluta med crystal meth men inte "cold turkey".
Ja tar medicinen mitt på dagen. Brukar inte va så aktiv på morronen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in