Citat:
Ursprungligen postat av
kodapan
Står det i kontraktet att man inte får grilla på golvet i vardagsrummet eller är det fritt fram?
Det står i alla kontrakt att hyresgästen ansvarar för att lägenheten återlämnas i gott skick. Att röka inomhus i 20 år och totalkvadda lägenheten anses inte som rimligt slitage.
Alla saker som att grilla inomhus och hälla vatten på golvet är ju bara korkade ifall hyresgästen har frågat om man får röka inne och hyresvärden har sagt att det är okej.
Efter 20 år tycker jag absolut att det kan räknas som rimligt slitage ifall det är en lägenhet man får röka i. Har dom inte reagerat på det förrän nu så är det hyresvärden det är fel på, inte hyresgästen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Facade
Det står inget i kontraktet att jag inte får varva en tvåtaktsmotor i lägenheten.
Men nu är det olja inträngt i alla väggar, tak och golv i lägenheten.
Varför måste jag betala en sanering för då?
Samma logik.
Onormalt slitage helt enkelt.
Helt rätt att han får betala.
Det är inte i närheten av samma logik då det var vanligt att röka inomhus när hyresgästen flyttade in och han förmodligen uttryckligen har frågat om det är okej.
Om du frågar ifall du får köra cross inomhus och hyresvärden tycker det är okej, ska den bötfälla dig 20 år senare för att du kört cross inomhus? Vart finns logiken i det?