2022-04-06, 19:25
Medlem
Jag jobbar i byggbranschen.
En totalrenovering av en lägenhet kostar pengar.
Och just rökning förstör det mesta redan efter några år.
Han skulle kommit dom flykting. Då hade vi fått betala denna renovering.
I Linköping finns det företag som hellre tar en bot för att inte ta emot människor som inte förstår ordet HYR och dess innebörd.
I stan ska ju tex flyktingar"kvoteras" ut .. men hellre en bot istället för att renovera efter dom.
Citera
2022-04-06, 19:28
Avslutad
Rätt åt idiotjäveln, vem fan är så jävla dum i huvudet och röker sönder sitt egna bohag? Stinker så satans jävla illa så det liknar fan ingenting
Citera
2022-04-06, 19:30
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Konstigt att inte det har upptäckts på 20 år att mannen i fråga har rökt inomhus.
Citera
2022-04-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?

En hyresvärd ska väl inte behöva skriva upp alla saker man INTE får göra i en lägenhet?
Förstör man sin bostad, vilket ett dagisbarn kan räkna ut att man gör genom att frekvent i åratal röka inomhus, får man nog gott stå för den förstörelsen, trots att det inte står i kontraktet.

Det står säkert inte att man inte får pissa på parketten eller använda garderoben som "utedass" heller.
Citera
2022-04-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Det märkliga är den uppgivna prislappen. 415 00 för en liten 2:a. Dyr målarfirma säger jag. Spärrmålning är ju inte raketforskning direkt.
Citera
2022-04-06, 19:39
Medlem
Är mest förvånad över att idioten hade balkong men valde att röka inne.
Citera
2022-04-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Enligt artikeln så säger borstbindaren att lägenheten var i dåligt skick när han flyttade in (redan rökskadad då) och att det inte gjort något underhåll alls under den tiden han bott där. Om det stämmer så hamnar saken i ett helt annat ljus. Inte rimligt att han ska betala för en renovering som skulle gjorts för 20-40 år sedan. Var det en helt ny lägenhet han flyttade in i och fördärvade på detta sätt, ja då är det ju rätt uppenbart. MEN det framkommer inte hur långt tingsrättsförhandlingarna kommit.

Det är STOR skillnad på att "renovera" en lägenhet med lite nya tapeter/ommålning kontra att röksanera en lägenhet.
Normalt sett dras summan det kostar för omålning av ytskikt av beroende på hur många år som gått. Men då pratar vi om någon tusenlapp per rum så det är oavsett en fis i rymden mot vad man behöver göra i en rökskadad lägenhet.

Har själv sanerat både industrier och lägenheter efter brandröksskador. Kräver en hel del arbete för att åtgärda. Ibland kan man tom behöva ta bort gipsskivor då spärrmålning inte alltid hjälper fullt ut.
Citera
2022-04-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susuki911
Jag jobbar i byggbranschen.
En totalrenovering av en lägenhet kostar pengar.
Och just rökning förstör det mesta redan efter några år.
Han skulle kommit dom flykting. Då hade vi fått betala denna renovering.
I Linköping finns det företag som hellre tar en bot för att inte ta emot människor som inte förstår ordet HYR och dess innebörd.
I stan ska ju tex flyktingar"kvoteras" ut .. men hellre en bot istället för att renovera efter dom.

Det kostar inte nästan en halv miljon kr. Sannolikt passar hyresvärden på att renovera annat också och låter Peter betala det. Borde har rätt till mycket underhåll också efter 20 år.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2022-04-06 kl. 19:44.
Citera
2022-04-06, 19:42
Medlem
Peter har själv ansvar för att känna till sin lagstadgade skyldighet att ersätta onormalt slitage. Det krävs inte många hjärnceller för att begripa att det inte kan anses normalt att hela lägenheten dryper av nikotin. Klart han ska ersätta skadan han orsakat.

Dock kan man diskutera beloppet. Som många påpekat bör han inte behöva stå för de delar av renoveringen som ingår i hyresvärdens normala underhållsskyldighet. Mig veterligen har dock inte värden någon skyldighet att byta ut ex fullt fungerande vitvaror (inte omöjligt att kyl/frys/ugn från 90- resp 2000-talet fortfarande fungerar) och dessa är rimligtvis också inpyrda bortom räddning efter gubbens kopiösa rökande. Även parkettgolv hade sannolikt gått att ha kvar om slitaget varit normalt.

Ni som skriver att det är normalt mänskligt beteende att röka inomhus: det hade inte heller varit okej att duscha skållhett till den grad att det orsakar fuktskador, men varma duschar är ju knappast förbjuda i hyreslagen eller kontraktet..... samma sak att pissa ner golvet litegrann runt toaletten och låta gro in till den grad att det orsakar permanent lukt/fläckar hade heller inte ansetts normalt. Så länge det inte ger upphov till en skada (utöver vad som räknas som normalt) så får du göra vad du vill: häll ut vatten på golvet, öppna fönster och skaffa en fin skridskobana, så länge det inte blir vattenskada.
Citera
2022-04-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Precis varför jag frågade en användare varför hans fokus var så mycket kring antal år, jag ville alltså att han skulle utveckla.

Allvarligt, vad jag skrev är rätt lätttolkat om man inte i sin iver att plocka poäng skiter i att ta in helheten, hur kunde du missa det?

Och mitt inlägg var ett förtydligande av ditt resonemang, så jag vet inte vad det är du försöker säga här?
Citera
2022-04-06, 19:46
Medlem
MasterBobs avatar
Låter vansinnigt dyrt. Jag har haft en totalt rökskadad lägenhet, förra ägaren var en gubbe som bott och rökt i den i mer än 30 år. Det kostade inte ens 20 tusen att spärrmåla hela den lägenheten. Vart de får en halv miljon i från skulle vara intressant att veta
Citera
2022-04-06, 19:47
Medlem
Helt rätt
Hur fan har han mage att grina ut i tidningen??
Rökning borde förbjudas inomhus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in