2022-04-06, 16:46
Medlem
WatchItNows avatar
Att måla om hela min (iofs ganska nya) 3:a 100kvm kostade 33.000 kr efter ROT. Beloppet verkar helt sjukt. Dessutom ska den ändå totalrenoveras efter 10 år.

Men förstörelsen kan jag intyga. Min mamma rökte 1 paket per dag, och efter 10 år i ett radhus så var även alla kläder inuti garderoberna gula, hela plastgolvet var gult, alla köksmöbler gula. Fascinerande att hennes inre överlevde.

Ytterligare ett minne. Köpte en villa i Nacka billigt. När man gick in i den luktade det cigarill nästan överallt. En otroligt kväljande doft. Där var jag faktiskt tvungen att lukt-sanera, men det kostade inte jättemycket.
Citera
2022-04-06, 16:47
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Det står inget i kontraktet att jag inte får varva en tvåtaktsmotor i lägenheten.
Men nu är det olja inträngt i alla väggar, tak och golv i lägenheten.
Varför måste jag betala en sanering för då?

Samma logik.
Onormalt slitage helt enkelt.
Helt rätt att han får betala.

Med det sagt, högt belopp. Köpte ett hus som (fick jag reda på senare) varit rökt i sedan nytt.
Märktes absolut INGENTING. Enbart spärrmålat, dock överallt. Allt golv bytt annars var det original väggar osv bara spärrmålade och målade/tapetserade.
Citera
2022-04-06, 16:47
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Straff och straff. Det handlar om att ersätta skador man orsakat. Att det inte finns ett uttryckligt rökförbud är inte samma sak som att det är ok att skada lägenheten genom rökning. Det står inget i mitt kontrakt om att jag inte får hälla ut en hink vatten på golvet heller, men orsakar jag en fuktskada genom att göra så, så är det väl helt självklart att jag får betala?

Se ovan

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Från artikeln:

Ja detta verkar ju vara något väldigt extremt. Kan det vara så att trots fläktar och öppna fönster så ligger lägenheten så att det aldrig blir tvärdrag/cirkulation?

Jag skall erkänna att jag röker inne men jag är dessutom alltid väldigt varm så har öppet tvärdrag nästan jämt och det blåser rakt igenom lägenheten.

Luktar inte jättemycket rök här enligt besökare. Iaf mindre än hos andra rökare. Men jag känner ju det själv om jag kommer hem efter att varit borta ett par dagar
Senast redigerad av TheJacket 2022-04-06 kl. 16:55.
Citera
2022-04-06, 16:48
Medlem
Jesusmarychains avatar
Hur svårt är det att gå ut på balkongen eller gatan för sin rök? Alternativt switcha till snus när man är inne. Kan inte vara kul för någon, varken han eller gäster, att befinna sig i ett helt inrökt hem.
Nada sympatias por Peter ino dis sitiacion.
Citera
2022-04-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Med facit i hand, så borde nog Peter rollat väggar o tak själv med någon billig vitfärg varannat år, och
målat dörrar, eftersom värden inte verka brytt sig om renoveringen som skrivs i artikeln, och
på så sätt förmodligen klarat sig undan en fet faktura på 415 000 kr, men har man själv
förorsakat rökskadorna, så får nog Peter nog bara gilla läget ...
Taket o väggarna i lägenheten måste ha varit typ gulsvart
Så enkelt är det inte. "billig vitfärg"? Det krävs speciell spärrfärg som inte släpper igenom nikotinlukten.
Citera
Medlem
engammalfisks avatar
Det finns ämnen som tar bort det gula på deras kära hatthylla och sen finns det ozon-maskiner som kan sanera resten, själva lukten han kan hjälpa till själv med genom att ställa ättika in i ett par veckor.

Så här går det när ett girigt företag vill få gratis lyx renovation.

Spärrmålar de som de tänkt göra är de dumma i huvudet, så gör man inte.
Senast redigerad av engammalfisk 2022-04-06 kl. 16:55.
Citera
Medlem
Bajslukts avatar
Det är väldigt udda.

När jag hyrde lägenhet så hamrade jag inte upp saker och reparerade eller rapporterade direkt när saker gick sönder. Det var ju inte min lägenhet, jag hyrde den.

Samtidigt har jag träffat folk som hanterar lägenheten som om det vore deras egen. Spikar upp tavlor och målar om.

Att sitta och röka inomhus i 20 år och sedan påstå att "det känns som ett bedrägeri" när man måste betala för skadorna man orsakat, är ju skrattretande.

Alla förstår ju att rökning inomhus orsakar skador på lägenheten, för att inte nämna att det stinker - även till grannar.

Som någon annan skrev, så har jag också varit inne i lägenheter där folk rökt inomhus. Ett kort besök och man måste tvätta kläderna efteråt för att lukten sitter kvar.
Citera
2022-04-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Rökare är äckliga och ska alltid straffas.
Straffas är att gå lite för långt. De ska definitivt stå för kostnader som de orsakat.
Citera
Medlem
Sossesvins avatar
Fullt rimligt, att senera en inrökt lgh är ganska arbetskrävande, räcker inte med vanlig färg, nikotinet tränger in i allt när det är på den nivån. Det behövs tvättas rivas, spärrmålas, alla stommar till allt är bara att riva ut och byta, golv likaså. Precis allt måste bytas ut.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Haha det här är ju fan helt korkat. Om inte hyresvärden har renoverat något som hellst på 20 år så var det vel kanske dags att göra något där endå nu.. eller?? Och det är ju minimala extrakostnader att tvätta/kleta på lite spärrfärg på väggarna. Lägenheten ska vel fan endå renoveras efter 20 år. Liten var den också..
En vansinnig summa, det här fattar ju fan ett mongo.

Det här är «sign of the times», pöbeln har nu fått grönt ljus från Babylon att hätsa, och nu även plundra folk som röker. Det var lite fel färg på stackaren också.. klart han ska tas.

Jag röker inte själv.
Jag hyr ingen lya.
Jag är trött på pk-pöbel, fuck you.
Citera
2022-04-06, 16:53
Medlem
Numera röker Peter på balkongen. Har han inte dragit någon lärdom alls?

Ganska enkelt. Man går över till snus eller så går man ut en bit grån hus och människor och röker där.
Citera
2022-04-06, 16:54
Medlem
trickydicks avatar
Det är väl bara att hyra ut lägenheten till en ny rökare.

Annonsen: Obs endast rökare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in