2022-04-06, 15:43
Medlem
BoHanssons avatar
De som gjorde besiktningen har sällan sett en så rökskadad lägenhet, säger han.

Man hade velat se bilder hehehe
Citera
2022-04-06, 15:51
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Känns spontant som att han ska betala för onormalt slitage oavsett vad som orsakat det, så klart.

Är det dock inte målat/tapetserat under denna tid (eller längre) så bör det normala slitaget avräknas. Han har genom hyran betalat för underhåll/renovering av normalt slitage.
Citera
2022-04-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronanmam
Förmodligen inte skrivit något om det i kontraktet men det är ändå ett onormalt slitage på lägenheten vilket gör att hyresgästen blir betalningsskyldig oavsett vad som står i kontraktet.
Hyresvärden vill ha drygt 1760sek/månad retroaktivt 20år tillbax av han 😁😁😁
kan 5 dagars renovering av lilla lyan kosta verkligen över 400.000?
Har det inte renoverats alls under tiden han har bott där?
Citera
2022-04-06, 15:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.

Helt rätt att han skall få betala, för detta är inte normalt slitage.

summan låter dock väldigt hög, dom kan ju knappast ha bytt eller renoverat något under dessa år (ingen mening) så många grejor borde ju vara avskrivna dvs värdet är noll eller obetydligt kanske ett par hundra.

måste vara mycket mera Kanske har dom fått byta all fast skåpsinredning pga inpyrd i rök, riva ut och sanera parkett golv , brukar vara fullt med sand under dessa i gamla kåkar som måste sugas ut med speciallastbil
Citera
2022-04-06, 16:04
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?
Vad skulle det spela för roll menar du?
Citera
2022-04-06, 16:05
Medlem
Sonny00s avatar
Jag menar att det är normalt slitage för en rökare som bott i lägenheten i 20 år. Att röka i en lägenhet måste kunnas ses som ett normalt och acceptabelt beteende. En hyfsat stor del av befolkningen ägnar sig åt detta och hyresvärden verkar inte ha några regler kring detta.

Jag tror inte att värden kommer vinna i en domstolstvist.

(Nej, jag röker inte själv)
Citera
2022-04-06, 16:06
Medlem
Så om man steker tex bacon varje morgon så blir man också betalningsskyldig...?

Det är ni straigt edge idioter som inte fattar.

Om jag kokar kål varje dag i 20 år då ...är det ok?
Senast redigerad av Whistlehead 2022-04-06 kl. 16:08.
Citera
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad skulle det spela för roll menar du?

Vad Sonny skriver nedan, var det tillåtet att röka i lägenheten så:

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag menar att det är normalt slitage för en rökare som bott i lägenheten i 20 år. Att röka i en lägenhet måste kunnas ses som ett normalt och acceptabelt beteende. En hyfsat stor del av befolkningen ägnar sig åt detta och hyresvärden verkar inte ha några regler kring detta.

Citera
Medlem
Med facit i hand, så borde nog Peter rollat väggar o tak själv med någon billig vitfärg varannat år, och
målat dörrar, eftersom värden inte verka brytt sig om renoveringen som skrivs i artikeln, och
på så sätt förmodligen klarat sig undan en fet faktura på 415 000 kr, men har man själv
förorsakat rökskadorna, så får nog Peter nog bara gilla läget ...
Taket o väggarna i lägenheten måste ha varit typ gulsvart
Citera
2022-04-06, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.
Straff och straff. Det handlar om att ersätta skador man orsakat. Att det inte finns ett uttryckligt rökförbud är inte samma sak som att det är ok att skada lägenheten genom rökning. Det står inget i mitt kontrakt om att jag inte får hälla ut en hink vatten på golvet heller, men orsakar jag en fuktskada genom att göra så, så är det väl helt självklart att jag får betala?

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Vad Sonny skriver nedan, var det tillåtet att röka i lägenheten så:
Se ovan
Citera
2022-04-06, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Från artikeln:

Citat:
Hur har det kunnat bli så otroligt dyrt?
– Normalt blir det aldrig det. Det är sällan det slutar på över 50 000 kronor, säger Lars-Gunnar Larsson, juridisk samordnare på MKB.

– Men vi har fått göra mycket större ingrepp än normalt i den här lägenheten. Det handlar bland annat om att ånga ner flera lager tapeter, tvätta väggar och spärrmåla. De som gjorde besiktningen har sällan sett en så rökskadad lägenhet, säger han.
Citera
2022-04-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoHansson
De som gjorde besiktningen har sällan sett en så rökskadad lägenhet, säger han.

Man hade velat se bilder hehehe
Jobbar själv i hemtjänsten och jag har sett en hel del inklusive rökskadad lägenhet. Allt är nikotingult inklusive vitvaror och det nikotingula går numera åt det svarta hållet ser nästan brännskadat ut.

Man luktar fan efter att ha varit där i 5 minuter och doften går inte ur kläderna innan man tvättat de.

Förstår inte hur folk kan vilja leva så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in