Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ska jag vara ärlig så tror jag inte heller på ett folkmord. Jag tror snarare på några (?) ryssar som agerar utanför order.
Men oavsett så ska detta utredas. Att det ska tystas som ryssen sysslar med nu är fel. Finns det tortyrkammare och skjutna barn så ska detta utredas. Allting ska utredas och bestraffas. Även avrättandet av ryska fångar om det skett på fel grunder.
Men att ryssen totalt förnekar det som händer i egen media är det skamliga i det hela.
Men oavsett så ska detta utredas. Att det ska tystas som ryssen sysslar med nu är fel. Finns det tortyrkammare och skjutna barn så ska detta utredas. Allting ska utredas och bestraffas. Även avrättandet av ryska fångar om det skett på fel grunder.
Men att ryssen totalt förnekar det som händer i egen media är det skamliga i det hela.
Det blir väl helt enkelt en fråga om uppsåt. För vissa misstänkta krigsbrott har man ju redan ganska bra bevisning som jag förstår det, t.ex. inspelningar från ryssar som kommunicerar över öppna radiofrekvenser och ger order om att bomba civila mål. Detta är inte väl inte helt utrett ännu men sannolikheten för att man skall kunna bevisa krigsbrott bedöms vara god.
För att hävda folkmord borde man väl bevisa uppsåt på samma sätt och det kan nog bli klurigt. Då behöver man åtminstone kunna redovisa skriftliga order eller trovärdiga vittnesmål från ryska soldater.
För egen del har jag lika lätt att tro på bägge dessa scenarion:
1) Ryssarna har som strategi att döda/kidnappa/fördriva allt ukrainskt militärt och civilt motstånd för att på sikt flytta in ryssar från moderlandet. Den ukrainska nationella identiteten skall elimineras och Ukraina eller delar av Ukraina skall ryssifieras så att det långsiktigt införlivas i Ryssland på ett mer eller mindre oåterkalleligt sätt.
2) Rysslands har en dysfunktionell armé där värnpliktiga brutaliseras, ansvarsutkrävande inte existerar och befälsordningen inte fungerar. Detta leder till att unga krigsplacerade soldater lämnas utan uppsyn och kan då fritt agera som våldsamma rövarband och massakrera hela byar utan större konsekvenser.
Det finns vissa saker som talar för alternativ 1, t.ex. den typ av talepunkter som tidigare framförts av Dugin och nu senast figurerade i artikeln i RIA Novosti. Men det finns också mycket som talar för punkt 2. Och båda kan faktiskt stämma oberoende av varandra. Det kan finnas ett intellektualiserat hat mot Ukraina i Ryssland som tack vare den dysfunktionella armén leder till den här typen av övergrepp utan att det för den delen finns en uttalad plan på folkmord.
Oavsett om man kan bevisa att det rör sig om ett planerat folkmord eller ej så hoppas jag verkligen att alla förbrytelser i konflikten lagförs på ett eller annat vis. En sådan kavalkad av obeskrivliga gräsligheter som vi nu har sett måste få konsekvenser.