2022-04-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Tycker inte det är tillräckligt. Borde uteslutas från Säkerhetsrådet helt.

Säkerhetsrådet finns ju enbart för att legitimera kärnvapenländerna, och deras position att utan egen risk kunna styra, ställa och anfalla mindre länder och intressesfärer runtom i världen. Någon slags avancerad heta linjen som spelat ut sin roll. Uppenbart att den verkliga säkerheten ligger i kärnvapnen och inte någon annan stans.

* Edit: att utesluta Ryssland gör varken till eller från. Kan stämpla vilka resolutioner som helst men utan militära medel som backning så skrattar bara Lavrov lite för sig själv.
Citera
2022-04-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ny rysk version.

”De civila i Bucha sköts av nazisterna.”

”Stadsborna visste inte om den kommande utrensningen, så de tog inte av sig sina vita arm bindlar – satt i källaren och gick inte ut. Men när allt lugnat ner sig gick folk upp på övervåningen och mötte kulorna från sina egna soldater, som svor att skydda dem.

Källa: Pravda
Ja då måste ju ryssen varit där om han är så välinformerad om händelseförloppet. Fast i morgon så är denna version nog ändå lika inaktuell och intressant som gårdagens tidning. Förklaringen är ju så dum att klockorna stannar. Fast troligast är väl att Kreml inte längre bryr sig om det där med trovärdighet utan man bara mal på i all sin ynkedom. Om inte så borde ryssen lära sig att om man hela tiden försöka förklara bort något man anklagas för med nya ändrade versioner så fastnar man alltid till slut i sin egen grävda fälla full alla lögner.
Brott mot mänskligheten som det ju kan bli aktuellt att anklaga Putin för har väl ingen ledare i ett i-land tidigare anklagats för i modern tid om vi räknar bort Serbiens ledarskikt.
Citera
2022-04-05, 17:41
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Underbara dessa sanktioner. Leva lyxliv i väst kan ryssar glömma för all framtid. Såväl oligarker som putin och hans närmaste sanktioneras stenhårt av västvärlden. Good riddance - skönt att slippa se dessa primitiva kretiner med dålig smak i sommar

Här är det lavrovs hor-dotter som har åkt ut från lyxvåningen i london

https://www.itv.com/news/2022-03-24/more-russians-sanctioned-including-sergey-lavrovs-london-based-step-daughter

The UK has sanctioned 65 more Russian individuals and entities including Foreign Minister Sergey Lavrov's London-based step daughter and the paramilitary Wagner Group, which is seen as Vladimir Putin's private army.

Others sanctioned included six more Russian banks, multiple defence companies and Russian Railways.

Underbart!!! man kan ju bara önska att dessa jävla människor får samma behandling som de ukrainska barnen behöver genomleva... men det är kanske att önska för mycket.
Citera
2022-04-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Och så kom återigen "jag är neutral och ni går på känslor"... 😂
Du är medveten om att folk läser tråden längre bak än den senaste timmen va? Så genomskinligt.
Jag är ju det för jag anser inte det här vara mitt krig, det är det som är så bra med att vara neutral. Sen har jag följt konflikter och geopolitik längre, troligen mycket längre än du (naturligtvis på amatörnivå). Just den här konflikten har jag följt enda sen 2014 och vet vad den går ut på. Man hade kunnat undvika detta krig om man ville men NATO med USA i kulisserna rustade och trännade Ukraina för krig mot Ryssland istället. Hade inte Ryssland startat krig nu så hade troligen Ukraina gjort det senare.

Sen anser jag det vara en stor orättvisa i världen då det gäller handel på lika villkor och där USA ska styra allt. Länder som Ryssland, Kina, Indien och många andra har tröttnat. Det kan ja ha sympatier med för jag tror på rättvis handel för det bringar välstånd och fred. USA gillar inte att förlora den här ekonomiska makten och det är egetligen roten till detta krig. Alla som inte gör som USA vill måste straffas och här används Ukraina som villigt slagträ.

Förstår du någonting av det jag skriver eller kommer du bara kommentera med påhopp och glåpord?
Citera
2022-04-05, 17:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej jag tror inte resten av kriget kommer att se ut sådär som Ukraina nu framställer det.
Du menar att Bucha och alla de andra mördade civila, barn och sjukhus, handlar inte om att vad vi ser utan om hur det framställs?

Citat:
Ryssarna kommer nu troligen själva att dokumentera alla tillbakadraganden och andra saker dom pysslar med så att det inte blir så här lätt för Ukraina att pussla ihop historier.

Finns ju satelitbilder som man kan gåigenom, och vittnesmål som (både från ryska krigsfångar/desertörer, radiotrafik och ukrainska överlvande)

Så vi behöver ju inte mer hjälp från "ryssarna" än vi får idag.

Citat:
[Det kommer att finnas en hel del döda civila i Kharkiv, Kherson och Mariopol

Det har det iför funnits i många veckor nu, men det är väll bara kherson som kan betknas som någorlunda kontrolerat av ryssarna. likt bucha.

Citat:
och det går inte att komma undan då fienden drar sig in i städer utan att evakuera alla människor till flyktingläger.

Ja, ryssarna borde inte ljugit om att de itne skulle invardera, helt meningslöst iochmed att de endå tydligen inte skulle uppnå något vettigt i kiev trakterna, eller någon annastanns heller de första 40dygnen...Eller så var det som putin sa, denazifiering av ukraina vi ser.

Citat:
Nu tror jag inte kroppar kommer att bli utlagda på det här spektakulära viset. Vad jag sett från Mariopol så tar Ryssarna hand om alla döda som ligger på gatan.

Gör de?

finns ju gott om bilder och film på döda som ligger på mariopls gator.

Kan det vara så att du bara fantiserar om hur det kunde varit,eller borde varit, inte hur det defacto är?
Citera
2022-04-05, 17:44
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Ja det är samma som jag såg. Säger mig ingenting. Med tanke på ilskan gissar jag ju på att det är såna som pekat ut vilka ryssarna ska skjuta / markerat mål för fientligt artilleri etc. Min tolkning, behöver inte vara sann den heller. Du har ingen aning, inte jag heller eftersom det helt saknas kontext.

En annan svara i tråden att det är plundrare som blir tagna på par gärning tydligen 🤷 därav parkerade bilar direkt i anslutning till butik kanske?

Men som du säger, vi kan gissa här i evigheter
Citera
2022-04-05, 17:44
Medlem
I-van-Toers avatar
Vasily Nebenzya hade bra snack i FN precis just nu. Visades givetvis inte på någon kanal men det gick att se på FN:s officiella stream.

https://media.un.org/en/webtv
Citera
2022-04-05, 17:47
Medlem
nousernameneededs avatar
https://www.friatider.se/rysk-mongolbrigad-pekas-ut-slakten-i-butja

Citat:
Rysk mongolbrigad pekas ut för slakten i Butja

Nämen ser man på! mongoler
Citera
2022-04-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag är ju det för jag anser inte det här vara mitt krig, det är det som är så bra med att vara neutral. Sen har jag följt konflikter och geopolitik längre, troligen mycket längre än du (naturligtvis på amatörnivå). Just den här konflikten har jag följt enda sen 2014 och vet vad den går ut på. Man hade kunnat undvika detta krig om man ville men NATO med USA i kulisserna rustade och trännade Ukraina för krig mot Ryssland istället. Hade inte Ryssland startat krig nu så hade troligen Ukraina gjort det senare.

Sen anser jag det vara en stor orättvisa i världen då det gäller handel på lika villkor och där USA ska styra allt. Länder som Ryssland, Kina, Indien och många andra har tröttnat. Det kan ja ha sympatier med för jag tror på rättvis handel för det bringar välstånd och fred. USA gillar inte att förlora den här ekonomiska makten och det är egetligen roten till detta krig. Alla som inte gör som USA vill måste straffas och här används Ukraina som villigt slagträ.

Förstår du någonting av det jag skriver eller kommer du bara kommentera med påhopp och glåpord?

Alla som älskar och tillber Putin är så kallade möjliggörare....och därmed i förlängningen skyldiga till det som sker i Ukraina just nu.
Citera
2022-04-05, 17:49
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vasily Nebenzya hade bra snack i FN precis just nu. Visades givetvis inte på någon kanal men det gick att se på FN:s officiella stream.

https://media.un.org/en/webtv

Ja. Tänk om han har rätt?
Citera
2022-04-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Sanktionerna slår hårt mot rysslands rikaste som dessutom står nära putin. Direkt och indirekt stödjer dessa kriget. Mycket bra att de blir av med sina tillgångar i väst och förlorar möjligheten att parasitera på vår civiliserade, moderna västvärld. Nu får de nöja sig med det ryssland de aktivt varit med att skapa.

Rysslands oligarker har förlorat 263 miljarder dollar

Vladimir Putins anfallskrig mot Ukraina har gjort stora avtryck på Forbes årliga lista över världens dollarmiljardärer.

83 ryska medborgare kvalar in på listan för 2022, jämfört med 117 förra året. Samtidigt har de ryska miljardärernas samlade förmögenheter minskat med 263 miljarder till 320 miljarder dollar.

”Krig, sanktioner och en försvagad rubel har orsakat förödelse för landets rikaste människors förmögenheter”, skriver Forbes.
Det drabbade ingen fattig. Det är värre för genomsnitts-Ivan som nu förlorat en son i ett krig han inte ville ha och vars ljusa ekonomiska framtid Puttler och hans vänner, stulit. Trots att Ivan är medborgare i det land på planeten som har störst naturrikedomar så får han hålla tillgodo med utedass, charmigt i minusgrader och lika charmigt under myggsäsongen.
Citera
2022-04-05, 17:51
Medlem
Ok,nu jag har hört och läst mer än jag orkar med.

Dags att dra upp byxorna, syna atombombsbluffen och börja bomba.

Glöm no fly zon. Ge dem 24h att dra sig ur Ukraina inkl Krim med flottbas och allt. 48h för Moldavien, Georgien och allt annat. Sen kör vi.
Någon flotta behöver de inte så de kan lämna fartygen vid kajen med nycklarna i.

Var skriver jag under?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in