2022-04-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag är redan avnazifierad. Putins kampanj funkar även i Sverige. De flesta svenska nazister är bara rena skämt.

Är du säker på det? Du uppgav för några dagar sedan att nazisterna i Mariupol inte var tillräckligt antisemitiska
Citera
2022-04-05, 17:29
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Tycker inte det är tillräckligt. Borde uteslutas från Säkerhetsrådet helt.
Ja, det var ju det du skrev. Eller?
Citera
2022-04-05, 17:30
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är inte få och obetydliga scerigedemokrater som är proryska de är många och med viktiga poster.
Det är fullt med löss i den byken

Överlag finns det en del sådana sympatier här och var inom alternativhögern, men även på annat håll. Jag får erkänna att jag själv blev lite förvånad över centerpartisten, men man känner ju inte till varenda åsikt som folk har om varje litet ämne innan ämnet kommer på tal.

Två grupperingar där jag inte heller riktigt förväntat mig pro-ryska sentiment är inom den libertarianska rörelsen (dit jag räknar mig själv) och i den svenska tidningen Proletären. Den sistnämnda har faktiskt fört Kremls talepunkter på ett riktigt ögonbrynshöjande sätt sedan början av februari och framåt.

För egen del tror jag sällan att det rör sig om professionella troll och inflytelseagenter (även om de finns), utan oftast handlar det nog mer om personlighetstyperna som ryms inom denna sortens rörelser. Inom den högermiljö jag själv tillhör är det hyfsat vanligt med konspiratoriskt tänkande och kritik mot etatism, vilket sedan murens fall har riktats mot USA och EU. För somliga verkar detta innebära att man hamnar i ett slags whataboutistiskt tänkande när man skall analysera den nuvarande konflikten och ser då inte med klara ögon på Rysslands agerande eftersom man är van vid att utgå ifrån en position där man kritiserar den västerländska stats- och krigsmakten. Jag kan tänka mig att samma sak gäller för Proletären, 68-rörelsen, den s.k. sverigevänliga sfären etc. om än med lite olika utgångspositioner.

Det som irriterar mig mest med detta är att somliga verkar ha så svårt för att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man kan reagera med avsky på både invasionen av Ukraina och Irak. Man kan tycka att somliga liberala värderingar i väst har gått för långt utan att för den delen anse att Putins totalitära samhällskultur är ett bättre alternativ. Världen är inte binär och valet står inte alltid mellan två onda ting.
Citera
2022-04-05, 17:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag kan faktiskt hålla med henne. Jag tycker inte att man skall straffa familjemedlemmar. Detta är något som över huvud taget inte får förekomma i ett rättssystem.
Hon blir inte straffad, hon är bara föremål för en ekonomisk frihetssäkrande specialoperation.
Hon skall vara tacksam över att hennes kropp och hennes skinn fortfarande befinner sig på samma plats. Även det är en trygghet som västs specialoperation garanterar henne.
Citera
2022-04-05, 17:31
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Varför ser det ut som det? Vet du mer än vi andra som ser det? Utveckla gärna i så fall.

Av det jag har sett ifrån klippet givetvis? Parkeringsplats, minibussar parkerade så dom inte kan lämna. Slår sönder deras bilar osv.
Citera
2022-04-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ska ni verkligen köra på den linjen nu efter det "totalen sanktion" väst har utfört mot Ryssland. Att de är skurkar som inte exporterar varor till länder som sanktionerar dem. Ni är så jävla störda i huvudet. Det tog bara ett par dagar utanför den här tråden till man normaliserades igen. Nu går man in och får nästan en chock igen hur jävla korkade, elaka, ondsinta och bara allmänt jävla sunkiga folk här är.

Skurk kallade du honom själv. Tycker det mer var ett sakligt konstaterande. Du däremot tycks lägga väldigt mycket känslor i det här. Vilka utbrott på tangenterna.
Stanna du borta ett tag till. Dina gnällinlägg stör tråden.
Citera
2022-04-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ska ni verkligen köra på den linjen nu efter det "totalen sanktion" väst har utfört mot Ryssland. Att de är skurkar som inte exporterar varor till länder som sanktionerar dem. Ni är så jävla störda i huvudet.

Du glömmer ju som vanligt det viktigaste här; sanktionerna är på plats för att Ryssland invaderat ett annat land och begår folkmord.

Citat:
Det tog bara ett par dagar utanför den här tråden till man normaliserades igen. Nu går man in och får nästan en chock igen hur jävla korkade, elaka, ondsinta och bara allmänt jävla sunkiga folk här är.

Det är ju för att du är för feg för att stå för det du säger i tråden i verkligheten. Hade du gjort det hade du snabbt insett att du är paria även i det verkliga livet.

Trodde du att vanligt folk hade mycket till övers för pack som dig som hyllar folkmord och invasionskrig?
Citera
2022-04-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej jag tror inte resten av kriget kommer att se ut sådär som Ukraina nu framställer det. Ryssarna kommer nu troligen själva att dokumentera alla tillbakadraganden och andra saker dom pysslar med så att det inte blir så här lätt för Ukraina att pussla ihop historier.

Det kommer att finnas en hel del döda civila i Kharkiv, Kherson och Mariopol och det går inte att komma undan då fienden drar sig in i städer utan att evakuera alla människor till flyktingläger. Nu tror jag inte kroppar kommer att bli utlagda på det här spektakulära viset. Vad jag sett från Mariopol så tar Ryssarna hand om alla döda som ligger på gatan.

Har du överhuvudtaget sett ryska dokumentationer gjorda av vanliga ryssar på nätet?
Det är ju för fan bara fylla samt idiotbeteende? Och skulle dom själva dokumentera sina förehavanden i Ukraina så kan du ju bara ana hur resultatet skulle se ut?
Citera
2022-04-05, 17:34
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är alltså inte fri bevisprövning som tillämpas i de flesta andra jurisdiktioner. Amerikansk rättsordning är vanligen en standard och där brukar bevis som är smutsiga kastas ut, exempelvis om de samlats in och tolkats av en åklagare som i part i sitt eget åtal eller part i mål (vilket de blivit i det här ärendet). Man kan lite skämtsamt säga att "allt som svenska staten rör vid i det här ärendet blir till skit".

2. Universell jurisdiktion existerar inte annat än som "den starkes rätt" eller "segerns sötma".

3. Sammanfattningsvis bör sådana bevisinsamling skötas av någon stat som inte är direkt eller indirekt part i ärendet. Det blir typ kanske Indien, någon stat i Sydamerika, eller kanske typ Afrika SydAfrika-Egypten eller liknande som främst kan anses vara tillräckligt opartiska officiellt. Sedan ska förstås jurisdiktionen accepteras också, och det brukar vara svårt då en segrare vanligen hävdar sin egen jurisdiktion och vid fredsavtal brukar sådana saker avskrivas annat än för åtal mot egna sidan, exempelvis när en stat anser att deras egna anställda gått över styr.

4. Färdigflashbackat

Fast i det här fallet är det inte amerikansk rättsordning som gäller utan ICC i Haag, och vittnesmål från krigszoner väger tämligen tungt, speciellt om de kan backas upp av ”teknisk bevisning”, oavsett vem som dokumenterat dem.
Sverige kommer inte heller att räknas som part i målet, förutom av ryssarna, men de kommer hur som helst att förneka allt. Precis som de gör nu.
Citera
2022-04-05, 17:36
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Sanktionerna slår hårt mot rysslands rikaste som dessutom står nära putin. Direkt och indirekt stödjer dessa kriget. Mycket bra att de blir av med sina tillgångar i väst och förlorar möjligheten att parasitera på vår civiliserade, moderna västvärld. Nu får de nöja sig med det ryssland de aktivt varit med att skapa.

Rysslands oligarker har förlorat 263 miljarder dollar

Vladimir Putins anfallskrig mot Ukraina har gjort stora avtryck på Forbes årliga lista över världens dollarmiljardärer.

83 ryska medborgare kvalar in på listan för 2022, jämfört med 117 förra året. Samtidigt har de ryska miljardärernas samlade förmögenheter minskat med 263 miljarder till 320 miljarder dollar.

”Krig, sanktioner och en försvagad rubel har orsakat förödelse för landets rikaste människors förmögenheter”, skriver Forbes.
Citera
2022-04-05, 17:37
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Av det jag har sett ifrån klippet givetvis? Parkeringsplats, minibussar parkerade så dom inte kan lämna. Slår sönder deras bilar osv.

Ja det är samma som jag såg. Säger mig ingenting. Med tanke på ilskan gissar jag ju på att det är såna som pekat ut vilka ryssarna ska skjuta / markerat mål för fientligt artilleri etc. Min tolkning, behöver inte vara sann den heller. Du har ingen aning, inte jag heller eftersom det helt saknas kontext.
Citera
2022-04-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Ja, det var ju det du skrev. Eller?
Nja, tror det är två olika saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto