Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är inte få och obetydliga scerigedemokrater som är proryska de är många och med viktiga poster.
Det är fullt med löss i den byken
Överlag finns det en del sådana sympatier här och var inom alternativhögern, men även på annat håll. Jag får erkänna att jag själv blev lite förvånad över centerpartisten, men man känner ju inte till varenda åsikt som folk har om varje litet ämne innan ämnet kommer på tal.
Två grupperingar där jag inte heller riktigt förväntat mig pro-ryska sentiment är inom den libertarianska rörelsen (dit jag räknar mig själv) och i den svenska tidningen Proletären. Den sistnämnda har faktiskt fört Kremls talepunkter på ett riktigt ögonbrynshöjande sätt sedan början av februari och framåt.
För egen del tror jag sällan att det rör sig om professionella troll och inflytelseagenter (även om de finns), utan oftast handlar det nog mer om personlighetstyperna som ryms inom denna sortens rörelser. Inom den högermiljö jag själv tillhör är det hyfsat vanligt med konspiratoriskt tänkande och kritik mot etatism, vilket sedan murens fall har riktats mot USA och EU. För somliga verkar detta innebära att man hamnar i ett slags whataboutistiskt tänkande när man skall analysera den nuvarande konflikten och ser då inte med klara ögon på Rysslands agerande eftersom man är van vid att utgå ifrån en position där man kritiserar den västerländska stats- och krigsmakten. Jag kan tänka mig att samma sak gäller för Proletären, 68-rörelsen, den s.k. sverigevänliga sfären etc. om än med lite olika utgångspositioner.
Det som irriterar mig mest med detta är att somliga verkar ha så svårt för att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man kan reagera med avsky på
både invasionen av Ukraina och Irak. Man
kan tycka att somliga liberala värderingar i väst har gått för långt utan att för den delen anse att Putins totalitära samhällskultur är ett bättre alternativ. Världen är inte binär och valet står inte alltid mellan två onda ting.