2022-04-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
D
Jag är inte riktigt säker på vad "identitär" betyder i detta sammanhang, men så där värst värdekonservativt såg jag inte vid en hastig överblick.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Identit%C3%A4ra_r%C3%B6relsen

Citat:
Rörelsen är heterogen och internationell och utgörs av ett flertal organisationer, publikationer, internetforum och bloggar. Gemensamma drag bland "identitärerna" är ofta en uttalad antiliberalism, regionalism, kritik mot utomeuropeisk invandring och vurm för europeisk kultur.[1] Den identitära rörelsen har klassificerats av Tysklands Bundesamt für Verfassungsschutz 2019 som högerextrem.

Verkar det stämma?
Citera
2022-04-05, 12:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
https://sv.wikipedia.org/wiki/Identit%C3%A4ra_r%C3%B6relsen

Verkar det stämma?

Oklart, men jag får väl läsa på mer. Vad en myndighet klassificerar som "högerextrem" är förstås intressant, men inte som en sanning utan fastmer som ett uttryck för var den politiska mittfåran ligger. Tyskland, liksom Sverige, har en politisk mittfåra som "normalideologiskt" ligger tämligen långt till vänster, inte minst genom socialdemokratiska regeringsinnehav, svag konservatism och kraftig infektion av gröna rörelsers nedbrytande verksamheter.
Citera
2022-04-05, 12:54
Medlem
Citat:
Oklart, men jag får väl läsa på mer. Vad en myndighet klassificerar som "högerextrem" är förstås intressant, men inte som en sanning utan fastmer som ett uttryck för var den politiska mittfåran ligger. Tyskland, liksom Sverige, har en politisk mittfåra som "normalideologiskt" ligger tämligen långt till vänster, inte minst genom socialdemokratiska regeringsinnehav, svag konservatism och kraftig infektion av gröna rörelsers nedbrytande verksamheter.

Tyskland är nojiga sedan WWII och väldigt känsliga för det nationella. De kan knappt sjunga sin egen nationalsång offentligt.

Att en fransk konservativ idérörelse är eurocentrisk snarare än nationalistisk är nog också grundat i deras historia.
Citera
2022-04-05, 13:29
Medlem
Citat:
Du hade aldrig dessa länder som demokratier om det inte varit för att Du desperat försöker hitta exempel som stödjer Ditt märkliga påstående. Forskningen är tämligen entydig i att liten etnisk heterogenitet har fördelar både för demokratisering och upprätthållande av demokrati.

Precis, jag listar upp exempel för dig, eftersom du nu i din enfald krävde exempel.
jag kan fortsätta om du vill
Indien, världens största demokrati, inrättade sin demokrati några år efter självständigheten från Storbritannien och är väl även ett av världens minst homogena länder. Tror de har ca 50 språk eller dylikt, samt en radda religioner. UJ! du vad de tkrävdes homogenitet där.

Du hade helt enkelt fel, men enorma problem med att antingen fatta detta eller erkänna det för dig själv ens.
Jag tycker det är dags nu för DIG att länka alla den där demokratiforskningen som du alltså menar hävdar att det skulle krävas etnisk homogenitet.

Citat:
Jag är inte riktigt säker på vad "identitär" betyder i detta sammanhang, men så där värst värdekonservativt såg jag inte vid en hastig överblick.

Nytt namn för samma extremhöger...rasism och frossa i "vit "chauvinism, men min åsikt, möjligt det skiljer på någon vital punkt
men... I doubt it.
Så fort dessa äckliga åsikter får sina gamla benämningar tillräckligt pinsamt avslöjade som det skit de är, så måste de komma på ett nytt namn, inte lika smutsigt. Sen dröjer det några år, då tillräckligt med pantade fånar har gjort bort sig offentligt och de måste återigen byta namn.

Jag påstod inte att den var värdekonservativ, utan KONSERVATIV.

Citat:
Kanske valde Du 1870 obetänkt, ty detta år fick flickor möjlighet att pröva för studentexamen. 1873 fick de även tillträde till universiteten. Så, ja vi fick förmodligen bättre kunskiapsutfall 1870 per satsad krona, jämfört med 1970. Studentexamen för både män och kvinnor avskaffades 1968.

De fick tillträde till vissa högre utbildningar ja, knappast till alla. Och först nångång i början på 1900 talet, så fick de lov att även använda högre studier i statliga tjänster. Så poängen för en kvinna att 1870 ex. utbilda sig till jurist var tämligen dålig eftersom hon förvägrades söka offentliga tjänster.

Men fortfarande en stårlande tid, eller hur Uven? så rättvist och värdigt och bra tid...för pojkar.

Citat:
Att Du upprepar Dig betyder inte att det Du påstår blir sannare. Som tidigare anförts, så har historiskt pojkar alltid presterat bättre i matematik, där logik och följdriktighet räknas - inte tyckande. Pojkar och flickor har olika fallenhet på gruppnivå, men Du betraktar detta som att pojkars hjärnor tar längre tid på sig. Vad vi däremot vet är att pojkar/män har högre andel hyperintelligenta och totaldumskallar jämför med flickor/kvinnor som har en mera hoptryckt begåvningsprofil.

1. Matematik är bara ETT ENDA ÄMNE av en uppsjö ämnen, och dessutom ett ämne som länge har dragit med extrem diskriminering kontra flickor. Min mamma, som är en jäkel på matematik brukade berätta för mig om hennes skolgång där en manlig lärare ständigt försökte få henne att sluta plugga matematik eftersom, hon som kvinna ändå var "underlägsen i ämnet".

Och ursäkta mig men de flesta ämnen vi studerar bygger på kunskap och logik och inte "tyckande".
Däremot så prioriterar dagens pedagogik självständigt tänkande framför korvstoppning gällande hur man lär sig ämnen och där kan det ingå att elever avkrävs att själva tycka något i ämnen.

Men jag förstår att konservativa rejält ogillar att människor ska tänka själva, och att barn ska lära sig att tänka själva, går ju emot allt vad ni står för av auktoritär dominans av kung, kyrka, överklass eller annan "institution".

Citat:
Vad Du pladdrar! Jag lyfter hela tiden fram värdet av demokrati, yttrandefrihet osv - och är just därför emot vänstern och muslimer som ingenstans i världen står för sådana värden.

Haha....du är rolig du. Värderingsmässigt så är liberalism "vänster" och inte höger.
och det är nu liberalismen, med början i upplysningstiden som stått för demokrati och yttrandefrihet.
Och de muslimer som du syftar på dvs de fundamentalistiska är gravt konservativa i sina värderingar, ni delar alltså samma åsikter i mångt och mycket.

Du har självklart människor idag som kallar sig för konservativa och som är för demokrati och yttrandefrihet och tom jämställdhet, men det är fan inte!! deras förtjänst att dessa saker kom på plats.
utan de tär i stort trots! konservativa som vi idag har demokrati.

Citat:
Så det är därför kvinnor stå på kö för att få jobba som anläggningsarbetare, stuveriarbetare och snickare?

Det är därför som många kivnnor jobbar inom dessa yrken ja.

Citat:
Det Du inte förstår är att de kvinnliga lärarna tror att man kan hålla ordning på pojkarna med samma metoder som man gör med flickor. När vi har ett feminiserat utbildningsväsende så blir förstås pojkarna som fyrkantiga klossar som skall pressas ner i trekantiga hål.

Forna tiders auktoritära katederskola + aga m.m. tror jag inte passade pojkar ett skit bättre än det passade flickor.
Citera
2022-04-05, 15:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tyskland är nojiga sedan WWII och väldigt känsliga för det nationella. De kan knappt sjunga sin egen nationalsång offentligt.

Att en fransk konservativ idérörelse är eurocentrisk snarare än nationalistisk är nog också grundat i deras historia.

Det ligger säkert något i båda. Frankrike är ett problematiskt land. Vissa menar att nationalismen fick sitt stora genomslag i och med franska revolutionen, men samtidigt är den interna splittringen påtaglig, vilket den varit mycket länge. Vad som tillhör det nationellt franska är diffust och samtidigt lever det i Frankrike kvar ett europeiskt anspråk Det är sedan gammalt, Ludvig XIV, Napoleon, de Gaulle.
https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2014/7/23/c034c9e8-788e-4c27-bd04-a500ec46f7c8/original.jpg
Citera
2022-04-05, 15:25
Medlem
Citat:
Det ligger säkert något i båda. Frankrike är ett problematiskt land. Vissa menar att nationalismen fick sitt stora genomslag i och med franska revolutionen, men samtidigt är den interna splittringen påtaglig, vilket den varit mycket länge. Vad som tillhör det nationellt franska är diffust och samtidigt lever det i Frankrike kvar ett europeiskt anspråk Det är sedan gammalt, Ludvig XIV, Napoleon, de Gaulle.
https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2014/7/23/c034c9e8-788e-4c27-bd04-a500ec46f7c8/original.jpg

Frankrike och Tyskland har väl nästan blivit Europa efter freden? Runt dem en massa småländer, men axeln Berlin-Paris dominerar verkligen EU. Framförallt sedan UK lämnade.

Karl den Store är väl originalet?

Italien verkar inte ha några internationella anspråk, de är sköna på så sätt. Frankrike har däremot extremt hög svansföring alltid. De är ljuset.
Citera
2022-04-05, 15:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Frankrike och Tyskland har väl nästan blivit Europa efter freden? Runt dem en massa småländer, men axeln Berlin-Paris dominerar verkligen EU. Framförallt sedan UK lämnade.

Italien verkar inte ha några internationella anspråk, de är sköna på så sätt. Frankrike har däremot extremt hög svansföring alltid. De är ljuset.

Ljus och ljus.

Karl den Store, Romarriket. Det finns en del förebilder.

Men, det är nog riktigt att Paris-Berlin blivit avgörande. En av flera orsaker till att UK lämnade EU. Nu är frågan om denna Europaordning kan åstadkomma något mot Ryssland och fr a dess aggression mot Ukraina.
Citera
2022-04-05, 15:42
Medlem
Silvrets avatar
Citat:

Tyskland har inte haft Sveriges socialdemokratiska dominans. Tyska socialdemokratins regeringsinnehav kan begränsas till ett drygt decennium runt 70-talet samt några år med Schröder runt millennieskiftet.

Citat:

Finns två teorier om syftet med Tysklands roll i EU.

Ena teorin är att man efter andra världskriget från de västallierades sida ville hindra framtida tyska stormaktsambitioner genom att helt enkelt låsa fast Tyskland i EU.

Andra teorin är att EU tvärtom är verktyget för Tysklands stormaktsambitioner.

Citat:

Ja, italienare och fransoser är ljusår från varandra i den frågan. Italienare ser inte på sitt land som att det har en särskild internationell betydelse i dagens värld. De saknar också Frankrikes språknationalism utan erbjuder glatt kurser på engelska på italienska universitet då de inte har några problem att erkänna engelskan som global lingua franca.
Citera
2022-04-05, 18:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Tyskland har inte haft Sveriges socialdemokratiska dominans. Tyska socialdemokratins regeringsinnehav kan begränsas till ett drygt decennium runt 70-talet samt några år med Schröder runt millennieskiftet.

Nej, det är korrekt och jag påstår heller inte annat. Socialdemokrati är emellertid ett politiskt gift som skadar samhällen och perioderna med SPD har skadat Tyskland, men kanske mest har man hat skadligt inflytande på de tyska kristdemokraterna, särskilt har vi kunnat se detta under Merkels många ås som kansler.
Citera
2022-04-05, 18:34
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej, det är korrekt och jag påstår heller inte annat. Socialdemokrati är emellertid ett politiskt gift som skadar samhällen och perioderna med SPD har skadat Tyskland, men kanske mest har man hat skadligt inflytande på de tyska kristdemokraterna, särskilt har vi kunnat se detta under Merkels många ås som kansler.

Det beror väl på att konservativa partier av det slaget som KDU bara kan reformera samhället långsammare och mer pragmatiskt åt progressiv riktning. De tror inte på något bortom pragmatisk progressivism.

Du kan se Merkels omfamning av tyska miljöextremismen och extrema invandringspolitiken som exempel på detta.
Citera
2022-04-05, 18:43
Medlem
Silvrets avatar
Citat:

Begreppet identitär kommer från Frankrike och har ungefär samma betydelse som vad vi i Sverige skulle kalla för etnonationalist. I motsats till fransk statsnationalism.

I Sverige gjordes ett försök att importera begreppet identitär vilket mest ledde till förvirring.
Citera
2022-04-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ljus och ljus.

Karl den Store, Romarriket. Det finns en del förebilder.

Men, det är nog riktigt att Paris-Berlin blivit avgörande. En av flera orsaker till att UK lämnade EU. Nu är frågan om denna Europaordning kan åstadkomma något mot Ryssland och fr a dess aggression mot Ukraina.

De använder ofta frasen om ljus och syftar på upplysningen. De är mycket stolta över den.

Det händer onekligen intressanta saker i Tyskland i frågan om Ryssland. Kanske det de har haft mest dåligt samvete över, förutom förintelsen, är hur de for fram i Sovjet.

I och med omläggningen nu, och att de går bort från sin halvpacifistiska säkerhetspolitik så kan nog säga att WWII är historia och att dess konkreta inflytande i Tyskland numera är liten.

Tyskland kommer att växa i betydelse i EU. De är vår enda exportör av rang och de kommer att bli den mäktigaste militärmakten om de inte ändrar budgeten igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in