Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag kan ingenting om vapenhantering... men om så vore skulle jag köra pil och båge, för när jag ser hur ukrainska civila behandlas som ryssar ser som sitt "brödrafolk" så kan man ju bara tänka sig vad som skulle hända oss svenskar.
Självförsvarsvapen är aldrig en dålig idé. Skaffa jägarexamen, det gör du lätt på en tvåveckorskurs via något studieförbund. Sedan köper du ett halvautomatiskt hagelgevär med något s.k. "vildsvinspaket" och en halvautomatisk klass 3-bössa, typ Ruger PC Carbine. Till den sistnämnda kan du skaffa ett förlängt magasin, rödpunktsikte och ljuddämpare. Nöjer du dig med endast hagelbrakaren så får du ett väldigt bra självförsvarsvapen för runt 6000-8000 kr med kursavgifterna inkluderat.
Sånt här skaffar man förstås inte för att kriga mot ryssen (då är det bättre att man tar värvning och får riktig militärutrustning) utan för att skydda sig själv och familjen under en ockupation. Och där sätter fantasin gränserna. Kanske man kan göra om källaren i sommarstugan till ett dolt skyddsrum? Kan man gräva dolda pålade fallgropar utanför? Kanske fälla träd eller leda om en bäck så att vägen upp till stugan blir otjänlig att köra på? Kan man ställa ut en kärra med buteljer fyllda med billig sprit och råttgift nere vid brevlådan?
Även idéer som låter lite långsökta borde övervägas ordentligt innan man avfärdar dem, det gäller även armborst och pilbåge faktiskt. Funkar det så funkar det. Jag hade inte förväntat mig att UAF skulle börja släppa hemgjorda granater på ryska försvarspositioner med hjälp av moddade civila drönare, men nu är Home Alone-krigföringen ett faktum. Nöden är uppfinningarnas moder.