2022-04-05, 08:26
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man har väl fått frågor från SVT och då har man svarat på dem. Konstigare än så behöver det inte vara. Med tanke på hur framgångsrikt OS som helhet var hade man kunnat nöja sig med det. Jag tycker det är bra att man inte är nöjd och SOK har väl tidigare visat sig vara dukttiga att lära sig av de lärdomar man dragit av vad som fungerat bra och mindre bra.
Instämmer till fullo
Sen tror jag det är lättare att lära sig av sånt som fungerar än tvärtom - så det mest intressanta kan jag tycka vore en analys över varför Jonna och Frälsarn lyckades så bra, dvs vad gjorde de som de andra inte gjorde (eller tvärtom)
Senast redigerad av bcdefg 2022-04-05 kl. 08:29.
Citera
2022-04-05, 08:47
Medlem
Vad gäller längdåkarna var det väl egentligen bara Frida som floppade under OS? De andra var väl ungefär som förväntat? Vad gäller skidorna var det främst första dagen man gjorde någon blunder vilket de erkände men detta korrigerades därefter.
Citera
2022-04-05, 08:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag förstår inte den här negativa inställningen. Jag tycker det är bra att man har identifierat områden som inte fungerat på topp och att man nu skall gå djupare med utvärderingen och försöka dra av lärdomar av detta så att man inte upprepar dessa misstag till kommande olympiska spel.

Att du avfärdar det bara som foskler och plattityder när du inte vet ett dugg om hur utvärderingen går till säger väl mer om dig än om SOK.

Klart att det säger mer om mig än om dem. Kul att du är positiv till dem. Hoppas att du var nöjd med OS också. Nästa OS kommer de inte att ha någon lärdom med sig från detta OS att applicera på situationen.
Citera
2022-04-05, 08:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Vad gäller längdåkarna var det väl egentligen bara Frida som floppade under OS? De andra var väl ungefär som förväntat? Vad gäller skidorna var det främst första dagen man gjorde någon blunder vilket de erkände men detta korrigerades därefter.

Jag håller inte med. Jag tycker hela laget underpresterade med undantag för Jonna och Wille. Finland och Tyskland hade klart bäst skidor, jag tycker inte Sverige alls hade toppskidor. Det var ingen katastrof men det var inte heller toppinsatser om man ser över hela mästerskapet.
Citera
2022-04-05, 09:01
Medlem
Citat:
Jag håller inte med. Jag tycker hela laget underpresterade med undantag för Jonna och Wille. Finland och Tyskland hade klart bäst skidor, jag tycker inte Sverige alls hade toppskidor. Det var ingen katastrof men det var inte heller toppinsatser om man ser över hela mästerskapet.
Det beror på vad menar med att underprestera. Placeringsmässigt så hamnade de flesta där de legat under säsongen.
Citera
2022-04-05, 09:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Klart att det säger mer om mig än om dem. Kul att du är positiv till dem. Hoppas att du var nöjd med OS också. Nästa OS kommer de inte att ha någon lärdom med sig från detta OS att applicera på situationen.

Jag har inte sagt något om vad jag tycker om de svenska insatserna ("Hoppas att du var nöjd med OS också."). Jag förstår inte varför du skall dra in det i denna diskussion. Jag har bara kommenterat vad de sagt om den utvärdering som de håller på med nu.

Jag tycker SOK förtjänar mycket kritik när det gäller hur de sköter uttagningarna till OS. Men utöver det så tycker jag de gör mycket bra. Och jag tycker de tidigare har dragit lärdomar av vad som inte fungerat och vad som fungerat. Sedan kommer det vara andra förhållanden vid nästa OS men jag tror nog de kommer de kommer kunna använda lärdomar från detta OS till förberdelserna inför nästa OS.
Citera
2022-04-05, 09:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har inte sagt något om vad jag tycker om de svenska insatserna ("Hoppas att du var nöjd med OS också."). Jag förstår inte varför du skall dra in det i denna diskussion. Jag har bara kommenterat vad de sagt om den utvärdering som de håller på med nu.

Jag tycker SOK förtjänar mycket kritik när det gäller hur de sköter uttagningarna till OS. Men utöver det så tycker jag de gör mycket bra. Och jag tycker de tidigare har dragit lärdomar av vad som inte fungerat och vad som fungerat. Sedan kommer det vara andra förhållanden vid nästa OS men jag tror nog de kommer de kommer kunna använda lärdomar från detta OS till förberdelserna inför nästa OS.

Varför använde de då inte lärdomarna från tidigare OS, specifikt 2018, när de tog sig an uppgiften till OS 2022? De föreföll mer som noviser än som kompetenta aktörer med erfarenheter och användbara lärdomar i ryggsäcken.
Citera
2022-04-05, 09:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det beror på vad menar med att underprestera. Placeringsmässigt så hamnade de flesta där de legat under säsongen.

OS var säsongens stora mål och då tycker jag det är rimligt att åkarna skall var i sin bästa form för säsongen. Ingen medalj i distans för damerna tycker jag är en underprestation. Här hade jag förväntningar på att både Frida och Ebba skull ta medalj. Vi var favoriter i damstafetten men det blev bara ett brons. Jag tycker även att man underpresterar i herrsprinten. Så för mig, som helhet så underpresterade det svenska längdlandslaget under OS.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-04-05 kl. 09:35.
Citera
2022-04-05, 09:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför använde de då inte lärdomarna från tidigare OS, specifikt 2018, när de tog sig an uppgiften till OS 2022? De föreföll mer som noviser än som kompetenta aktörer med erfarenheter och användbara lärdomar i ryggsäcken.

Det får väl visa sig i utvärderingen.
Citera
2022-04-05, 09:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Välbe är irriterad på Stepanova:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/sprickan-i-ryska-landslaget-valbe-till-attack-mot-egna-stjarnan

Jag får vibbar, helt ogrundade visserligen och helt taget ur luften, att Stepanova kommer att försöka byta nation. Kanske till Finland.

Välbe är nog precis vad det ryska skidförbundet inte behöver.
Citera
2022-04-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Precis, alla visste förutsättningarna och det är inte att man missat i förberedelserna inför helgens VC-tävlingar, utan detta var ett olympiskt spel, att det skulle avgöras i Kina har man vetat sedan sommaren 2015, så man har haft god tid på att förbereda sig..

Dåliga skidor känns lite som att van der Poel skulle behöva åka med oslipade skridskor, hög höjd och återhämtning måste man förstås ha stenkoll på när det handlar om uthållighetsidrotter, dessutom när Sverige är bäst i världen på damsidan..

Apropå skillnaden, när det handlar om materialsporter..

https://www.bt.se/sport/berattar-i-sommar-van-der-poels-ovantade-hjalp-cd52d96f/
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-04-05 kl. 10:14.
Citera
2022-04-05, 10:17
Medlem
Citat:
OS var säsongens stora mål och då tycker jag det är rimligt att åkarna skall var i sin bästa form för säsongen. Ingen medalj i distans för damerna tycker jag är en underprestation. Här hade jag förväntningar på att både Frida och Ebba skull ta medalj. Vi var favoriter i damstafetten men det blev bara ett brons. Jag tycker även att man underpresterar i herrsprinten. Så för mig, som helhet så underpresterade det svenska längdlandslaget under OS.
Det är säsongens stora mål för alla andra också så det måste man ta i beaktande. Ebba har en pallplats i ett vanligt lopp denna säsong. Själv var hon tydligen nöjd med 10 klassiskt under OS och var väldigt nära medalj på tremilen. Skiathlon förstörd av skidorna. Stafetten blev förstörd av Frida. På herrsprinten valde ju de svenska herrarna svårare heat än vad de vanligen gör och jag tycker de såg bra ut. Både Häggström och Grate var väl trea i sina heat och relativt nära att avancera.

Givetvis ska man inte vara nöjd med bara normalt utfall utan man bör analysera allt som kan göras bättre. Så att SOK gör denna utredning är en självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in