2022-04-04, 17:30
Medlem
Och där kan vi väl lägga ner vidare diskussion eftersom det handlar om just detta, parter som inte kommer överens har ju per definition inte samma bild av vad som hänt/sagts eller vad som avtalats.

I det osannolika fallet att någon ändrar sig eller erkänner så får man gå över till vem som bäst kan bevisa för att avgöra. Där är bevisen utan tvivel i Ebbas favör, Esbjörn har haft väldigt svårt att få fram några bevis för sin ståndpunkt.

Har man inställningen att en part luras och en har rätt så ställer man sig oftast på den lurades sida. Jag för min del har ingen åsikt om parterna som personer utan fokuserar på att samhället har ett stort intresse av att alla vet spelreglerna och förhåller sig till dem.

Det innebär att avtal ska hållas, vill man invända gör man det på rätt sätt, i rätt tid och så prövas frågan.

Min stora fråga är varför Esbjörn valde att förlikas om han var övertygad om att han hade rätt? Gjorde han det för att han såg en risk att förlora och hellre tuggade i sig att det inte blev som han ville men att han kunde avsluta på sina villkor, om så är det oerhört att i efterhand klaga på det man kommit överens om. Ville man inte förlikas var det korkat att göra så när saken annars prövats

Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven

Att Esbjörn blev lurad initialt av henne är bortom allt tvivel, dock kan det vara svårt att bevisa.

2022-04-04, 17:32
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Sist jag kollade var det stadfästelsen av sagda förlikning som överklagats..
För att som du säger "vet en hel del om detta ärende" så har du i vissa lägen förbluffande dålig koll.
Å andra sidan verkar ju Esbjörns nuvarande ombud inte heller ha riktig koll på vad det är de överklagar om man ser till bevisningen som lämnas in
Tror de flesta med hjärna förstår.
Det är ju förlikningen som inte Esbjörn vill ska stadsfästas och som han tvingades skriva på.
2022-04-04, 17:46
Medlem
Syftande till att förlikningen ska underkännas och att man då ska kunna invända mot ursprungsavtalet och få det prövat mot AvtL31?

Det är väl dessutom inte förlikningen utan stadfästelsen av förlikningen som nu överklagas, så det skulle vara ytterligare ett steg.

Jag kan inte se hur detta på något sätt skulle kunna hjälpa Esbjörn även om det i mitt tycke osannolika skulle ske och han nu får rätt i sitt överklagande.

Hur skulle gången enligt dig vara vidare?

Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det gick aldrig till prövning då parterna förliktes, och det är förlikningen som nu överklagats.
2022-04-04, 18:01
Medlem
Citat:
Jag behövde ju kolla upp det då jag visste det

Du kunde delat med dig av diarienummert. Ska bli intressant när jag får dem andra handlingar från länsstyrelsen, som jag kommer dela i tråden.

I Länsstyrelsen ärende enhet för förvaltning, 208-35783-2021 är inget sekretess belagt.

Esbjörn ville ju ha pengarna men Länsstyrelsen avslog de, det borde du ju vetat om då.

Esbjörn
Citat:
Du har den 26 oktober 2021 ansökt om utbetalning av nedsatta medel. Som grund för din rätt till utbetalning har du hänvisat till ett avtal mellan parterna. I avtalet framgår det att parterna är överens om att tingsrätten (mål nr T 8555-20) ska stadfästa nedan förlikning mellan parterna.

Citat:
Tror de flesta med hjärna förstår.
Det är ju förlikningen som inte Esbjörn vill ska stadsfästas och som han tvingades skriva på.

Men Esbjörn ville det bl.a den 26 oktober 2021 -
Senast redigerad av Doiten 2022-04-04 kl. 18:38.
2022-04-04, 18:22
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Sist jag kollade var det stadfästelsen av sagda förlikning som överklagats..
För att som du säger "vet en hel del om detta ärende" så har du i vissa lägen förbluffande dålig koll.
Å andra sidan verkar ju Esbjörns nuvarande ombud inte heller ha riktig koll på vad det är de överklagar om man ser till bevisningen som lämnas in

Kan väl knappast påminna mig om att någon av Esbjörns ombud har haft koll på läget. Sämst koll hade väl det vedervärdiga ombudet ifrån Örebro.
2022-04-04, 18:49
Medlem
Citat:

Då är det ju jättekonstigt att man lämnar in "bevisning" till Svea Hovrätt som snarare försöker visa att själva köpeavtalet var felaktigt.
Det hade ju varit rimligare att lämna in någon form av bevisning för det påstådda tvånget från advokaterna Berg & Behm.

Att man sedan till HD lämnar in "bevisning" och yrkanden som snarare pekar på att hans bundsförvanter kan misstänkas begått brott är ännu konstigare
2022-04-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Kan väl knappast påminna mig om att någon av Esbjörns ombud har haft koll på läget. Sämst koll hade väl det vedervärdiga ombudet ifrån Örebro.
Hade han haft någon koll så hade han ju gjort det enda rimliga, nämligen att släpa med sig Esbjörn till ett möte med Ebba.

Det vill säga om målet var att se till så att Esbjörn fick tillbaka sitt hus.
istället valde han att gömma undan Esbjörn och gå till media. Enkelt sagt så var det Binninge som var ytterst ansvarig för att det hamnade i rätten från början.
2022-04-04, 18:59
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Då är det ju jättekonstigt att man lämnar in "bevisning" till Svea Hovrätt som snarare försöker visa att själva köpeavtalet var felaktigt.
Det hade ju varit rimligare att lämna in någon form av bevisning för det påstådda tvånget från advokaterna Berg & Behm.

Att man sedan till HD lämnar in "bevisning" och yrkanden som snarare pekar på att hans bundsförvanter kan misstänkas begått brott är ännu konstigare
Jag tror inte det var något ”tvång” från advokatduon och det vet nog Terseus.
Annars håller jag med faktiskt
2022-04-04, 19:14
Medlem
Citat:
Det gick aldrig till prövning då parterna förliktes, och det är förlikningen som nu överklagats.
Nej det är inte förlikningen som överklagas - det är stadfästelsen…
Titta du hade fel.
2022-04-04, 19:20
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det är inte förlikningen som överklagas - det är stadfästelsen…
Titta du hade fel.
Tror de flesta förstår, vad var det som stadsfästes dom?
2022-04-04, 19:35
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Tror de flesta förstår, vad var det som stadsfästes dom?
Om nu förlikningen inte har överklagats, vilket inte går då den är stadsfäst samt att tiden för överklagan har passerats för länge sen på denna, så är ju själva stadsfästelsen utan betydelse om den överklagas.
2022-04-04, 19:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Hade han haft någon koll så hade han ju gjort det enda rimliga, nämligen att släpa med sig Esbjörn till ett möte med Ebba.

Det vill säga om målet var att se till så att Esbjörn fick tillbaka sitt hus.
istället valde han att gömma undan Esbjörn och gå till media. Enkelt sagt så var det Binninge som var ytterst ansvarig för att det hamnade i rätten från början.
Det var ju själva meningen att hänga ut henne, men han fick ju smaka på egen medicin och springa hem med svansen mellan benen.
Finns ett bra talessätt där "ger man sig in i leken får man leken tåla"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in