2022-04-04, 12:42
Medlem
Hej! Vad är lättast att lära sig för Svensken? Jag läste italienska för grammatiken är betydligt enklare än franskan. Stämmer det?

Tyskan är många liknande ord men grammatiken är ganska annorlunda.
Citera
2022-04-04, 12:53
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Franska, vi har ju redan en del låneord i vårt språk som vi kan uttala korrekt. Grammatiken är inte svår heller. Italienska vet jag inte hur grammatiken ser ut.
Citera
2022-04-04, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TL99
Hej! Vad är lättast att lära sig för Svensken? Jag läste italienska för grammatiken är betydligt enklare än franskan. Stämmer det?

Tyskan är många liknande ord men grammatiken är ganska annorlunda.
Jag skulle påstå att italienska är lättare att lära sig än franska. Ska du lära dig ett nytt språk kan du ju fråga dig om nyttan med det. Är det pga jobbet eller för att resa? Är det för resor, är det ju bäst att lära dig det språk som talas dit du kommer att resa oftast.
Citera
2022-04-04, 13:05
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Ska du lära dig ett nytt språk kan du ju fråga dig om nyttan med det. Är det pga jobbet eller för att resa?

TS har redan gjort sitt val.
Citera
2022-04-04, 13:30
Medlem
Glostrups avatar
Det måste väl vara individuellt, men jag skulle säga att det är snabbare att komma upp på en hygglig användarnivå på italienska (tal) än vad det är på franska, eftersom franska har både fler regler och svårare uttal.

Inget av språken är dock särskilt svåra att lära sig.
Citera
2022-04-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Franska, vi har ju redan en del låneord i vårt språk som vi kan uttala korrekt. Grammatiken är inte svår heller. Italienska vet jag inte hur grammatiken ser ut.

Blir ju svårt att göra ett uttalande då du inte vet något om italienska.

Citat:
Jag skulle påstå att italienska är lättare att lära sig än franska. Ska du lära dig ett nytt språk kan du ju fråga dig om nyttan med det. Är det pga jobbet eller för att resa? Är det för resor, är det ju bäst att lära dig det språk som talas dit du kommer att resa oftast.

Jobb, jobba inom turism främst.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
TS har redan gjort sitt val.

Hahah! Nej. Därför frågar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det måste väl vara individuellt, men jag skulle säga att det är snabbare att komma upp på en hygglig användarnivå på italienska (tal) än vad det är på franska, eftersom franska har både fler regler och svårare uttal.

Okej tack för svar.
Citera
2022-04-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Dessutom är det lättare att lära sig spanska och portugisiska om man kan italienska, än om man kan franska.
Citera
2022-04-04, 13:48
Medlem
wertyns avatar
Jag tycker att Italienska är betydligt enklare, men det finns ju flera aspekter. Hur lätt har du för språk? Var finns det mest/tillräckligt med jobb? Var vill du arbeta? Inget av språken är omöjliga. Lär du dig Italienska kan du ganska lätt utöka med spanska då dom är rätt lika.
Citera
2022-04-04, 14:10
Medlem
Citat:
Dessutom är det lättare att lära sig spanska och portugisiska om man kan italienska, än om man kan franska.

Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
Jag tycker att Italienska är betydligt enklare, men det finns ju flera aspekter. Hur lätt har du för språk? Var finns det mest/tillräckligt med jobb? Var vill du arbeta? Inget av språken är omöjliga. Lär du dig Italienska kan du ganska lätt utöka med spanska då dom är rätt lika.

Tack för svar. Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Lätt att utöka med spanska eller portugisiska efter ett tag.

Men frågan är hur mycket användning har man av de två språken?

Knappast några turister. Ingen direkt handel med länder som talar de språken eller?

Tyska, franska och italienska finns det mycket turism samt industrier som Sverige har handel med samt företag som jobbar mot de länderna är min generella uppfattning.
Citera
2022-04-04, 14:50
Medlem
Citat:
Tack för svar. Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Lätt att utöka med spanska eller portugisiska efter ett tag.

Men frågan är hur mycket användning har man av de två språken?

Knappast några turister. Ingen direkt handel med länder som talar de språken eller?

Tyska, franska och italienska finns det mycket turism samt industrier som Sverige har handel med samt företag som jobbar mot de länderna är min generella uppfattning.
Spanska är ju ett av de stora världsspråken. Nästan hela Sydamerika talar spanska, Centralamerika och förstås Spanien med sina öar.
Citera
2022-04-04, 15:02
Bannlyst
Citat:
Spanska är ju ett av de stora världsspråken. Nästan hela Sydamerika talar spanska, Centralamerika och förstås Spanien med sina öar.

Även delar av USA tänker jag mig, kalifornien, florida, texas... 40 miljoner talar tydligen spanska i usa
Citera
2022-04-04, 16:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Hahah! Nej. Därför frågar jag.

Jaha. Jag tolkade meningen "Jag läste italienska för grammatiken är betydligt enklare än franskan" som att du valt att lära dig italienska, för att den italienska grammatiken var enklare än den franska. Och jag trodde du frågade av ren nyfikenhet, om du hade valt rätt. Men nu förstår jag vad du ville ha sagt. Du har läst att italienska är enklare än franska att lära sig, för att den italienska grammatiken är enklare än den franska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in