2022-04-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuldsattforlivet
Hej.

Jag är en tjej på 22 år. Jag har lagt mig själv i skiten ordentligt. Jag har skulder som bara den. Jag har skulder på över 200 tusen och jag tjänar ca 18.000 efter skatt. Har endast jobbat hos min arbetsgivare i ca 2 månader. Jag har små lån lite överallt och även en skuld på skatteverket på ca 30 tusen. Jag har för många kreditförfrågningar för att ta andra lån. Vad kan man göra? Månadsbeloppen går nästan över min lön. Som tur är bor jag hemma så betalar ingen hyra. Men jag har tyvärr tagit flera lån med dyra månadsavgifter. Vad kan man göra? Har kollat med svea ekonomi för att samla lån men måste ha fast anställning vilket jag inte har förens om ca 4 månader.

Finns inga genvägar. Försök samla lånen och få ner ränteostnaden. Annars så är det bara börja beta av alla kronor du kan avvara.

Du är bara 22, och det är inte "kört" på något sätt.

Men fortsätter du ta lån så kan det bli så att du är körd för livet. Du ska liksom jobba i 45+år till. 200 000 är inte en förmögenhet. Va öppen med nära och köra kring din situation. Jobbigt men ett måste.

Man lever och man lär. Kasta inte bort livet åt helvete, vi har bara ett liv så se till att ha det gött!
Citera
2022-04-04, 09:52
Medlem
Citat:
Hej alla!

Tack för snabba svar. Jag hade uppskattat att inte få otrevliga kommentarer. Jag levde i ett fruktansvärt destruktivt förhållande där jag tyvärr blev ekonomiskt manipulerad även.

Men iaf, jag har Anyfin idag där jag har min klarna skuld. Ligger på ca 15k. Jag har försökt hitta ett annat jobb men jobbet jag har idag är från ”morgon” till kväll. Därför kan jag inte ta ett annat jobb om inte det är något online och flexibelt då jag kan utföra det medan jag är på mitt ”primära” jobb. Jag vill verkligen lära mig om ekonomi och ta tag i livet. Jag ska dessutom börja plugga till hösten och då kommer jag inte kunna jobba 100% som jag gör nu. Jag behöver dock ett lån som kan sänka månadskostnaden.

Ärligt talat tycker jag att du ska lägga plugget åt sidan om du är garanterad att få jobba kvar där du jobbar just nu. Bo hos dina snälla päron (förutsätter att du förklarat läget för dom), knega hårt, lev snålt, betala in typ 15 000 per månad, då borde du kunna lägga skulderna bakom dig dig relativt snart.
Citera
2022-04-04, 09:57
Medlem
Citat:
Hej.

Jag är en tjej på 22 år. Jag har lagt mig själv i skiten ordentligt. Jag har skulder som bara den. Jag har skulder på över 200 tusen och jag tjänar ca 18.000 efter skatt. Har endast jobbat hos min arbetsgivare i ca 2 månader. Jag har små lån lite överallt och även en skuld på skatteverket på ca 30 tusen. Jag har för många kreditförfrågningar för att ta andra lån. Vad kan man göra? Månadsbeloppen går nästan över min lön. Som tur är bor jag hemma så betalar ingen hyra. Men jag har tyvärr tagit flera lån med dyra månadsavgifter. Vad kan man göra? Har kollat med svea ekonomi för att samla lån men måste ha fast anställning vilket jag inte har förens om ca 4 månader.

Sök till Lyxfällan. Dom tycks med glädje ta emot sådana som du.
Citera
2022-04-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
Skuldsannering utan att betala en krona: du jobbar vidare för 18 000 netto, skaffar barn och låter dina föräldrar skriva papper på att de tar från dig ca 5000 i hyra och omkostnader. Så gjorde jag och betalade inte tillbaka en krona från skuld på 890 000.

Sådant förfarande kallas bedrägeri och borde polisanmälas.
Citera
2022-04-04, 10:24
Medlem
Juggernawts avatar
Glöm pluggandet tills du betalat av lånen. Hoppas du lärt dig att man inte lånar till konsumtion och var jävligt tacksam att du får bo hos föräldrarna.
Citera
2022-04-04, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Hej! Jag kan hjälpa dig lilla gumman, det kommer ordna sig. Kontakta mig via pm

Hej! Det står att eftersom mitt konto är nytt kan jag inte kontakta dig. Kan du kontakta mig istället?
Citera
2022-04-04, 10:40
Medlem
JustZlatans avatar
Jag tjänar ca 10 000 kr efter skatt och klarar mig galant. 18 000 kr och att bo hemma är ren lyx.
Citera
2022-04-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tjänar ca 10 000 kr efter skatt och klarar mig galant. 18 000 kr och att bo hemma är ren lyx.
Var det inte du som var miljonär i tidigare trådar?
Citera
2022-04-04, 11:07
Medlem
Hur höga månadskostnader har du på lånen? 200000 i sig är inte en överdrivet hög skuld men beror ju helt på hur mycket ränta du betalar.

Jag tycker du kan börja med att ignorera alla bror Duktig i tråden som enlig egna utsagor aldrig gjort ett dumt val i hela sina liv (och ändå sitter de här hehe). Jag vet inte varför du dragit på dig alla dessa lån, men när jag satt i samma situation var det på grund av långvarig depression som ledde till handlingsförlamning när det kom till så gott som all konstruktivt i livet. Hade en god inkomst som täckte alla mina kostnader så det räckte och blev över men hade en mental låsning som gjorde att jag helt enkelt bara sket i att betala mina räkningar (var lite i mindsetet att jag förmodligen ändå inte kommer leva tillräckligt länge för att behöva möta konsekvenserna) vilket i sin tur ledde till att skulderna till slut växte till en nivå som gjorde att inte ens min väl tilltagna inkomst räckte till att lösa skiten. När jag kom ut på andra sidan depressionen låg jag back nästan en halv miljon (and nothing to show for it) men det löste sig med något års hårt arbete och sparsamt leverne och sen var det på en hanterbar nivå som knappt påverkar vardagsekonomin öht, och då bodde jag inte hemma och hade hyra och andra räkningar att täcka samtidigt.

Räkna med att det kommer suga ett tag men det är långt ifrån kört för din del. Du kommer få kämpa mot impulser och ha-begär på daglig basis under ett tag men när vanan sitter i att tänka ekonomiskt så är du nyttiga erfarenheter rikare och bättre rustad för att hantera resten av ditt liv. Lycka till.

EDIT:

Konkreta tips är att sätta upp en princip att aldrig köpa konsumtionsartiklar på faktura (ex. kläder, hemelektronik och liknande). Lägg undan ett fast belopp varje månad (typ 1000 spänn ish) för den typen av inköp. Kan du inte hantera ett sparkonto själv så ta hjälp av dina föräldrar eller annan anhörig som du kan föra över pengarna till och sen får "ansöka" om uttag ifrån. Har du inte disciplinen själv, låt någon annan besluta om en utgift är nödvändig eller inte. Säger personen nej så är det ett nej och vill du prompt ha vad det nu är du vill köpa får du försöka spara från resterande pengar du har att röra dig med. Forcera liksom in det ekonomiska tänket i dig själv.

Om du har diverse beroenden (snus etc.) som du inte är beredd att sluta med så köp dessa i bulkmängder online istället för att köpa lösa enheter.

Gillar du att dricka alkohol? Rök gräs istället.

Har du abonnemang som Netflix, Viaplay etc? Säg upp dessa och pirata istället. Vill du inte begå brott så får du nöja dig med den gratisunderhållning du kan hitta på exempelvis Youtube. Den räcker faktiskt gott och väl och den där serien på Netflix som din kompis tycker att "du bara måste se" är med största sannolikhet rent skräp.
Senast redigerad av RuneStaxx 2022-04-04 kl. 11:22.
Citera
2022-04-04, 11:10
Jag har typ 1.8 miljoner i totala skulder . Men man betalar ju av gradvis. Samt sparar undan. försök ha en avbetalningsplan. Ta inte en massa onödiga lån. Bra att vidareutbilda sig och du kan ju ta något extra jobb också. Sen när du har möjlighet försök investera i fonder/aktier som får pengarna att gradvis växa.

det som är ”bra” i mitt fall är att min lägenhet har typ gått upp 60-70% i pris sen jag köpte den.
Citera
2022-04-04, 11:29
Medlem
Citat:
Hej! Det står att eftersom mitt konto är nytt kan jag inte kontakta dig. Kan du kontakta mig istället?

Hmm står att ditt konto är nytt så kan inte skicka pm. Har du kik?
Citera
2022-04-04, 11:54
Medlem
Babydolls avatar
Gå igenom kontoutdrag och kolla var du kan skära ned kostnaderna. Billigare telefonabonnemang? Tillräckligt med kläder för att klara dig två år utan nya inköp?

Går det att arbeta övertid/extrapass hos arbetsgivaren? Kanske under sommaren då många anställda vill vara lediga.

Avstå från nöjen i form av caféer, restauranger, nattklubbar, resor, frisör, etc.

Prioritera att bli av med skatteskulden. Ta hjälp av din familj.

Håll dig undan från förhållanden i två-tre år. Leta inte nya relationer. Stå på egna ben, mogna och bli trygg i dig själv. Satsa på jobb, amortering och friskvård (t ex löpning). Lär dig mer om ekonomi.

Ställ in dig på tre tuffa år. Framförallt den första halvan. Sedan kommer du gå stärkt ur detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in