2022-04-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuldsattforlivet
Hej alla!

Tack för snabba svar. Jag hade uppskattat att inte få otrevliga kommentarer. Jag levde i ett fruktansvärt destruktivt förhållande där jag tyvärr blev ekonomiskt manipulerad även.

Men iaf, jag har Anyfin idag där jag har min klarna skuld. Ligger på ca 15k. Jag har försökt hitta ett annat jobb men jobbet jag har idag är från ”morgon” till kväll. Därför kan jag inte ta ett annat jobb om inte det är något online och flexibelt då jag kan utföra det medan jag är på mitt ”primära” jobb. Jag vill verkligen lära mig om ekonomi och ta tag i livet. Jag ska dessutom börja plugga till hösten och då kommer jag inte kunna jobba 100% som jag gör nu. Jag behöver dock ett lån som kan sänka månadskostnaden.

Har du inte redan lärt dig ekonomi?

Det finns för övrigt inte mycket att lära sig.
Ta inga lån förutom vid bostadsköp.
Älska att betala dina räkningar.

Detta är den huvudsakliga kärnan till en god ekonomi, sen kan man spara, investera, köpa billig men bra mat, cykla till jobbet, reflektera över inköp etc etc etc.
Citera
2022-04-03, 21:11
Medlem
Citat:
Sålde av fonder förra året
Så du sålde fonder för 150000 förra året?
och har skulder på 200000, samtidigt som du hade en nettolön på 18000 och bodde hemma?
Citera
2022-04-03, 21:13
Medlem
Du har fel mentalitet, det ser man på ditt nickname..
200 000 är inte "skuldsatt för livet"..

Ring upp de där du har skulder och fixa avbetalning.
Du är UNG!!
Citera
2022-04-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
TS har knappt råd att betala av sina lån idag och din lösning på problemet är att sänka inkomsten i x antal år framöver?

Man kan jobba samtidigt och TS har garanterat ingen bra avbetalningsplan som kan vara några få hundralappar per ställe vilket man klarar på deltidsjobb om man bor hemma.
Citera
2022-04-03, 22:12
Medlem
Citat:
Hej alla!

Tack för snabba svar. Jag hade uppskattat att inte få otrevliga kommentarer. Jag levde i ett fruktansvärt destruktivt förhållande där jag tyvärr blev ekonomiskt manipulerad även.

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Så du sålde fonder för 150000 förra året?
och har skulder på 200000, samtidigt som du hade en nettolön på 18000 och bodde hemma?

Förhållanden kan förstöra en ekonomi fullständigt
Citera
2022-04-03, 23:54
Medlem
Citat:
Hej.

Jag är en tjej på 22 år. Jag har lagt mig själv i skiten ordentligt. Jag har skulder som bara den. Jag har skulder på över 200 tusen och jag tjänar ca 18.000 efter skatt. Har endast jobbat hos min arbetsgivare i ca 2 månader. Jag har små lån lite överallt och även en skuld på skatteverket på ca 30 tusen. Jag har för många kreditförfrågningar för att ta andra lån. Vad kan man göra? Månadsbeloppen går nästan över min lön. Som tur är bor jag hemma så betalar ingen hyra. Men jag har tyvärr tagit flera lån med dyra månadsavgifter. Vad kan man göra? Har kollat med svea ekonomi för att samla lån men måste ha fast anställning vilket jag inte har förens om ca 4 månader.

Hej! Jag kan hjälpa dig lilla gumman, det kommer ordna sig. Kontakta mig via pm
Citera
2022-04-03, 23:59
Medlem
I Sverige kan du som privatperson ta kontakt med en skuldrådgivare som ser över din situation, gratis. För att sen hjälpa dig lägga upp en plan för dina återbetalningar.

Vet människor som i ung ålder suttit i samma sits som dig, och en skuldsanering kan du glömma i och med att din skuld är så liten sett till din unga ålder. Försök undvik Kronofogden till varje pris, och kontakta skuldrådgivare snarast möjligt.
Citera
2022-04-04, 00:05
Medlem
Citat:
Hej.

Jag är en tjej på 22 år. Jag har lagt mig själv i skiten ordentligt. Jag har skulder som bara den. Jag har skulder på över 200 tusen och jag tjänar ca 18.000 efter skatt. Har endast jobbat hos min arbetsgivare i ca 2 månader. Jag har små lån lite överallt och även en skuld på skatteverket på ca 30 tusen. Jag har för många kreditförfrågningar för att ta andra lån. Vad kan man göra? Månadsbeloppen går nästan över min lön. Som tur är bor jag hemma så betalar ingen hyra. Men jag har tyvärr tagit flera lån med dyra månadsavgifter. Vad kan man göra? Har kollat med svea ekonomi för att samla lån men måste ha fast anställning vilket jag inte har förens om ca 4 månader.
Hur ser dina kostnader ut?
Hur mycket lägger du på mat, transporter, nöjen, kläder, abonnemang, resor?

Med tanke på att du inte har någon boendekostnad så borde du ha en väldans massa pengar över varje månad till att lösa dina skulder.

Vad du än gör så gå inte på lurendrejeri som "att frysa räntan". Det leder till att du behåller skulderna en längre tid och du i slutändan behöver betala mer till långivare i räntekostnader. Se istället till att ta 1,5 djävligt tråkiga och jobbiga år så är du snabbt skuldfri.
Citera
2022-04-04, 00:05
Medlem
1. Inse att läget inte alls är hopplöst. Men enbart om du ger 100% på att lösa situationen.

2. Sluta omedelbart med all shopping. Inga dyra luncher/middagar, enbart matlådor, ingen läsk/godis/annat, inga nya kläder om det inte är absolut nödvändigt, och inte ett skit på avbetalning. Lägg ENBART pengar på billig mat, mobilkostnad och hyra till föräldrar.

3. Säg upp Netflix mm, se över alla månadskostnader. Behöver du all surf på mobilen? Skaffa Vimla eller Hallon eller vad de billigaste heter, 99kr i månaden räcker.

4. Förklara läget för dina föräldrar. Se om de vill hjälpa dig. Om du gör detta så MÅSTE du se till att fullfölja din plan, det är riktigt taskigt att be om hjälp med pengar för att sedan skita i allt.

5. Vet inte vad du jobbar med, men se om du kan leta något nytt jobb som betalar mer eller om du kan få löneförhöjning på ditt befintliga jobb. Skaffa ett schysst CV och gå på intervjuer. Var självsäker så kan du säkert landa ett jobb som ger i alla fall ett par-tre-fyra tusen mer i månaden.

6. Skicka in en ansökan till Lyxfällan bara för att.

7. Kolla om det finns något bra företag som kan erbjuda ett riktigt schysst hopbakslån. Obs, jag har ingen erfarenhet av dessa, så vilket företag som är billigast och bäst får du göra grundlig research på!

8. Håll ut. Ta ett steg i taget. Se till att få något steg gjort varje dag. Det är lite kämpigt att komma igång men det kommer att kännas så roligt när du märker att skulden börjar försvinna. Är du riktigt skarp på att spara pengar så kan du vara skuldfri om två-tre år, hur skönt??!
Citera
2022-04-04, 00:14
Medlem
frdks avatar
Nicket får mig att tro att det här inte är en seriös tråd..
men skulle det vara det så har jag sett värre.
Se en marathon av lyxfällans alla avsnitt så kommer du nog underfund med vägen framåt.
Citera
2022-04-04, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Vänd dig till kronofogden och kör en skuldsanering. Har du saker att sälja så gör det innan.

Man får ingen skuldsanering på det beloppet och den lönen. Löneutmätning om inte annat.
Citera
2022-04-04, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag är principiellt emot och det borde inte ens vara TILLÅTET ENLIGT LAG att betala annan person's skuld.Först då hade vi verkligen fått veta vilka I Sverige som var driftiga och vilka bara åker gräddfil I generationer.

Fast den här personen har ju misskött sin ekonomi pga dålig uppfostran, och nu när hon tvingats uppfostra sig själv inser hon som 22-åring att hon behöver växa upp. Jag säger verkligen inte att hon är fri från skuld, men de flesta beslut barn gör ligger på förälderns beslut att sköta (eller som i det här fallet, inte sköta) uppfostran från början. Uppfostrar man inte sina barn kan det bli dyrt om man också tycker barnen ska ha en utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in