2022-04-02, 17:22
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Då ligger vi ungefär på samma. Svarar er båda i nästa stycke.

Ja känner framförallt att den har hjälpt mig fokusera.
Ja kan fokusera på samma uppgift mycket bättre.
Och göra samma sak. Personligen känns de som ja kanske hade behövt lite mer.
Fick de medicinska amfetaminet när ja skulle sluta med crystal meth men inte "cold turkey".
Ja tar medicinen mitt på dagen. Brukar inte va så aktiv på morronen.

Okej, jag tror att det kan vara så att du sitter i lite av en rävsax i den mån att det finns en rätt stor risk att beroendepersonen i dig aldrig kommer bli nöjd med den dos du har. Jag skulle, i synnerhet om det var i någorlunda närtid du haft ett missbruk vara väldigt försiktig med att korrigera dosen allt för mycket om du inte har några direkta problemområden i livet där du verkligen behöver medicinen.

Jag är själv gammal missbrukare och väntade åtta nykter innan jag vågade testa medicin och det var väl lite i överkant, men samtidigt är jag glad att jag inte provade för tidigt då jag är rätt säker på att jag inte hade kunnat hantera det de första åren och dessutom så visade det sig att jag klarade mig väldigt bra utan fram till jag började studera på universitet.
Citera
2022-04-02, 17:29
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Okej, jag tror att det kan vara så att du sitter i lite av en rävsax i den mån att det finns en rätt stor risk att beroendepersonen i dig aldrig kommer bli nöjd med den dos du har. Jag skulle, i synnerhet om det var i någorlunda närtid du haft ett missbruk vara väldigt försiktig med att korrigera dosen allt för mycket om du inte har några direkta problemområden i livet där du verkligen behöver medicinen.

Jag är själv gammal missbrukare och väntade åtta nykter innan jag vågade testa medicin och det var väl lite i överkant, men samtidigt är jag glad att jag inte provade för tidigt då jag är rätt säker på att jag inte hade kunnat hantera det de första åren och dessutom så visade det sig att jag klarade mig väldigt bra utan fram till jag började studera på universitet.
Ja ja tror också kanske de, mina läkare sa att de va svårt att höja medicineringen.
Ja gick ju mest på Meth, men har även varvat me tjack emellanåt.
Och när man kommer upp i över 100mg så börjar man närma sig kanske hälften av vad
en tjackis tar för att bli hög. personligen så va min tolerans såpass hög att ja kunde
snorta i mig kanske typ 20g tjack inom loppet av en vecka från allt Meth knarkande.
Men för en nybörjare så kan 100mg va tillräckligt för å få ett hög av de typ.
Citera
2022-04-03, 09:52
Medlem
ibutus avatar
Ni som har tagit paus/slutat med elvanse, hur lång tid hade ni abstinensbesvär?

Jag tog en sista 20mg i torsdags efter att ha trappat ner från 50mg under ett par veckor. Har gått på medicinen i ett halvår cirka.
Igår och idag är jag fruktansvärt(!) sömnig. Somnade av och till hela dagen igår likt en narkoleptiker.
Citera
2022-04-03, 11:06
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu

Jag tog en sista 20mg i torsdags efter att ha trappat ner från 50mg under ett par veckor. Har gått på medicinen i ett halvår cirka.
Igår och idag är jag fruktansvärt(!) sömnig. Somnade av och till hela dagen igår likt en narkoleptiker.

Man får inte abstinens av att sluta med en centralstimulant, däremot så har din kropp vant sig vid medicinen och det är därför inte konstigt om man under en tid känner sig tröttare än annars eftersom att medicinen medför en viss energi. Jag vågar inte svara på exakt hur länge den här typen av symptom kommer finnas kvar men det bör inte ta allt för många dagar innan det stabiliseras. Sen kommer du troligtvis uppleva starka symptom på din ADHD förutsatt att du har diagnosen vill säga eftersom du troligtvis vant dig vid att kunna hantera situationer som kommer bli lite svårare igen. Ska man ta uppehåll är det därför önskvärt att ta det i samband med att man har semester eller har en period där man inte behöver ägna sig åt studier/arbetsuppgifter där man är beroende av längre tids koncentration.

Har du tänkt ta ett uppehåll eller sluta med medicinen? Är det isf för att medicinen inte längre fungerar lika bra som tidigare eller vad är anleningen till att du slutar?
Citera
2022-04-03, 12:04
Medlem
ibutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Man får inte abstinens av att sluta med en centralstimulant, däremot så har din kropp vant sig vid medicinen och det är därför inte konstigt om man under en tid känner sig tröttare än annars eftersom att medicinen medför en viss energi. Jag vågar inte svara på exakt hur länge den här typen av symptom kommer finnas kvar men det bör inte ta allt för många dagar innan det stabiliseras. Sen kommer du troligtvis uppleva starka symptom på din ADHD förutsatt att du har diagnosen vill säga eftersom du troligtvis vant dig vid att kunna hantera situationer som kommer bli lite svårare igen. Ska man ta uppehåll är det därför önskvärt att ta det i samband med att man har semester eller har en period där man inte behöver ägna sig åt studier/arbetsuppgifter där man är beroende av längre tids koncentration.

Har du tänkt ta ett uppehåll eller sluta med medicinen? Är det isf för att medicinen inte längre fungerar lika bra som tidigare eller vad är anleningen till att du slutar?

Stort tack för det genomgående svaret! Jag ska prova ett par dagar till. Blir jobbet lidande så får jag väl helt enkelt återgå till medicinen och göra ett nytt försök när semestern drar igång.

Jag har tänkt ta ett uppehåll för att se hur jag mår och hanterar livet utan medicin. Det känns som att Elvansen gett mig vissa positiva förändringar, men också många negativa. Det positiva överväger inte helt enkelt. Den största nackdelen är att jag blir extremt introvert av mig. Vilket leder till att jag isolerar mig. Är lite som en robot på jobbet eller i sociala sammanhang. Mina neurotiska tendenser blir också förstärkta som grädde på moset.
Citera
2022-04-03, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu

Dopamin är iaf den signalsubstans som återhämtar sig snabbast men däremot kan man känna sig extremt trött, håglös, få cravings och vara omotiverad ett tag.
Köp hem L-tyrosin och inta 2 gram varje morgon på tom mage så ska det nog gå lite snabbare att återhämta sig.
Mitt bästa tips för att återställa balansen är att sova, äta och träna mycket, gärna kondition om du har möjlighet till.
Senast redigerad av Rvrvrp 2022-04-03 kl. 14:08.
Citera
2022-04-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctoryolo
Ajaj det låter inte kul du. Du kan alltid be om en second opinion, att någon utomstående uttalar sig i frågan. Och be dem dokumentera att du gått upp i vikt men sedan du upplever att effekten dalat så har vikten gått ner/planat ut och blodtryck (och puls antar jag) ser bra ut men de tycker ändå inte att du ska ha ökad dos pga x och y. Be om ett resonemang i journalen eller i ett skriftligt utlåtande till dig eftersom du inte förstår. Om jag läser FASS rätt så kan väl 6-åringar ha upp till 70 mg men det är väl å andra sidan inte så vanligt. Hur som helst låter det märkligt att säga att du har för mycket för din vikt.

Mirtazapin ökar din aptit men det sänker inte din metabolism på något sätt, så räkna kalorier kommer fotfarande att stämma överens med vågen. Men jag gissar att det kanske inte är bristande aptit som är problemet egentligen. For what it's worth, tyckte att det var en bra medicin när jag hade den. Gick inte upp särskilt mkt i vikt, två kilo kanske på några år, men det är ju olika.

De kanske gjort en dålig bedömning men i all välmening vill jag råda dig att inte försöka tänka att de får skylla sig själv, jag tycker det låter som en destruktiv offermentalitet som inte hjälper dig. Det är ofta en del av problematiken med psykiskt lidande, kanske också anorexi, och dessutom kanske du faktiskt är/har varit ett offer på många sätt (är ju ofta så för många av oss psykpatienter). Men du måste liksom fokusera på dig själv,inte på hur han får skylla sig själv. Du kanske vet det redan, och lättare sagt än gjort. Talar av egen erfarenhet, men ber om ursäkt om jag är fel ute. Önskar dig lycka till!

Edit PS. Fluoxetin är en SSRI som är neutral eller till och med svagt viktminskande (väldigt lite), bra att veta ifall du låtit bli SSRI pga rädsla för viktuppgång.

Angående antidepressiva så tar jag duloxetin men eftersom jag inte får ha mer än 60mg, pga den boostar elvanse, så uteblir effekten, så har börjat trappa ner den nu. Hatar egentligen alla SSRI samt SNRI för iallafall det sistnämnda har varit väldigt svårt för mig att sluta med, haft utsättningssymptom månader efter sista tabletten. Men hoppas att det inte blir lika farligt nu i och med den låga dosen. Och istället för duloxetin så ska jag gå tillbaka till voxra. (Eller ja jag väntar klartecken från läkare) Men Voxra 450mg har funkat klockrent för mig tidigare. Men de tog bort den pga min låga vikt.

Jag har ju dessutom en borderline-diagnos vilket märks av extra tydligt i situationer när jag blir arg/ledsen. Jag vet att det handlar om mig och det är jag som får lida, men det är som att jag hela tiden måste bevisa att de har fel, därav blir det ett självdestruktivt beteende. Jag går ner i vikt nu, -1,5kg på 2 veckor och det handlar inte om att jag ska bevisa något utan bara det jag sagt hela tiden, jag klarar inte av att äta den mängd jag ska om jag inte får till rutinerna och det gör jag enbart om elvansen fungerar..

Skrev ett meddelande till läkaren förresten och bad om en förklaring och fick ut detta av hans svar:
• Man ska absolut inte kombinera Elvanse med Attentin för det är medicinskt, farmakologiskt och psykologiskt olämpligt.
• Han påstår att jag troligen haft för hög dos och att mitt mående nu kan förklaras utifrån amfetaminets ”omvända tolerans” som innebär att patienten mår dåligt och har biverkningar av den dos som tidigare fungerat.

Men jag vet inte. Köper inte det bara
Citera
2022-04-04, 01:14
Avslutad
Skulle ta sömntablett för att sova men råkade ta Elvanse 60 mg istället så nu sitter jag här.
Det var väldigt många år sen jag dygnade, mycket jobb imorgon, samt en sak jag har lovat bort mig på kvällen.
Hur överlever jag och doserar resten av dygnet?
Citera
2022-04-04, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Skulle ta sömntablett för att sova men råkade ta Elvanse 60 mg istället så nu sitter jag här.
Det var väldigt många år sen jag dygnade, mycket jobb imorgon, samt en sak jag har lovat bort mig på kvällen.
Hur överlever jag och doserar resten av dygnet?

Vad tar du för sömnmedicin?
Citera
2022-04-04, 03:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Vad tar du för sömnmedicin?
Zopiklon
Citera
2022-04-04, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Zopiklon

Hmm. Jag brukar kunna ta 10mg zolpidem och det slår ut elvansen så jag hinner somna. Vet inte om det är samma på Zopiklon, kanske 15mg kan funka?
Citera
2022-04-04, 04:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Hmm. Jag brukar kunna ta 10mg zolpidem och det slår ut elvansen så jag hinner somna. Vet inte om det är samma på Zopiklon, kanske 15mg kan funka?
Tyvärr inte för mig, det behövs väldigt höga mängder för att jag ska kunna somna med någon stimulant i kroppen och de kände jag inte att de var värt de i natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in