2022-03-27, 08:17
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
När jag testade Concerta för några år sen så var jag efter ett tag uppe i 54 mg om jag inte minns fel. Efter några månader tog det slut på måndag eller tisdag & jag orkade inte ringa efter nytt recept just då. Så dagarna gick & det blev helg & sen insåg jag att det inte hände ett jävla skit av den där "narkotikaklassade" bluffmedicinen. Vad jag mer tycker är väldigt underligt är att vården inte hörde av sig när de märkte att jag inte tog ut mer medicin. Hade jag varit läkare så hade jag naturligtvis undrat över detta.

Nej, jag tror naturligtvis inte att läkaren minns just mig men det ska givetvis sitta en flagga i datorsystemen när det gäller "narkotikaklassade" mediciner & till en patient med uttalad dödslängtan. Jag blir kallad till bilprovningen & till käftis så att det går att programmera en dator så vet jag!

Dom skiter väl i om du tar din medicin eller inte, det är ju upp till dig. Att det är ett narkotikaklassat preparat spelar väl ingen större roll, det är ju inte så att de har någon anledning att bli oroliga för att det skulle ha hänt något på grund av medicineringen. Jag är nog ändå tacksam om läkarna lägger ner sin dyrbara tid på annat.
Citera
2022-03-27, 08:47
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Dom skiter väl i om du tar din medicin eller inte, det är ju upp till dig. Att det är ett narkotikaklassat preparat spelar väl ingen större roll, det är ju inte så att de har någon anledning att bli oroliga för att det skulle ha hänt något på grund av medicineringen. Jag är nog ändå tacksam om läkarna lägger ner sin dyrbara tid på annat.
Jag anser att om vården i Sverige är så bra som den påstås (mest från vänster såklart) så borde läkarna följa upp. Och jag tänker att det blir mer väsentligt när det gäller en medicin som är narkotikaklassad. Visst, har jag inte tagit ut den så tar jag uppenbarligen inte för mycket eller säljer den men jag hävdar ändå att de borde vara nyfikna. Samt även att tillståndet/sjukdomen ADD är just att inte klara av att ta tag i saker & ting eller skjuta upp det så långt det går. Jag menar inte att de måste dadda mig & torka mig i stjärten men blir man kallad automatiskt till käftis & bilprovningen & förresten till hjärtkliniken (som jag blir varje år) så borde man bli det även till psyk när de märker att allt inte står rätt till.

Jag uttrycker ju även livsleda & dödslängtan & då borde de bli lite fundersamma över det med, hur är det? Mår du inte bra av medicinen? Vissa såna här mediciner kan ju faktiskt få som resultat att personen helt plötsligt får energi att fullfölja sina självmordsplaner.

"Skiter" man i sina patienter om de i övrigt har varit artiga & trevliga så ska man inte jobba inom vården. Kommer nån in & är otrevlig & det inte beror på psykisk sjukdom så förstår jag att en läkare inte är så intresserad av att vara schysst tillbaka.
Citera
2022-03-27, 09:12
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Jag anser att om vården i Sverige är så bra som den påstås (mest från vänster såklart) så borde läkarna följa upp. Och jag tänker att det blir mer väsentligt när det gäller en medicin som är narkotikaklassad. Visst, har jag inte tagit ut den så tar jag uppenbarligen inte för mycket eller säljer den men jag hävdar ändå att de borde vara nyfikna. Samt även att tillståndet/sjukdomen ADD är just att inte klara av att ta tag i saker & ting eller skjuta upp det så långt det går. Jag menar inte att de måste dadda mig & torka mig i stjärten men blir man kallad automatiskt till käftis & bilprovningen & förresten till hjärtkliniken (som jag blir varje år) så borde man bli det även till psyk när de märker att allt inte står rätt till.

Jag uttrycker ju även livsleda & dödslängtan & då borde de bli lite fundersamma över det med, hur är det? Mår du inte bra av medicinen? Vissa såna här mediciner kan ju faktiskt få som resultat att personen helt plötsligt får energi att fullfölja sina självmordsplaner.

"Skiter" man i sina patienter om de i övrigt har varit artiga & trevliga så ska man inte jobba inom vården. Kommer nån in & är otrevlig & det inte beror på psykisk sjukdom så förstår jag att en läkare inte är så intresserad av att vara schysst tillbaka.

Ja det skulle ju vara av anledningen att du utrryckt en dödslängtan men om man ska vara krass så hade ju vården blivit ännu sämre än den redan är om de dessutom skulle lägga så mycket tid på upföljningar. Det är redan upp till ett par års väntetid att få komma till en mottagning så ska de då lägga ytterligare tid på uppföljningar så ska ju det adderas till väntetiden för de som ännu inte fått en tid.

Kul att du pallar gnälla på vänstern och att de "skryter om vården" när det enda vänstern gör är att prata om att vi behöver stärka vården och satsa mer pengar på den för att få kortare köer och bättre vård. Sist jag kolla så var det borgarna som vill sänka skatten, som hela tiden gör budgetnedskärningar i vården samtidigt som man gör horribla avtal med privata företag som av sin natur skiter fullständigt i hur du som patient mår så länge de gör vinster, inte fan är det dom som kommer ringa och kolla hur du mår.
Citera
2022-03-27, 13:10
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ja det skulle ju vara av anledningen att du utrryckt en dödslängtan men om man ska vara krass så hade ju vården blivit ännu sämre än den redan är om de dessutom skulle lägga så mycket tid på upföljningar. Det är redan upp till ett par års väntetid att få komma till en mottagning så ska de då lägga ytterligare tid på uppföljningar så ska ju det adderas till väntetiden för de som ännu inte fått en tid.

Kul att du pallar gnälla på vänstern och att de "skryter om vården" när det enda vänstern gör är att prata om att vi behöver stärka vården och satsa mer pengar på den för att få kortare köer och bättre vård. Sist jag kolla så var det borgarna som vill sänka skatten, som hela tiden gör budgetnedskärningar i vården samtidigt som man gör horribla avtal med privata företag som av sin natur skiter fullständigt i hur du som patient mår så länge de gör vinster, inte fan är det dom som kommer ringa och kolla hur du mår.
Nu blir det väl en massa Ot men Sverige är av de länder i världen med allra högst skatteuttag så vad det handlar om är enorma felprioriteringar när länder med lägre skatter får bidrag av landet med världens nästan högsta skatter (150 miljarder extra till EU är bara ett av många fel). För övrigt så är det det privata bolaget Capio som kallar mig varje år för hjärtkontroll & det brukar vara väldigt trevligt & korrekt mottagande. Klart att de vill ha pengar men skulle de missköta sig alltför mycket kommer ju folk klaga. De brukar ha bra nöjd-patient-index eller vad det heter.
Citera
2022-03-27, 14:15
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Nu blir det väl en massa Ot men Sverige är av de länder i världen med allra högst skatteuttag så vad det handlar om är enorma felprioriteringar när länder med lägre skatter får bidrag av landet med världens nästan högsta skatter (150 miljarder extra till EU är bara ett av många fel). För övrigt så är det det privata bolaget Capio som kallar mig varje år för hjärtkontroll & det brukar vara väldigt trevligt & korrekt mottagande. Klart att de vill ha pengar men skulle de missköta sig alltför mycket kommer ju folk klaga. De brukar ha bra nöjd-patient-index eller vad det heter.

Ja Capio skulle ju inte få betalt om de inte kallade dig att komma och skulle än mindre få syssla med hjärtprobölematik om man inte ständigt fyller upp det så det är ju föga imponerande och inte direkt så att ett statligt alternativ inte hade kunnat göra exakt samma sak. Psykiatrin är grovt underprioriterad och de lägger således ingen extra tid på patienter som inte visar intresse av deras vård.

Nog om det, jag tycker du låter svingnällig som tycker att det är upp till din psykiatri att höra av dig om DIN medicinering.

Over and out! (sorry mods för OT <3)
Citera
2022-03-27, 15:57
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ja Capio skulle ju inte få betalt om de inte kallade dig att komma och skulle än mindre få syssla med hjärtprobölematik om man inte ständigt fyller upp det så det är ju föga imponerande och inte direkt så att ett statligt alternativ inte hade kunnat göra exakt samma sak. Psykiatrin är grovt underprioriterad och de lägger således ingen extra tid på patienter som inte visar intresse av deras vård.

Nog om det, jag tycker du låter svingnällig som tycker att det är upp till din psykiatri att höra av dig om DIN medicinering.

Over and out! (sorry mods för OT <3)
Vi tycker uppenbarligen olika. Men håller med om att mer resurser skulle behöva prioriteras till psykiatrin oavsett privata eller statliga alternativ. Gott så.
Citera
2022-03-27, 18:24
Medlem
Hur många dagars paus behövs det för att känna bra effekt igen?
Nu i fredags i slutet av veckan kände jag knappt av elvansen, räcker det att pausa under helgen för att återigen få en bra effekt på måndagen?
Citera
2022-03-27, 20:42
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreskov
Hur många dagars paus behövs det för att känna bra effekt igen?
Nu i fredags i slutet av veckan kände jag knappt av elvansen, räcker det att pausa under helgen för att återigen få en bra effekt på måndagen?

Vad har du för dos? Hur länge har du haft den? Hur länge har du haft elvanse?
Citera
2022-03-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Har alltid vägrat Mirtazapin och andra mediciner som kan öka vikten. Visst att jag behöver gå upp i vikt men i och med anorexin behöver jag ha någon slags kontroll, jag vill kunna räkna mina kalorier och vid vägning stämmer det överens med själva kaloriintaget. Så slipper jag få några obehagliga överraskningar.

Pratade med en läkare innan och fick absolut inte höja. Han hävdade till och med att det jag tar nu är för mycket i förhållande till min vikt.. Frågade då om de strikt följer doseringarna som står i FASS, fick bara till svar ”det är individuellt.”. Tog upp att mitt blodtryck och alla värden ser bra ut, jag har gått upp i vikt varje vecka sen jag fick tillbaka elvansen och nämnde att jag gått ner vid senaste vägningen eftersom elvansen inte funkar och om ni inte gör någonting så kommer jag fortsätta rasa i vikt. Jag grät men det enda han kunde säga va ”det kommer bli bra, hejdå”. Sämsta läkaren de får skylla sig själva om jag rasar i vikt nu

Ajaj det låter inte kul du. Du kan alltid be om en second opinion, att någon utomstående uttalar sig i frågan. Och be dem dokumentera att du gått upp i vikt men sedan du upplever att effekten dalat så har vikten gått ner/planat ut och blodtryck (och puls antar jag) ser bra ut men de tycker ändå inte att du ska ha ökad dos pga x och y. Be om ett resonemang i journalen eller i ett skriftligt utlåtande till dig eftersom du inte förstår. Om jag läser FASS rätt så kan väl 6-åringar ha upp till 70 mg men det är väl å andra sidan inte så vanligt. Hur som helst låter det märkligt att säga att du har för mycket för din vikt.

Mirtazapin ökar din aptit men det sänker inte din metabolism på något sätt, så räkna kalorier kommer fotfarande att stämma överens med vågen. Men jag gissar att det kanske inte är bristande aptit som är problemet egentligen. For what it's worth, tyckte att det var en bra medicin när jag hade den. Gick inte upp särskilt mkt i vikt, två kilo kanske på några år, men det är ju olika.

De kanske gjort en dålig bedömning men i all välmening vill jag råda dig att inte försöka tänka att de får skylla sig själv, jag tycker det låter som en destruktiv offermentalitet som inte hjälper dig. Det är ofta en del av problematiken med psykiskt lidande, kanske också anorexi, och dessutom kanske du faktiskt är/har varit ett offer på många sätt (är ju ofta så för många av oss psykpatienter). Men du måste liksom fokusera på dig själv,inte på hur han får skylla sig själv. Du kanske vet det redan, och lättare sagt än gjort. Talar av egen erfarenhet, men ber om ursäkt om jag är fel ute. Önskar dig lycka till!

Edit PS. Fluoxetin är en SSRI som är neutral eller till och med svagt viktminskande (väldigt lite), bra att veta ifall du låtit bli SSRI pga rädsla för viktuppgång.
Senast redigerad av doctoryolo 2022-03-28 kl. 15:23.
Citera
2022-03-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvadnice
Tack för vettigt och informativt svar!
Jag visste inte att 15 mg Attentin motsvarade ca 50 mg Elvanse. Åt Elvanse en period och minns att jag kände av typ lägsta dos på den så det är inte konstigt att jag reagerar som jag gör på min dos Attentin. Min läkare påstod att 5 mg var en låg dos jag troligtvis inte ens skulle känna av…så jag kände mig snudd på larvig som ändå tyckte mig känna något. Men problemen uppstår vid andra dosen typ 10 mg. Jag tänkte väl att effekten av första tabletten skulle hinna gå ur så pass att jag låg på 5 mg konstant, förstår du hur jag tänker? För jag känner ju att effekten dalar efter cirka 2-3 timmar. Men bieffekterna ökar i takt med att jag kommit upp i 3:e och sista tabletten.

Jag har ironiskt nog betablockerare för att jag har hjärtarytmier i grunden. Har dock kontakt med hjärtmottagningen, har sökt min läkare där och hoppas kunna diskutera allt detta med honom. Lägger Attentinet på hyllan tills dess tror jag, kändes inte alls bra på promenaden igår. Tänker inte riskera något. Litar inte heller på att min psykläkare bryr sig nämnvärt om hur dessa tabletter (eller några andra tabletter) kan skada hjärta och kropp i det långa eller korta loppet.

Jag är dock storsnusare, men dricker enbart koffeinfritt kaffe sedan jag upptäckte att morgonkaffet förvärrade mina hjärtaklappningar/arytmier.

Tog inget Attentin idag och promenadpulsen låg på cirka 110. Det kändes normalt för mig. Ligger också i det övre spannet i vilopuls utan cs i kroppen.
Var nog bara inte beredd på att hjärtat drog iväg sådär under promenaden då jag i övrigt upplevde normal vilopuls på Attentinet under dagen.

Synd för jag gillar som sagt en del av effekterna det ger, hjälper verkligen med det exekutiva.

Hur har det gått?
Låter klokt, eller om du inte kan pausa det så åtminstone minska det. Och dra ner på snusandet kanske? Lättare sagt än gjort dock. Men om kaffe blir problem kan jag inte tänka mig att nikotinet är så bra heller? Kanske blir lättare att tolerera attentin om det är bara det du har!
Bra att kontakta din hjärtläkare!
Citera
2022-03-28, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
fyfan vilken jävla DDR-arbetsplats. om man inte jobbar med yrken där folks hälsa eller säkerhet står på spel ska de skita i vad man pillar i sig så länge man inte är påverkad på jobbet, och det ska det inte behövs pisstest för.

OnT så fick jag hem en hundraburk med elvanse 60 mg (den som dampbarnen tar en om dagen av) och jag hittar lite blandad info om vad som gäller med konidiotsträning. jag kör en del HIIT (dvs maxar pulsen) och hittat viss info om att det kan sluta med hjärtattacker och fucking shit även bland unga friska män om man har ens 60 mg depot amfetamin i systemet. har tidigare ätit voxra som ju "påminner" om dampmedicin LITE (asså jag menar SKITLITE, inte mycket alls men lite samma fysiska energi) och den gick bra att springa på plus att jag inte hittade samma info om att den skulle vaara farlig att träna på

någon som vet? som vvanligt när jag googlar hittar jag både info FÖR och EMOT, så man blir ju aldrig klokare

Tror inte någon kan ge dig ett rakt svar på det. Studier har inte kunnat påvisa något samband mellan förskrivna cs och allvarliga hjärthändelser som jag förstår det, dock är det inte randomiserade kontrollerade studier så det är svårt att dra säkra slutsatser. De kollar inte heller på just träning när man har det i kroppen, som jag förstått det. Jag skulle vara lite försiktig jag. Risken är är nog inte jättestor för gemene man men det händer även att relativt unga vältränade får hjärtinfarkter och råkar man vara en person at risk har jag väldigt svårt att se att tjacket inte skulle öka risken. Träna innan? Träna på en lägre dos? (lös det i vatten och dela upp). Återhämtning är antagligen viktigt så bra att se till att man har lugn vilopuls åtminstone på natten och även andra tider ser jag själv som ett kvitto på att det inte är alldeles akut överansträngt. Dagar utan elvanse är nog också bra. Spekulation dock.
Citera
2022-03-28, 16:10
Avslutad
En sak jag aldrig har förstått mig på när det kommer till halveringstiden på Elvanse.
Attentin har ju en halveringstid på 9-11 h
Har Elvanse också de när väl allt har omvandlats och kommit ut i dom röda blodkropparna?
Eller går det ens att räkna på halveringstiden då alla reagerar olika?
Det är helt omöjligt att hitta någon annan information än att det ger effekt i 4-13 beroende på vikt och individ.
För mig som är väldigt nördig och vill veta alla siffror är det sjukt frustrerande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in