2022-04-03, 18:09
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedChickenBreast
Kontakta långivarna, förklara situationen och be att bara få betala ränta en viss tid. Därefter betalar du av skatteskulden och betar av de andra lånen ett i taget. Börja med det minsta lånet så att du snabbt sänker månadskostnaderna, säg upp alla prenumerationer om du har några (Netflix, Spotify osv) och annat som man klarar sig utan.

Du behöver inte be dina föräldrar ta lån, men fråga istället om du kan betala mindre till dem varje månad om du har några kostnader hos dem.

En sista utväg är att flytta utomlands, tex Spanien där de söker mycket svenskar, och adressändra inte och lägg inte ut något alls om dig på sociala medier, för då blir det nästan omöjligt för banker och andra att hitta dig.

Skulderna går visserligen till Kronofogden, men efter 3-10 år är de preskriberade beroende på vilka typer av skulder du har.

Rätt dålig idé om man vill förändra och bättra på sitt leverne.
Citera
2022-04-03, 18:12
Medlem
Gå till en skuld- och budgetrådgivare på kommunen.
Citera
2022-04-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuldsattforlivet
Hej.

Jag är en tjej på 22 år. Jag har lagt mig själv i skiten ordentligt. Jag har skulder som bara den. Jag har skulder på över 200 tusen och jag tjänar ca 18.000 efter skatt. Har endast jobbat hos min arbetsgivare i ca 2 månader. Jag har små lån lite överallt och även en skuld på skatteverket på ca 30 tusen. Jag har för många kreditförfrågningar för att ta andra lån. Vad kan man göra? Månadsbeloppen går nästan över min lön. Som tur är bor jag hemma så betalar ingen hyra. Men jag har tyvärr tagit flera lån med dyra månadsavgifter. Vad kan man göra? Har kollat med svea ekonomi för att samla lån men måste ha fast anställning vilket jag inte har förens om ca 4 månader.

jaja 200k fixar du på ett år,

börja att betala in extra på dom lånen med högst ränta,
och även dom små lånen du kan lösa med en två inbetalningar,

och nu vet du hur tråkigt det är med blancolån så behöver du inte slösa bort på samma sätt när du blir äldre
Citera
2022-04-03, 18:14
Medlem
Sann historia:

När jag var luspank och skuldsatt för 20+ år sedan köpte jag en bunt billiga trosor på Ö&B och en fisk som jag gnuggade trosorna mot, lade upp annonser om att jag var en sjuksköterske-student på 19 som sålde sina använda trosor (var varken tjej, 19 eller student).

Betalade snabbt av mina skulder om man säger så. Möjligheterna för dig är oändliga.
Citera
2022-04-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Sluta se dig själv som ett offer. Väx upp och ta ansvar istället.

På ämnet. Ta hela din lön och betala av lånen i rask takt. Börja inte plugga med lånen kvar och arbeta under tiden du pluggar.

Handhjärta och lycka till.

Bästa svaret i tråden. Hela problemet grundar sig i brist på ansvarstagande. Kör fullt fokus på jobb i drygt ett år och lös dina problem på egen hand. Se den här erfarenheten som en bra övning i att ta ansvar och bli en vuxen människa.
Citera
2022-04-03, 18:18
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuldsattforlivet
Hej.

Jag är en tjej på 22 år. Jag har lagt mig själv i skiten ordentligt. Jag har skulder som bara den. Jag har skulder på över 200 tusen och jag tjänar ca 18.000 efter skatt. Har endast jobbat hos min arbetsgivare i ca 2 månader. Jag har små lån lite överallt och även en skuld på skatteverket på ca 30 tusen. Jag har för många kreditförfrågningar för att ta andra lån. Vad kan man göra? Månadsbeloppen går nästan över min lön. Som tur är bor jag hemma så betalar ingen hyra. Men jag har tyvärr tagit flera lån med dyra månadsavgifter. Vad kan man göra? Har kollat med svea ekonomi för att samla lån men måste ha fast anställning vilket jag inte har förens om ca 4 månader.
Ja, här ligger problemet. Ta ner antalet kreditförfrågningar och ta ett till lån.
Citera
2022-04-03, 18:20
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Sann historia:

När jag var luspank och skuldsatt för 20+ år sedan köpte jag en bunt billiga trosor på Ö&B och en fisk som jag gnuggade trosorna mot, lade upp annonser om att jag var en sjuksköterske-student på 19 som sålde sina använda trosor (var varken tjej, 19 eller student).

Betalade snabbt av mina skulder om man säger så. Möjligheterna för dig är oändliga.
Vad fick dig att sluta? Känns som ett lukrativt projekt, minst sagt.
Citera
2022-04-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Rätt dålig idé om man vill förändra och bättra på sitt leverne.
Att bara betala ränta så att ekonomin blir hanterbar är en bra idé. Och att flytta utomlands och lära sig klara sig själv ger ovärderlig levserfarenhet och man blir snabbt vuxen.

Har ingen som helst sympati för företag med ockerräntor och Sveriges lagstiftning är på företagens sida. Om du mördar någon så försvinner du från belastningaregistret x år efter avtjänat straff, men du kan dras livet ut med en betalningsanmärkning. I många andra länder, tex Finland, är det inte så.
Citera
2022-04-03, 18:28
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Att bara betala ränta så att ekonomin blir hanterbar är en bra idé. Och att flytta utomlands och lära sig klara sig själv ger ovärderlig levserfarenhet och man blir snabbt vuxen.

Har ingen som helst sympati för företag med ockerräntor och Sveriges lagstiftning är på företagens sida. Om du mördar någon så försvinner du från belastningaregistret x år efter avtjänat straff, men du kan dras livet ut med en betalningsanmärkning. I många andra länder, tex Finland, är det inte så.

Du pratar om ett system, jag pratar om en människa
Citera
2022-04-03, 18:30
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Kontakta långivarna, förklara situationen och be att bara få betala ränta en viss tid. Därefter betalar du av skatteskulden och betar av de andra lånen ett i taget. Börja med det minsta lånet så att du snabbt sänker månadskostnaderna, säg upp alla prenumerationer om du har några (Netflix, Spotify osv) och annat som man klarar sig utan.

Du behöver inte be dina föräldrar ta lån, men fråga istället om du kan betala mindre till dem varje månad om du har några kostnader hos dem.

En sista utväg är att flytta utomlands, tex Spanien där de söker mycket svenskar, och adressändra inte och lägg inte ut något alls om dig på sociala medier, för då blir det nästan omöjligt för banker och andra att hitta dig.

Skulderna går visserligen till Kronofogden, men efter 3-10 år är de preskriberade beroende på vilka typer av skulder du har.

Inget kommer preskiberas. Kommer skickas ut brev till din adress och det kommer räknas som avbrott preskriptionstiden.

* du eller ditt företag får ett skriftligt krav
eller en påminnelse om skulden från borgenären

*sökanden ansöker hos kfm om*indrivning och hänvisar till skulden

Ganska lätt o avbryta.
Citera
2022-04-03, 19:20
Medlem
lemmelns avatar
TS, glöm inte att lära dig något av den här historien. Du har på ett sätt haft tur att hamna i din här situationen tidigt i livet när du befinner dig på en plats där du kan lösa det och komma dig vidare. Om du nu lär dig ekonomisk sans och att ha en livsstil som ramarna håller för, då har du en mycket god grund för ett framtida liv där du i stället för att låna kommer kunna bygga dig en bra förmögenhet. Du är mycket ung och har alla möjligheter!

Men då måste du prata om och inse hur det gick till när du hamnade i en skuldfälla. Jag beklagar det destruktiva förhållandet, men det är att lägga skulden på någon eller något annat. Du behöver inte nödvändigtvis prata med Flashback om saken, men jag tror du kan få mycket bra hjälp här om du väljer att vara helt öppen med hur det gick till och hur din ekonomi ser ut i siffror.
Citera
2022-04-03, 20:39
Medlem
cyklar du till jobbet och inte har några boendekostnader kan du betala 10-12k i månaden och bli av med skulden på 2 år medans du fortfarande bor hemma.

Du ska nog fundera på om plugga verkligen är det klokaste just nu, speciellt om du pluggar till nått annat som ger låg inkomst. Då har du bara skaffat dig ännu en skuld.

Men som många säger är 200k inte så mycket pengar för en person med arbete. Men betala av de skulderna med högst ränta först. Se även till att spara lite pengar, räcker med 200 kr eller nått men bara så du får in rutinerna och för att framöver skapa dig en sund relation till pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in