2022-04-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuldsattforlivet
Jag tänkte det men det är ingen i min omgivning som vet om min situation. Jag skäms så otroligt mycket och vill helst inte berätta för föräldrarna, det hade gjort dem så otroligt ledsna.

Jag känner varken dig eller dina föräldrar, men som far hade jag blivit otroligt mycket mer ledsen över att mina barn inte vågar berätta för mig. Jag förstår det som att du spenderat alla pengar de sparat åt dig (fonder) på skit, och det är smällen man får ta om man inte lärt sina barn tillräckligt med vett, men så länge du inte ber om ekonomisk hjälp från föräldrarna utan bara stöd för att få allt att funka (t.ex gå i borgen för ett samlingslån) hade jag känt mig glad över att mitt barn börjar fatta att livet har konsekvenser som 22-åring, istället för att försöka ”klara dig själv” och stå i personlig konkurs som 25-åring.
Citera
2022-04-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Jag känner varken dig eller dina föräldrar, men som far hade jag blivit otroligt mycket mer ledsen över att mina barn inte vågar berätta för mig. Jag förstår det som att du spenderat alla pengar de sparat åt dig (fonder) på skit, och det är smällen man får ta om man inte lärt sina barn tillräckligt med vett, men så länge du inte ber om ekonomisk hjälp från föräldrarna utan bara stöd för att få allt att funka (t.ex gå i borgen för ett samlingslån) hade jag känt mig glad över att mitt barn börjar fatta att livet har konsekvenser som 22-åring, istället för att försöka ”klara dig själv” och stå i personlig konkurs som 25-åring.
Ja men hon kanske är en driftig tjej som kan stå pa egna ben och dessutom tjena massa kosing I Norge.Sen slipper hon också bli idiotförklarad av föräldrarna och myndigheterna och kan själv diktera tempot på skuldavbetalningen.
Citera
2022-04-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Ja men hon kanske är en driftig tjej som kan stå pa egna ben och dessutom tjena massa kosing I Norge.Sen slipper hon också bli idiotförklarad av föräldrarna och myndigheterna och kan själv diktera tempot på skuldavbetalningen.
Den eviga frågan , ska man tro på människan Eller på systemet?
Citera
2022-04-03, 17:41
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Hej alla!

Tack för snabba svar. Jag hade uppskattat att inte få otrevliga kommentarer. Jag levde i ett fruktansvärt destruktivt förhållande där jag tyvärr blev ekonomiskt manipulerad även.

Men iaf, jag har Anyfin idag där jag har min klarna skuld. Ligger på ca 15k. Jag har försökt hitta ett annat jobb men jobbet jag har idag är från ”morgon” till kväll. Därför kan jag inte ta ett annat jobb om inte det är något online och flexibelt då jag kan utföra det medan jag är på mitt ”primära” jobb. Jag vill verkligen lära mig om ekonomi och ta tag i livet. Jag ska dessutom börja plugga till hösten och då kommer jag inte kunna jobba 100% som jag gör nu. Jag behöver dock ett lån som kan sänka månadskostnaden.
Sluta se dig själv som ett offer. Väx upp och ta ansvar istället.

På ämnet. Ta hela din lön och betala av lånen i rask takt. Börja inte plugga med lånen kvar och arbeta under tiden du pluggar.

Handhjärta och lycka till.
Citera
2022-04-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga

Hon har väl tydligt visat att hon inte är typen ”driftig tjej”.

Däremot håller jag med de flesta andra, om inte dina föräldrar vill betala av allt så skulle jag inte börja studera innan majoriteten av lånen var avbetalade. Det är inte kul med 3000kr plus lån i månaden när man har utgifter på andra lån som äter upp majoriteten.
Citera
2022-04-03, 17:45
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Sålde av fonder förra året

Du sålde med vinst men valde att inte betala skatt och dina skulder trots att du bor hemma och får ut 18 k per månad? Dessutom har inte skatteskulden beslutats ännu. Förfaller väl dessutom till betalning tidigast i augusti.
Senast redigerad av Larasoft 2022-04-03 kl. 18:11.
Citera
2022-04-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Hon har väl tydligt visat att hon inte är typen ”driftig tjej”.

Däremot håller jag med de flesta andra, om inte dina föräldrar vill betala av allt så skulle jag inte börja studera innan majoriteten av lånen var avbetalade. Det är inte kul med 3000kr plus lån i månaden när man har utgifter på andra lån som äter upp majoriteten.
Jag är principiellt emot och det borde inte ens vara TILLÅTET ENLIGT LAG att betala annan person's skuld.Först då hade vi verkligen fått veta vilka I Sverige som var driftiga och vilka bara åker gräddfil I generationer.
Citera
2022-04-03, 17:51
Medlem
Någon katastrof är det väl inte, du har alla förutsättningar att betala av lånet, borde gå på 2 år utan att du behöver göra alltför stora uppoffringar, i o med att du bor hemma. Givetvis är det inte en rolig sits att vara i, livet står lite på paus medan du betar av skulderna, men du kommer att vara fri sen, efter ganska liten tid, finns folk som får betala på skulder hela livet utan möjlighet att bli fria, där ligger du betydlig bättre till och har sen hela livet på dig att göra smartare val. Se det som en läropeng och värna om din ekonomi i fortsättningen.
Citera
2022-04-03, 17:57
Medlem
Med tanke på att du har 18 000 kr netto i månaden och har utgifter på mat 2000, resor på 1000 kr och övriga kostnader, mobiltelefon, nöjen, kläder på 1000 kr så har du 14 000 kr kvar till att lösa dina skulder.

Nu vet vi inte vad du har för räntesats men även om det är 30% i ränta på dina 200 000 så är det inte mer än 60 000 kr per år eller 5000 kr i ränta i månaden. Du bör alltså kunna amortera 9 000 per månad. Med så snabb amortering så sjunker räntan snabbt. Fortsätter du att betala 14 000 i månaden på dina skulder så är du skuldfri före julafton 2023.

Börja med att betala skatteskulden och därefter det som ligger hos inkasso. När det är borta så fortsätter du med de skulder med högst ränta.

Du kan säkert bo gratis hos dina föräldrar om du visar dem att du inte bränner några pengar på nöjen utan att du lägger 14 000 kr i månaden på att bli skuldfri.
Citera
2022-04-03, 18:01
Medlem
Citat:
Hej alla!

Tack för snabba svar. Jag hade uppskattat att inte få otrevliga kommentarer. Jag levde i ett fruktansvärt destruktivt förhållande där jag tyvärr blev ekonomiskt manipulerad även.

Men iaf, jag har Anyfin idag där jag har min klarna skuld. Ligger på ca 15k. Jag har försökt hitta ett annat jobb men jobbet jag har idag är från ”morgon” till kväll. Därför kan jag inte ta ett annat jobb om inte det är något online och flexibelt då jag kan utföra det medan jag är på mitt ”primära” jobb. Jag vill verkligen lära mig om ekonomi och ta tag i livet. Jag ska dessutom börja plugga till hösten och då kommer jag inte kunna jobba 100% som jag gör nu. Jag behöver dock ett lån som kan sänka månadskostnaden.

Du är bara 22 och bor hemma. Skulderna kan du bli av med på 2 år. Det viktigaste är dina meriter, alltså fortsätt arbeta och bygg upp CVt. Du kan ju även arbeta helg, t.ex söka mcdonalds. Som arbetsgivare skulle jag sett det som positivt, en tjej som är van med arbete.

Du missar inte så mycket, dejter brukar betala mat och drink, antar att du redan köpt en garderob med kläder ändå. Tjejer kan få mycket gratis för ni vandrar runt med ett hål mellan benen. Bara tar upp elefanten i rummet.

Samt, har du några dyra hobbys? antar inte, det är oftast killar som vill lägga pengar på dyra bilar och elektronik. Har du en telefon? bra, allt du behöver.

Du tjänar ändå rätt okej för att vara tjej och 22 år. Du kan minst avvara 10-13k i månaden, då är du skuldfri efter 1½ år max. Skuldsatt för livet?
Senast redigerad av carlydeveloper 2022-04-03 kl. 18:06.
Citera
2022-04-03, 18:05
Medlem
Kontakta långivarna, förklara situationen och be att bara få betala ränta en viss tid. Därefter betalar du av skatteskulden och betar av de andra lånen ett i taget. Börja med det minsta lånet så att du snabbt sänker månadskostnaderna, säg upp alla prenumerationer om du har några (Netflix, Spotify osv) och annat som man klarar sig utan.

Du behöver inte be dina föräldrar ta lån, men fråga istället om du kan betala mindre till dem varje månad om du har några kostnader hos dem.

En sista utväg är att flytta utomlands, tex Spanien där de söker mycket svenskar, och adressändra inte och lägg inte ut något alls om dig på sociala medier, för då blir det nästan omöjligt för banker och andra att hitta dig.

Skulderna går visserligen till Kronofogden, men efter 3-10 år är de preskriberade beroende på vilka typer av skulder du har.
Citera
2022-04-03, 18:06
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Prova om du kan få samla lån hos Anyfin. Det gjorde jag för ungwefär ett halvår sen och tycker det funkar bra.

Anyfin är inte billigt. Kolla med Santander
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in