2022-04-03, 20:15
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten81
Hoppas han har tillkopplat larmet då så det skickas iväg bilder. Vilken idiot
Självklart har han det. Det är ju inget tillfredsställande att hovra framför en kamera som inte är på, väl.
Citera
2022-04-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Självklart har han det. Det är ju inget tillfredsställande att hovra framför en kamera som inte är på, väl.

Din kompis går alltså runt hemma naken och gör helikoptern framför kameran samtidigt som larmet är tillkopplat och sirénen tjuter för fullt?
Citera
2022-04-03, 20:24
Medlem
Citat:
Tydligen tror många i tråden att larmbolagen alltid kan kika i kamerorna.
Tyvärr kommer din väns nöje vara kortvarigt då de kommer avsluta hans tjänst.
Citera
2022-04-03, 21:04
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
I käll koden? 😂
Ring valfritt larmbolag och fråga om de kan koppla upp sig till kundens kamera och titta live eller ta bilder. En larmcentral kan inte gå in hos en random kund och kolla i deras kameror, oavsett larmststus.
Dagens ärthjärna, självklart erkänner inte bolaget att dom kan göra det och för övrigt är den man pratar med antagligen okunnig i ämnet ändå så det spelar nog ingen roll, alla kan inte allt. Dom har dessutom skrivit på tystnadsplikt om och hur allt fungerar och används så inget läcks ändå ifall dom skulle ha kunskapen.
Citera
2022-04-03, 21:19
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowboy
Din kompis går alltså runt hemma naken och gör helikoptern framför kameran samtidigt som larmet är tillkopplat och sirénen tjuter för fullt?
Det kan jag inte svara på eftersom jag bor ett kvarts jordvarv från sverige och jag tvivlar på att det finns så högt tjutande larm att jag kan höra det hit. Rörelselarm är annars rätt ovanliga i ett vanligt hem som kan innehålla husdjur. Kameran styrs från en larmcentral som naturligtvis kan styra den som de vill.
Citera
2022-04-03, 21:24
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Tydligen tror många i tråden att larmbolagen alltid kan kika i kamerorna.
Tyvärr kommer din väns nöje vara kortvarigt då de kommer avsluta hans tjänst.
Självklart kan de kika i kameran, alltid, dygnet runt, precis när som helst. Vet inte om de kommer göra något åt min vän med helikoptern men en sak är säker. Money talks bullshit walks, så jag tvivlar på att det avslutas något som helst någonstans så länge det kan tjänas pengar.
Citera
2022-04-03, 22:10
Medlem
Kan verifiera att det går att titta i kamerorna när som helst.
Har själv sett det med egna ögon så skulle aldrig installera hemlarm med kameror.
Dessutom är de väldigt enkla att hacka då deras ip skydd är väldigt klent.
Är man duktig hackare så kan man titta i huset genom kamerorna.
Privatpersoner som har en bra firewall får den öppnad genom kamerorna som behöver access åt båda hållen.
Sorry, men installers inte kameror via vaktbolag.
Köp hellre ett eget system som Arlo eller annat och se själv via din mobil.
Har haft Arlo i flera år och fungerar utmärkt.
Citera
2022-04-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsvetaren
Har själv sett det med egna ögon så skulle aldrig installera hemlarm med kameror.
Privatpersoner som har en bra firewall får den öppnad genom kamerorna som behöver access åt båda hållen.

Haha, vad pratar du om?

Vad fan är ”ip skydd”?!

Nej, Verisures utrustning behöver ingen öppning i brandväggen.
Citera
2022-04-03, 22:39
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
https://www.byggahus.se/verisures-anstallda-spred-nakenbilder-pa-kunder

Lägger in en länk som inte är expressen eller aftonbladet, så slipper folk googla efter en källa.

Vet inte hur det fungerar i detalj, men de har alltså kameror inne i klienters hus? Hur många kan det vara, några väl strategiskt utvalda eller fler? I sovrummet?

De lär ju inte få några nya kunder efter det här iaf.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEJX38/tidigare-anstallda-pa-verisure-berattar-bilder-av-nakna-kunder-cirkulerade-internt-200-sekunder-gran skar

Det vore ju väl om det tog slut där.
De har satt upp defekta larm, rörelsedetektorer på 190 cm höjd och andra galenskaper med.
Citera
2022-04-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Dagens ärthjärna, självklart erkänner inte bolaget att dom kan göra det och för övrigt är den man pratar med antagligen okunnig i ämnet ändå så det spelar nog ingen roll, alla kan inte allt. Dom har dessutom skrivit på tystnadsplikt om och hur allt fungerar och används så inget läcks ändå ifall dom skulle ha kunskapen.

Källa på att de kan göra det du säger, ärthjärna.
Har jobbat 16 år inom den branschen så har nog mer koll än dig vad man kan och inte.
Citera
2022-04-03, 22:44
Medlem
Citat:
Självklart kan de kika i kameran, alltid, dygnet runt, precis när som helst. Vet inte om de kommer göra något åt min vän med helikoptern men en sak är säker. Money talks bullshit walks, så jag tvivlar på att det avslutas något som helst någonstans så länge det kan tjänas pengar.

Nej det kan de inte. Larmkomponenterna, i detta fall en kamera är ingen övervakningskamera. De aktiveras endast vid inbrottslarm, brandlarm och kontaktlarm.

Tro mig, om han håller på som du säger så har de lagt ingen åtgärd på hans larm, det vill säga de hanterar inte ens hans larm pga att han missbrukar det.
Citera
2022-04-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsvetaren

Och hur verfierar du det? Genom att du säger det? 😂
Pratar du övervakningskamera eller kamera som i en larmkomponent? Väldig skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in