2022-04-02, 06:46
Medlem
nero1s avatar
Finns det ens några siffror på hur ofta dessa kameralarm har bidragit till att bostadsinbrott har klarats upp? Det kan ju vara en idé att fundera över nytta kontra risk? Hur stor är sannolikheten att ens få ett inbrott, och om så sker, hur stor är sannolikheten att ett kameralarm leder till att inbrottet klaras upp?
Citera
2022-04-02, 06:49
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Finns det ens några siffror på hur ofta dessa kameralarm har bidragit till att bostadsinbrott har klarats upp? Det kan ju vara en idé att fundera över nytta kontra risk? Hur stor är sannolikheten att ens få ett inbrott, och om så sker, hur stor är sannolikheten att ett kameralarm leder till att inbrottet klaras upp?

Förstör nu inte för folk som känner sig trygga när det sitter en kamera på väggen.

Själv köpte jag en Glock och vill inte ha några kameror hemma.
Att det tar 25-30 minuter för Polisen att komma hit är bara ett problem för inbrottstjuven.
Citera
2022-04-02, 09:59
Medlem
Haajibs avatar
Vad fan ska en kamera göra för att stoppa en våldtäktsmän eller en mördare? Köp ett bättre lås istället.
Citera
2022-04-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nero1

Jag har läst att inbrottstjuvar är så pass rutinerade idag att de genomför ett inbrott på ett par minuter bara. Ta sig in, hitta värdesaker, dra.
På dessa få minuter hinner inte ett vaktbolag ta sig dit, vilket tjuvarna såklart vet om. Så de skiter nog blanka fan i om det finns larm eller ej. Och rörande kamerainspelningar - tjuvarna är givetvis svartklädda från topp till tå, omöjliga att känna igen.
Enda som verkligen håller de borta är en hund som börjar skälla när de hör ljud vid altandörren.
Citera
2022-04-02, 10:36
Bannlyst
Varför tror människor att uppsatta kameror i sitt hem kommer skrämma tjuvar?

Maskering och handskar så är hela anledning med kameror satt ur spel, vill man ha video på inbrottet att kunna titta på till fredagsmyset, vad handlar det om?

Ljud och blinkande ljus skrämmer tjuvar, inte kameror…
Citera
2022-04-02, 10:46
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Vad fan ska en kamera göra för att stoppa en våldtäktsmän eller en mördare? Köp ett bättre lås istället.
En kamera stoppar oftast ingen...
Men den talar om vad som som har skett, hur något har skett och ibland också identifiera förövare.

Tänk lite..
Citera
2022-04-02, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldAndWise
Kamerorna är dock bara aktiva när larmet är utlöst, så det är ju inte så att någon blir bevakad utan att veta om det. Nästan en icke-nyhet.

Klassikern är att du står i duschen och dina ungar eller fru råkar larma på när de går hemifrån. Du rör dig förbi en detektor, larmet går och kamerorna går igång.

Sen kan det ändå vara en icke-nyhet jag skulle skratta mer åt de stackars satar som ser min gammelmansröv. Men jag hade å andra sidan heller inte installerat ett sådant idiotlarm. Det är bara pengar ut i onödan. Elektroniken är rena rama leksakerna och mycket går på trådlöst, rena skräpet.
Citera
2022-04-02, 10:51
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Jag har läst att inbrottstjuvar är så pass rutinerade idag att de genomför ett inbrott på ett par minuter bara. Ta sig in, hitta värdesaker, dra.
På dessa få minuter hinner inte ett vaktbolag ta sig dit, vilket tjuvarna såklart vet om. Så de skiter nog blanka fan i om det finns larm eller ej. Och rörande kamerainspelningar - tjuvarna är givetvis svartklädda från topp till tå, omöjliga att känna igen.
Enda som verkligen håller de borta är en hund som börjar skälla när de hör ljud vid altandörren.
Alla inbrottstjuvar är inte proffs.. Ofta är folk ute efter pengar till sin fix, pch gör det i ren desperation. Där har du större chans att identifiera någon.
Citera
2022-04-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Alla inbrottstjuvar är inte proffs.. Ofta är folk ute efter pengar till sin fix, pch gör det i ren desperation. Där har du större chans att identifiera någon.

Fast är inte tanken med hemlarm att undvika inbrott från första början? Har väl inbrottet skett så spelar det väl mindre roll om personen åker fast eller ej - hemmet kanske inte längre känns som en trygg plats och att behöva leva med att någon främling rotat runt hemma, då kvittar det om någon pundare får en månads fängelse och böter…
Citera
2022-04-02, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Jag upplever det fetade som en logisk tanke som inte nödvändigtvis matchas av verkligheten. Har sett en del situationer där maskerade människor blivit doxade just för att de inte orkade greja ”arbetskläder”, de har ovetande poserat med samma sneakers, hoodies eller whatever i gamla instainlägg e.t.c.

Du har således en korrekt beskrivning om hur det ska vara men småkriminella är ofta för lata, snåla eller korkade för att göra ansträngningen som krävs.
Senast redigerad av LepraHunk 2022-04-02 kl. 11:09.
Citera
2022-04-02, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det var ingen stor överraskning. Klart de skumma perversa väktarna sitter och fluktar in fruar och döttrar.

Det är många insiderbrott också med inbrotten. Samma skumma väktare sitter och kollar in dyra värdesaker i kamerorna.

Det dummaste man kan göra är att skaffa ett "hemlarm". Det inbjuder till kidnappningar, inbrott, rån, våldtäkt med mera.

Samma sak med utländsk hemhjälp.

Sitter inte väktare på larmcentralen. De skickas på larmen men de har inte tillgång till bilderna, jävla byfåne
Citera
2022-04-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är klart kamerorna alltid är på. Hur skulle den annars kunna analysera pixelförändringar?

En kamera startar inte upp på 1 sekund, reagerar den inte direkt kan händelsen mycket väl ha tappats.

Mycket möjligt att den är sammankopplade med andra detektorer i så fall och möjligtvis går ner i något viloläge så länge inbrottslarmet inte är aktiverat.

Men vad vet jag, jag har aldrig pillat med en Arlo. Inget fan av prylarna, funkar möjligtvis helt ok för privatanvändare som inte har jätte höga krav.

Så larmet är alltid på menar du? Varför tror du man larmar av och på? De är inte aktiva jämt. Detektorn skickar bilder när larmet är tillkopplat och de detekterar en rörelse. Först då skickas 3 bilder till larmcentralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in