2022-04-03, 01:24
Medlem
Ett batteri har en självurladdning på 1-3% /månad, under förutsättning att det inte finns några krypströmmar.
Citera
2022-04-03, 01:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Som ny har den 41 kWh nettokapacitet.

Enligt uppmätta data ska den ha 45,61 kWh bruttokapacitet, men enligt Batteritillverkaren LG ska det röra sig om 46,8 brutto.

Min har 36 kWh netto kvar.

Enligt Björn Nylands mätning på Renault Zoe ZE50 så uppges den ha 52 kWh men uppmätt netto 41,5. Inte riktigt samma bil men....

Blir ju cirka 20%. Det finns alltid en buffer i botten också så 15% toppbuffer.
Så dina 90% är bara 80% i cellerna.

https://www.youtube.com/watch?v=ZdNkGC89AxQ
Citera
2022-04-03, 07:27
Medlem
solstrålars avatar
Ganska säker på att TS trollar, verkar göra det till en sport att spela dum.

Han kör till fucking Paris och schweiz medans han kokar kaffe ur cigguttaget och detta gör han alltså med den minsta och skruttigaste elbilen på marknaden och undrar varför risbygget pajar? Det här är Renault vi talar om, inte Subaru eller Volvo.

Frågan är väl när du hinner köra ens? Du spenderar ju all vaken tid på flashback? Imorgon startar du väl en ny lång innehållslös tråd om hur du ska laga hjulupphängningen. ALLT kommer gå sönder på den skitbilen, erkänn att ditt behov egentligen ligger i att berätta att du har en elbil för folk och hänga på Flashback. En normal bilägare hade skrotat fanskapet vid det här laget. Men elbilsägare är inte normala, de är uppblåsta jävlar som ska pladdra på om sina brandfarliga elrishögar. Får tacka TS iaf för att hans idioti gett mig ytterligare anledning att aldrig köra leksaksbil. Inte bara vill jag aldrig ha TS påstådda problem, jag vill aldrig associera mig med elbilsägare och deras sjuka självcentrerade psyken.
Senast redigerad av solstrålar 2022-04-03 kl. 07:39.
Citera
2022-04-03, 09:33
Medlem
Citat:
Det var bara parkeringsspärren och kugghjulen som var slitna i augusti!
Varför skulle då verkstaden byta alla lagerna i lådan då också??
Det hade ju blivit mycket dyrare då.
Man gör ju inte vid mer än vad som behövs.

Ingen kunde ju veta att lagerna i lådan skulle ge upp nu!
Ingen kan se in i framtiden vad som kan gå sönder.

Jag hade inget ljud i lådan i augusti när vi gjorde vid lådan, lagerljudet började jag höra först i november/december.
Problemet i augusti var att bilen stod still trots att jag la växelspaken i Drive och gav gas.
Det var alltså en helt annan sak!

Är du så här dum på riktigt? Man behöver inte vara mer än normalbegåvad mekaniker för att inse att om man kört ner dreven så pass att man tillslut rensar kuggen helt, då har det åkt runt enorma mängder spån i växellådan, vilket obönhörligen skadar lagren. Man behöver alltså inte kunna "se in i framtiden" alls. 😁

Är det dessutom så att utgående lager i elmotorn smörjs av växelådsoljan... stod den på verkstan för byte av motor sa du..🤣
Citera
2022-04-03, 09:34
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Vad säger ni, tror det är okej att låta bilen stå 20 dagar med 98% på batteriet, eller bör jag köra en liten runda så att jag får ner det till 75-80%?

Den nya motorn ska skickas från Frankrike, den kommer inte förrän om ca 14 dagar, så bilen står parkerad på verkstaden nu sedan ett par dagar tillbaks.

Okej att köra med den gamla oljan?
Den gamla oljan hällde dom i igen, eftersom det var oväntat lång leveranstid på motorn, verkstaden hade påbörjat nedmonteringen av motor och växellåda men eftersom vi får vänta 2 veckor på den nya motorn så monterade de ihop den igen och körde ut bilen eftersom de behövde plats till att serva andra bilar under tiden.

Men det kan väl inte vara skadligt om jag kör en runda med den gamla oljan?

Tacksam för svar.
För i så fall kör jag upp till verkstaden på måndag och kör ner batteriet till 80%.
Man kan ju låta bilen stå igång också, med ACn på, men då tar det ett par timmar innan den gått ner 20%.

Det är inga problem....låt den stå.

För övrigt är det tredje eller fjärde motorn du är inne på nu ?
Citera
2022-04-03, 09:36
Medlem
Majasmokers avatar
Du bor ju söderut om jag inte minns fel men även där är det ju kyliga nätter ännu. Högsta värme ett par timmar suger nog kräm ganska bra. Sen är det som nån sa tidigare, fulladdat under ett par tre veckor nån gång ibland spelar knappast nån roll. Det borde vi väl ändå ha fått läsa mycket om isåfall. Tror du inte?

Annars har det iaf tidigare varit korrekt att ska man långtidslagra lipo eller lion så ska de inte vara fulladdade så helt fel är inte din tanke. Någon nämnde också att idag har ju bilarna styrsystem som inte laddar 100% utan visar fullt tidigare just för att inte slita så hårt på batterierna. Det tycker jag mig ha läst lite här & var, eller är det en skröna?
Citera
2022-04-03, 10:29
Medlem
Citat:
Det hade blivit lika dyrt, kanske dyrare eftersom det hade varit ännu mer arbetstid.
Sen går kanske något annat sönder i motorn,, rotorn, sensorn etc,,
Bättre med en helt ny motor då, för samma pengar.

Jo så blir det ju alltid när man anlitar folk som debiterar 1500:-/timme och dessutom ofta har ringa erfarenhet av alternativa lösningar.

Och det kanske är tryggast att vända sig till dom. Då vet du ju vad du får.

Jag ville bara flagga lite för att det faktiskt finns ett tredje alternativ mellan att ge upp allt och att betala 55.000:- och att det med lite energi och luskande kanske går att komma betydligt billigare undan.

Men det är ju också en avvägning hur mycket din tid är värd.

Själv hade jag i alla fall börjat med att riva ner allt på egen hand eller tagit hjälp av någon förhållandevis insatt men avsevärt billigare och klurigare bonnmek. Så himla komplicerat tycker jag inte det ska vara och allt bör ju vara förhållandevis nytt och fräscht att skruva med.
Citera
2022-04-03, 15:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt Björn Nylands mätning på Renault Zoe ZE50 så uppges den ha 52 kWh men uppmätt netto 41,5. Inte riktigt samma bil men....

Blir ju cirka 20%. Det finns alltid en buffer i botten också så 15% toppbuffer.
Så dina 90% är bara 80% i cellerna.

https://www.youtube.com/watch?v=ZdNkGC89AxQ

Det stod 98% på instrumentpanelen när jag kollade i förrgår.

Då bör det väl inte vara några problem?
Citera
2022-04-03, 18:58
Medlem
BAB7s avatar
Hela reparationen har betalt sig till december!

Eftersom en hel del svagbegåvade här i tråden inte verkar kunna räkna.. så ska jag förklara för er att reparationskostnaden på 52.000 kr har betalt sig redan till december!
Alltså om 8 månader är jag plus/minus noll.

Jag kör ca 5.000 mil om året.
Om vi räknar att det kostar 15 kr milen att köra en diesel/bensinbil, så är det 15.000 kr på 1000 mil.
Dvs 45.000 kr på 3000 mil.
Plus en service på dom milen.
Det är ca 50.000 kr i kostnad att köra en bensin/dieselbil fram tills december.

I december går jag plus/minus noll, och hela reparationsutgiften har betalt sig!

Dessutom får jag en helt ny motor, och lådan är redan nyligen helrenoverad!
Dvs bilen blir som ny och jag kör nästan gratis.

Dessutom är det ju fin bil, årsmodell 2018, i toppskick, värd minst 100.000 kr.

Där ser man vilken förbaskat bra TCO (total cost of ownership) det är att äga en ZOE!

Till och med efter 20.000 mil, så rullar det på med extremt låga driftkostnader, även om man får investera i en och annan reparation.

Kan man göra ett bättre bilköp?
Citera
2022-04-03, 19:46
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Absolut.

Man kan välja att køpa en modern bil som går långt, säkert, som kan laddas på vanliga laddstationer och som har up to date utrustning, storlek och komfort.

Och som framførallt inte behøver repareras — inte før att någon tror att det finns någon bil att reparera i verkligheten.
Citera
2022-04-03, 19:49
Medlem
Citat:
Hela reparationen har betalt sig till december!

Eftersom en hel del svagbegåvade här i tråden inte verkar kunna räkna.. så ska jag förklara för er att reparationskostnaden på 52.000 kr har betalt sig redan till december!
Alltså om 8 månader är jag plus/minus noll.

Jag kör ca 5.000 mil om året.
Om vi räknar att det kostar 15 kr milen att köra en diesel/bensinbil, så är det 15.000 kr på 1000 mil.
Dvs 45.000 kr på 3000 mil.
Plus en service på dom milen.
Det är ca 50.000 kr i kostnad att köra en bensin/dieselbil fram tills december.

I december går jag plus/minus noll, och hela reparationsutgiften har betalt sig!

Dessutom får jag en helt ny motor, och lådan är redan nyligen helrenoverad!
Dvs bilen blir som ny och jag kör nästan gratis.

Dessutom är det ju fin bil, årsmodell 2018, i toppskick, värd minst 100.000 kr.

Där ser man vilken förbaskat bra TCO (total cost of ownership) det är att äga en ZOE!

Till och med efter 20.000 mil, så rullar det på med extremt låga driftkostnader, även om man får investera i en och annan reparation.

Nej nu när ju det mesta är bytt på bilen så vore det ju konstigt om det skulle blir fler reparationer i närtid. Så försök nu njuta av din Zoe.
Citera
2022-04-03, 19:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nej nu när ju det mesta är bytt på bilen så vore det ju konstigt om det skulle blir fler reparationer i närtid. Så försök nu njuta av din Zoe.

Ja, exakt

Bara synd att bilen inte blir klar förrän om ca 19-20 dagar, 14 dagars leveranstid på den nya motorn..
Jag saknar bilen redan, kör nu med min Mercedes, fy fan vad dyrt att tanka.. det är man inte van vid..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in