Citat:
Ursprungligen postat av
skuldsattforlivet
Hej alla!
Tack för snabba svar. Jag hade uppskattat att inte få otrevliga kommentarer. Jag levde i ett fruktansvärt destruktivt förhållande där jag tyvärr blev ekonomiskt manipulerad även.
Men iaf, jag har Anyfin idag där jag har min klarna skuld. Ligger på ca 15k. Jag har försökt hitta ett annat jobb men jobbet jag har idag är från ”morgon” till kväll. Därför kan jag inte ta ett annat jobb om inte det är något online och flexibelt då jag kan utföra det medan jag är på mitt ”primära” jobb. Jag vill verkligen lära mig om ekonomi och ta tag i livet. Jag ska dessutom börja plugga till hösten och då kommer jag inte kunna jobba 100% som jag gör nu. Jag behöver dock ett lån som kan sänka månadskostnaden.
Jag tror du behöver tänka på detta stegvis. Om du inte har fått ordning på månadskostnaden kommer det bli rejält jobbigt att klara av studier och ekonomi samtidigt.
1. Säkerställ att du kan samla till ett bättre lån (jobb, eventuellt stöd från föräldrar eller liknande).
2. Säkerställ att du har ett extrajobb när du pluggar, även några tusen i månaden är en rejält jobbig extrautgift som student
3. Fokusera på att amortera en period, både för att minska lånet och för att anpassa livet.
Lånen är stora givet din sits i livet. Men angriper du det systematiskt behöver det inte påverka dig i ett längre perspektiv. Du har förutsättningar att vända det!