2022-04-03, 16:23
Medlem
Computerzs avatar
Sälj av onödiga prylar på blocket. Skär ner på "nöjen" och andra onödiga utgifter. Inga fler café- eller restaurangbesök. Inga nya kläder osv. Betala av till staten först. Sen betala av de minsta lånen först och jobba mot de större. Förändra ditt beteende så du inte hamnar här igen. Prata med dina föräldrar om din situation så de kan stötta och motivera dig!

Lycka till
Citera
2022-04-03, 16:30
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuldsattforlivet
Tack för alla svar!

Nej jag ligger inte hos KF ännu. Jag har några krediter hos inkasso som jag försöker betala av. Har fått avbetalningsplaner där ja betalar ca 1500kr per kredit. För tillfället betalar jag ej hyra hos föräldrarna men kommer förmodligen börja göra det från och med nästa månad, dock betalar jag ca 3000. Jag förstår att jag har varit dum men det har alla. Kanske inte på samma sätt men alla har varit unga och tagit dumma beslut. För två år sedan hade jag inga skulder och visste om att exempelvis sms lån är bland de värsta man kan ta. Jag var i en extrem svår situation som gjorde att jag tog mitt första, och därfrån hamnade jag i en ond spiral

Hur lyckas du som hemmaboende 22-åring ha en skatteskuld på 30 000 kr. Drivit näringsverksamhet eller sålt något med vinst?
Citera
2022-04-03, 16:42
Medlem
1.Tänk rent kapitalistiskt , alltså på samma sätt som de du är skyldig till gör
1.Flytta till Norge for att få mer betalt for ditt arbete.
2.Betala ingenting eller I allafall så litet som möjligt , låt preskriberingar och inflationen äta upp den mesta skulden.
3.Lycka till
Citera
2022-04-03, 16:43
Medlem
godboys avatar
Beklagar att du levt i ett destruktivt förhållande, bra att du kom ur det och du har säkert lärt dig massor på vägen.

I alla fall, så är min rekommendation följande:
1. Tala med dina föräldrar, de anar säkert, det kommer ju komma post från diverse inkassobolag och kanske även Kronofogdemyndigheten (KFM). Är de inte helt tappade så kommer de vilja stötta dig.

2. Gå igenom om hur mycket inkomst du har varje månad. Har du ut 18K så räkna lite lägre, typ 17 ifall du får någon sjukvecka någon gång. Du får väl ta lite höjd för mat och kollektivtrafikresor.

3. Gör en lista på alla lån du har. Räkna på hur du ska fördela inkomsten. Lämpligtvis så försöker du betala så mycket som möjligt till de med högst ränta. Ring runt till samtliga och säg som det är, försök få till så låg ränta som möjligt, säg vad du kan lägga varje månad. Räkna gärna lite lägre än du verken kan, ifall du råkar ut för någon oförutsedd utgift. Sen kan du ändå betala in mer än avtalat i slutändan om det nu är möjligt för dig.

4. Att gå ut och festa, betala dyrt på kaféer kan du avskriva helt några år framåt.

Folk kommer alltid ha åsikter om att du hamnat där du hamnat, skit i det och lägg inte energi på att tjafsa om det, utan lägg istället all energi på att nu få ordning på din ekonomi. Från och med nu så är allt med abonnemang, avbetalning och lån (studier okej dock) förbjuden mark. Självklart har du stort ansvar över den situation du hamnat i och det är bara du som kan lösa det.
Citera
2022-04-03, 16:45
Medlem
Citat:
Hej alla!

Tack för snabba svar. Jag hade uppskattat att inte få otrevliga kommentarer. Jag levde i ett fruktansvärt destruktivt förhållande där jag tyvärr blev ekonomiskt manipulerad även.

Men iaf, jag har Anyfin idag där jag har min klarna skuld. Ligger på ca 15k. Jag har försökt hitta ett annat jobb men jobbet jag har idag är från ”morgon” till kväll. Därför kan jag inte ta ett annat jobb om inte det är något online och flexibelt då jag kan utföra det medan jag är på mitt ”primära” jobb. Jag vill verkligen lära mig om ekonomi och ta tag i livet. Jag ska dessutom börja plugga till hösten och då kommer jag inte kunna jobba 100% som jag gör nu. Jag behöver dock ett lån som kan sänka månadskostnaden.

Jag tror du behöver tänka på detta stegvis. Om du inte har fått ordning på månadskostnaden kommer det bli rejält jobbigt att klara av studier och ekonomi samtidigt.

1. Säkerställ att du kan samla till ett bättre lån (jobb, eventuellt stöd från föräldrar eller liknande).
2. Säkerställ att du har ett extrajobb när du pluggar, även några tusen i månaden är en rejält jobbig extrautgift som student
3. Fokusera på att amortera en period, både för att minska lånet och för att anpassa livet.

Lånen är stora givet din sits i livet. Men angriper du det systematiskt behöver det inte påverka dig i ett längre perspektiv. Du har förutsättningar att vända det!
Citera
2022-04-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Hur lyckas du som hemmaboende 22-åring ha en skatteskuld på 30 000 kr. Drivit näringsverksamhet eller sålt något med vinst?

Sålde av fonder förra året
Citera
2022-04-03, 17:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hej alla!

Tack för snabba svar. Jag hade uppskattat att inte få otrevliga kommentarer. Jag levde i ett fruktansvärt destruktivt förhållande där jag tyvärr blev ekonomiskt manipulerad även.

Men iaf, jag har Anyfin idag där jag har min klarna skuld. Ligger på ca 15k. Jag har försökt hitta ett annat jobb men jobbet jag har idag är från ”morgon” till kväll. Därför kan jag inte ta ett annat jobb om inte det är något online och flexibelt då jag kan utföra det medan jag är på mitt ”primära” jobb. Jag vill verkligen lära mig om ekonomi och ta tag i livet. Jag ska dessutom börja plugga till hösten och då kommer jag inte kunna jobba 100% som jag gör nu. Jag behöver dock ett lån som kan sänka månadskostnaden.

Det du ska göra är att prata med dina föräldrar och be dem lösa dina lån. Sen ser du till att leva på vatten och bröd i ett år samtidigt som du ger dina föräldrar merparten av din lön, sen är du skuldfri och kan börja om ditt liv.
Citera
2022-04-03, 17:24
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Hej alla!

Snicksnack. "Destruktivt förhållande" som du själv valt. Nästa gång, 1: var inte idiot själv 2: skaffa inte förhållande med destruktiva människor.
Citera
2022-04-03, 17:29
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Sålde av fonder förra året

22 år och skuldsatt är ju inte något roligt, men inte heller något livsavgörande. Inte när skulden ändå är, nåja, så låg.

Hur många skulder har du totalt? Vad har du för UC-betyg? Har någon skuld gått vidare till inkasso?
Citera
2022-04-03, 17:29
Gå in på nätforumet lånforum.se. Där får du mycket mer professionell hjälp av de som har och har haft dina erfarenheter! Upprepa ditt inlägg där.
Citera
2022-04-03, 17:30
Medlem
jtds avatar
Hej!

Jag hoppas det löser sig för dig. Om din ambition är att absolut betala av dina lån så har du redan fått en hel del svar. Jag själv betalar inte mina lån idag då jag inte har möjlighet att upprätthålla den livsstil och kvalitet i min vardag jag kräver för att vara produktiv, så ignorerar dessa tills bättre tider för att betala dessa om något år, och då är det ändå sex siffrigt belopp. Jag tycker att du ska kontakta dina kreditgivare och kolla vad ni kan göra, dom finns där för att hjälpa dig, eftersom att du inte verkar ha för avsikt att ignorera dessa och be dem dra åt helvete utan faktiskt snåla ett tag och betala.

Slutligen så avråder jag dig starkt att dejta blattar/wt som utnyttjar dig på sådant här sätt som du beskriver du blivit utsatt för. Seså, ring och låt lite ledsen, sluta rasblanda. Enkla lösningar som kommer att hjälpa dig mer än du anar.
Citera
2022-04-03, 17:32
Medlem
Skuldsannering utan att betala en krona: du jobbar vidare för 18 000 netto, skaffar barn och låter dina föräldrar skriva papper på att de tar från dig ca 5000 i hyra och omkostnader. Så gjorde jag och betalade inte tillbaka en krona från skuld på 890 000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in