Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Jo visst, men då återkommer vi till din gamla förklaring om att man kunde bara låna extra från banken för att betala räntan varje månad
Jag orkar inte med en vända till av samma skitsnack...
Nu berättade jag att en del lånade på bostaden för att köpa bil. Och för att renovera. Eller för att resa.
Är det något som inte är sant längre?
Om det är sant så är det ju bara att låna upp som om man lånade för att renovera eller köpa bil.
Eller är det så att ni förnekare tror att banken har en tankeläsare och håller upp en stopp-skylt när man avslöjat någon som tänker låna till räntan. Det är kanske så det är. Fantasier har ni iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Ränta på ränta-effekten får en helt ny innebörd
Ta drömkåken jag länkade till nyss. Stekar-Emil har stadgat sig och slår till på en kåk på Liiiidingö och ska göra lite renovering som på TV. Slutar såklart med en massa hantverkare och 2.5M i kostnad. Lånat max 10M men nu är huset fint i alla fall, dock är bostadsvinsten, bankkontot och aktieportföljen borta (-10M).
Nu blir räntan 7% och bostaden som möjligen kunde vara värd 20M innan hamnar nu på 10M. Tror inte att banken går med på att Emil lånar upp 700k per år då för att betala räntan, snarare kommer ett krav på amortering. Det blir cava och falukorv istället för champagne och oxfilé de kommande 10 åren, men det går att leva så också.
Nja, i verkligheten får inte Stekar-Emil låna några 10 MSEK.
Snarare så säljer han av sin aktieportfölj för 19 MSEK. Och lägger 16.5 i kontantinsats. 2.5 MSEK i renovering, och lånar 1 MSEK.
Med denna låga belåningsgrad får Stekar-Emil låg ränta. Kanske 1%. 0.7% efter skatteeffekter. Med inflation på 3% blir det en realränta på -2.3%. Och med det är Stekar-Emil ganska nöjd.
Och skulle nu Stekar-Emil vilja öka på lånet (för att betala whatever) så kommer bankerna rulla ut röda mattan.
Verkligheten skiljer sig från fantasierna.
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Men skit i att svara trådapan så slipper vi förhoppningsvis den till slut. Mata inte trollet/apan.
Dagisfröken: men lille DViking vad gråter du för.
DViking: buuää ... liksom-fb säger så elaka saker. Snart säger han väl att tomten inte finns också.