2022-04-03, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det spelar ingen roll om ryssarna bara har ett bar Kinzhal-robotar. Laddas de med kärnvapen och skickas västerut över Polen och Tyskland så är det slut för livet som vi känner det. NATO måste räkna med det. Tyvärr så tror jag att mördarsekten NATO skiter i Centraleuropa. Vi får helt enkelt se den närmaste tiden. Jag utgår från det värsta men hoppas på det bästa.

Ja, alltså, nu får du skärpa till dig lite. Om ryssarna går in för ett first-strike så är det ingen annan än ryssens fel att livet på jorden som vi känner till det är borta.

Det spelar ingen roll vilka robotar man använder. Det går säkert bra att NUKA med ICBMs från 90-talet utan problem. Nya system gör inte så stor skillnad vad gäller MAD. Att stoppa en ICBM är svårt nog som det är, och sådana finns det många av.
Citera
2022-04-03, 09:11
Bannlyst
Citat:
Jag betackar mig från att klicka på ukrainsk propaganda. Läs istället om vad som verkligen händer och när det händer. Det enda som ryssarna måste tillföra till de olika fronterna är bränsle och mat/vatten. Vilket de har en jävla massa av. Det som skjuts ligger sedan länge på lastbilar som följer vapnet i fråga några kilometer efter. De laddas om på natten och sedan följer samma modus operandi som dagen innan, och igen och igen.

Hittills så har det ju på många håll gått jävligt dåligt med det där. Än så länge har det varit en gigantisk flopp. Men den som lever får se hur det går.

Ju sämre det går för en invaderande ondskefull destruktiv fiende, desto bättre.
Citera
2022-04-03, 09:27
Bannlyst
Citat:
I mitt fall är det väldigt enkelt. Jag tror inte på sidor som dessa. Jag är för gammal i gamet för att gå på sådant. Jag väljer istället att citera ryssfientliga sidor som t ex Wikipedia, som ändå försöker försköna allt i "Ukrainas" favör. Går det åt helvete där så går det garanterat åt helvete på hela kartan. Det som är intressant är att det som visats på pro-ryska sidor för ett par dagar sedan visar sig nu på Wikipedia och i västmedia. Frågan är då vad vinner man på att rapportera lögner i realtid? Jag skulle uppskatta om någon kan förklara varför man gör det.

Rysk media är ett praktexempel på lögnaktig propaganda, från ett land där journalister bokstavligen mördas och fängslas på livstid. I ett land där enstaka ORD kriminaliseras med långa straff och fristående medier föbjuds.

Västerländsk media är något mer diversifierad, men det är inte alls konstigt att man som västerländsk medborgare (journalist) är partisk mot Ryssland. Jag kan tala för min egen del som äger mark i Ukraina och har vänner där exempelvis: jag vill inte ha ryssland där, jag vill inte ha ryskt inflytande i Ukraina, ryssland erbjuder varken mig eller mina vänner någonting positivt överhuvudtaget. De är inkräktande parasiter och skall därför i egenskap av inkräktare neutraliseras.
Citera
2022-04-03, 09:32
Bannlyst
Citat:
Speciellt de brittiska kartorna stämmer inte och britterna brukade alltid förr i tiden försöka rapportera det som var mest sant. Detta har ändrats nu. Nu måste man vänta 3-4 dagar för att sanningen i MSM ska komma ikapp. Tråkigt tycker jag för det finns ingen vinning för någon att hålla tillbaka sanningen om det som händer i realtid. Bara rapportera och gå vidare.

Underrättelse släpper man inte direkt. Ryssarna rapporterar självklart inte saker så som att deras satanistiska mil-långa våldtäktskonvoj stannat upp. Direktsändningar från RT är oftast från sönderbombade städer där man ljuger om hur Ukrainare använder sina barn som mänskliga sköldar eller visar gamla iscensatta tiktok-videos från tjetjenska terrorister.

Just bilder från krig tar tid, men man lägger ut det annorlunda. Från rysk sida är det ju såklart "färst" och det är nazister som bombat både den ena och andra skolan.

Man gör självklart allt på kremlins sida för att inte erkänna vilken gigantisk flopp alltihopa varit.
Citera
2022-04-03, 09:40
Medlem
Citat:
Eftersom detta är en existentiell fråga för Ryssland och ryssarna, vilket gör att alla vapen från kärnvapen till en armépistol saknar köpvärde, så finns inga skulder. Det enda som betyder något är värdet på slagfältet. Allt är redan betalt.
Om ryssarna lyckas lika bra med sin kärnvapen som med sina konventionella vapen så skulle jag vara försiktig med avtryckaren om jag var Putin, vem vet, de kanske smäller av i Ryssland stället?
Citera
2022-04-03, 10:29
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte i hur många trådar du citerat mig i de senaste timmarna, men det är många så du förtjänar åtminstone ett kort svar med tanke på din "korta tid" på FB. Jag vet ju att du trollar.

Hur som haver. Ha lite is i magen. Mycket kommer att bli klart från och med måndag-onsdag, d v s hur trenden går. Jag tror personligen, efter alla kalkyleringar hur snabbt man kan flytta TOS-1 och BM-21 över kullar och bäckar. Att de drar igång i "grytan" Slovjansk och Kramatorsk nu mitt i veckan +/- en dag.

Eftersom detta är en existentiell fråga för Ryssland och ryssarna, vilket gör att alla vapen från kärnvapen till en armépistol saknar köpvärde, så finns inga skulder. Det enda som betyder något är värdet på slagfältet. Allt är redan betalt.

Du har fortfarande fel i sak. Åter igen:
- Det här är inte ett existensiellt krig för ryssland, men det är det för Ukraina.
- Ryssland har inte en oändlig ekonomi. Utan pengar kommer de inte att kunna fortsätta det här kriget på längre sikt.
- Det spelar ingen roll hur det här anfallet går. Ska ryssland regera över en utslätat grushög och kalla det för seger? Ukrainarna kommer med all sannolikhet inte att ge upp områdena.
Citera
2022-04-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Om ryssarna lyckas lika bra med sin kärnvapen som med sina konventionella vapen så skulle jag vara försiktig med avtryckaren om jag var Putin, vem vet, de kanske smäller av i Ryssland stället?

Både plus och minus här. Var en bra video av någons som jag tror jobbar på Australiensiska motsvarigheten till FMV som gick ut på att massor av Ryssland militärbudget slukas av sakre som har nära 0 effekt i Ukraina. Där kärnvapen och flotta var de största bovarna. Min känsla är att kärnvapnstyrkorna är så pass prioriterade att de faktiskt fungerar som de ska, men slukar enorma mängder resurser och gör Ryssarna inte har pengar kvar till annat.

En timme lång video, men mycket interesant
https://www.youtube.com/watch?v=KJkmcNjh_bg&t=1807s
Citera
2022-04-03, 11:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Arabiskan är väl ett sabla skitspråk att förklara tekniska saker med. Bara det att de skriver höger-vänster gör det ju bakvänt. Arabiskan, åtminstone äldre arabiskan hade knasiga uttryck för att uttrycka tex ett decimaltal. Det blir bakvänt när de läser dessa. Eftersom decimaltal skrivs från vänster till höger, och programmeraren kan inte få plats med bägge varianterna på skärmarna. Tänk er att skriva koordinater i bägge formerna, vilka stora potentiella felkällor det kan bli ?
Intressant nog så kan anledningen till att de skriver höger-vänster bero på att de skrev på skrivrullar, och då är det lite smidigare att skriva höger-vänster än tvärtom. Även hebreiskan skrivs höger-vänster.
Arabiskan är en slags variant av hebreiskan i många uttryck.
Medans munkarna i Europa på medeltiden mest skrev på ark, och därför skrev vänster-höger, eftersom de flesta är högerhänta så skulle en omvänd ordning innebära att de smetade ut bläcket med handen medans de skrev.

Kanske OT men är det verkligen så? man skriver ju och läser med rullen utrullad sedan rullar man den för förvaring? Latin skrevs vänster-höger långt innan medeltiden? Israeliter skrev bl.a. på papyrus vilket syns på dödahavsrullarna, har man inte samma problem men skrivriktning då?

Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Om Ryssland skulle bli panka nu så blir det svårt att underhålla och utveckla sin krigsmaskin. Nog för att de till viss del, som många andra länder, kan ha egna resurser. Men en hel del saker måste köpas in för att det ska vara realistiskt och genomförbart.
Den här "operationen" kostar ryssland enorma summor. Det kan omöjligt vara på något annat vis.

Ja precis Ryssland har ju inte planekonomi utan kapitalism, det är därför oligarker och generaler blivit rika på att försnilla militärens pengar. Så även om man tillverkar saker "själva" inom Ryssland så måste man betala det. Om stridsvagnsfabriken går över till att tillverka några gamla 80-talsmodeller som de kanske har inhemska resurser för så kommer de ändå kräva betalt.
Citera
2022-04-03, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja precis Ryssland har ju inte planekonomi utan kapitalism, det är därför oligarker och generaler blivit rika på att försnilla militärens pengar. Så även om man tillverkar saker "själva" inom Ryssland så måste man betala det. Om stridsvagnsfabriken går över till att tillverka några gamla 80-talsmodeller som de kanske har inhemska resurser för så kommer de ändå kräva betalt.

Ja, och för att krossa användaren "I-van-Toer"s storryska drömmar ännu mer så skulle någon form av tvångsarbete (som hen skrivit om en del på flashback som om det vore en realistisk lösning med motiveringen "att det handlar om rysslands existens") nog klart innebära ytterligare brain draining från ryssland.
Senast redigerad av pruttler 2022-04-03 kl. 11:59.
Citera
2022-04-03, 12:09
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Både plus och minus här. Var en bra video av någons som jag tror jobbar på Australiensiska motsvarigheten till FMV som gick ut på att massor av Ryssland militärbudget slukas av sakre som har nära 0 effekt i Ukraina. Där kärnvapen och flotta var de största bovarna. Min känsla är att kärnvapnstyrkorna är så pass prioriterade att de faktiskt fungerar som de ska, men slukar enorma mängder resurser och gör Ryssarna inte har pengar kvar till annat.

En timme lång video, men mycket interesant
https://www.youtube.com/watch?v=KJkmcNjh_bg&t=1807s

Nja. Det finns ingen anledning att anta att ryska kärnvapenrobotar fungerar bättre i ett skarpt läge än under tester, eller att de fungerar bättre än deras enklare konventionella robotar.

Så gissningsvis så skulle mindre än 50% av de ryska kärnvapenrobotarna fungera som tänkt i en skarp konflikt.
Citera
2022-04-03, 13:21
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Nyfiken på var gränsen går för dom rysstroll som i veckor försvarat Ryssland i den här tråden. Hävdat att ryska förluster varit propaganda och att Putin skulle pissa på väst. Var är ni nu? Är det rapporterna om krigsbrott, våldtäkter, mord, plundring och desertering av ryska förband som fått er att logga ut? Kanske skiter ni i sånt men då kanske ni kan förklara Putins enorma militära snille i att pissa bort 25 BSG i ett anfall mot Kiev som nu helt upphört? Är det den omvända assymetriska krigföringen vi ser nu?
Citera
2022-04-03, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Hittills så har det ju på många håll gått jävligt dåligt med det där. Än så länge har det varit en gigantisk flopp. Men den som lever får se hur det går.

Ju sämre det går för en invaderande ondskefull destruktiv fiende, desto bättre.

De asiatiska horderna laddar om. :-)

Om de nu stannar vid Djepr skall ni vara tacksamma.

Till den stridföring som nu kommer bli behövs inte toppmoderna vapen utan eldkraft och soldater. Att man antagligen kommer ha hyggligt luftherravädle blir till en bonus. Har man tydliga mål för frontförflyttningen och kommande stilleståndslinje kommer soldaterna dessutom ha ett tydligt mål att slåss för med kriget.

Det här kriget har nog inte blivit till ett existensiellt krig för ryssar utan även för USA och de forna kolonialmakterna/EU/ och för tyskarna samma som det Hitler förde. Det ligger väldigt mycket i potten och det vet inte minst tredje person/världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in