2022-03-19, 21:25
Medlem
För att använda ett modernt robot system krävs väldigt mycket utbildning och kompetens. Av den enkla orsaken kan inte USA eller någon annan skicka Patriot till Ukraina eftersom de inte är utbildade på systemet. Ukrainarna skulle helt enkelt inte kunna använda Patriot.

De är däremot redan utbildade på S300, därför skickas det. Där är det bara att placera ut och sätta igång.

Dom ryska systemen är inte per definition alltid skrot. Däremot kan inte ryssarna använda sin egna system då personalen inte är tillräckligt välutbildade samt inte är intresserade av att använda dem.
Citera
2022-03-19, 21:35
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Däremot kan inte ryssarna använda sin egna system då personalen inte är tillräckligt välutbildade samt inte är intresserade av att använda dem.

Exakt. Därav har vi filmklipp på när TB-2 drönare slå ut Pantsir, Buk, Strela och TOR.

Vissa av dessa kan ses i denna video
https://www.youtube.com/watch?v=CXVu_DeB4wo
Citera
2022-03-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag betackar mig från att klicka på ukrainsk propaganda. Läs istället om vad som verkligen händer och när det händer. Det enda som ryssarna måste tillföra till de olika fronterna är bränsle och mat/vatten. Vilket de har en jävla massa av. Det som skjuts ligger sedan länge på lastbilar som följer vapnet i fråga några kilometer efter. De laddas om på natten och sedan följer samma modus operandi som dagen innan, och igen och igen.

Det är ingen propaganda, det är en bilddatabas och register över fotodokumenterade förstörda/övertagna fordon för både Ryssland och Ukrainas räkning. Arbetsgruppen ser över bildmaterialet för att sålla bort dubbletter, foton tagna i andra vinklar/tidpunkter och identifierar vad för modell av vagn och ev. uppgraderingar som går att urskilja på bild.

Det är såklart långt ifrån alla utslagna fordon som blir fotograferade och att bilderna som sprids.
Citera
2022-03-19, 21:48
Medlem
Flere Javelin- og Stinger-missiler er nå på vei fra USA. Ventes å ankomme Ukraina neste uke.
Citera
2022-03-19, 21:49
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det är ingen propaganda, det är en bilddatabas och register över fotodokumenterade förstörda/övertagna fordon för både Ryssland och Ukrainas räkning. Arbetsgruppen ser över bildmaterialet för att sålla bort dubbletter, foton tagna i andra vinklar/tidpunkter och identifierar vad för modell av vagn och ev. uppgraderingar som går att urskilja på bild.

Det är såklart långt ifrån alla utslagna fordon som blir fotograferade och att bilderna som sprids.

I mitt fall är det väldigt enkelt. Jag tror inte på sidor som dessa. Jag är för gammal i gamet för att gå på sådant. Jag väljer istället att citera ryssfientliga sidor som t ex Wikipedia, som ändå försöker försköna allt i "Ukrainas" favör. Går det åt helvete där så går det garanterat åt helvete på hela kartan. Det som är intressant är att det som visats på pro-ryska sidor för ett par dagar sedan visar sig nu på Wikipedia och i västmedia. Frågan är då vad vinner man på att rapportera lögner i realtid? Jag skulle uppskatta om någon kan förklara varför man gör det.
Citera
2022-03-19, 22:09
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
I mitt fall är det väldigt enkelt. Jag tror inte på sidor som dessa. Jag är för gammal i gamet för att gå på sådant. Jag väljer istället att citera ryssfientliga sidor som t ex Wikipedia, som ändå försöker försköna allt i "Ukrainas" favör. Går det åt helvete där så går det garanterat åt helvete på hela kartan. Det som är intressant är att det som visats på pro-ryska sidor för ett par dagar sedan visar sig nu på Wikipedia och i västmedia. Frågan är då vad vinner man på att rapportera lögner i realtid? Jag skulle uppskatta om någon kan förklara varför man gör det.
Jag har märkt att kartorna på tv inte stämmer alls, de står still oftast men ibland rör det sig men sen kommer samma gamla bild tillbaka igen och sen kommer en expert och säger att kartan inte stämmer, de har inte en aning för de får all info från CIA = propaganda.
Senast redigerad av Eurypterida 2022-03-19 kl. 22:18.
Citera
2022-03-19, 22:13
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag har märkt att kartorna på tv inte stämmer alls, de står still oftast men ibland rör det sig men sen kommer samma gamla bild tillbaka igen och sen kommer en expert och säger att kartan inte stämmer, de har inte en aning för de får all info från CIA.

Speciellt de brittiska kartorna stämmer inte och britterna brukade alltid förr i tiden försöka rapportera det som var mest sant. Detta har ändrats nu. Nu måste man vänta 3-4 dagar för att sanningen i MSM ska komma ikapp. Tråkigt tycker jag för det finns ingen vinning för någon att hålla tillbaka sanningen om det som händer i realtid. Bara rapportera och gå vidare.
Citera
2022-03-19, 22:26
Medlem
Det finnes ikke grenser for russernes evne til å lyve. Om russere tror på dette sier det endel om russere. Mange av de må jo i tilfelle være evneveike, men vi har jo noen slike her i tråden også.

https://twitter.com/Liveuamap/status/1505254156382228492?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1505254156382228492%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Russian Ministry of Defense accuse Ukraine of:
- plotting attack against western diplomats in L'viv
- planting explosives at cylinders with ammonium and chlorine in Sumy
- chemicals to school in Kotlarovo village of Mykolaiv
Citera
2022-03-19, 22:36
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det finnes ikke grenser for russernes evne til å lyve. Om russere tror på dette sier det endel om russere. Mange av de må jo i tilfelle være evneveike, men vi har jo noen slike her i tråden også.

https://twitter.com/Liveuamap/status/1505254156382228492?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1505254156382228492%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Russian Ministry of Defense accuse Ukraine of:
- plotting attack against western diplomats in L'viv
- planting explosives at cylinders with ammonium and chlorine in Sumy
- chemicals to school in Kotlarovo village of Mykolaiv

Glöm inte idiotin om att det var Azov bataljonen sprängde sina egna civila i teatern i Mairupol.
Eller dessa US stödda labb för biologiska vapen som tydligen finns lite var stans i Ukraina.

The list goes on and on and on.
Citera
2022-03-19, 23:06
Medlem
akvifers avatar
Dagens skratt:

Nordkorea har tydligen bättre optik i sina drönare än ryssarna
https://twitter.com/stoa1984/status/1505286204379516936?s=20&t=GbRmxziX2W9ZwjvluPH_iA
Citera
2022-03-19, 23:20
Medlem
HRTs avatar
Ikväll på CNN, en reporter som jobbat hela tiden sedan kriget började hade märkt att Ryska närvaron runt Kiev var tillbakadragen ordentligt exakt hur långt var osäkert men kunde röra sig om 20 km. Anledningen var Ukrainsk motoffensiv och Ryssarna har fått lämna mark. Ryssarna uppgavs numera gräva ner sig och förbereda stort artilleri anfall mot Kiev.
Detta känns ju igen på andra städer som de pulvriserat när militärtaktiken brister.
Man visade också bilder på flera nedgrävda positioner för tanks, fordon och artilleri.
Citera
2022-03-20, 01:54
Medlem
Varför agerar inte Ryssland som en stormakt i detta krig, anser ni?
Om det är som Britterna och de övriga i väst menar att det inte går enligt plan och att Ryssarna tappar, då vore det lätt att stoppa dem. Varför då inte invadera Ryskt territorium?
Är denna krigföring det enda Ryssarna har att ge, då kan vi räkna bort Ryssland som stormakt.
Nyheter och propaganda förvränger allt och det blir svårt att förstå vad som sker.
Människor offras o lider, är ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in