2022-04-03, 08:47
Medlem
Ännu ett fall där ni kan tacka alla öppna och lata människor i landet.

Dom lata, som som trodde att dom skulle slippa visa passet när dom flög en gång om året.

Dom öppna, som välkomnat kriminella från alla världens hörn.

Annars hade larm och kameror i huset varit en ickefråga i Sverige. Fram till mitten av 90-talet behövde man inte låsa dörren i Sverige. Många ogillade det samhället vi hade då, tyvärr.
Citera
2022-04-03, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Annars hade larm och kameror i huset varit en ickefråga i Sverige. Fram till mitten av 90-talet behövde man inte låsa dörren i Sverige. Många ogillade det samhället vi hade då, tyvärr.
Har inbrott per capita ökat sedan nittiotalet? Har du någon källa?

Hittade det här när jag letade lite snabbt:
Citat:
Antalet inbrott har minskat med nära femtio procent i Stockholms län det senaste året.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...tockholms-lan/

Men det kanske är annorlunda om man tittar sedan nittiotalet.

Här finns statistik sedan 2006. Den visar att antalet inbrott sjunker sedan typ 2017. https://bra.se/statistik/statistik-u...dsinbrott.html

Här finns statistik från 1975, lite svårt att citera dock. Men antalet bostadsinbrott sjunker, trots ökad befolkning. https://bra.se/download/18.1ff479c31...adsinbrott.pdf
Senast redigerad av Pillerarm 2022-04-03 kl. 09:03.
Citera
2022-04-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har inbrott per capita ökat sedan nittiotalet? Har du någon källa?

Nix ingen källa. Men man behöver inte källa utan det går lika bra med egen erfarenhet i så uppenbara fall.

Om vi tar tidigt 90-tal så hade ett fåtal av faimiljens bekanta haft inbrott i sin villa. Idag har de flesta jag känner haft någon form av påhälsning.
Detsamma gäller alla de företagare som jag träffar.

Stockholmsområdet var utsatt tidigare men ute i landet stod dörrarna olåsta och orörda.
Citera
2022-04-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Nix ingen källa. Men man behöver inte källa utan det går lika bra med egen erfarenhet i så uppenbara fall.

Om vi tar tidigt 90-tal så hade ett fåtal av faimiljens bekanta haft inbrott i sin villa. Idag har de flesta jag känner haft någon form av påhälsning.
Detsamma gäller alla de företagare som jag träffar.

Stockholmsområdet var utsatt tidigare men ute i landet stod dörrarna olåsta och orörda.
Fast nu så hänvisade jag till ett flertal källor som visar att antalet bostadsinbrott minskar.
Citat:
Anekdoter likt denna användes innan det där med vetenskap kom. Och används fortfarande när man snackar skit med kompisar och på Familjeliv.
Citera
2022-04-03, 09:32
Medlem
Mysigt betala över 500:- i månaden för att få sin privata intergeritet kränkt.
Kör med yttre ”skalskydd” med kameror, inga inomhus och betalar 0:- månad.
Vi har telefonlistor till alla grannar så åtgärd är inte långt bort, både polis och väktare är så långt bort att det inte är någon idé att förvanta sig hjälp inom rimlig tid.

Har efter 1år satt dit 1 inbrottstjuv och bilderna räckte till en husrannsakan samma dag som brottet skedde.
Citera
2022-04-03, 10:08
Medlem
Selfefficacys avatar
Ca 1/3 av våra grannar på gatan har Verisure...

Vi har våra egna kameror installerade men bara utomhus.
Fruktansvärd tanke att främmande människor skulle ha tillgång till att se in i ditt egna hem. Ditt privata. Det spelar ingen roll vad man gör där, det är privat. Jag har små barn hemma. Vill inte att nån ska sitta och titta på mina barn när dom springer runt hemma.

Varför har man kameror inomhus som går direkt till Verisure? Jag förstår utomhus, men inomhus?
Citera
2022-04-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Ca 1/3 av våra grannar på gatan har Verisure...

Vi har våra egna kameror installerade men bara utomhus.
Fruktansvärd tanke att främmande människor skulle ha tillgång till att se in i ditt egna hem. Ditt privata. Det spelar ingen roll vad man gör där, det är privat. Jag har små barn hemma. Vill inte att nån ska sitta och titta på mina barn när dom springer runt hemma.

Varför har man kameror inomhus som går direkt till Verisure? Jag förstår utomhus, men inomhus?

Larmet skickar bilder när larm utlöses. När man köper ett larm idag så ingår kamera, hur kan man missa det? Kameran skickar bilder när larmet går igång, inte annars.
Sen är det givetvis åt helvete att bilder som inkommer som visar naket inte ska spridas inom larmcentralen.

Man har kameror för att verfiera vad som sker på plats vid inbrottslarm, brandlarm och kontaktlarm. Dettaför att skicka rätt åtgärd, polis, räddningstjänst, ambulans och väktare.
Citera
2022-04-03, 10:42
Medlem
Hur kan man uppnå nivån av efterblivenhet så man monterar en nätbunden kamera inomhus?.

Visst nu kommer någon påpeka att t.ex du har ju en nätbunden kamera i mobilen osv. men dom har man iaf någon sorts kontroll över.
Citera
2022-04-03, 10:42
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten81
Haha, fjärrstyrare. Berätta gärna mer om hur denna ser ut. Tror du pratar om centralenheten.

Vi kallade den internt för "fjärrstyraren", eftersom den inte har någon annan funktion än att man ska slippa gå fram till kontrollpanelen för att knappa in larm av eller på för skalskyddet. Samt att den bekräftar med röstinspelning. Allt funkar precis som vanligt utan den: Meddelanden om oavsiktligt utlösande av larm, bekräftelse av larmstatus, etc. Bolaget har inget behov av att använda routern, inget alls. De har ett parallellt WiFi-system och kör direkt via 4G. Man kan ha abonnemang utan att ha en internet-anslutning i huset, och man kan ändå kolla kameror o dyl från sommarstugan genom att logga in på sin privata sida på bolagets hemsida.

Jag har inte sagt något ännu om vad som den dolda enheten i fjärrkontrollen gjorde. Den började med att leta efter en inloggad dator genom att gå igenom listan över lokala IP-adresser. Min dator hade den lokala adressen 198.168.1.3, vilket skurkenheten snabbt fann. Då fick den på köpet uppgiften om vilken MAC adress min dator hade. Sedan bytte den sin egen MAC till samma som den inloggade datorn och speglade den, så att effekten blev att jag var inloggad med två datorer på samma ställe. Sedan hade skurken fria händer med fulla rättigheter och kopplade upp sig mot en IP-adress som körde crypto-mining på min bekostnad. Listigt nog så doldes belastningen genom att bara köra mining när en browser var igång. Först Firefox, testade därefter med Chrome-varianter, lika illa.
Lätt att upptäcka ändå genom den höga belastningen och att hastigheten går ner väsentligt, c.a 50%. Den märkbart högre elräkningen är också en indikation.
Citera
2022-04-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulele-Lelle
Vi kallade den internt för "fjärrstyraren", eftersom den inte har någon annan funktion än att man ska slippa gå fram till kontrollpanelen för att knappa in larm av eller på för skalskyddet. Samt att den bekräftar med röstinspelning. Allt funkar precis som vanligt utan den: Meddelanden om oavsiktligt utlösande av larm, bekräftelse av larmstatus, etc. Bolaget har inget behov av att använda routern, inget alls. De har ett parallellt WiFi-system och kör direkt via 4G. Man kan ha abonnemang utan att ha en internet-anslutning i huset, och man kan ändå kolla kameror o dyl från sommarstugan genom att logga in på sin privata sida på bolagets hemsida.

Jag har inte sagt något ännu om vad som den dolda enheten i fjärrkontrollen gjorde. Den började med att leta efter en inloggad dator genom att gå igenom listan över lokala IP-adresser. Min dator hade den lokala adressen 198.168.1.3, vilket skurkenheten snabbt fann. Då fick den på köpet uppgiften om vilken MAC adress min dator hade. Sedan bytte den sin egen MAC till samma som den inloggade datorn och speglade den, så att effekten blev att jag var inloggad med två datorer på samma ställe. Sedan hade skurken fria händer med fulla rättigheter och kopplade upp sig mot en IP-adress som körde crypto-mining på min bekostnad. Listigt nog så doldes belastningen genom att bara köra mining när en browser var igång. Först Firefox, testade därefter med Chrome-varianter, lika illa.
Lätt att upptäcka ändå genom den höga belastningen och att hastigheten går ner väsentligt, c.a 50%. Den märkbart högre elräkningen är också en indikation.

Det är en Verisure Portal du pratar om, en liten display, visar tempratur, behov av service, utlösta larm osv.
Tror du har fantiserat ihop detta.
Citera
2022-04-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Hur kan man uppnå nivån av efterblivenhet så man monterar en nätbunden kamera inomhus?.

Visst nu kommer någon påpeka att t.ex du har ju en nätbunden kamera i mobilen osv. men dom har man iaf någon sorts kontroll över.

Vilken kamera hos Verisure är nätbunden?
Citera
2022-04-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten81
Vilken kamera hos Verisure är nätbunden?

Har den förmåga att skicka bilder till en larmcentral bör den väl vara uppkopplad? eller printas det ut ett kort som sedan postas till verisure som sedan larmar?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in