Citat:
Ursprungligen postat av
Poeten81
Haha, fjärrstyrare. Berätta gärna mer om hur denna ser ut. Tror du pratar om centralenheten.
Vi kallade den internt för "fjärrstyraren", eftersom den inte har någon annan funktion än att man ska slippa gå fram till kontrollpanelen för att knappa in larm av eller på för skalskyddet. Samt att den bekräftar med röstinspelning. Allt funkar precis som vanligt utan den: Meddelanden om oavsiktligt utlösande av larm, bekräftelse av larmstatus, etc. Bolaget har inget behov av att använda routern, inget alls. De har ett parallellt WiFi-system och kör direkt via 4G. Man kan ha abonnemang utan att ha en internet-anslutning i huset, och man kan ändå kolla kameror o dyl från sommarstugan genom att logga in på sin privata sida på bolagets hemsida.
Jag har inte sagt något ännu om vad som den dolda enheten i fjärrkontrollen gjorde. Den började med att leta efter en inloggad dator genom att gå igenom listan över lokala IP-adresser. Min dator hade den lokala adressen 198.168.1.3, vilket skurkenheten snabbt fann. Då fick den på köpet uppgiften om vilken MAC adress min dator hade. Sedan bytte den sin egen MAC till samma som den inloggade datorn och speglade den, så att effekten blev att
jag var inloggad med två datorer på samma ställe. Sedan hade skurken fria händer med fulla rättigheter och kopplade upp sig mot en IP-adress som körde
crypto-mining på min bekostnad. Listigt nog så doldes belastningen genom att bara köra mining när en browser var igång. Först Firefox, testade därefter med Chrome-varianter, lika illa.
Lätt att upptäcka ändå genom den höga belastningen och att hastigheten går ner väsentligt, c.a 50%. Den märkbart högre elräkningen är också en indikation.