Citat:
Ursprungligen postat av
PackMan123
Det svåra i detta krig är att man inte vet hur stora förluster Ukraina har lidit Ryssarna har ju tagit som mest territorium i östra och södra Ukraina där Ukraina haft stor del av sina militära styrkor placerade. De borde ha lidit rätt stora förluster. De har inte lyckats förstärka Mariupol som har bombats sönder och samman och inte heller återtagit något territorium i denna del av landet.
Ryssland har ju i princip redan uppnått ett av sina strategiska mål som är att upprätta en landkorridor mellan Krim och utbrytarrepublikerna och skärt av Ukraina från Azovska sjön. Kanske de försöker ta Odessa också och därigenom beröva Ukraina tillgång till Svarta havet
Sant, vi vet inte de faktiska förlustsiffrorna och just nu är det ännu mer osäkert eftersom ryssarna så snabbt dragit sig tillbaka från ganska stora områden. Man flyr och tappar kontakten med varandra samt att flykten i sig kan leda till stora förluster.
Likaså för ukrainarna så finns stora områden där Ukraina förmodligen inte har så bra koll på heller där ryssarna dominerar och striderna är många och utspridda över stora områden samtidigt som de civilas öden är okända. Här är det mycket lätt att siffrorna rusar upp i höjden.
Ryssarna har inte tagit Mariupol ännu, men annars ja så finns det en landkorridor längs med kustvägen som ryssarna förmodligen väldigt gärna vill behålla även vid ett krigsslut.
Jag passar på att länka till en twitter där det finns en kartor som Nathan Ruser lägger upp. En av dessa visar med gula färger vad Ukraina har återerövrat. Man ser att det sker över nästan hela frontlinjen vilket väl antyder att de ukrainska trupperna fram till idag åtminstone inte åkt på några jättestora nederlag utan sakta men säkert har tryckt tillbaka ryssarna. Vi kan nog räkna med att alla områden som gränsar till Belarus kommer att återerövras och anledningen till det tror jag främst är att Belarus är ovilliga att slåss på ryssarnas sida, vilket gör att det blir långa försörjningslinjer för ryssarna som är svåra att försvara.
https://twitter.com/Nrg8000/status/1510283018912821253
Vad priset för striderna är vet vi inte än även om vi anar. Jag tror nog att framförallt siffrorna för antalet civila som dör kommer bli mycket högre. Att man hittar massgravar är olycksbådande som fan.