2022-04-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Har man inget att dölja så är det inget större problem.
Herregud. Åren går och diktaturen rotar sig men svensken blir fortfarande inte ett spår klokare.
Citera
2022-04-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Herregud. Åren går och diktaturen rotar sig men svensken blir fortfarande inte ett spår klokare.
Nej

Kan man betala skatt och va öppen med fiat så ska man inte ha problem att göra detsamma med krypto.

Jag sysslar själv med btc så vet hur lött det är att undvika skatt och dölja ens tillgångar
Citera
2022-04-02, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Nej

Kan man betala skatt och va öppen med fiat så ska man inte ha problem att göra detsamma med krypto.

Jag sysslar själv med btc så vet hur lött det är att undvika skatt och dölja ens tillgångar
Du fattar inte ens problemet. Kruxet med detta är att du agerar som ett dumt får som kallt antar att det är dessa efterblivna (alternativt onda, spelar ju ingen roll i sammanhanget) institutioner som har rätt, och att folk som försöker lära dig något har fel. Sen använder du detta antagande för att driva deras agenda vidare. Det är denna breda nonchalans som gör att Sverige kommer att i förlängningen bli en ren diktatur (givet inga black swans), snarare än det unika mellanläge landet hamnat i just nu.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-04-02 kl. 14:36.
Citera
2022-04-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du fattar inte ens problemet. Kruxet med detta är att du agerar som ett dumt får som kallt antar att det är dessa efterblivna (alternativt onda, spelar ju ingen roll i sammanhanget) institutioner som har rätt, och att folk som försöker lära dig något har fel. Sen använder du detta antagande för att driva deras agenda vidare. Det är denna breda nonchalans som gör att Sverige kommer att i förlängningen bli en ren diktatur (givet inga black swans), snarare än det unika mellanläge landet hamnat i just nu.

Vad är problemet med att btc ska vara transparent precis som ett bankkonto?
Jag ser inget problem i det om du kan redovisa var btc kommer från.

Problemen för mig är om stater ska börja kontrollera vem man får skicla btc till.
Det blir möjligt om allt är transparent så där har du ju lite rätt.

Det går ju att göra båda parter nöjda.
Jag ger ut all info om var jag fått btc från om nån frågar samtidigt som jag ska kunna skicka btc till vem jag vill.
Kan jag inte redovisa var btc kommer från ska staten kunna låsa ens konto.
Citera
2022-04-02, 15:18
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:

Problemen för mig är om stater ska börja kontrollera vem man får skicla btc till.

Jag ger ut all info om var jag fått btc från om nån frågar samtidigt som jag ska kunna skicka btc till vem jag vill.

Varför???
Begriper mig inte på den där slavmentaliteten. Mina pengar, min ensak. Staten ska ge själva fan i hur jag får mina pengar så länge jag inte gör något olagligt som skadar någon annan. Om jag fått dom som en gåva, trading, eller försäljning ska dom skita i. Svarta marknader kommer man ändå aldrig kunna strypa hur mycket man än försöker.
Citera
2022-04-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Varför???
Begriper mig inte på den där slavmentaliteten. Mina pengar, min ensak. Staten ska ge själva fan i hur jag får mina pengar så länge jag inte gör något olagligt som skadar någon annan. Om jag fått dom som en gåva, trading, eller försäljning ska dom skita i. Svarta marknader kommer man ändå aldrig kunna strypa hur mycket man än försöker.

Tjänar jag 20k per månad och sen får in 3 miljoner från försäljning av bitcoin,är det rätt att man inte ska behöva förklara var dom pengarna kommer från?

Tycker inte jag.
Tänk en cykeltjuv som tjänat de sumorna på några år. Då hade du gladeligen varot nöjd om han tvingats redovisa var pengarna kom ifrån och han då åkt dit och du fått tillbaka cykeln.

Skatt må vara högt i sverige men det är samtidigt pga den vi har det så bra som vi har det.

Skatt på krypto och aktier är dock helt åt helvette. Först har man jobbat och betalat skatt. Sen har man 100k att sätta in i krypto,och sen ska man skatta på det också. Sjukt.
Citera
2022-04-02, 16:56
Medlem
Citat:

Hurdå? Sitter staten inne på din privata nyckel? Vad kan staten göra om du vägrar att berätta varifrån dina btc kommit? Hur skall de bevisa att btc:n på konto X ens tillhör dig?

Säg att du handlar btc på Safello och skickar dem till plånbok 1 och därifrån till plånbok 2. Hur skall någon bevisa att dessa plånböcker tillhör dig? Redan plånbok 1 kan ju tillhöra en vän som du vill skänka btc. Och om du bedyrar till Safello, och i förlängningen staten, att plånbok 1, dit du skickar btc från Safello, tillhör dig, så kan du genast överföra därifrån till plånbok 2, som lika gärna kan tillhöra någon annan.

Visst, staten kan förklara detta likgiltigt och utgå från att alla dessa konton tillhör dig. De kan fortfarande inte blockera dessa plånböcker/btc-adresser.

De kan däremot fängsla dig.
Citera
2022-04-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldogar
Hurdå? Sitter staten inne på din privata nyckel? Vad kan staten göra om du vägrar att berätta varifrån dina btc kommit? Hur skall de bevisa att btc:n på konto X ens tillhör dig?

Säg att du handlar btc på Safello och skickar dem till plånbok 1 och därifrån till plånbok 2. Hur skall någon bevisa att dessa plånböcker tillhör dig? Redan plånbok 1 kan ju tillhöra en vän som du vill skänka btc. Och om du bedyrar till Safello, och i förlängningen staten, att plånbok 1, dit du skickar btc från Safello, tillhör dig, så kan du genast överföra därifrån till plånbok 2, som lika gärna kan tillhöra någon annan.

Visst, staten kan förklara detta likgiltigt och utgå från att alla dessa konton tillhör dig. De kan fortfarande inte blockera dessa plånböcker/btc-adresser.

De kan däremot fängsla dig.

Till slut måste du förklara var pengarna kommer från.
Enda sättet att undvika det är väl om du växlar btc til kontanter. Men då får du ju leva sparsamt.
Visst kan du köpa en bil för 50k kontant men har du 400k och vill köpa nåt dyrt kan du inte göra det utan att få in dom på bankkontot först.
Och det är där kontroller bör vara.

Du kan ha vilken anonym wallet du vill, men har du 3 miljoner där är det skitsamma om staten vet om det eller inte då du ändå måste förklara var dom kommer från om du vill ha in dom på bankkontot.
Citera
2022-04-02, 17:47
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Tjänar jag 20k per månad och sen får in 3 miljoner från försäljning av bitcoin,är det rätt att man inte ska behöva förklara var dom pengarna kommer från?
Varför ska man behöva det? Varför ska staten/banken agera förmyndigare som om man vore en utvecklingsstörd idiot? Jag tycker det är att behandla människor som barn. Mina pengar, min ensak. Oavsett hur stora summor det handlar om. Det borde vara en självklar princip men av någon anledning är folk så inkörda i systemet att man har svårt att tänka sig en verklighet där staten inte har insyn i saker.
Citera
2022-04-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Varför ska man behöva det? Varför ska staten/banken agera förmyndigare som om man vore en utvecklingsstörd idiot? Jag tycker det är att behandla människor som barn. Mina pengar, min ensak. Oavsett hur stora summor det handlar om. Det borde vara en självklar princip men av någon anledning är folk så inkörda i systemet att man har svårt att tänka sig en verklighet där staten inte har insyn i saker.

Har man inget att dölja får man inte några problem.
Göra man olagliga saker så vill man såklart inte att staten lögger sig i.

Har jag 500k i btc som är helt ärliga,varför skulle jag har problem med att staten vet om det?
Citera
2022-04-02, 18:34
Medlem
Citat:
Har man inget att dölja får man inte några problem.
Göra man olagliga saker så vill man såklart inte att staten lögger sig i.

Har jag 500k i btc som är helt ärliga,varför skulle jag har problem med att staten vet om det?
Det klassiska argumentet "har man inget att dölja får man inga problem" håller inte.

Bara för man är icke-kriminell betyder inte att man vill gå på offentlig toalett med öppen dörr. Det handlar om demokratiska rättigheter att staten inte ska övervaka varje steg man tar. Det är därför krypto/BTC skapades. Inte för att styras av staten.
Citera
2022-04-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det klassiska argumentet "har man inget att dölja får man inga problem" håller inte.

Bara för man är icke-kriminell betyder inte att man vill gå på offentlig toalett med öppen dörr. Det handlar om demokratiska rättigheter att staten inte ska övervaka varje steg man tar. Det är därför krypto/BTC skapades. Inte för att styras av staten.

Du har fel men jag förstår vad du vill få fram.
Att man ska äga sina pengar och staten ska ge fan i om du får in 500k i månaden du inte kan förklara var dom kommer från.

Jag tycker att staten ska lögga sig pga det gör det svårare för kriminella att hålla på med pengar.

Utan penningtvättslagen hade vilken langare som helst kunnat komma in på banken med en hög sedlar och sätta in på kontot utan problem.

Och det är precis samma sak med btc. Dom vill veta var dom kommer från.
Kan du bevisa det så har du inga problem.
Kan du inte det så är det extremt misdtänksamt precis som att du vill sätta in 500k i kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in