2022-04-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ok, tack. Får man fråga hur du vet? Från bilderna, eller finns det med i FUP eller något sådant?

Det finns med i FUP och på sid 26-27 i domen går man igenom vapnet.
Citera
2022-04-01, 21:06
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conqueso
Det finns med i FUP och på sid 26-27 i domen går man igenom vapnet.

Aha, tack!

Undrar om det först statistisk på vilka vapen som används av kriminella. Vore intressant. Det skrivs dessutom rätt lite om vapnens väg till händerna på de kriminella. Med tanke på hur man stryper licenser på pistoler i Sverige idag vore det intressant att veta hur ofta lagliga vapen hittar till gatan.
Citera
2022-04-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Brottsoffermyndigheten finansieras mestadels av skattemedel, så att påstå att det är två olika system är fel.

Tror inte du förstår betydelsen av system.
Det finns bokstavligen tusentals statliga system som fyller olika funktioner och inte har något med varandra att göra annat än huvudman.
Vidare är det, precis så som jag säger, att en betydande del av de innestående skadestånden betalas via en omfördelning av andra brottslingars inbetalda böter.
Det brukar pendla mellan 40 och 50 procent av pengarna som går ut från myndigheten varje år som hämtas från just dessa poster.
Och då avser ju brottsoffermyndighetens samtliga utbetalningar heller innestående skadestånd, utan är något bredare än så och brukar kallas brottskadeersättning.
Citera
2022-04-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Domen är ett skämt mot offrets anhöriga. Den fula negern borde fått en gratis kastrering så han inte kan förmedla sina dåliga gener vidare. Utvisning var väl inte heller tänkbart för nötterna i domstolen.
14 år blir då ut efter åtta år. Och det för en regelrätt avrättning. Med sånna straffar finns det rätt många som kan välja att döda någon och ta straffet. ”Vafan, jag är ute innan jag fyller trettio”.
Citera
2022-04-01, 21:33
Medlem
efedrinkungens avatar
Den här kackerlackan ville sitta.
Han var nojig att bli klippt.
Nu tror han att han kan sitta lugnt
i 8-9 år.. och att allt lagt sig i
Järva kriget tills han muckat.

Han tänkte inte på att komma in på banan som ett svin som avrättat en kvinna inte får en lätt volta. Bra att Expressen la ut bild och namn idag, då är folk redo när han kommer på anstalt 🤮
Citera
2022-04-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Någon som vet varför straffet blev så kort för? 14 år för mord med straffrabatt är ingenting.

För att han var under 21 år, och maxstraffet vid tidpunkten för mordet var 14 år om man var under 21.
Citera
2022-04-01, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Straffen och påföljderna är bättre än vad man kunnat hoppas på.

Att Bahnan Yusuf får 14 års fängelse är den maximala påföljd han kan få mot bakgrund av hans ålder och rådande lagstiftning vid brottstillfället. Tycka vad man vill om det, men Sverige följer legalitetsprincipen - i det här fallet nulla poena sine lege praevia: ingen påföljd utan föregående lag - för att undvika retroaktiva straff. Hade han varit 21 år gammal skulle påföljden ha blivit livstids fängelse. Egentligen är tingsrättens bedömning den enda rimliga påföljden, men tingsrätter har felat oss förr, varför detta är positivt.

Påföljderna för Ziad Kohzad och Simon Vestermark, inklusive ändringen av brottsrubricering för den senare, är förenliga med praxis mot bakgrund av den bevisning som uppvisats.

Att Ali Ahmed Sabriye får 12 års fängelse är en positiv överraskning. Påföljden är långtifrån orimlig och tingsrättens resonemang bra. Det finns dock skäl att befara en sänkning i hovrätten.

Sara Yngman, däremot, borde ha fått de åtta månader i fängelse som tingsrätten bedömer att hennes brott motsvarar. Det är tveksamt om en man dömd för motsvarande brottslighet hade kommit undan med skyddstillsyn.

Håller med. Med tanke på den bristande bevisningen trodde jag alla skulle få mycket mindre och ev bli friade. Men Saras straff var ju extremt oväntat. Trodde hon skulle få fängelse. Hon är ju i högsta grad skyldig. Simon hade gott kunnat sitta längre också.
Citera
2022-04-01, 22:45
Medlem
zzahirs avatar
Citat:

Att Bahnan Yusuf får 14 års fängelse är den maximala påföljd han kan få mot bakgrund av hans ålder och rådande lagstiftning vid brottstillfället. Tycka vad man vill om det, men Sverige följer legalitetsprincipen - i det här fallet nulla poena sine lege praevia: ingen påföljd utan föregående lag - för att undvika retroaktiva straff. Hade han varit 21 år gammal skulle påföljden ha blivit livstids fängelse. Egentligen är tingsrättens bedömning den enda rimliga påföljden, men tingsrätter har felat oss förr, varför detta är positivt.

Påföljderna för Ziad Kohzad och Simon Vestermark, inklusive ändringen av brottsrubricering för den senare, är förenliga med praxis mot bakgrund av den bevisning som uppvisats.

Att Ali Ahmed Sabriye får 12 års fängelse är en positiv överraskning. Påföljden är långtifrån orimlig och tingsrättens resonemang bra. Det finns dock skäl att befara en sänkning i hovrätten.

Sara Yngman, däremot, borde ha fått de åtta månader i fängelse som tingsrätten bedömer att hennes brott motsvarar. Det är tveksamt om en man dömd för motsvarande brottslighet hade kommit undan med skyddstillsyn.

Tack för ett vettigt inlägg. Påföljderna är förvånande bra om man utgår ifrån förutsättningar med ålder och straffskalor!

Självklart hade man velat se livstid för b*hnan men han fick det högsta straffet som gick. Hade han däremot gjort detta brott idag så hade han med dagens lagstiftning (som reviderades vid årsskiftet) förmodligen fått livstid. Nu kan man bara hålla tummarna att detta håller sig i hovrätten.
Citera
2022-04-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Finns det ingen sammanställning i tråden? Söker men finner ingen. Namn på Bo Gm, förundersökning osv.

Sök på sammanställning eller sammanfattning. Det finns några stycken mellan c:a sida 200-300. Vi var några som i höstas krockade våra hjärnor och kom fram till några av de nu dömda redan innan namnen blev offentliga.
Du kan också söka på Stefan S inlägg i tråden. Han har kommit med utomordentliga fakta hela vägen.

Det gläder mig att de inblandade blev dömda och att Bahnan i vart fall fick strängast möjliga straff. Det borde varit längre men nu är det som det är.

Tack hela gänget som slet så ypperligt med att lägga pusslet i höstas. Det var den första FB tråd som grep tag i mig så hårt då dådet var så oerhört grymt och dessutom mot en kvinna.

Vi ser tyvärr hur det bara blir värre med tiden och att fler oskyldiga nu drabbas. Om inte politikerna får bukt med problemen snart, få vi vanliga svenskar gå ut på gatorna och hjälpa polisen rensa upp lite. Men det behöver ske samordnat i alla städer. Och då blir det inget daltande. Men observera, det är de kriminella som måste bort, inte alla invandrare. De flesta sköter sig.

De gängkriminellas beteende är från före mänsklighetens inträde på planeten och klientelet borde stannat i sina länder och fortsatt vakta får eller plocka bahnaner. De borde aldrig fått komma hit. Eller om födda här, livstid på en öde ö och äta varandra. Basta.
Citera
2022-04-01, 23:37
Medlem
Citat:

Jag är positivt överraskad. Hade inte trott att straffen skulle bli så hårda. Antar att TR vill mota Olle i grind och sända signalen att gängkriminella inte är välkomna i Luleå. Återstår att se vad HR säger.

BY fick det straff han borde få som lagen var då mordet skedde. Borde vara livstid vilket det nog blir när han skjuter nästa. Bra att lagen nu ändrats för 19-åringar.

Tror straffet mildras för ZK. Blir antagligen skyddande av brottsling men gillar nuläget.

Inte mycket att säga om SVs dom annat än att 2/3-frigivningen gör att han kommer alldeles för billigt undan.

Ali får väl det straff jag tycker han förtjänar men jag befarar att han frikänns för medhjälp till mord i HR.

Sara borde ha låsts in i något år åtminstone.

Citera
2022-04-01, 23:53
Medlem
Christopher.s avatar
14 år för att mörda folk, ute efter 9.... vore Frida en släkting till mig hade jag väntat och satt en kula i apan när han kommer ut.
Citera
2022-04-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag är positivt överraskad. Hade inte trott att straffen skulle bli så hårda. Antar att TR vill mota Olle i grind och sända signalen att gängkriminella inte är välkomna i Luleå. Återstår att se vad HR säger.

BY fick det straff han borde få som lagen var då mordet skedde. Borde vara livstid vilket det nog blir när han skjuter nästa. Bra att lagen nu ändrats för 19-åringar.

Tror straffet mildras för ZK. Blir antagligen skyddande av brottsling men gillar nuläget.

Inte mycket att säga om SVs dom annat än att 2/3-frigivningen gör att han kommer alldeles för billigt undan.

Ali får väl det straff jag tycker han förtjänar men jag befarar att han frikänns för medhjälp till mord i HR.

Sara borde ha låsts in i något år åtminstone.

Det som talar starkast emot ZK måste väl vara att han var med under hotet mot FL tidigare på dagen. Då blir skillnaden mellan hans och SVs del av brottet så stor att jag förstår att Tingsrätten vill göra den distinktionen. Får se vad Hovrätten säger.

Chockad att Sara klarade sig så lindrigt undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in