2022-04-01, 17:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Enligt de studier som visar att hjärnan fattar ett beslut innan vi blir medvetna om det.
Ok, jag driver kanske lite med dig.

Men det råder iaf inte alls någon vetenskaplig konsensus om att fri vilja inte finns, eller om att Libets experiment skulle falsifiera fri vilja. Visa den vetenskapliga studien i så fall.
Citera
2022-04-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ingalunda. Dessa visar ju bara att den fria viljan sitter i hjärnan. Och var skulle den annars sitta? I njurarna? I en utomkroppslig själ?
Det bevisar att vi inte kan styra vår vilja då medvetandet inte har någon kontroll över den.
Citat:

Men det råder iaf inte alls någon vetenskaplig konsensus om att fri vilja inte finns, eller om att Libets experiment skulle falsifiera fri vilja. Visa den vetenskapliga studien i så fall.
Jag har en fråga till dig som det skulle vara intressant att få svar på. Om du i ett hypotetiskt scenario tvingades acceptera att vetenskapen motbevisade kristendomen och dess beskrivning av Gud, och att vetenskapen och religionen därmed var oförenliga, vilket skulle du då välja? Skulle du förkasta vetenskapen eller Gud?
Citera
2022-04-01, 18:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är supereneklet att falsifiera fri vilja, men hur falsifierar man enhörningar? För det andra är det totalt irrelevant för min analogi.

Påståendet att enhörningar inte existerar är falsifierbart eftersom det räcker med att vi hittar en riktig enhörning. Vi vet hur den ser ut så vi kommer definitivt att känna igen den om den plötsligt skulle dyka upp.
Påståendet att fri vilja inte existerar är inte falsifierbart under dina premisser eftersom du inte vet vad du ska leta efter. Det varken kan eller vill du specificera.

Citat:
Jo, det behövs något tredje om det ska handla om fri vilja. Då fri vilja per definition varken styrs av determinism eller slump. Man kan konstatera det utan att behöva specificera vad det tredje är.
Så du vill bara konstatera något utan att specificera vad det är? Ok. Du vet inte vad du pratar om med andra ord

Citat:
Ett exempel på det tredje kan dock vara magi.
Magi? Och då blir det plötsligt klart som korvspad vad du syftar på? Om jag tar med mig min iPhone till en jägar-samlar-stam djupt inne i Amzonas djungel som aldrig har varit i kontakt med civilisationen och visar dem min iPhone, så är det möjligt att de kallar det de ser för magi. De skulle även kunna lära sig att använda en iPhone utan att förstå hur man bygger en.
Betyder det att min iPhone inte existerar?

Betyder det att rättssystemet som intresserar sig för huruvida en handlig utfördes av fri vilja eller ej sysslar med magi? Absolut. För den som inte förstår sig på strukturen är det magi.
Magi är att säga; jag har ingen aning.
Citera
2022-04-01, 18:53
Medlem
Citat:

Om hjärnan är källan för alla beslut, så kan det inte finnas fri vilja.

Och Flammarion, det enda som är insulting i den här tråden är att hävda att lågfungerade individer faktiskt har en libertariansk fri vilja.
Citera
2022-04-01, 18:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det bevisar att vi inte kan styra vår vilja då medvetandet inte har någon kontroll över den.

Belägg? Har du tömt "styra" på mening nu?
Kontrollfråga; kan jag styra min bil?
Citera
2022-04-01, 19:35
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Iaf ligger bevisbördan verkligen på den som tror på determinism ner till minsta kvark. Det har vi ju ingen som helst experimentell grund för. Ett svagare påstående som iaf skulle kunna testas experimentellt är det som Popper kallar för vetenskaplig determinism. Det som kännetecknar vetenskap är kopplingen mellan teori och empiri, och att man i mätningar (dvs empiri) aldrig kan få exakta värden (utom för diskreta storheter som t ex antal). Det finns alltid en mätonoggrannhet, vilket gör alla förutsägelser osäkra även OM den underliggande dynamiken är deterministisk. Men det den falsifierbara (!) hypotesen om vetenskaplig determinism handlar om är att man kan göra förutsägelser av varje önskad noggrannhet om man "bara" mäter initialdata tillräckligt noggrannt. Något Popper dock argumenterar övertygande (imho) för är omöjligt t o m med Newtonsk dynamik.
(Lite mer om detta i mitt inlägg (FB) Den stora tråden om determinism (/Mod))

Den vardagliga erfarenheten av orsak och verkan är iaf alldeles för svag grund för långtgående slutsatser om hela universum ner till minsta mikroskopiska detalj.

Nu är frågan om fri vilja INTE samma som frågan om determinism, men Popper själv verkar iaf tillhöra dem som menar att fri vilja inte är kompatibel med determinism. Dvs när jag nu hänvisar till just Popper om determinism är det inte fel att ta upp detta i en diskussion om fri vilja.
Skummade igenom dina inlägg och de var mycket intressanta ...

PS Det känns komiskt att prata om att kunna prognosticera från big bang och fram till nu när vi i princip inte kan mäta någonting utan mätfel ...

vi människor kan inte sätta upp en enda startparameter i initialtillståndet korrekt - att då ens tänka tanken att göra en dylik prognos , ha ha

det blir ogripbart ...

Tänk att göra en prognos som skulle klara av att tala om att jag skulle skriva det här inlägget just nu ...
Senast redigerad av matsqq 2022-04-01 kl. 19:39.
Citera
2022-04-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Påståendet att enhörningar inte existerar är falsifierbart eftersom det räcker med att vi hittar en riktig enhörning. Vi vet hur den ser ut så vi kommer definitivt att känna igen den om den plötsligt skulle dyka upp.
Påståendet att fri vilja inte existerar är inte falsifierbart under dina premisser eftersom du inte vet vad du ska leta efter. Det varken kan eller vill du specificera.
Jag har specificerat vad fri vilja är otaliga gånger. Det är en vilja som skapar sig självt, som inte uppstår som en konsekvens av gener och miljö. Hittar du en sådan vilja så har du falsifierat det vetenskapliga faktumet att fri vilja inte existerar.
Citat:
Så du vill bara konstatera något utan att specificera vad det är? Ok. Du vet inte vad du pratar om med andra ord
Jag kan konstatera att vår vilja saknar en egenskap som krävs för att den ska vara fri precis som jag kan konstatera att vår kropp saknar en egenskap som krävs för att den ska kunna flyga, de uppfyller helt enkelt inte kriterierna för dessa egenskaper. Med din logik så måste jag kunna specificera vad människokroppen behöver för att kunna flyga för att kunna konstatera att den inte kan göra det i dess nuvarande form.
Citat:
Magi? Och då blir det plötsligt klart som korvspad vad du syftar på? Om jag tar med mig min iPhone till en jägar-samlar-stam djupt inne i Amzonas djungel som aldrig har varit i kontakt med civilisationen och visar dem min iPhone, så är det möjligt att de kallar det de ser för magi. De skulle även kunna lära sig att använda en iPhone utan att förstå hur man bygger en.
Betyder det att min iPhone inte existerar?

Betyder det att rättssystemet som intresserar sig för huruvida en handlig utfördes av fri vilja eller ej sysslar med magi? Absolut. För den som inte förstår sig på strukturen är det magi.
Magi är att säga; jag har ingen aning.
Med magi så menar jag en förmåga som kan bryta mot fysikens lagar. En sådan förmåga skulle kunna ge upphov till fri vilja.

Ett rättssystem som intresserar sig för huruvida en handling utfördes av fri vilja eller ej sysslar med inkompetens, eftersom varje tänkande människa vet att fri vilja inte existerar. Lyckligtvis lever vi i ett utvecklat land med ett rättssystem som inte bygger på att den fria viljan existerar.
Citat:
Belägg? Har du tömt "styra" på mening nu?
Kontrollfråga; kan jag styra min bil?
Alla handlingar är som sagt bara automatiska reaktioner på omgivningen. Det innebär att ett objekt kan styra andra objekt, men aldrig sig självt.
Citera
2022-04-01, 20:53
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag har specificerat vad fri vilja är otaliga gånger. Det är en vilja som skapar sig självt, som inte uppstår som en konsekvens av gener och miljö. Hittar du en sådan vilja så har du falsifierat det vetenskapliga faktumet att fri vilja inte existerar.
En "vilja som skapar sig själv" är ett hittepå som beskriver slump och determinism samtidigt.
Men knappast något "tredje" okänt tillstånd. Se det som en påminnelse om att du är tvungen att använda de förklaringsmodeller som verkligheten godkänner. Lämnar du den zonen så kommer du att måla in dig i ett hörn och börja yra om "magi". Visst ja, det har du ju redan gjort.

Citat:
Jag kan konstatera att vår vilja saknar en egenskap som krävs för att den ska vara fri precis som jag kan konstatera att vår kropp saknar en egenskap som krävs för att den ska kunna flyga, de uppfyller helt enkelt inte kriterierna för dessa egenskaper. Med din logik så måste jag kunna specificera vad människokroppen behöver för att kunna flyga för att kunna konstatera att den inte kan göra det i dess nuvarande form.

Nej. Det enda du behöver göra är att länka eller hänvisa till någon frisk person som hävdar att människor kan flyga. Det kunde du inte.

Citat:
Med magi så menar jag en förmåga som kan bryta mot fysikens lagar. En sådan förmåga skulle kunna ge upphov till fri vilja.
Jag förstår, men återigen, vem har gjort detta direkta uttalande om att bryta mot fysikens lagar? Du antar att folk i allmänhet verkligen tror att de kan bryta mot fysikens lagar. Ingen har dock dykt upp här och försvarat den djärva idén. Vems är den premissen egentligen?

Citat:
Ett rättssystem som intresserar sig för huruvida en handling utfördes av fri vilja eller ej sysslar med inkompetens, eftersom varje tänkande människa vet att fri vilja inte existerar. Lyckligtvis lever vi i ett utvecklat land med ett rättssystem som inte bygger på att den fria viljan existerar.
Språket är ju fullständigt genomsyrat av den begreppsfamilj som utgår ifrån en modell där människor är handlande agenter med fri vilja. (Obs! när jag skriver "fri vilja" så syftar jag inte på ditt hittepå utan på det vi kallar det vi gör.)
Ansvar, frivillig, uppsåtlig, straffbar, ej tillräknelig, avsiktlig, oskyldig etc etc.

Citat:
Alla handlingar är som sagt bara automatiska reaktioner på omgivningen. Det innebär att ett objekt kan styra andra objekt, men aldrig sig självt.

Korrekt. Så man kan säga att evolutionen genom föreställningen av [X]* gett människan en uppsättning abstrakta objekt som styr våra sociala beteenden.

*Kalla det vad du vill. Om du menar en sak och jag en annan så blir det knas.
Citera
2022-04-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhavaren
Det finns överväldigande bevis på att fri vilja inte finns, mer specifikt ang. "libertarian free will". Det finns ogenomträngliga filosofiska argument och teoretiskt fysiska där varken determinism och/eller randomness kan ge någon av oss fri vilja (även om jag är skeptisk till verklig slump).
Dessutom har vetenskapen under fyra decennier med MRT/MRI och EEG, under hypnos m.m. konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet.
Handlingar utförs och därefter skapar hjärnan illusoriska upplevelser av att det var medvetandet som bestämde, igångsatte och styrde handlingarna.
De processer/tankar som uppstår och som vi har beror dessutom endast på hur Jorden och universum är och var - hur våra hjärnor på bl.a. molekylär nivå råkade vara - och på de input som når oss externt eller internt pga detta. Alla som förstår är överens.

Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?
Civilisationer har funnits tusentals år och myten om fri vilja är den oöverträffat största bluff som någonsin existerat. Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?

De kanske väljer att inte förstå?
Citera
2022-04-01, 22:11
Avslutad
Det handlar om att folk inte räknar alla variabler. De har inte den sortens tänkande. De förstår inte. Fråga om de tror att det vore troligt att de hade handlat på samma vis igen och igen och igen om tankarna, viljan och förutsättningarna hade varit identiska, vilket det nödvändigtvis hade varit i en kausal kedja så som universum är och såsom hjärnan fungerar pga summan av alla faktorer. Spola tiden tillbaka en sekund eller en minut och börja om igen. Hur många tror att någon hade gjort annorlunda?
Vem som helst hade valt att köpa äpplet istället för päronet en miljard gånger i följd. Än hur många gånger man hade börjat om så hade utfallet aldrig kunnat bli något annat än att personen hade valt äpplet. Valen blir desamma i alla avseenden. Samma omständigheter genererar samma tankar och vilja som betyder att samma sak ofrånkomligt händer oändligt många gånger i följd om experimentet vore möjligt.

När samma identiska person står vid samma identiska fruktdisken i samma identiska situation för den femtielfte triljonte gången med samma vilja att välja äpplet... Vem tror då att denna exakt samma person skulle kunna välja päronet?
Det betyder att det är summan av alla faktorer som bestämmer våra tankar, känslor och våra beslut. Om någon random atom eventuellt totalt intrinsikalt slumpmässigt ändrar läge just i det ögonblicket spelar vad gäller fri vilja absolut ingen roll. Om denna atoms läge i personens hjärna gjorde att hon valde päron istället så betyder det precis lika lite fri vilja, det vill säga ingen alls. 0%.
Citera
2022-04-01, 22:14
Medlem
Citat:
En "vilja som skapar sig själv" är ett hittepå som beskriver slump och determinism samtidigt.
Men knappast något "tredje" okänt tillstånd. Se det som en påminnelse om att du är tvungen att använda de förklaringsmodeller som verkligheten godkänner. Lämnar du den zonen så kommer du att måla in dig i ett hörn och börja yra om "magi". Visst ja, det har du ju redan gjort.
Jo, det är precis ett tredje okänt tillstånd som den fria viljan per definition utgörs av. Om det finns en förklaringsmodell för hur detta tillstånd fungerar eller inte är totalt irrelevant, definitionen är densamma ändå.
Citat:
Nej. Det enda du behöver göra är att länka eller hänvisa till någon frisk person som hävdar att människor kan flyga. Det kunde du inte.
Jo, det var exakt så din logik såg ut. Om människor tror sig besitta en förmåga, och om de är friska eller inte, är givetvis totalt irrelevant för om de verkligen besitter förmågan eller inte.
Citat:
Jag förstår, men återigen, vem har gjort detta direkta uttalande om att bryta mot fysikens lagar? Du antar att folk i allmänhet verkligen tror att de kan bryta mot fysikens lagar. Ingen har dock dykt upp här och försvarat den djärva idén. Vems är den premissen egentligen?
Det antar jag inte alls. Folk tror att den fria viljan är förenlig med fysikens lagar, men det beror bara på ren okunskap. Folk har förstått att de inte kan flyga, men de har ännu inte förstått att de inta har fri vilja. Satte sig folk in i frågan med ett objektivt sinne så skulle nästan alla sluta tro på den fria viljan.
Citat:
Språket är ju fullständigt genomsyrat av den begreppsfamilj som utgår ifrån en modell där människor är handlande agenter med fri vilja. (Obs! när jag skriver "fri vilja" så syftar jag inte på ditt hittepå utan på det vi kallar det vi gör.)
Ansvar, frivillig, uppsåtlig, straffbar, ej tillräknelig, avsiktlig, oskyldig etc etc.
Att språket är utformat som om något finns innebär inte på något sätt att det verkligen finns. I detta fall är språket utformat efter en tro på någonting som inte existerar.
Citat:
Korrekt. Så man kan säga att evolutionen genom föreställningen av [X]* gett människan en uppsättning abstrakta objekt som styr våra sociala beteenden.

*Kalla det vad du vill. Om du menar en sak och jag en annan så blir det knas.
Ja, men bara för att det finns en föreställning om något så innebär inte det på något sätt att det som föreställs existerar. Att föreställningen påverkar våra beteende innebär inte på något sätt att det som föreställs existerar. Detta är en logisk självklarhet.
Citera
2022-04-02, 09:18
Medlem
Citat:
Jag vet inget om antal.
Ej heller vad vi diskuterar exakt. Sartre sa att val ger människan ångest. Och … jo … jag kan få ångest om det finns för många pizzor att välja på menyn.

Jägar-samlar-folk kanske är lyckligare än civiliserade människor.
De skrattar ihjäl sig om man berättar om att det finns människor som begår självmord hos oss.
För dem är tanken på någon som dödar sig själv en absurd tanke.

Upplyst låter fint. Men vagt utan en beskrivning.

Jag tror vi diskuterar huruvida tron på fri vilja påverkar samhället och individen positivt eller negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in