Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Jag har specificerat vad fri vilja är otaliga gånger. Det är en vilja som skapar sig självt, som inte uppstår som en konsekvens av gener och miljö. Hittar du en sådan vilja så har du falsifierat det vetenskapliga faktumet att fri vilja inte existerar.
En "vilja som skapar sig själv" är ett hittepå som beskriver slump och determinism samtidigt.
Men knappast något "tredje" okänt tillstånd. Se det som en påminnelse om att du är tvungen att använda de förklaringsmodeller som verkligheten godkänner. Lämnar du den zonen så kommer du att måla in dig i ett hörn och börja yra om "magi". Visst ja, det har du ju redan gjort.
Citat:
Jag kan konstatera att vår vilja saknar en egenskap som krävs för att den ska vara fri precis som jag kan konstatera att vår kropp saknar en egenskap som krävs för att den ska kunna flyga, de uppfyller helt enkelt inte kriterierna för dessa egenskaper. Med din logik så måste jag kunna specificera vad människokroppen behöver för att kunna flyga för att kunna konstatera att den inte kan göra det i dess nuvarande form.
Nej. Det enda du behöver göra är att länka eller hänvisa till någon frisk person som hävdar att människor kan flyga. Det kunde du inte.
Citat:
Med magi så menar jag en förmåga som kan bryta mot fysikens lagar. En sådan förmåga skulle kunna ge upphov till fri vilja.
Jag förstår, men återigen, vem har gjort detta direkta uttalande om att bryta mot fysikens lagar? Du
antar att folk i allmänhet verkligen tror att de kan bryta mot fysikens lagar. Ingen har dock dykt upp här och försvarat den djärva idén. Vems är den premissen egentligen?
Citat:
Ett rättssystem som intresserar sig för huruvida en handling utfördes av fri vilja eller ej sysslar med inkompetens, eftersom varje tänkande människa vet att fri vilja inte existerar. Lyckligtvis lever vi i ett utvecklat land med ett rättssystem som inte bygger på att den fria viljan existerar.
Språket är ju fullständigt genomsyrat av den begreppsfamilj som utgår ifrån en modell där människor är handlande agenter med fri vilja. (Obs! när jag skriver "fri vilja" så syftar jag inte på ditt hittepå utan på det vi kallar det vi gör.)
Ansvar, frivillig, uppsåtlig, straffbar, ej tillräknelig, avsiktlig, oskyldig etc etc.
Citat:
Alla handlingar är som sagt bara automatiska reaktioner på omgivningen. Det innebär att ett objekt kan styra andra objekt, men aldrig sig självt.
Korrekt. Så man kan säga att evolutionen genom föreställningen av [X]* gett människan en uppsättning
abstrakta objekt som styr våra sociala beteenden.
*Kalla det vad du vill. Om du menar en sak och jag en annan så blir det knas.