2022-04-01, 12:19
  #1777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du förstår väl att det blir mycket dyrare än att behålla min ZOE..

ZOE rep-kostnad: 52.000 kr, billig i drift med sin eldrift.
Laddhybrid: inköpspris minst 350.000 kr, dyrare service och dyr tankning tillkommer, dessutom kort räckvidd på el.
Och sen värdeminskning på det..

Min ZOE har sin värdeminskning bakom sig, milkostnaden är låg, bilen är en ren elbil och laddkostnaden på en ZOE är väldigt låg med sin AC 22 laddning.

Det som kommer att ske är att du kommer få köra några tusen mil till med din Zoe innan det blir problem igen.

Och då kommer du att få 0 kronor för den trots att du plöjer ner pengar i den om och om igen.

Bara gör precis som du vill med dina pengar.

Dina trådar om Renault Zoe har hjälpt många svenskar att välja bort den bilen.
Citera
2022-04-01, 14:13
  #1778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?

För det första, vad är ZOE för skräpbil? Hur kan man ha bytt så mycket grejer på en så pass ny bil? Ser du inga "red flags"?

Jaja, nu när du plöjt ner så mycket i bilen kanske det är dumt att bara göra sig av med den (vilket du borde gjort redan efter första garantireparationen)

Jag vill tro att du trollar, men ibland undrar jag om du helt enkelt bara är korkad, eller förblindad av kärleken till ZOE? Den där bilen är en ekonomisk katastrof, precis som min Renault Clio var. Ju tidigare man inser och accepterar det, desto snabbare kan man gå vidare och skaffa en vettigare bil.

Om du tar några djupa andetag, läser vad du själv skrivit hur mycket du reparerat på bilen. Känns det verkligen rimligt att lägga ner 52000 kr till på den? Du kommer aldrig få tillbaka pengarna. Den dagen bilen säljs kommer förutsättningen vara att den är hel och rullar, är den inte det är den värd 0. Kommer din bil vara värd +52000 kr mot vad den är värd idag (- värdeminskning) om några år när du vill sälja? NEJ! Gör dig av med skräpet nu medan du kan få något för den
__________________
Senast redigerad av salta_killen 2022-04-01 kl. 15:01.
Citera
2022-04-01, 15:02
  #1779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Är det bara jag som finner det väldigt märkligt att den här människan kan köra bil har klarat av att ta sitt körkort.
Nej tänkt samma, dessutom undrar man hur denna människa klarar sin privatekonomi, gör man sådana här galna beslut med en totalt kass bil...ja då undrar man hur andra beslut hanteras.
Citera
2022-04-01, 16:40
  #1780
Medlem
BAB7s avatar
Ny motor och tillhörande komponenter är nu beställda.
Jag har kommit fram till att det bästa är att investera dessa pengar i bilen, det är ju en bra bil annars, jag trivs utmärkt med den, så jag ser det som väl investerade pengar.


Här är kostnadsförslaget:
Renault ZOE 41 kWh R90 2018

- ny motor, R90 5AQ
- packning växellåda, 2 st
- oljetätning
- olja ELF rmatic 2 liter
- packning laddare
- motorkylsystem slang
- gskt-bat charger
- påfyllning AC gas
- avtapp påfyllning elektrisk drivn. reducerare
- kylarvätska 6 Liter

arbete:
- utlås
- borttag/montering Motor
- borttag/montering Drivlina
- borttag/montering Omvandlare
- borttag/montering Laddarenhet
- borttag/montering Reducerenhet
- borttag/montering Utgående axel

Totalt: 52.224 kronor
__________________
Senast redigerad av BAB7 2022-04-01 kl. 17:03.
Citera
2022-04-01, 17:21
  #1781
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har fått en känsla av att det är ganska lätt att byta elmotor i bilen, har du forskat något i den biten om det kanske rent av är något som går att göra själv med en händig vän.

Har du kollat om det går att köpa motorn billigare någon annan stans? Vet att jag såg någon på Youtube för en tid sedan som konverterat till el och köpt motor + drivlina från usa och jag minns att jag blev förvånad över hur billigt det var.

En tredje grej, kan du lita till 100% på verkstaden? Går bilen precis som tidigare? Är det "bara" "skrammlet" som är problemet? Missljud från en elmotor låter i mina öron som relaterat till lager eller liknande. En elmotor fungerar ju Inte på samma vis som en förbränningsmotor att den på samma vis blir gradvis mer och mer slut. Har du verkligen gått till botten med att hela motorn måste bytas ut? Om ljudet härrör från tex dåliga lager bör väl dom rimligen kunna bytas ut till en avsevärt lägre kostnad. Det kanske inte ens går över 1000:- i material. Är det en spricka i motorblocket går det att riva ner och få svetsat för små-potatis i sammanhanget.

Men sånt här kan du inte vända dig till auktoriserade verkstäder med, det måste du göra själv eller hitta någon by-mek som är intresserad av just elbilar.

Och ska du ändå byta motor kan du ju lika gärna börja själv med att riva ut den gammla och se hur det ser ut när du fått isär allt. Du har ju inget att förlora mer än lite tid och det blir ju inte dyrare av att du gjort halva jobbet om du vill lämna in den sen.

Se i alla fall till att få med dig den gamla motorn hem, den lär med största sannolikhet betinga ett värde även som defekt. Om inte annat får du någon tusenlapp hos dom som köper upp metall.

Det är ett MEGA-jobb att byta motorn!
17 timmar är arbetstiden för jobbet.

Här kan du läsa allt som ska göras:
- ny motor, R90 5AQ
- packning växellåda, 2 st
- oljetätning
- olja ELF rmatic 2 liter
- packning laddare
- motorkylsystem slang
- gskt-bat charger
- påfyllning AC gas
- avtapp påfyllning elektrisk drivn. reducerare
- kylarvätska 6 Liter

arbete:
- utlås
- borttag/montering Motor
- borttag/montering Drivlina
- borttag/montering Omvandlare
- borttag/montering Laddarenhet
- borttag/montering Reducerenhet
- borttag/montering Utgående axel

Totalt: 52.224 kronor

Motorlager är kass, vilket betyder totalhaveri, det var ett jäkla surrande i bilen, och när den testades på lyften i verkstaden så lät det ännu jävligare, så den hade rasat inom kort om jag fortsatt köra, nu står den på verkstaden, jag kör inte mer med den nu innan den är lagad.
Citera
2022-04-01, 17:36
  #1782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är ett MEGA-jobb att byta motorn!
17 timmar är arbetstiden för jobbet.

Här kan du läsa allt som ska göras:
- ny motor, R90 5AQ
- packning växellåda, 2 st
- oljetätning
- olja ELF rmatic 2 liter
- packning laddare
- motorkylsystem slang
- gskt-bat charger
- påfyllning AC gas
- avtapp påfyllning elektrisk drivn. reducerare
- kylarvätska 6 Liter

arbete:
- utlås
- borttag/montering Motor
- borttag/montering Drivlina
- borttag/montering Omvandlare
- borttag/montering Laddarenhet
- borttag/montering Reducerenhet
- borttag/montering Utgående axel

Totalt: 52.224 kronor

Motorlager är kass, vilket betyder totalhaveri, det var ett jäkla surrande i bilen, och när den testades på lyften i verkstaden så lät det ännu jävligare, så den hade rasat inom kort om jag fortsatt köra, nu står den på verkstaden, jag kör inte mer med den nu innan den är lagad.

Och trots denna varningsflagg ska du köpa en ny motor...?
Citera
2022-04-01, 18:32
  #1783
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Man hallå, har du fått motorproblem igen? Jag älskar min Zoe men oroväckande många exemplar verkar behöva motorbyte vid 10 000mil! Är det ett lager som spökar?

Ja, motorlager.

Motor R90 5AQ
Vilken motor har du?

Men man ska inte överdriva problematiken heller, de flesta ZOE får inga motorproblem alls, det har sålts flera hundratusen ZOE med denna motor och de flesta rullar på utan bekymmer.
Citera
2022-04-01, 18:42
  #1784
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Ska en sväng till danmark till påsk. Oroar mig för laddning (CCS), eller alltså betalning för den (helt hopplöst utomlands för oss icke-tesla ägare). Det finns alltså gratis snabbladdning på alla OK/Lidl i danmark, eller bara några få? Behöver man registrera sig, ladda ner appar eller virus, eller hoppa igenom nåt annat trams först?

Bara ett fåtal LIDL i Danmark.
Här kan du kolla:https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
- klicka på "optionen" till höger och kryssa sedan i "kostenlos laden" sen kan du zooma in var du vill på kartan, så ser du alla ställen där du kan ladda gratis.
Citera
2022-04-01, 18:55
  #1785
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Och trots denna varningsflagg ska du köpa en ny motor...?

Men snälla,, försök se till helheten.
Jag har redan investerat i en helrenovering av växellådan nyss, dessutom är bromsarna både bak och fram bytta, jag håller bilen i ett absolut toppskick såväl in-som-utvändigt.

Med en ny motor är bilen tipp-topp, då är både motor-låda nytt, och bilen är i topptrim.

Alternativet skulle vara att byta, men då är det i princip bara en ny ZOE eller VW ID.3 som skulle komma på fråga, och då snackar vi om över 300.000 kr i mellanpris.
Det skulle alltså bli över 250.000 kr dyrare..

Dessutom finns det ingen anledning för mig att byta bil nu, jag trivs ju med bilen och den går bra annars.
Jag kör gärna ytterligare 10.000 mil med denna innan jag byter.

52.000 kr är inte så farligt heller tycker jag, jag får en ny motor och allting.
Vad hade det kostat om kamkedjan gått av på mercan tror du...?
- det hade iaf inte blivit billigare, det kan jag snacka om för dig!
Citera
2022-04-01, 19:21
  #1786
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Reduktionslåda kallas växellådan i en elbil.
Enkelt uttryckt en 1-växlad steglös låda med elektronisk omkoppling mellan back och framväxel.
Dock i princip i grunden med samma grejer som i en vanliga automatlåda, även i en elbil har du kugghjul, lager, packningar och olja i lådan.

Det låg ute en ZOE med defekt motor på blocket förra året, äldre än min bil och med mindre batteri, har för mig att de begärde 37.000 kr för den.

Så jag borde få minst 50.000 kr för min ZOE idag med defekt motor.
Tack för den tydliga förklaringen, uppskattas!!!
Då är bara frågan, får du över 100k för bilen när den är lagad?
I så fall skulle jag göra det om jag gillar bilen. Jag tycker det är ett vettigt sätt att resonera på i alla fall.
Citera
2022-04-01, 20:13
  #1787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men snälla,, försök se till helheten.
Jag har redan investerat i en helrenovering av växellådan nyss, dessutom är bromsarna både bak och fram bytta, jag håller bilen i ett absolut toppskick såväl in-som-utvändigt.

Med en ny motor är bilen tipp-topp, då är både motor-låda nytt, och bilen är i topptrim.

Alternativet skulle vara att byta, men då är det i princip bara en ny ZOE eller VW ID.3 som skulle komma på fråga, och då snackar vi om över 300.000 kr i mellanpris.
Det skulle alltså bli över 250.000 kr dyrare..

Dessutom finns det ingen anledning för mig att byta bil nu, jag trivs ju med bilen och den går bra annars.
Jag kör gärna ytterligare 10.000 mil med denna innan jag byter.

52.000 kr är inte så farligt heller tycker jag, jag får en ny motor och allting.
Vad hade det kostat om kamkedjan gått av på mercan tror du...?
- det hade iaf inte blivit billigare, det kan jag snacka om för dig!

Jag har tittat på och resonerat kring helheten några inlägg upp (#1778) (FB) Har beställt en elbil, en Renault Zoe - allmän diskussion kring valet av bil

Du måste ta tag i ditt liv och sälja bilen nu.
Citera
2022-04-01, 20:17
  #1788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Tack för den tydliga förklaringen, uppskattas!!!
Då är bara frågan, får du över 100k för bilen när den är lagad?
I så fall skulle jag göra det om jag gillar bilen. Jag tycker det är ett vettigt sätt att resonera på i alla fall.

Hallå, vi pratar om en fransk småbil! 100k i reparationer, är inte det fakta/facit nog att sälja illa kvickt och ta de få slantar man kan få? Han kommer (baserat på fakta i tråden) få byta motor inom 10000 mil igen. Snart böjer sig väl hela bottenplattan så han får byta den också.

Har ni helt förlorat förståndet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in