Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
TCO är 18:50 kronor milen i dagsläget på min ZOE.
Det är låg milkostnad, det kommer du inte undan med på andra bilar.
Det är inkl allt! - värdeminskning, laddkostnad, service, reparationer etc.
På 20.000 mil.
Lägger jag 52.000 kr nu på en ny motor och kör 10.000 mil med den, så kommer jag ändå ha en väldigt låg milkostnad, detta då jag har en låg driftskostnad i allmänhet, billig laddning etc.
Idag är bilen värd ca 90.000 kr med ny motor.
Om två år är bilen 5½ år gammal och lär ha 30.000 mil på mätaren, då kanske den är värd 50.000 kr, men det är svårt att säga.
Jag hade nog kört på en ny motor. För mig handlar bilägandet enbart om att det ska vara så problemfritt som möjligt till en låg milkostnad och det låter som att dina andra alternativ är ganska mycket dyrare. Som du säger så är du nöjd med bilen f.ö
Förhoppningsvis så har de löst problem med lager så du kan köra längre ändå.
Själv leasar jag en plugin-hybrid på mitt företag och är supernöjd med den lösningen och är otroligt billigt för mig privat. 92% på el har den gått över 5200 mil. Pendlar till 2 arbetsplatser / dagen som blir totalt 14 mil och kan ladda den på mina arbetsplatser och hemma.
Hade liknande repetition krävts på min om ett par år så hade jag tagit kostnaden.
Jag tycker dock att livslängden på motorn är extremt kort och låter märkligt att dom inte gör något åt saken.