2022-04-01, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jaha, ytterligare en terapitråd från snubben som köpt en sällsynt kass Renault. Ingen normalbegåvad själ satsar en halv förmögenhet på problembilen Zoe.

Jag gissar att TS ångrar sig djupt och grämer sig ofantligt över denna, sitt livs sämsta affär. Kanske lindrar det plågan en aning att dyka in i fantasivärlden där de ändlösa reparationsutgifterna är smarta investeringar och den tröstlösa problembilen är ett tekniskt underverk jämförbar med Apolloprogrammets månlandare.
Är nog en stor portion otur inblandat. Vi har haft en Zoe i familjen. Förvisso bara i 3 år och 4500 mil, men det var en bra bil. Noll fel.
Citera
2022-04-01, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?

Man hallå, har du fått motorproblem igen? Jag älskar min Zoe men oroväckande många exemplar verkar behöva motorbyte vid 10 000mil! Är det ett lager som spökar?
Citera
2022-04-01, 07:38
Medlem
Det är väl allmänt känt att Zoe och Renault är en fattigmansrullskridsko av rang. Dessutom är det ofta strul med bilarna.
Citera
2022-04-01, 07:38
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Well. Då måste du inse att bilen inte är lämpad för långresor. Köp något som håller eller byt motor regelbundet. Ditt beslut.

Är det bara jag som finner det väldigt märkligt att den här människan kan köra bil har klarat av att ta sitt körkort.
Citera
2022-04-01, 07:40
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Det är väl allmänt känt att Zoe och Renault är en fattigmansrullskridsko av rang. Dessutom är det ofta strul med bilarna.

Bab säger att han får många beundrande blickar på sig när han kör sin ZOE.
Citera
2022-04-01, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Kan du inte hitta en begagnad motor?

Kanske denna kan vara något? https://www.partan.eu/en/catalogue/renault-maq607-290102964r-prg003-c027942-rao001-290k47909r-zoe-bfm_-2018-complete-engine_59712/
Citera
2022-04-01, 07:49
Medlem
Citat:
Men om jag investerar 52.000 kr i en ny motor nu och kör 10.000 mil utan större problem, då blir det ju billiga mil.

Att byta bil nu skulle bli extremt dyrt, vi snackar över 300.000 kr på bordet då!

Det blir ju inte billiga mil om du kör ca 10 000mil och sen säljer bilen eller den går sönder igen. Du kör 12 000mil på 3år och dela upp 52 000kr på tre år så är du uppe i närmare 1500kr/mån. Lägg därtill övriga kostnader som bilägandet innefatter med laddning, försäkring etc.
Citera
2022-04-01, 08:17
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Det är helt korrekt, du behöver inte serva motorn på en elbil.
Sen finns det andra grejor man behöver serva då och då, men själva motorn är servicefri så att säga.

Dock kan allt hända, även en elmotor har rörliga delar och motorlager som utsätts för slitage med tiden.

Service fri, men måste bytas efter 10000 mil vilken kvalitet
Citera
2022-04-01, 08:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Är det bara jag som finner det väldigt märkligt att den här människan kan köra bil har klarat av att ta sitt körkort.

TS tror kanske att han kommer i Guinness World of Records när bilen gått 30000 mil?

En prestation i sig, det medges. I paritet med Flyklåpa om det nu varit en realitet.

Underhållande hur som helst.

Eller så kommer Renault ge TS den uppmärksamhet som han förtjänar. Men då blir TS kändis vilket rimmar dåligt med Flashbacks anonymitet.

Svåra frågor. Inga svar.
Citera
2022-04-01, 09:11
Medlem
PeterNosters avatar
Antal motorer på skroten, 49.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Renault/RENAULT-ZOE/All/Motor/Motor-Elektrisk-Fram/Alla/
Citera
2022-04-01, 11:24
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
TCO är 18:50 kronor milen i dagsläget på min ZOE.
Det är låg milkostnad, det kommer du inte undan med på andra bilar.
Det är inkl allt! - värdeminskning, laddkostnad, service, reparationer etc.
På 20.000 mil.

Lägger jag 52.000 kr nu på en ny motor och kör 10.000 mil med den, så kommer jag ändå ha en väldigt låg milkostnad, detta då jag har en låg driftskostnad i allmänhet, billig laddning etc.

Idag är bilen värd ca 90.000 kr med ny motor.

Om två år är bilen 5½ år gammal och lär ha 30.000 mil på mätaren, då kanske den är värd 50.000 kr, men det är svårt att säga.

Jag hade nog kört på en ny motor. För mig handlar bilägandet enbart om att det ska vara så problemfritt som möjligt till en låg milkostnad och det låter som att dina andra alternativ är ganska mycket dyrare. Som du säger så är du nöjd med bilen f.ö
Förhoppningsvis så har de löst problem med lager så du kan köra längre ändå.

Själv leasar jag en plugin-hybrid på mitt företag och är supernöjd med den lösningen och är otroligt billigt för mig privat. 92% på el har den gått över 5200 mil. Pendlar till 2 arbetsplatser / dagen som blir totalt 14 mil och kan ladda den på mina arbetsplatser och hemma.
Hade liknande repetition krävts på min om ett par år så hade jag tagit kostnaden.

Jag tycker dock att livslängden på motorn är extremt kort och låter märkligt att dom inte gör något åt saken.
Senast redigerad av cateatdog 2022-04-01 kl. 11:28.
Citera
2022-04-01, 12:10
Medlem
Citat:
Trelleborg-Travemünde är en rätt dryg båttur tycker jag, dessutom dyr.

Det är bara 39 mil mellan Ystad-Flensburg via Danmark.
Dessutom är det klart billigast också, 250 kr för öresundsbron och 330 kr för stora bält bron, det är allt.
Via Danmark/Flensburg har jag 53 mil till Hamburg, med min ZOE kan jag köra hela sträckan gratis om jag kör på dagtid, för då kan jag ladda gratis på LIDL och OK i Danmark, och sen på Citti i Flensburg.
Hotellet där alltid övernattar, ligger också utmed A7 nordost om Hamburg, då är det smidigt att komma från Flensburg-hållet.
Kommer man via A1 är det ett jävla meck att köra runt Hamburg till hotellet.

Ibland har jag dock tagit tysklandskatamaranen mellan Ystad-Sassnitz, det tar bara ca 2 timmar, men sen har man ju 33 mil till Hamburg därifrån.. så nja, det är inte heller helt optimalt.

Ska en sväng till danmark till påsk. Oroar mig för laddning (CCS), eller alltså betalning för den (helt hopplöst utomlands för oss icke-tesla ägare). Det finns alltså gratis snabbladdning på alla OK/Lidl i danmark, eller bara några få? Behöver man registrera sig, ladda ner appar eller virus, eller hoppa igenom nåt annat trams först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in