2022-03-28, 06:55
  #1561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, du gjorde nog ett bra köp!

Det är ett stort sug efter begagnade ZOE nu verkar det som, det finns bara 46 st beg ZOE fas 1, 41 kWh till salu på blocket, och priserna är höga.
Billigaste ZOE 41 kWh just nu på blocket med köpebatteri kostar 150.000 kr, och den har rullat nästan 18.000 mil!

Jag körde förbi min Renaulthandlare i eftermiddags också och kollade i skyltfönstret, stod en begagnad blå metallic ZOE 41 kWh årsmodell 2019 med lapp på rutan - SÅLD.

Ja priserna har stigit med 10-20 000kr för en bil med samma miltal och utrustning o årgång sedan jag köpte min för en månad sedan.
Citera
2022-03-31, 17:52
  #1562
Medlem
BAB7s avatar
Investera 52.000 kr i bilen - en bra deal?

Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?
Citera
2022-03-31, 17:58
  #1563
Medlem
arakas avatar
Sälj elbilen och köp en hybrid istället.
Citera
2022-03-31, 18:11
  #1564
Medlem
Vad var det för bil sa du?
Citera
2022-03-31, 18:15
  #1565
Medlem
Vida känd problembil, byt
Citera
2022-03-31, 18:20
  #1566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?

Någon uppfattning om vad bilen har för värde om du säljer den idag respektive med bytt motor?
Visst var det motorn som blev bytt på tidigt stadium på den bilen?

20000 mil nu, det brukar vara efter det som allehanda ej motorrelaterade detaljer säger upp sig, lär inte vara något annorlunda med en elbil. Därmed risk att kostnaden för att hålla den rullande blir klart högre per mil än vad som tidigare har varit fallet. Slutligen är bilen troligen inte så attraktiv på marknaden när den passerat 30000 mil även om allt fungerar.
Citera
2022-03-31, 18:22
  #1567
Medlem
Herregud din Renault måste vara FBs mest omtalade bil. Dina trådar har gett mig många skratt och funderingar om jag någonsin vill ha med en elbil att göra. Laga bilen och gör dig av med den för gudsskull.
Citera
2022-03-31, 18:22
  #1568
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?
Hur många trådar har du startat om din skrotbils alla fel? Det verkar vara en livsstil för dig att lägga ut pengar på din älskade skrothög.
Citera
2022-03-31, 18:29
  #1569
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Någon uppfattning om vad bilen har för värde om du säljer den idag respektive med bytt motor?
Visst var det motorn som blev bytt på tidigt stadium på den bilen?

20000 mil nu, det brukar vara efter det som allehanda ej motorrelaterade detaljer säger upp sig, lär inte vara något annorlunda med en elbil. Därmed risk att kostnaden för att hålla den rullande blir klart högre per mil än vad som tidigare har varit fallet. Slutligen är bilen troligen inte så attraktiv på marknaden när den passerat 30000 mil även om allt fungerar.

Jo, motorn blev bytt vid 10.000 mil, men det gick på nybilsgarantin, så det kostade mig inget.

Visst, bilen har rullat 20.000 mil nu, men jag tänker att om jag nu investerar i en ny motor och tillhörande delar (ny olja i lådan etc) nu så har jag en bil som är tekniskt top notch, detta då jag redan helrenoverat växellådan för ett kort tag sedan.

Jag har alltså redan investerat en hel del i bilen, och bilen är i väldigt fint skick!

Vad den är värd när den rullat 30.000 mil kan väl kvitta, vid det laget har bilen "gjort sitt jobb" så att säga.

Med ny motor bör bilen vara värd mellan 80-90.000 kr.

Bilen i sig är ju väldigt trivsam att köra, så jag har inget direkt sug att vilja köpa en ny bil, jag tycker denna bilen har mer att ge så att säga.
Citera
2022-03-31, 18:31
  #1570
Medlem
Man blir ju lite tveksam att först läsa

"Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt"

För att sedan läsa vidare vad som är utbytt och renoverat

"många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
"

För att sedan läsa vad som INTE är i "perfekt skick så väl optiskt som tekniskt"

"motorn är kass"


Din Renault fortsätter att sprida glädje på flashback !


Seriöst - Sälj bilen som den är och köp något annat !
Citera
2022-03-31, 18:32
  #1571
Medlem
investering är väl ämnat för att nått skall gå upp i värde..
Citera
2022-03-31, 18:36
  #1572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jo, motorn blev bytt vid 10.000 mil, men det gick på nybilsgarantin, så det kostade mig inget.

Visst, bilen har rullat 20.000 mil nu, men jag tänker att om jag nu investerar i en ny motor och tillhörande delar (ny olja i lådan etc) nu så har jag en bil som är tekniskt top notch, detta då jag redan helrenoverat växellådan för ett kort tag sedan.

Jag har alltså redan investerat en hel del i bilen, och bilen är i väldigt fint skick!

Vad den är värd när den rullat 30.000 mil kan väl kvitta, vid det laget har bilen "gjort sitt jobb" så att säga.

Med ny motor bör bilen vara värd mellan 80-90.000 kr.

Bilen i sig är ju väldigt trivsam att köra, så jag har inget direkt sug att vilja köpa en ny bil, jag tycker denna bilen har mer att ge så att säga.
Priset på den om ytterligare 10000 mil är inte fullt så intressant, men mer vad den går att sälja för i nuvarande skick (om den alls är säljbar), något lär ändå ges i inbyte för den.

Är haveriet nära förestående eller kan den förväntas rulla ett tag till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in