Citat:
Ursprungligen postat av
lardasss
Tror inte han baserar det på endast personlig erfarenhet. Jag är själv yrkesverksam inom akutpsykiatrin och kan inte riktigt ta dig på allvar. Du verkar ha en extremt snäv och verklighetsfrånvänd syn kring psykiatrivård, och jag skulle bli förvånad om du är yrkesverksam inom området och har något som helst patientansvar.
Jag anser själv att det vore bättre utan några som helst mediciner men det fungerar inte i praktiken. Det du beskriver är en utopi då tillgängligheten gällande effektiv psykoterapi idag är extremt låg. Visst finns det en hel drös med KBT-terapeuter, men den terapin är oftast av riktigt låg kvalitet med tanke på de personer som behandlar. Att hänvisa till självhjälp via internet är inte seriöst.
Du tar även upp att man ej bör förskriva preparat som leder till ökad dödlighet. Hoppas du skojar! SSRI, SNRI, Neuroleptika mfl som du skriver om är knappast bättre. Att förneka att benso ger väldigt god effekt, och att förneka förskrivning pga ökad dödlighet är bara löjligt! Det vi pysslar med på kliniken är i bästa fall en kombination av preparat, terapi och b.la mindfulness, men terapin tar i de flesta väl lång tid att få igång av nämna orsaker. Idag är dessutom förskrivningen av benso väldigt låg efter att den akuta fasen är över. Då används den sällan och när det föreligger mycket starka indikationer för detta. Dock trappas den i normala fall ändå ut efter en tid.
Du är ingenting annat än en översittare som skyller allt på patienten. Vilken tur att vi inte är kollegor!
Tillgängligheten är inte extremt låg, i så fall via det. Internetförmedlad psykoterapi är en vårdform med bevisad effekt, finns sedan ett par år många studier på området och det kommer allt fler. Det har samma effekt som face-to-face, sök så kommer du hitta studierna. Finns även flera välgjorda från Sverige, som var tidiga på området.
Att du jobbar inom akutpsyk förvånar inte, det ger en snäv och felaktig bild av psykiatrin eftersom du då bara träffar patienter som mår sämst, som kanske erhållit sämst vård. Jag jobbar inom hela psykiatrins bredd, och ser att majoriteten av patienterna där jag kobbar har god möjlighet till bra vård.
Vad gäller att skylla på patienten skulle jag påstå att det är beklagligt att du vill fråntas patienten all agens? Gissar att du är äldre och har en förlegad syn på patienter som någon svag som just du ska hjälpa? Så länge patienten inte lider av APS vilar ett tugnt ansvar på patienten. Vi kam erbjuda alternativ, råd och rekommendationer men det är till syvende och sist patienten själv som avgör hur hen vill agera. Externalisering, passivisering oc att fråntas patienten hennes autonomi bidrar bara till ökad sjuklighet.
Här är för övrigt ännu en studie som visar på ökad dödlighet associerad med benzodiazepiner,
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2773826
Jag måste fråga, är du verkligen läkare som inte känner till benzodiazepinernas skadeverkningar, som visats enda från cell- och djurstudier ända upp till RCT och systematiska översikter och metaanalyser?
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Tror inte att den där snubben jobbar med psykpatienter.
Men visst har man träffat läkare helt utan insikter. Hade en som ansåg att ingen behövde ta annat än neuroleptika. Hjälpte det inte med en kunde man ta två. Han babblade också bara om patienter i allmänhet. Jag sa att jag är en individ och vill behandlas som en. Och att man tar i akt att jag är överkänslig för vissa mediciner. Då säger idioten att han kan väl inte rå för att jag har min kroppskemi. Han måste ju behandla mig som alla andra och att jag måste ändra mig så att jag tål neuroleptika.
Och sådant går våra skattepengar till.
Inte konstigt att vården är åt helvete. De hyr in vem som helst med läkarlegg även om de är dumma i pallet. Finns ingen konkurrens, alla läkare får jobb.
Bara så att ni intr tror att jag är en idiot, jag använder ofta benzodiazepiner, men gör så varsamt inom slutenvård, vid akutpsykiatriska situationer och vid väl utvalda tillfällen inom öppenvården. Behandlingen är emellertid nästan alltid begränsad i tid, i enlighet med bästa tillgängliga evidens och gott omdöme.